Nvidia Geforce GTX 660 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martincool:

varför har ni uteslutit 6870 i era tester?.....

Det är ju bara sååååå 2010

Nae men på grund av att GTX 660 Ti har så hög prestanda jämfört med tidigare GTX *60/GTX *60 Ti så tror jag att Sweclockers valde att lägga kortet bland de större grabbarna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det är ju bara sååååå 2010

Nae men på grund av att GTX 660 Ti har så hög prestanda jämfört med tidigare GTX *60/GTX *60 Ti så tror jag att Sweclockers valde att lägga kortet bland de större grabbarna.

dom har ju inte haft med dom alls i nbågra av de nyare testerna vilket är mycket iriterande

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martincool:

dom har ju inte haft med dom alls i nbågra av de nyare testerna vilket är mycket iriterande

Vi rensar med jämna mellanrum, vilket är en förutsättning för att kunna fylla på med nya kort. Det här testet är antagligen sista gången flera modeller ur både HD 6000 och GT(X) 500 är med, även om vi kommer spara någon variant som referens.

Ett tips är att använda gamla tester som stöd, prestandanivåerna mellan kort i samma serie är oftast konstanta över tiden. Är visserligen ett steg extra, men jag är säker på att rensningen ger möjlighet till bättre tester i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

6870 har prestandaindex ~67

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir det något 660 (utan Ti)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Blir det något 660 (utan Ti)?

Skickades från m.sweclockers.com

Med största sannolikhet: JA . Det finnes ett rejält gap mellan 640 och 660TI. Det kommer nog både en 660 och 650TI. Ev en 650 också. Spec kan man bara gissa på men rykten på nätet säger att den skall baseras på GK106 och ha ca 1000-1100 cudor. MEN det är rykten på nätet och jag litar mer på att grabbarna från parkbänken som nattvakter på systemets lager än nät rykten!

Ett förslag till Nvidia: Namnge topp/entusiast modellerna GTX, övre mellanklassen GTS, nedre mellanklassen GT och kontors modellerna GS. Tvivlar dock att det kommer att ske eftersom namngivningen sköt av reklamnissar och politruker.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Kan Sweclockers berätta varför de valt att skippa 3 tester, exempelvis The Witcher 2 som går bättre på AMD-kort?
Och fast det saknas 3 tester så jämför ni ändå Prestandaindexet från de recensionerna med 3 tester mer?

Det blir ju helt skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Kan Sweclockers berätta varför de valt att skippa 3 tester, exempelvis The Witcher 2 som går bättre på AMD-kort?
Och fast det saknas 3 tester så jämför ni ändå Prestandaindexet från de recensionerna med 3 tester mer?

Det blir ju helt skevt.

Om du nu redan vet att The Witcher 2 prestarar bättre på AMD och du gärna vill spela det spelet så kan du ju själv höfta till med några extrapoäng i prastandaindexet till AMDs fördel. Det är ju bara så att man kan inte ha med alla spel och ibland "måste" man byta för att kunna få in något annat tyvärr.
Det går aldrig att göra någon exakt verklighet med ett prestandaindex vilket tydligt syns när man tittar runt på olika siter som har olika tester. Men det blir ju iaf en hyffsad fingervisning och det är det man får ta det som om man spelar många olika spel. Har man tänkt att bara spela ett spel under ett antal år framöver så kan man helt strunta i prestandaindex.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sound Shower:

Kan Sweclockers berätta varför de valt att skippa 3 tester, exempelvis The Witcher 2 som går bättre på AMD-kort?
Och fast det saknas 3 tester så jämför ni ändå Prestandaindexet från de recensionerna med 3 tester mer?

Det blir ju helt skevt.

För det första.. The Wicther 2 har aldrig varit med i prestandaindex i någon recension, jag citerar "Titlarna som står för siffrorna är Total War: Shogun 2, Battlefield 3 (Ultra), Stalker: Call of Pripyat, Anno 2070 samt Metro 2033". Anledningen till det har vi gått in på innan i text och Fredagspanel, men handlar i korthet om att resultaten är lite för knepiga. Vi vill dock ha med lite "populära" titlar där folk är nyfikna på siffror ändå, vilket gav oss The Witcher 2, Arkham City och Skyrim som bonus.

