Spotify på väg till webbläsaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

För det andra: digitala signaler. Antingen går infon fram, eller så går den inte fram. Missas några bitar i överföringen så får du inte någon nyansskillnad i färgen eller lite dålig klang i ljudet som vissa försäljare försöker förmedla - det låter "sproiingtickklick" och det gör ont i dina öron. Så länge det inte låter "sproiingtickklick" så har din 49:- Galne Gunnar-kabel lyckats med att förmedla varendaste bit lika bra som din Denon AKDL1 Dedicated Link Cable med riktad signalöverföring.

Teoretiskt sett är signalen densamma, men det kan också finnas andra skäl till varför vissa kablar fungerar bättre än andra. Ifall den är elektrisk, som t ex digital koaxial kabel, finns risk för störningar. Ibland kan du t o m råka ut för att två bra produkter fungerar extremt dåligt tillhopa pga. skillnader i komponentval. En produkt kan orsaka helt sanslös ljudjordslinga i ett system och fungera kanon i ett annat. Det behöver inte vara något hokuspokus med en något dyrare kabel, mer än att kvalitetskontrollen av kontakter är bättre, bättre kontaktytor osv.

Det du föreslår är egentligen lite av en hit-or-miss taktik. Även för enkla musikälskare kan det vara lättare att välja en hyfsat vältillverkad kabel från början, en extra summa som faktiskt inte behöver vara högre än det extra besväret att behöva byta ut en dålig kabel. Ett av de största problemen med "oljud" är trots allt eluttaget, men det är en annan historia.

Citat:

Vad gäller din hörsel - gör några seriösa blindtest (alltså där du inte vet vilken fil det är som spelas upp). Ifall du konsekvent kan höra alla de skillnader du nämner under tester med reella musikfiler så är du unik i världen och föremål för en vetenskaplig studie. Alltså inte topp 10% - vi snackar en på miljarden.

Jag får en känsla av att du förbiser att hörseln kan övas, precis som andra sinnen. Du håller nog med om att en s k vetenskaplig studie av otränade lyssnare är ganska meningslös. Precis som när du påpekade att försäljare av HiFi produkter tenderar att överdriva en dyrare produkts mervärde, kommer distributörer av tjänster lika Spotifys att söka möjligheter att sälja in en billigare lösning som lika bra. Marknaden för riktigt dyr HiFi är trots allt i jämförelse inte så stor. I slutändan måste du själv besluta var din gräns går.

Mitt högst personliga val vad gäller musikfiler ser ut så här: om jag har köpt en CD väljer jag att rippa den till minst CD-kvalitet, alltså FLAC 16bit/44.1kHz, helt enkelt ett val att behålla vad jag köpt. I vissa fall köper jag högupplöst musik, och det gäller i nuläget uteslutande s k klassisk musik och jazz exceptionellt välinspelad. Om inspelningen inte är exceptionellt bra ser jag inget skäl till tredubbla filstorleken och ändå knappast få ut något av det (jag har svårt att se hur gamla inspelningar med Billie Holiday från 50-talet plötsligt ska börja låta bättre för att de är i 24bit/192kHz). Jag har valt att sätta gränsen på 24bit/96kHz, för hur jag än testat kan jag inte höra skillnader över det (du anser mig ett unikum när jag påstår att stråkar får ett mer vinyllikt ljud när kvalitén ökar från 16/44.1kHz till 24/96kHz, men vad ska jag göra när mina öron påstår det?). Sedan köper jag nästan aldrig musik i ett format med högre upplösning än vad originalinspelningen är gjord i.

Edit: jag kan också tillägga att val av högupplöst musik lite beror på karaktären. Ifall det t ex handlar om solo piano, så oavsett hur fantastiskt instrumentet i sig kan vara, har det i mina öron inte dynamiken och tonregistret för att låta bättre i högre upplösningar.

Att något benämns som en "vetenskaplig studie" är inte en mätare på dess sanning. Det handlar mer om att studien sägs följa en ertagen metod. Sen kan studien ändå visa sig vara lika sann som benämningen "skräp-DNA".

I slutändan finns ändå ingen mall för hur något ska låta. Konserthallar låter olika, och sittplatsens position i förhållande till orkestern kan ge helt nya upplevelser. Däremot kan vi tycka mer eller mindre bra om vissa ljudkaraktärer. "Fördelen" med inspelat ljud är i alla fall att vi kan jämföra utgåvor av samma inspelning och kanske höra skillnader. Ibland föredrar vi kanske en mer oäkta utgåva, i meningen att den omarbetats, samplats både hit och dit, men den/de som gjorde det har en ljudsmak mer lik vår.

Kort och gott: det är förbannat komplicerat detta med ljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För det första: HiFi-klubben vill sälja kablar till dig. Var kritisk mot deras information.

För det andra: digitala signaler. Antingen går infon fram, eller så går den inte fram. Missas några bitar i överföringen så får du inte någon nyansskillnad i färgen eller lite dålig klang i ljudet som vissa försäljare försöker förmedla - det låter "sproiingtickklick" och det gör ont i dina öron. Så länge det inte låter "sproiingtickklick" så har din 49:- Galne Gunnar-kabel lyckats med att förmedla varendaste bit lika bra som din Denon AKDL1 Dedicated Link Cable med riktad signalöverföring.

