Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad man ska ha en sån bred skärm till kommer bara kännas jättetrångt på höjden
i så fall är ju 2 st" 23 eller 24" 16:9 eller hellre 16:10 mycket bättre.

Funkar väl att se en del film på men sen ser jag ingen större nytta med den.
När tillverkarna försökte lansera formatet som TV floppa det ju rejält, tror inte det kommer bli många sålda.

Däremot skulle jag nog kunna vara intresserad av en 16:9 29" med 2560x1440 som allroundskärm, fast om det är enbart för arbete slår nog inget en bra 16:10 24-30" en eller flera sådana.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Har du någon källa på det eller är det din subjektiva bedömning av att läsa på olika forum? Om du inte kar konkret källa så är det helt respektlöst att säga "Vi" på det sätter du gör.

Jag har varit aktiv i flera trådar som pratar om 21:9 bland annat här på Sweclockers och är utav en helt annan uppfattning. Jag skulle vilja påstå att den storma majoriteten inte bryr sig om aspektratios på skärmen tills det att de faktiskt har "känt och klämt" på en men den ration som de eventuellt är intresserade av och som det är i dagsläget så är det inte många som har gjort det. Men jag ser även att många är "Nja" utav ena eller andra anledningen som att de te.x vill se högre upplösning eller de vill se hur tekniken utvecklas. Rena NEJ-sägare finns det väl något fler är rena JA-säjare men någon stor majoritet är det inte ens där av vad jag har märkt i alla fall.

Föar att vara tydlig så är detta alltså den uppfattning jag får av att läsa på olika forum men jag skulle därmed aldrig på något sätt försöka trycka på att det är några VI som tycker någonting.

Nu motsäger du dig själv. Först är det ingen majoritet och nu är det fler NEJ än JA enligt dig, det är samma sak. Så hur tänkte du?
Du kan ju själv söka på nätet, det är inte många som hellre skulle vilja ha 21:9. Läs lite noggrannare, jag säger HELLRE inte att folk skulle hata det.
VI (som vill ha 16:9/16:10) vill se fler av de gamla ration på nya skärmar.
Själv skulle jag aldrig köpa en sådan skärm, alldeles för låg.

Permalänk
Medlem

Mmm, de borde gjort skärmen stor nog så att den åtminstone lika hög fysiskt som en 24tummare 16:9 kan jag tycka... Nu skrämmer man bort en del folk pga den extremt smala höjden.

Om jag skulle designa en 21:9 skärm skulle jag göra den ännu lite större än det. Minst 34 tum iallafall verkar vettigt, då är den lite högre än en 27 tums 16:9...
(kolla här för exempel: http://www.displaywars.com/34-inch-21x9-vs-27-inch-16x9 )

Sen skulle jag välja upplösningen 3840* 1640 (eller däromkring) och ge den ett läge där den med ett enkelt knapptryck automatiskt konverterar 16:9 till 21:9 genom att klippa i under- och överkant.

Då skulle den kunna köras perfekt med dubblad upplösning för film utan omskalning eller liknande! Det enda som behövs är en mediaspelare som klarar flytta upp subtitles ifrån letterbox området Klockren filmskärm med andra ord.

Arbetsytan skulle bli rejält, och arbetshöjden tillräcklig för de allra flesta. Torde bli en trevlig arbetsskärm med, när man vant sig vid formatet. Trevlig för att jobba med två dokument sida vid sida som nämnts.

Slutligen blir den en mycket trevlig gamingskärm för de spel som drar nytta av brett synfält. FPS och bilspel mm torde bli riktigt mysigt till exempel!
... och man kan nog i nödfall spela i halverad upplösning på 1920x820 (lite pixligt blir det förstås) om man vill ha rimliga prestandakrav.

Man kan ju alltid drömma

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Nu motsäger du dig själv. Först är det ingen majoritet och nu är det fler NEJ än JA enligt dig, det är samma sak. Så hur tänkte du?

Undrar vem det är som ska läsa bättre eller ta på sig läsglasögonen!

För att förtydliga så kategoriserade jag upp det i 4 grupper: De som inte bryr sig, ja, nja och nej.

Dessutom är jag helt säker på att antalen nej kommer att bli färre så fort 21:9 kommer i större format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uj,

Första bilden var verkligen avslöjande hur smal skärmen var på höjden!