För det andra.. Vi skulle givetvis inte blanda index för olika spel med varandra, siffror som finns i index kommer från samma testmetod med samma titlar. Det som kan skilja är drivrutinsversion, men även där gör vi vad vi kan för att hålla databasen uppdaterad. Det är till exempel den främsta anledningen till att äldre kort faller bort med tiden (vilket diskuterades några inlägg upp). Planen nu är att se över alla spel och testa om alla kort, vilket kommer synas för nästa artikel.

Sist men inte minst.. Även om vi förstår att det är enkelt och smidigt att bara "titta på bilderna", i det här fallet grafer, är det från vår sida uppskattat om folk faktiskt tar sig tiden att skumma igenom texterna också. Det är omöjligt att få in all info i en graf, och lätt att landa med en felaktig bild om man inte har all info. Både frånvaron av Witcher 2 och vilka spel som ingår index förklaras i artikeln, på sidan 6 (längst ned) respektive 16 (i introtexten).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Efter att nu äntligen ha läst igenom detta noggrant så har jag en fråga.

Låt säga att jag vill jämföra 7950 pch 660TI, en jämförelse som gjort flera gånger i denna tråd redan. Flera av testerna så hämnar dessa kort på FPS som är mer eller mindre ospelbara, Stalker: Call of Pripyat där båda korten har 40 FPS eller lägre som medel är ett bra exempel. Personligen skulle jag direkt gå in och ändra inställningarna då. Hur påverkas prestandaskillnaden mellan dessa kort om jag går från ultra till medium? Jag är helt säker på att det kommer skala exakt lika på båda korten.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

För det första.. The Wicther 2 har aldrig varit med i prestandaindex i någon recension, jag citerar "Titlarna som står för siffrorna är Total War: Shogun 2, Battlefield 3 (Ultra), Stalker: Call of Pripyat, Anno 2070 samt Metro 2033". Anledningen till det har vi gått in på innan i text och Fredagspanel, men handlar i korthet om att resultaten är lite för knepiga. Vi vill dock ha med lite "populära" titlar där folk är nyfikna på siffror ändå, vilket gav oss The Witcher 2, Arkham City och Skyrim som bonus.

För det andra.. Vi skulle givetvis inte blanda index för olika spel med varandra, siffror som finns i index kommer från samma testmetod med samma titlar. Det som kan skilja är drivrutinsversion, men även där gör vi vad vi kan för att hålla databasen uppdaterad. Det är till exempel den främsta anledningen till att äldre kort faller bort med tiden (vilket diskuterades några inlägg upp). Planen nu är att se över alla spel och testa om alla kort, vilket kommer synas för nästa artikel.

Sist men inte minst.. Även om vi förstår att det är enkelt och smidigt att bara "titta på bilderna", i det här fallet grafer, är det från vår sida uppskattat om folk faktiskt tar sig tiden att skumma igenom texterna också. Det är omöjligt att få in all info i en graf, och lätt att landa med en felaktig bild om man inte har all info. Både frånvaron av Witcher 2 och vilka spel som ingår index förklaras i artikeln, på sidan 6 (längst ned) respektive 16 (i introtexten).

Tack för svaret! Jag brukar faktiskt läsa hela recensionerna, men har nog inte gjort det med 670 och 660-recensionerna (och kollar inte på videos) så jag skulle så klart ha kollat upp det innan jag skrev.

Permalänk
Medlem

Varför testades inte korten i Nvidia Surround? Inte tillräckligt bra för det??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Varför testades inte korten i Nvidia Surround? Inte tillräckligt bra för det??

Det är väl mer att 660Ti kanske inte är helt riktat åt den gruppen av personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är väl mer att 660Ti kanske inte är helt riktat åt den gruppen av personer.