Du bör allvarligt fundera över varifrån du får din information. Jag försöker inte hetsa upp en reaktion här, men att digitala media skulle bli sämre med tiden på det sätt du beskriver (och dessutom att det skulle vara annorlunda om det lagrats i .flac) är uppåt väggarna fantasifullt och fel. Bitflipp och har hänt, och jag är införstådd med annan problematik, men att en mp3:a likt ett VHS-band skulle tappa lyster med åren är komplett fel. När sådan felaktig information står i ett forum så måste du förstå att det kommer vara användare som kommer se till att den inte får stå oemotsagd.

Ditt påstående om att mp3-filer blir "sämre med tiden" är helt bonkers. Det är ett "totalt vansinnigt påstående" och det har kommit från "påstådda audiofiler". Jag skriver inte att just du är detta, men du har ju säkerligen hört det från en sådan, och du upprepar det utan källkritik.

Texten jag länkade var ifrån ett medvetet troll på Slashdot - därför var benämningen "troll" korrekt som jag använde det. Notera att jag inte kallade dig troll - du lägger ord och mening i munnen på mig.

Vad gäller Spotifys ljudkvalité så är det inget jag tagit upp - jag lyssnar inte på Spotify. Det betyder inte att jag inte kan ha en åsikt om dina faktagrunder.

Vad gäller din hörsel - gör några seriösa blindtest (alltså där du inte vet vilken fil det är som spelas upp). Ifall du konsekvent kan höra alla de skillnader du nämner under tester med reella musikfiler så är du unik i världen och föremål för en vetenskaplig studie. Alltså inte topp 10% - vi snackar en på miljarden.

Därmed inte sagt att FLAC är onödigt, verkligen inte. Jag min musiksamling i FLAC - varför inte? Onödigt att komprimera mer än nödvändigt (och skulle annan komprimering bli aktuell i framtiden så vill jag kunna komprimera från en "ren" kopia), jag planerar att behålla mina filer en lång tid, och lagring lär inte bli dyrare.

Klargöring: detta är inte menat som en lång agitativ forumpost som jag vill att du ska bli ledsen av och känna att du måste försvara. Ta åt dig av infon eller bara låt den rulla av dig om du tycker jag har fel. Men om du själv känner att dina argument stod på en skakig grund så är det helt fritt att läsa ovanstående, läsa på mer i ämnet, och förhoppningsvis lära dig något. Det är därför vi är här.

Jag har inte gått in djupt i ämnet och vissa av mina framställningar är medvetet ofullständiga för att inte behöva skriva spaltmetrar (närliggande ämnen som kunde utvecklats är t ex skillnad i överföring av komprimerad kontra okomprimerad data, felkorrigeringsprotokoll, kabelspecifikationer, etc). Ta mig inte som en definitiv referens (men det tror jag ingen kommer göra heller ).

Då har jag missförstått det jag själv har läst mig till, eller så är den informationen rakt igenom felaktig. Det jag har skrivit här är inte något som en "audiofil" har talat om, då jag inte känner några sådana, utan är helt och hållet baserat på alla hundratals olika artiklar och tester som jag har läst på internet genom åren. Jag förstår att man ska ta vissa saker med en nypa salt, men om jag upplever att något har förändrats med tiden och kollar upp vad det kan bero på och en överväldigande majoritet säger att det beror på kvalitetsförlust, är det lätt att få den uppfattningen. Om du förstår vad jag menar?

Angående att "lägga orden i munnen" på dig så var det en fråga, inget annat. Jag förstod inte om du var sarkastisk.

Slutligen vill jag också tillägga att jag har ett funktionshinder (autism) som gör att jag tar allting bokstavligt som folk skriver (eller säger) till mig. Det blir ibland väldigt fel och när jag sedan ställs mot väggen har jag svårt att hantera det på ett korrekt sätt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Angående att hdmi.kablar kan ha skillnad på signal beror nog på längden på kabeln. Det ska då vara längder över 10m. kanske. Då kan signalen i vissa fall bli för svag och då blir det helt enkelt ingen bild eller ljud. Själv har jag 15m deltaco hdmi-kabel för 169:- som fungerar utmärkt

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Hade du läst senare inlägg så hade du sett min förklaring till alltihop. Det är främst en fråga om karaktär i ljudet och inte nödvändigtvis kvalitén på det som stör mig. Jag har dock haft premium (fick det gratis i sex månader) för ca ett till två år sedan, och jag tyckte inte att ljudet var så värst upphetsande och stämmer överens med den uppfattning jag hade tidigare. Den musik jag har lyssnat på har inte haft så bra kvalité där. Sedan får du protestera mot detta hur mycket du vill, men min uppfattning kvarstår.

Det där är vad som kallas konfirmationsbias. Det finns ingen uppfattningsbar skillnad, men du hör den för att du vill höra den. ABX-tester skulle avslöja en skillnad i karaktär precis som i kvalitet men trots detta så uppfattas de som likadana.