Jepp, denna är värd att tänka på: skärmen må ha ungefär rätt ratio för att visa film, men den har ju fel upplösning. Man måste alltså alltid skala upp bilden för att visa i helskärm! Förhoppningsvis har skärmen en bra scaler...
Detta gör IMHO att den inte är en perfekt filmskärm heller egentligen.

Kunde man trolla bort ramarna så...

Är inte både upplösningen 2 560 x 1 080 och aspect-ration 21:9 precis det som gäller för Bluray-formatet, att ha det på en datorskärm känns dock lite fel.
Men att ha en som arbetsskärm vore inte helt fel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag blev intresserad kan man ju minst sagt säga.. Skulle vara så skönt när man skriver dokument att ha ett dokument på högra halvan och internet/annat dokument på vänstra

Undrar dock hur det blir med BF3 och 1.6 :/

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

Enligt personer som jobbar på Samsung så har de också en 21:9 på gång och ska tydligen vara någon tum större. Väntar med iver för att få reda på vilken den skärmen kommer att få. Det ska också bli roligt att se vilka priser de nya 24" ALOLED skärmarna kommer att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bara jag som ser det som ett alternativ till nVidia Suround och EYEfinity när man inte behöver/vill ha 3x1080/1200P utan nöjer sig med två?

Och totalt glömma att använda det till spel? Mitten av vyn delad mellan två skärmar...

Permalänk
Medlem

2560x1080?

Vad är poängen att göra en större skärm (29") men med lägre upplösning (29" med 2560x1080 vs 27" med 2560x1440)? Sälja den billigare än 27"?

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Är inte både upplösningen 2 560 x 1 080 och aspect-ration 21:9 precis det som gäller för Bluray-formatet

Nix, en Bluray är baserad på 1920x1080, med de svarta fälten inbakade i den upplösningen. Dvs ytan som faktiskt vanligtvis används till bilden på en 2.35:1 film är nått i stil med 1920x820. (eller däromkring)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inte för mig, den saken är klar. Om jag skulle byta skärm så är vertikalupplösningen minimikravet 1600. Är ganska nöjd med Dells U3011 tummare här hemma, så nästa skärm på jobbet blir nog efterföljaren till den. 1080? Phew, totalt ointressant för mina behov (CAD och programmering).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Nix, en Bluray är baserad på 1920x1080, med de svarta fälten inbakade i den upplösningen. Dvs ytan som faktiskt vanligtvis används till bilden på en 2.35:1 film är nått i stil med 1920x820. (eller däromkring)

2,39:1 är filmstandard nu för tiden vilket blir 21,51:9. Ska bli kul att se när ordentliga TV-apparater kommer i det formatet. Philips tidigare försök visste man var en flopp innan den ens kom med tanke på så väl pris som bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Undrar vem det är som ska läsa bättre eller ta på sig läsglasögonen!

För att förtydliga så kategoriserade jag upp det i 4 grupper: De som inte bryr sig, ja, nja och nej.

Dessutom är jag helt säker på att antalen nej kommer att bli färre så fort 21:9 kommer i större format.

Men hurredudu vi snackar om "dom som bryr sig".
Förresten så tror jag alla bryr sig. Eller det kanske finns folk som skiter fullständigt i om skärmen är 20", 24", 27", om den har låg eller hög upplösning om aspect ration är 16:9 eller 21:9 inte vet jag. Tror du det?

Felet med denna DELL skärmen är väl att den känns lite för låg, kanske inte skulle ha förstorat på bredden enbart utan på höjden med.

Permalänk
Medlem

våldsamt bred alltså! kanon att titta på film på iaf

köpte en Dell U2412M idag och det känns ju som ganska bra allroundformat med 16:10 annars, men kul att det kommer lite nytt kanske, skulle väl dock ha varit mjuk panel som man kan vika in vid sidorna så det känns som man sitter mitt i

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av vespaman:

Inte för mig, den saken är klar. Om jag skulle byta skärm så är vertikalupplösningen minimikravet 1600. Är ganska nöjd med Dells U3011 tummare här hemma, så nästa skärm på jobbet blir nog efterföljaren till den. 1080? Phew, totalt ointressant för mina behov (CAD och programmering).

Fast den här skärmen är inte marknadsförd mot dig, Dell har redan ett ganska stort sortiment för din målgrupp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Men hurredudu vi snackar om "dom som bryr sig".