Men GTX 660 Ti presterar bra i det.
GTX 660 Ti NVIDIA GeForce Graphics Card Surround Gaming Showcase NCIX Tech Tips (YouTube)
GTX 660 Ti NVIDIA Surround Performance Review Gaming Showcase Linus Tech Tips (YouTube)

Skulle även vilja se hur high-end korten presterar i upplösningar högre än 5760 x 1080 (3 x 1080P), t.ex 7860 x 1440/1600 (3 x 1440P/1600P). Kan tänka mig att single-GPU kort kommer ha det svårt i den upplösningen men Dual-GPU kort och CF/SLI skulle kanske klara det. Vore kul o se 3 och 4 kort med i testerna
Finns det nån sajt som testar grafikkort i dom upplösningarna??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Hur tror ni 660ti MSI kortet står sig?:)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliraz:

Hur tror ni 660ti MSI kortet står sig?:)

Msi 660ti Power Editon är helt klart bästa 660ti just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet någon hur mycket grafikkortet från asus låter under idle i dB?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av happy_per:

Enl flera tester så är ASUS GTX 660 Ti med DC2 kylare ett av de tystaste korten....
Hur många dB i idle?

Tänker nog oxå köpa ett sådant när priset om 1-2 månader droppat en del...förhoppningsvis....

Hoppas det går ner mot 2000!

Skrivet av Narien:

Okej, jo jag misstänkte det med tanke på hur de andra dc2 kylarna presterar, har du någon länk till specifika tester?

Har också letat men hittar inte några bra tester i ljudnivå! :/

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Vet någon hur mycket grafikkortet från asus låter under idle i dB?

Skrivet av JesperOlsson:

Hoppas det går ner mot 2000!

Har också letat men hittar inte några bra tester i ljudnivå! :/

Inte så svårt att hitta: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_660_Ti_Di...

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/46389-geforce-gt...
Där står också lite om ljudnivån.

"Som tur var vet både Asus och Gigabyte hur en grafikkortskylare ska tillverkas och vi kan direkt säga att vi knappast tror någon användare blir besviken ur denna synvinkel, oavsett vilket av korten ni skulle välja. [...] kylarna är så pass effektiva att ljudnivån knappt går att urskilja från övriga delar i systemet. Det finns ingen vits att mäta kylarnas ljudnivå utan belastning då de är mer eller mindre ljudlösa redan här, åtminstone i vår testmiljö med överlag tysta komponenter."

Om det stämmer så låter det riktigt najs! Blir nog ett Asus 660 Ti för mig

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Stort tack för den länken och info'n
Frågan är om det är värt att dels vänta (typ alla slut i lager i Stockholm) på ASUS och lägga ut en hundring till gentemot Gigabyte för att få ett sexigare kort (gillar när det är lite mer inkappslat.

Alternativt så passar man på inets deal atm...
http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Frågan är dock när de får in kortet i lager, rent teoretiskt skulle det kunna ta flera veckor till.

Dock är det ju inte riktigt korrekt, det ligger ju på 3105 kr och med rabatt 2998kr

Är verkligen helt förvirrad själv, ska uppgradera men kan inte bestämma mig om jag ska frälsas av Nvidia eller Radeon... Hade Radeon förr och det var väl ok men nu tänkte jag testa Nvidia. Dock gillar jag både Civilisation 5 och BF3 så blir nog Nvidia då jag inte ens hört talas om Metro =S

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | Red Devil RX 6950 XT 16 GB | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/zQ2P9r

Permalänk

jag har köpte två st Asus 660 TI DCII OC på cdon för en månad och betalade 2630kr st och är grymt nöjd än så länge. fixar allt jag provat hittills på högsta grafik med 1080P. tysta enligt mig och svala är dom med. fläktarna idlar på 10% hastighet ca 1200rpm

Visa signatur

Min dator
AMD 5900X, Evga XC3 Ultra RTX 3080, Corsair vengance RGB 32GB 3600mhz, Asus Strix X570-I, Corsair force mp600 1TB + corsair force mp400 2TB, Corsair SF750 Platinum, Corsair commander pro, Full hardline EK vattenkylning i ett moddat Raijintek ophion EVO
Sambons dator
AMD 5600X, Evga XC3 Ultra RTX 3070, Corsair vengance RGB 16GB 3600mhz, Asus Strix B550-I, WD Blue SN550 SSD 1TB M.2 + 4TB mekanisk, Corsair SF750 Platinum, Corsair H100i, Fractal design ERA cobalt blue.

Permalänk

Hur kommer det sig att man väljer att slänga in en DVI-D och inte två stycken DVI-I istället? En av mina skärmar sitter här och är alldeles ledsen över att inte få funka till mitt nya graffekort eftersom den bara har DVI-A ut..

Nån som kan rekommendera en bästa lösning?