Citat:

Edit: Jag vill också klargöra att den här diskussionen inte handlar om vad vi är beredda på att betala för heller. Är man snål för att man inte vill betala för något som man inte tycker är bra, även om det är billigt?

Om man tycker att Spotify inte levererar tillräckligt bra kvalitet för 99kr, då är man snål imho. Om man ogillar tjänsten för att ens egna speciella musiksmak är dåligt representerad så är det en helt annan sak.

Citat:

Det är allmänt känt (och många hifi-entusiaster säger detta också) att den största skillnaden mellan en billig och riktigt dyr HDMI-kabel är att risken för signalstörningar är mindre om det är en kabel med fin kvalité. Själva bilden (och ljudet) är såpass liten skillnad på att de flesta inte märker någon skillnad.

Seriöst? Du måste skoja med mig eller tror du verkligen på det där själv? Du har DUBBEL errorkontroll över HDMI 1.3, signalen kommer levereras bitperfekt över den billigaste HDMI-kabeln likväl som den dyraste. Hela diskussionen om HDMI är lika löjlig som den om USB-kablarna till DAC:ar. Digitala bitperfekta strömmar med felkorrigering och trots detta ändå denna diskussion... Läs mer här förresten: HDMI-spec 1.3 Och förresten, din länk till HiFi-klubben är ju bara alltför rolig, du vet att de pratar om längder över 10 meter, vilket inte stöds av HDMI-standarden. Om man då får en viss bitförlust så är det ju för att man är korkad och köper icke-certifierade kablar.

Citat:

Ju äldre en MP3-fil blir, desto sämre blir kvalitén på den automatiskt. Det är framför allt där FLAC (och andra lossless) har sin styrka - de tappar inte sin goda kvalité med tiden. Sedan är det i princip helt omöjligt med något format att få samma kvalité som det är på en CD, men man måste vara väldigt duktig och veta vad man ska lyssna efter om man ska höra någon direkt skillnad om skivan är bra rippad (i lossless alltså).

Men kom igen... Du måste ha blandat ihop mp3 med en CD-skiva här. CD-skivor blir äldre och sämre, samma som LP. Men en mp3? Den är ju ren data, så länge som hårddisken inte börjar tappa data så kommer den låta exakt likadant varje gång den spelas, oavsett hur lång tid som passerar. Och ifall en hårddisk skulle tappa data så skulle det påverka en mp3 exakt lika illa som en FLAC fil. Du måste ha skummat igenom någon audiofil forum och missuppfattat att skälet till att man inte rekommenderar mp3 är för att ifall den konverteras igen så blir det dubbel förlust genom komprimering. Det finns ingen som helst degradering på en enskild fil som bara sitter på en hårddisk.

Och samma kvalitet som en CD... FLAC är ju okomprimerat, alltså bitperfekt mot en CD. Kolla in AccurateRip. Det är allt annat än omöjligt, det är t.o.m. rätt enkelt att få en bitperfekt rippning av en CD eftersom det är ett digitalt medium.

Inte för att vara elak, men du har gått på väl mycket av den insnöade gamla audiofil-voodoon som är helt befriad från verkligheten.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Det där är vad som kallas konfirmationsbias. Det finns ingen uppfattningsbar skillnad, men du hör den för att du vill höra den. ABX-tester skulle avslöja en skillnad i karaktär precis som i kvalitet men trots detta så uppfattas de som likadana.

Jag har gjort ganska många blindtester och jag hör skillnad i 8/10 fall. Det är tillräckligt mycket för att jag med säkerhet kan säga att jag faktiskt har ett såpass bra detaljsinne (och upptränat sådant dessutom). Du kan naturligtvis välja att inte tro på mig av vilken anledning som helst, men så är det i alla fall. Det känns meningslöst att jag ska sitta här och försöka bevisa eller redovisa något.

Skrivet av Mörkret:

Om man tycker att Spotify inte levererar tillräckligt bra kvalitet för 99kr, då är man snål imho. Om man ogillar tjänsten för att ens egna speciella musiksmak är dåligt representerad så är det en helt annan sak.

Öh, det var inte så jag skrev. Om vi säger så här då: jag får exakt samma ljud på YouTube (helt gratis) och med ett (nåja) garanterat utbud av den musiken jag gillar att lyssna på. Varför ska jag då betala 99 kr i månaden någon annanstans för samma ljudkvalité och med sämre utbud? Då är jag inte snål utan smartare än de som väljer att betala. Det är enkelt att skapa olika listor med musik på YouTube om man vill. Men jag har aldrig hävdat att ljudkvalitén är det enda som får mig att undvika deras tjänst heller.

Skrivet av Mörkret:

Men kom igen... Du måste ha blandat ihop mp3 med en CD-skiva här. CD-skivor blir äldre och sämre, samma som LP. Men en mp3? Den är ju ren data, så länge som hårddisken inte börjar tappa data så kommer den låta exakt likadant varje gång den spelas, oavsett hur lång tid som passerar. Och ifall en hårddisk skulle tappa data så skulle det påverka en mp3 exakt lika illa som en FLAC fil. Du måste ha skummat igenom någon audiofil forum och missuppfattat att skälet till att man inte rekommenderar mp3 är för att ifall den konverteras igen så blir det dubbel förlust genom komprimering. Det finns ingen som helst degradering på en enskild fil som bara sitter på en hårddisk.