Faktum kvarstår dock att så länge du inte anger någon källa för dina "fakta" så sluta säg vi för att försöka pusha din egen åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta kalla skärmen bred, den är inte bredare på nått sätt än de skärmar som redan finns den är bara lägre, de har tagit en normal skärm och kapat bort 520 pixlar på höjden och det är ett rent skämt att göra ett sånt missfoster till skärm och försöka påstå att den är bredare.

Om man då gör en 30" 2560:1 skärm så är den alltså enormt extremt bred enligt det resonemanget, medans tex en 50" med 8000x 8000 är? ja vad? smalare ? vi behöver högre upplösning och framförallt i höjdled, 1080 skärmar är hemska att använda till nått vettigt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man då gör en 30" 2560:1 skärm så är den alltså enormt extremt bred enligt det resonemanget, medans tex en 50" med 8000x 8000 är? ja vad? smalare ? vi behöver högre upplösning och framförallt i höjdled, 1080 skärmar är hemska att använda till nått vettigt !

Varför?
Nu tycker jag ändå att Swec är lite väl konservativa, men men jag var inte riktigt med(läs nörd) på 4:3 tiden så kanske har med det att göra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Varför?
Nu tycker jag ändå att Swec är lite väl konservativa, men men jag var inte riktigt med(läs nörd) på 4:3 tiden så kanske har med det att göra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Varför låga skärmar är hemska? Det upptäcker man när man testar en med mera höjd, allt går att se mycket enklare då och eftersom 2560x1600 är det som redan finns idag så förstår jag inte alls varför man går ner, det är bara apple och intel som verkar propagera för bättre skärmar, de som gör skärmar verkar mest vilja backa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför låga skärmar är hemska? Det upptäcker man när man testar en med mera höjd, allt går att se mycket enklare då och eftersom 2560x1600 är det som redan finns idag så förstår jag inte alls varför man går ner, det är bara apple och intel som verkar propagera för bättre skärmar, de som gör skärmar verkar mest vilja backa.

Jag vet inte hur andra tänker men jag har hellre t ex två dokument brevid varandra och det fungerar inte riktigt på 16:9. Jag slipper gärna också att ha flera skärmar iochmed platsproblem.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag vet inte hur andra tänker men jag har hellre t ex två dokument brevid varandra och det fungerar inte riktigt på 16:9. Jag slipper gärna också att ha flera skärmar iochmed platsproblem.

Om du kan ha 2 dokument bredvid varandra har bara med upplösning och storlek att göra, inte bildförhållandet, jag har 2x30" 2560x1600 och de är inte direkt mindre än en 2560x1080 monitor på något sätt även om de bara är 16:10, och jag hade gärna kunnat tänka mig en bredmonitor, men de ska inte vara lägre på höjden, vi måste få nya pc monitorer som ökar upplösningen, inte minskar, det är ju löjligt när macbook pron kör med 2880x1800 på en 15" skärm samtidigt som monitortillverkarna sänker upplösningen på stora monitorer, där behöver vi snarast gå upp, 5760X3600 på en 30" vore mer seriöst, eller varför inte en 16:5 @ 11520x 3600 som "ultrawide" hemma på skrivbordet ? Då hade det känts som ett lyft och inte som ett steg bakåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan ha 2 dokument bredvid varandra har bara med upplösning och storlek att göra, inte bildförhållandet, jag har 2x30" 2560x1600 och de är inte direkt mindre än en 2560x1080 monitor på något sätt även om de bara är 16:10, och jag hade gärna kunnat tänka mig en bredmonitor, men de ska inte vara lägre på höjden, vi måste få nya pc monitorer som ökar upplösningen, inte minskar, det är ju löjligt när macbook pron kör med 2880x1800 på en 15" skärm samtidigt som monitortillverkarna sänker upplösningen på stora monitorer, där behöver vi snarast gå upp, 5760X3600 på en 30" vore mer seriöst, eller varför inte en 16:5 @ 11520x 3600 som "ultrawide" hemma på skrivbordet ? Då hade det känts som ett lyft och inte ett steg bakåt.

Jag förstår din poäng och håller med om upplösningen dock gillar jag konceptet 21:9.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Faktum kvarstår dock att så länge du inte anger någon källa för dina "fakta" så sluta säg vi för att försöka pusha din egen åsikt.

Du var då en envis liten åsna
Vad för källa vill du ha? Det finns hur många forum som helst, ska jag leta åt dig? Nja, inte så att jag bryr mig tillräckligt.
Du vet varför Google finns va? Bra.
Sen är det ju lite konstigt att du själv mena på att ja det är fler rentav NEJ än JA så varför fortsätter du?
Last question for you

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag förstår din poäng och håller med om upplösningen dock gillar jag konceptet 21:9.