Och samma kvalitet som en CD... FLAC är ju okomprimerat, alltså bitperfekt mot en CD. Kolla in AccurateRip. Det är allt annat än omöjligt, det är t.o.m. rätt enkelt att få en bitperfekt rippning av en CD eftersom det är ett digitalt medium.

Inte för att vara elak, men du har gått på väl mycket av den insnöade gamla audiofil-voodoon som är helt befriad från verkligheten.

Allt detta tog jag upp i ett senare inlägg i den tråden. Jag har fått felaktig information.

Hela den här diskussionen har spårat ur väldigt mycket känner jag och jag har väl egentligen ingen annan att skylla än mig själv för detta.
Jag är autistisk och har jättestora problem med såväl social interaktion, sambandsförståelse samt bemötande av kritik. Jag försöker göra detta trots mitt funktionshinder och ibland förlorar jag kontrollen utan att inse det. Det här skapar förstås problem på ett internetforum där användarna är vana vid att snabbt kritisera och döma andras inlägg. Den biten är svår. Jag vill inte göra mig ovän med någon och det jag skriver som "försvar" är inte ett dåligt försök att snygga till egna misstag (som de flesta människor här verkar göra). Tvärtom är jag en väldigt ärlig person som faktiskt har självreflektion, men mina övertygelser om något är mycket svåra att ändra på. Det är den enda trygghet jag har. Om denna plattform visar sig vara felaktig är det inte bara att "bita ihop" och lära sig av situationen som alla andra kan (eller bör), det blir fullständigt förstört och allting måste göras om från början igen. Det tar mycket lång tid och påverkar allting annat i mitt vardagsliv.

Min sista kommentar om själva ämnet: Om någon finner denna nyhet som positiv/givande/whatever är jag glad för er skull.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörkret:

Om man tycker att Spotify inte levererar tillräckligt bra kvalitet för 99kr, då är man snål imho. Om man ogillar tjänsten för att ens egna speciella musiksmak är dåligt representerad så är det en helt annan sak.

Jag tycker att Spotify levererar tillräckligt bra kvalitet för 99 kr i förhållande till vad jag använder tjänsten till. Viss musik kan jag t o m nöja mig med att ibland lyssna på genom Spotify, eftersom det ändå inte finns någon särskilt mycket bättre inspelning av den (ibland vill jag ändå ha vissa inspelningar i min samling). Ibland har Spotify musik som inte ens går att beställa som CD i Sverige och än mindre legalt köpa för nedladdning.

Hur som använder jag mest Spotify för att avgöra huruvida jag ska köpa en viss inspelning eller inte. När det gäller klassisk musik är det ibland riktigt svårt att avgöra hur högklassisk själva inspelningen är, men som tur är finns det recensioner som kan ge extra hjälp (komplext ljud med många detaljer, typ stor symfoniorkester, gör sig inte speciellt bra i Spotify).

...

För att återkoppla till "kabelhärvan": om vi utgår ifrån en human budget skulle jag inte lägga så stora pengar på digitala signalkablar, mer än vad jag beskrev ovan, att det levererar en bra tillverkad tillräckligt isolerad kabel. Viktigare är nog trots allt kontaktdonen till signalkablarna, vilka om de är av dålig kvalitet, monterade fel, kan orsaka ground loop (det spelar ju inte så stor roll om strömmen är bitperfekt om det ändå låter som en transformator). Ett stort steg mot att slippa massa missljud är balanserade kablar mellan övriga enheter, och om man till det kan fixa nätfilter för att få bukt på spikar i elströmmen än bättre. Just de här grejorna kan nog de flesta, även skeptiker till audiofila extravaganser, acceptera eftersom det handlar om mätbara förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Öh, det var inte så jag skrev. Om vi säger så här då: jag får exakt samma ljud på YouTube (helt gratis) och med ett (nåja) garanterat utbud av den musiken jag gillar att lyssna på. Varför ska jag då betala 99 kr i månaden någon annanstans för samma ljudkvalité och med sämre utbud? Då är jag inte snål utan smartare än de som väljer att betala. Det är enkelt att skapa olika listor med musik på YouTube om man vill. Men jag har aldrig hävdat att ljudkvalitén är det enda som får mig att undvika deras tjänst heller.

Vill bara påpeka att Youtube inte har samma kvalitet som Spotify, inte ens i närheten. Youtube på 720/1080 kör med 192kbps AAC, ett lååååångt kast ifrån Spotifys 320kbps ogg.

Skrivet av KimTjik:

Jag tycker att Spotify levererar tillräckligt bra kvalitet för 99 kr i förhållande till vad jag använder tjänsten till. Viss musik kan jag t o m nöja mig med att ibland lyssna på genom Spotify, eftersom det ändå inte finns någon särskilt mycket bättre inspelning av den (ibland vill jag ändå ha vissa inspelningar i min samling). Ibland har Spotify musik som inte ens går att beställa som CD i Sverige och än mindre legalt köpa för nedladdning.

Hur som använder jag mest Spotify för att avgöra huruvida jag ska köpa en viss inspelning eller inte. När det gäller klassisk musik är det ibland riktigt svårt att avgöra hur högklassisk själva inspelningen är, men som tur är finns det recensioner som kan ge extra hjälp (komplext ljud med många detaljer, typ stor symfoniorkester, gör sig inte speciellt bra i Spotify).

Skillnader i inspelningar kan jag respektera, det är en helt annan diskussion än ljudkvaliteten pga filformat och hur det levereras.

Skrivet av KimTjik:

För att återkoppla till "kabelhärvan": om vi utgår ifrån en human budget skulle jag inte lägga så stora pengar på digitala signalkablar, mer än vad jag beskrev ovan, att det levererar en bra tillverkad tillräckligt isolerad kabel. Viktigare är nog trots allt kontaktdonen till signalkablarna, vilka om de är av dålig kvalitet, monterade fel, kan orsaka ground loop (det spelar ju inte så stor roll om strömmen är bitperfekt om det ändå låter som en transformator). Ett stort steg mot att slippa massa missljud är balanserade kablar mellan övriga enheter, och om man till det kan fixa nätfilter för att få bukt på spikar i elströmmen än bättre. Just de här grejorna kan nog de flesta, även skeptiker till audiofila extravaganser, acceptera eftersom det handlar om mätbara förbättringar.

När det kommer till digitala kablar så funkar ju det mesta, kan nog alla hålla med om. T.o.m. Deltacos billiga HDMI-kablar kommer med fullgod avskärmning enligt standard och kontaktdonen brukar vara av helt okej kvalitet (har personligen aldrig haft problem med någon hdmi-kabel). Analoga kablar är lite annorlunda men så länge det finns en vettig avskärmning på dem och längden inte blir oresonlig så funkar det mesta.

Nätfilter håller jag med om kan vara en god idé om man har en väldigt ojämn ström ur uttaget.

Sen går det ju väldigt lätt över gränsen med bi-wire, slaktarblock till förstärkare och högtalarkabel som kostar hundralapparna metern eller mer osv osv men det är ju en annan diskussion.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Föredrar faktiskt applikationen, vill inte behöva ha ytterligare en webbsida uppe bara för att lyssna på musik.

För min del hade en web-app varit perfekt.

Jag vill inte att de tar bort programvaran då jag använder det hemma; men när jag sitter på jobbet så skulle en webapp uppskattas otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Vill bara påpeka att Youtube inte har samma kvalitet som Spotify, inte ens i närheten. Youtube på 720/1080 kör med 192kbps AAC, ett lååååångt kast ifrån Spotifys 320kbps ogg.

Jag vet mycket väl att bithastigheten är lägre på YouTube och det var väl kanske ganska klantigt uttryckt av mig, men just nu känns det som att du bara sitter här och letar smulor för att ha något att hugga till på. Min poäng var egentligen att kvalitén är "samma" - alltså, också 'dåligt' (fortfarande i mitt tycke) och det kvittar om jag lyssnar där eller på Spotify, det är inte vad jag eftersöker när jag lyssnar på musik.

Nu har jag redan förklarat allt det här både för dig och några andra, flera gånger. Så nu tycker jag inte att det finns något att prata om längre.
Vill du ha mer info kan du läsa resten av inläggen i tråden och inte bara de som har blivit citerade. Det skulle uppskattas om du gjorde det innan du svarar här igen (om du hade tänkt det alltså), för då kanske (eventuellt) jag slipper säga exakt samma saker återigen.

En klargöring här bara: när det gäller musik har jag inställningen att om det inte låter precis så som jag vill att det ska göra så är ljudet dåligt.Det spelar alltså ingen roll om det låter lite bättre i det ena formatet eller bithastigheten, det är fortfarande inte så som jag vill att det ska vara och blir automatiskt dåligt. Spotify vs YouTube = pest eller kolera. (För mig).

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörkret:

Skillnader i inspelningar kan jag respektera, det är en helt annan diskussion än ljudkvaliteten pga filformat och hur det levereras.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Filformat i sig behöver inte förändra den lagrade informationen. WAV, FLAC, ALAC och andra lossless format reproducerar vid uppspelning exakt detsamma. Å andra sidan är det väl ganska självklart att en komprimering till ett format som inte reproducerar originalet (CD kvalitet eller något annat) kan åstadkomma skillnader. CD kvalitet är i sig bara ett historiskt fattat beslut om att 16bit/44,1kHz är ett tillräckligt bra format; med andra ord en kompromiss när originalkvalitet inte kan bibehållas. Om du plockar bort vissa delar av tonregistret är det inte voodoo att det kan låta olika. Egentligen är det självklart att det låter olika, det enda diskussionen egentligen kan begränsas till är huruvida lyssnaren kan urskilja skillnaden.