Gärna 21:9 bara upplösningen inte går under 1600 linjer på höjden, dubbla upplösningen så blir det säkert bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sluta kalla skärmen bred, den är inte bredare på nått sätt än de skärmar som redan finns den är bara lägre, de har tagit en normal skärm och kapat bort 520 pixlar på höjden och det är ett rent skämt att göra ett sånt missfoster till skärm och försöka påstå att den är bredare.

Om man då gör en 30" 2560:1 skärm så är den alltså enormt extremt bred enligt det resonemanget, medans tex en 50" med 8000x 8000 är? ja vad? smalare ? vi behöver högre upplösning och framförallt i höjdled, 1080 skärmar är hemska att använda till nått vettigt !

Den är för bred för sin höjd, tror det är så dom menar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waowt:

Den är för bred för sin höjd, tror det är så dom menar...

Varför skulle den behöva bli det? det skulle bli samma storlek som 2x30" har idag om man har samma pixeltäthet som apple använder, jag vill inte gå tillbaka till mindre monitorer än min 2x30" setup, hade tidigare 27" men höjdupplösningen man får med 30" 1600 pixlar är en stor skillnad i verkligheten, och en bildstorlek på 130x40 Centimeter hade troligen passat bra på många skrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle den behöva bli det? det skulle bli samma storlek som 2x30" har idag om man har samma pixeltäthet som apple använder, jag vill inte gå tillbaka till mindre monitorer än min 2x30" setup, hade tidigare 27" men höjdupplösningen man får med 30" 1600 pixlar är en stor skillnad i verkligheten, och en bildstorlek på 130x40 Centimeter hade troligen passat bra på många skrivbord.

Behöva? Den är ju det! (kanske inte enligt dig dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du var då en envis liten åsna
Vad för källa vill du ha? Det finns hur många forum som helst, ska jag leta åt dig? Nja, inte så att jag bryr mig tillräckligt.
Du vet varför Google finns va? Bra.
Sen är det ju lite konstigt att du själv mena på att ja det är fler rentav NEJ än JA så varför fortsätter du?
Last question for you

Men bara för att en grupp tycker att det är häftigt att klaga på allt som inte är 16:10, klaga på allt gjort av apple eller göra andra tuffa fanboysaker betyder det inte att majoriteten tycker så... Även en minoritet kan vara högljud då den riktiga majoriteten kanske inte gnäller vid varje produktlansering?

Edit: så att hänvisa till ett forum säger inte något
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är för att du har fel skärm, 16:9 som "alla" på död och liv skall ha för att dom är så bra till film/spel är et TV format, perfekt för att titta på nyheter etc.
Film är iregel 2.37:1(21:9), eller åtminstone riktigt nära, så om ditt datoranvändande huvudsakligen är att titta på film, så är detta skärmen för dig.

Jag tror inte du hängde med på vad jag försökte säga. -Smutt som filmskärm men tråkigt att många filmer kompileras till 1920 istället för 1080. Kör du 2560x1080 så får du hela skärmen täkt men du förlorar skärpa eftersom det blir en upscale.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sluta kalla skärmen bred, den är inte bredare på nått sätt än de skärmar som redan finns den är bara lägre, de har tagit en normal skärm och kapat bort 520 pixlar på höjden och det är ett rent skämt att göra ett sånt missfoster till skärm och försöka påstå att den är bredare.

Men den är ju rent fysiskt bredare än en 30 tums 16:10 skärm
http://www.displaywars.com/29-inch-21x9-vs-30-inch-16x10
...
Men japp, visst klipper denna skärm bort en massa vertikal upplösning jämfört med en 16:10 30 tummare!
... fast beroende på vad man ska använda skärmen till, så kanske inte det är någon större nackdel! Skärmen är kanske inte tänkt att vara en jobbskärm i första hand?

I och för sig håller jag med dig: (vilket jag skrivit redan) Skärmen skulle bli mycket mer allround och mysigare med en högre upplösning och en snäppet större storlek. Jag röstar som sagt på nånstans mellan 3840x1600 till 3840x1650 ungefär, och en storlek på 34 tum eller mer.
(130cm brett tror jag dock är för brett för att folk ska fundera på att ställa den på skrivbordet. Relativt många skrivbord är runt 120cm breda, plus att man ju vill tex kunna placera högtalare nånstans också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.