Frågan ni tycks fastna i är huruvida person X i blindtest kan urskilja skillnaden mellan komprimerad fil i högre till högsta kvalitet mot nästkommande steg i trappan, alltså CD-kvalitet. I min mening en helt meningslös diskussion. Eftersom det finns uppenbara skillnader vid högre komprimering är det bevis nog att bortfall av tonregistret påverkar, och gör det meningslöst att diskutera vilken skillnad varje enskilt kvalitetshöjande steg ger. Tilläggas kan att det finns naturliga begränsningar, eftersom inspelningsutrustning inte klarar av vilken bitupplösning och vilka frekvenser som helst.

Sen kommer vi till frågan om vad som låter bättre, något jag tidigare berört lite grand. Det har gjorts tester där personer uppmanats ange vad som enligt deras smak låter bäst, alltså inte vad som rent tekniskt sett är mer högupplöst. Påfallande många visade sig då konsekvent föredra mp3 komprimerad musik. Låter mp3 128kbps bättre än CD kvalitet? Slutsatsen var istället att det handlar om vana och igenkänning. Flera i försöksgruppen var vana att höra musik i mp3 format. Människan styrs ofta av vana, och detsamma kan ses inom många andra områden; många har vant sig vid en begränsad smakpalett och har därför svårt att tycka om mat med främmande smaksensationer.

Jag har gjort tester med vitt skilda högtalare ibland av lite exotisk karaktär. Det visade sig att de flesta inte hörde någon direkt skillnad. Flera kan inte ens höra skillnad på högtalare av typ Larsen och riktade högtalare. Träning av örat har oerhört stor betydelse. Att tycka om musik i största allmänhet är inte heller någon garant för att urskilja ens stora avvikelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Filformat i sig behöver inte förändra den lagrade informationen. WAV, FLAC, ALAC och andra lossless format reproducerar vid uppspelning exakt detsamma. Å andra sidan är det väl ganska självklart att en komprimering till ett format som inte reproducerar originalet (CD kvalitet eller något annat) kan åstadkomma skillnader. CD kvalitet är i sig bara ett historiskt fattat beslut om att 16bit/44,1kHz är ett tillräckligt bra format; med andra ord en kompromiss när originalkvalitet inte kan bibehållas. Om du plockar bort vissa delar av tonregistret är det inte voodoo att det kan låta olika. Egentligen är det självklart att det låter olika, det enda diskussionen egentligen kan begränsas till är huruvida lyssnaren kan urskilja skillnaden.

Frågan ni tycks fastna i är huruvida person X i blindtest kan urskilja skillnaden mellan komprimerad fil i högre till högsta kvalitet mot nästkommande steg i trappan, alltså CD-kvalitet. I min mening en helt meningslös diskussion. Eftersom det finns uppenbara skillnader vid högre komprimering är det bevis nog att bortfall av tonregistret påverkar, och gör det meningslöst att diskutera vilken skillnad varje enskilt kvalitetshöjande steg ger. Tilläggas kan att det finns naturliga begränsningar, eftersom inspelningsutrustning inte klarar av vilken bitupplösning och vilka frekvenser som helst.

Sen kommer vi till frågan om vad som låter bättre, något jag tidigare berört lite grand. Det har gjorts tester där personer uppmanats ange vad som enligt deras smak låter bäst, alltså inte vad som rent tekniskt sett är mer högupplöst. Påfallande många visade sig då konsekvent föredra mp3 komprimerad musik. Låter mp3 128kbps bättre än CD kvalitet? Slutsatsen var istället att det handlar om vana och igenkänning. Flera i försöksgruppen var vana att höra musik i mp3 format. Människan styrs ofta av vana, och detsamma kan ses inom många andra områden; många har vant sig vid en begränsad smakpalett och har därför svårt att tycka om mat med främmande smaksensationer.

Jag har gjort tester med vitt skilda högtalare ibland av lite exotisk karaktär. Det visade sig att de flesta inte hörde någon direkt skillnad. Flera kan inte ens höra skillnad på högtalare av typ Larsen och riktade högtalare. Träning av örat har oerhört stor betydelse. Att tycka om musik i största allmänhet är inte heller någon garant för att urskilja ens stora avvikelser.

Vänta vänta vänta.. Påstår du nu på fullaste allvar att 16bit 44,1 inte är tillräckligt för fullkomlig reproduktion av ljud? För isåfall är det lika bra vi avslutar diskussionen här. Bandbredden (i brist på bättre ord) är mer än tillräckligt redan på 16/44,1. Allt tjafs om 24/96 är ju bara en hype, snakeoil och motbevisat flertalet ggr.

Sen att säga att det blir skillnader vid en konvertering till mp3, självklart blir det så, är de hörbara? Nej, inte vid en bra nog kvalitet (320 v0). Hade det varit hörbara skillnader så hade de ju uppfattats vid ett ABX-test mot FLAC. Kan man inte höra skillnaderna så är det helt enkelt så att då finns de inte. Punkt.

Skrivet av Quna:

En klargöring här bara: när det gäller musik har jag inställningen att om det inte låter precis så som jag vill att det ska göra så är ljudet dåligt.Det spelar alltså ingen roll om det låter lite bättre i det ena formatet eller bithastigheten, det är fortfarande inte så som jag vill att det ska vara och blir automatiskt dåligt. Spotify vs YouTube = pest eller kolera. (För mig).

Du får ursäkta, men din inställning kan jag bara inte förstå. Det finns solida vetenskapliga bevis för att ljudet från en väl komprimerad mp3/ogg/aac fil är i alla bemärkelser oskiljbar för det mänskliga örat gentemot FLAC/ALAC/WAV osv. Men ändå tycker du att det låter illa pga av... Placebo?
Med den inställningen så skulle du alltså kunna njuta av musik fantastiskt, men om någon halvvägs genom låten avslöjade för dig att den spelades upp ifrån en 320 mp3 v0 så hade den direkt börjat låta illa? Det finns helt enkelt ingen rim och reson i det argumentet.

Jag ska sluta "hacka" på er men jag måste säga att jag förstår mig verkligen inte på eran ståndpunkt.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörkret:

Vänta vänta vänta.. Påstår du nu på fullaste allvar att 16bit 44,1 inte är tillräckligt för fullkomlig reproduktion av ljud? För isåfall är det lika bra vi avslutar diskussionen här. Bandbredden (i brist på bättre ord) är mer än tillräckligt redan på 16/44,1. Allt tjafs om 24/96 är ju bara en hype, snakeoil och motbevisat flertalet ggr.

Sen att säga att det blir skillnader vid en konvertering till mp3, självklart blir det så, är de hörbara? Nej, inte vid en bra nog kvalitet (320 v0). Hade det varit hörbara skillnader så hade de ju uppfattats vid ett ABX-test mot FLAC. Kan man inte höra skillnaderna så är det helt enkelt så att då finns de inte. Punkt.

Vad är en fullkomlig reproduktion av ljud? Det du skriver blir rappakalja, eftersom du blandar begrepp som "fullkomlig reproduktion av ljud" och "hörbara skillnader". Jag har dessutom inte ens sagt att CD kvalitet inte tillräckligt bra, utan att beslutet om 16/44,1 togs när CD introducerades och att det är den kompromiss man då kom fram till (början av 80-talet).

Ditt svar ser mer ut som en känsloreaktion, eftersom du inte ens läst, i meningen uppfattat, vad jag tidigare skrev. Om du kollar längre upp har klart och tydligt skrivit att det krävs exceptionellt bra inspelningar för att göra dessa subtila skillnader märkbara för några få. För den absoluta majoriteten av musik hörs ingen skillnad, däremot kan remastersutgåvor i samma format skilja sig rejält (men även här kan du stryka majoriteten av lyssnare, vilka ändå inte hör skillnad). Hur som varför inte citera någon som håller som forskar i ämnet:

Citat:

CD’s digital specification was almost good enough for audiophile music reproduction. It was near the limit, but in my view probably a bit marginal. Ideally, at least 20-bit resolution at 60 kHz sampling frequency would have been better.

- Professor Malcolm Hawksford

Jag lägger till ett uttalande till av honom som sätter fingret på dilemmat i diskussionen:

Citat:

Not many recordings fully exploit the capabilities of CD, let alone higher resolution formats.

Jag talar villigt om att jag i min samling har högst fem inspelningar där det lönat sig att gå snäppet högre än CD standard. Eftersom antalet inspelningar där det överhuvudtaget finns skillnad är så liten, ja i det perspektivet är det snake oil. Om de flesta inspelningar inte ens utnyttjar CD formatets potential vad i hela världen ska då ett ABX test kunna visa? Att du hör vad som fysiskt inte ens finns? Att däremot absolut utesluta något utan tillgång råmaterial som krävs är inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad är en fullkomlig reproduktion av ljud? Det du skriver blir rappakalja, eftersom du blandar begrepp som "fullkomlig reproduktion av ljud" och "hörbara skillnader". Jag har dessutom inte ens sagt att CD kvalitet inte tillräckligt bra, utan att beslutet om 16/44,1 togs när CD introducerades och att det är den kompromiss man då kom fram till (början av 80-talet).

En CD har mer än tillräckligt frekvensomfång för att lyckas ta in alla de frekvenser och nyanser som en människa, tränad som otränad kan höra. Med 16/44 så har du 22.05kHz i frekvensomfång och ifall du kan ens uppfatta ljud över 22kHz, då är du övermänsklig. Just därför säger jag att en CD kan ge en fullkomlig reproduktion, för det enda sättet att kunna uppfatta något utöver vad en CD kan återge är genom helt andra instrument än dina öron (hörbara skillnader) eller är det bara en fullkomlig reproduktion enligt dig om du får med frekvenser som bara hundar kan uppfatta?

Skrivet av KimTjik:

Ditt svar ser mer ut som en känsloreaktion, eftersom du inte ens läst, i meningen uppfattat, vad jag tidigare skrev. Om du kollar längre upp har klart och tydligt skrivit att det krävs exceptionellt bra inspelningar för att göra dessa subtila skillnader märkbara för några få. För den absoluta majoriteten av musik hörs ingen skillnad, däremot kan remastersutgåvor i samma format skilja sig rejält (men även här kan du stryka majoriteten av lyssnare, vilka ändå inte hör skillnad).

Det spelar ingen som helst roll vilken inspelning du har, du kan omöjligt höra ens det hela frekvensomfånget som finns på en CD. Du vet väl om att du citerar en människa som har gjort sig själv till ett åtlöje genom att publikt avsäga all tro på ABX-test för det första, sen påstå att riktningen på kopparkornen i högtalarkablar kan påverka ljudet negativt också.

Skrivet av KimTjik:

Jag talar villigt om att jag i min samling har högst fem inspelningar där det lönat sig att gå snäppet högre än CD standard. Eftersom antalet inspelningar där det överhuvudtaget finns skillnad är så liten, ja i det perspektivet är det snake oil. Om de flesta inspelningar inte ens utnyttjar CD formatets potential vad i hela världen ska då ett ABX test kunna visa? Att du hör vad som fysiskt inte ens finns? Att däremot absolut utesluta något utan tillgång råmaterial som krävs är inte mycket bättre.

Nej, du har inte 5 inspelningar som går över CD. Och ett ABX test visar helt enkelt att det inte finns en hörbar skillnad, och om det inte finns en hörbar skillnad så finns det effektivt inte en skillnad i kvalitet alls. Inte för en människa. Du verkar tro att bara för att det finns frekvenser ovanför våran något begränsade hörsel som människor så tillför de något till ljudet.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt första stycke har inte ens med frågan att göra. Det har inte ens med frekvenser att göra, utan dynamiken som CD kvalitet ger, och som har vissa problem vid låga signaler.

Att inte säga sig vara "a strong advocate" är inte detsamma som att avsäga sig "all tro på ABX-test". Vad vet du Malcolm som jag bör vet, eftersom du skriver "du vet väl" och sedan "åtlöje"? Jag vet inget speciellt om honom och hade inte ens lagt hans namn på minnet förrän den här diskussionen dök upp. Det du skriver tyder dock på att du har mångårig erfarenhet av att kritiskt värdera hans arbete. Du får väl helt enkelt presentera en studie som motbevisar att signaler, t ex i musiksystem, inte påverkas av materialval. Hans utgångspunkt i argumenten du nu hänvisar till tycks inte heller vara vårt subjektiva lyssnade med dess fysiska begränsningar i frekvenser, utan ett studium av fysiska mätresultat. Hur som är jag idel öra om du har bevis för att det här är en medicinman med fejkade fysiska resultat.

Jag förstår inte riktigt hur du så självsäkert påstår både det ena och andra och ändå inte tycks förstå att det inte bara handlar om frekvenser. Å andra sidan gör det ju ingenting för du kan lugnt lyssna på musik i vilken upplösning och vilket format du än önskar.

Permalänk

Jag testade Spotify för nån månad sedan. Jag tog första grupp jag kom på - Dargaard - och fick svaret att deras musik "inte är tillgänglig i ditt område". Sen testade jag med Demon: "inte tillgänglig i ditt område". Slutligen med svenska gruppen Arch Enemy: "inte tillgänglig i ditt område". Sen avinstallerade jag Spotify.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag testade Spotify för nån månad sedan. Jag tog första grupp jag kom på - Dargaard - och fick svaret att deras musik "inte är tillgänglig i ditt område". Sen testade jag med Demon: "inte tillgänglig i ditt område". Slutligen med svenska gruppen Arch Enemy: "inte tillgänglig i ditt område". Sen avinstallerade jag Spotify.

Då har du misslyckats fatalt, jag kan utan problem lyssna på samtliga band du nämnde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörkret:

En CD har mer än tillräckligt frekvensomfång för att lyckas ta in alla de frekvenser och nyanser som en människa, tränad som otränad kan höra. Med 16/44 så har du 22.05kHz i frekvensomfång och ifall du kan ens uppfatta ljud över 22kHz, då är du övermänsklig. Just därför säger jag att en CD kan ge en fullkomlig reproduktion, för det enda sättet att kunna uppfatta något utöver vad en CD kan återge är genom helt andra instrument än dina öron (hörbara skillnader) eller är det bara en fullkomlig reproduktion enligt dig om du får med frekvenser som bara hundar kan uppfatta?

Nej, du har inte 5 inspelningar som går över CD. Och ett ABX test visar helt enkelt att det inte finns en hörbar skillnad, och om det inte finns en hörbar skillnad så finns det effektivt inte en skillnad i kvalitet alls. Inte för en människa. Du verkar tro att bara för att det finns frekvenser ovanför våran något begränsade hörsel som människor så tillför de något till ljudet.

det är inte riktigt så enkelt tyvärr, frekvenser över den hörbara gränsen kan ev göra hörbar skillnad när de samverkar med andra frekvenser i stil med sin(8x)+sin(10x)=2sin(10x)cos(2x) sen har även format med högre samplingrate bättre impulsrespons(troligtvis bara hörbart nära Nyquist frekvensen).

jag hör visserligen över 48khz men 192khz lät otroligt mycket bättre än samma inspelning(studiomaster från linn records) nedsamplad till 48khz via sound exchange(blindtest såklart).