Samsung presenterar 840-serien SSD – säljstart i oktober

Permalänk
Medlem

PRISER:

840 PRO serien:
64GB: 100$
128GB: 150$
256GB: 270$
512GB: 600$

840 serien:
120GB: 110$
250GB: 200$
500GB: 470$

830 serien:
64GB: 70$
128GB: 110$
256GB: 200$
512GB: ~500$

840 serien utan prefixet PRO ska ligga i samma prisklasser som 830 serien
Men inga detaljer har släppts än.

Edit: Undrar hur bra de är. Jag hoppas jag inte gjort ett dåligt köp med 830..

Edit45: Ett antal ställen säger olika priser, men jag tror jag hittat rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Intel 530?

Heter den inte så?
Kanske 550? Vet inte?
Intel har iaf en 300 serie och 500 serie.

Skulle vilja veta hur Samsungs diskar mäter sig mot dom.

Permalänk

Undra om det egentligen finns någon anledning att köpa Pro. Märker man verkliigen någon skillnad, förhoppningsvis innebär detta lägre priser på 830 serien. Snart dags att köpa en 256GB

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

"Därför är ssd-diskar svårare att rädda
Solid state-diskar är ett vanligt alternativ till hårddiskar, speciellt i bärbara datorer. Här lagras inte filerna på magnetskivor, utan i Flash-minnen.
Det gör dem snabbare och mer stöttåliga, men också dyrare per gigabyte. De kan också vara knepiga att rädda filer ifrån. Fotografer lagrar till exempel bilder på minneskort och slutar de att fungera kan det innebära stora förluster. En ssd fungerar dock lite annorlunda. På varje ssd sitter det en så kallad controller. Det är ett chip
med program som styr hur data ska lagras på enhetens Flash-kretsar. För att Flash-minnen ska hålla så länge som möjligt försöker controllern
sprida data jämnt över minnena. Eftersom man inte har någon snurrande disk och läsarm som ska ut och åka behöver man inte bry sig om
fragmentering, och datablock kan vara spridda lite hur som helst. Mekaniska skador på minneskretsarna är väldigt
sällsynta, men skulle just controllern gå sönder är det väldigt svårt att pussla ettorna och nollorna
som lagrats till något igenkännbart.
- På vanliga hårddiskar har vi en success rate, det vill säga att vi lyckas kopiera ut och rädda det mesta av de riktiga filerna, på 90 procent. För ssd-
er är samma siffra drygt 50 procent, säger Åke Ljungqvist."

mobil.idg.se/2.1085/1.444712

Detta bekräftar verkligen vad du skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulel kanske formulerat mig bättre, men enda anledningen till att det är ett helvete att rädda datan på en ssd är för att tillverkarna inte fått tummen ur röven och impelmenterat kontroll kretsen med data räddning i åtanke. Samt att de är så pass nya att där inte finns bra verktyg för att läsa datan utan en kontroll krets. Mekaniska diskar har funnits så länga att mjukvarorna för data räddning är betydligt bättre. Datan i sig själv sjukt svår att förstöra på en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Håller mig till min Plextor, de är i alla fall inte med i någon intern penismätartävling som alla andra kör med, från dem kommer stabilitet, kostar lite mer men man vet vad man får

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe nej då. Dom glömmer bara bort att informera sina kunder om att firmware raderar data http://www.sweclockers.com/nyhet/15472-plextor-glomde-informe... Nej jag har annars bara hört gott om Plextor, stabila och fina tydligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hehe nej då. Dom glömmer bara bort att informera sina kunder om att firmware raderar data http://www.sweclockers.com/nyhet/15472-plextor-glomde-informe... Nej jag har annars bara hört gott om Plextor, stabila och fina tydligen.

Haha, bra skit

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Undrar hur bra de *840serien* är. Jag hoppas jag inte gjort ett dåligt köp med 830..

Eeeeeh, min order har fortfarande restade produkter, så jag skickade iväg ett mail om avbeställning nyss.
Jag kan nog bara vinna på att vänta en månad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

PRISER:

840 PRO serien:
64GB: 100$
128GB: 150$
256GB: 270$
512GB: 600$

840 serien:
120GB: 110$
250GB: 200$
500GB: 470$

830 serien:
64GB: 75$
128GB: 110$
256GB: 200$
512GB: ~500$

840 serien utan prefixet PRO ska ligga i samma prisklasser som 830 serien
Men inga detaljer har släppts än.

Edit: Undrar hur bra de är. Jag hoppas jag inte gjort ett dåligt köp med 830..

Edit45: Ett antal ställen säger olika priser, men jag tror jag hittat rätt.

Anandtech har ett test på 840 Pro 256 GB och den presterar ungefär som alla hoppas. De har fxat de två svaga punkterna, det vill säga random write och strömförbrukningen och det med råge.

"The performance and power characteristics of Samsung's SSD 840 Pro are as close to perfect as we've seen from any drive this generation. In all but a handful of benchmarks, the 840 Pro is the fastest consumer SSD we've ever tested. Even more important than its industry leading performance is the fact that the 840 Pro delivers great performance while remaining one of the lowest power SSDs to make it through our labs. Assuming the premature death of our review sample was a fluke and not indicative of a bigger issue, the 840 Pro could be the first drive in quite a while to offer the absolute best performance at power consumption levels that are notebook friendly."

De ligger bäst eller top tre på allt i Anandtechs tester vilket är imponerande. Ska bli intressant att se hur stor skillnad det är mot versionen utan Pro. Har de kvar sin stabilitet från 830 så har valet av SSD helt plötsligt blivit väldigt lätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på lägre priser istället. Och bättre garanti får vi hoppas, helst 5år.

Permalänk
Medlem

Hmm, prestandan är ju mer än tillräckligt bra på vanliga 840:n så egentligen kanske det är bäst att köpa en sådan istället med tanke på att den har mer spare än vad 840 Pro har och om man förenklar grovt borde detta innebära något längre livslängd. Inte för att någon av mina nuvarande SSD:er har gått sönder men ändå Fast 840 Pro har ju längre garanti så.....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Hmm, prestandan är ju mer än tillräckligt bra på vanliga 840:n så egentligen kanske det är bäst att köpa en sådan istället med tanke på att den har mer spare än vad 840 Pro har och om man förenklar grovt borde detta innebära något längre livslängd. Inte för att någon av mina nuvarande SSD:er har gått sönder men ändå Fast 840 Pro har ju längre garanti så.....

Enligt Anandtech så har 840:n 21nm TLC minnen medan 840 Pro har 21nm MLC minnen, vilket skulle förklara varför 840 Pro kostar mera och har längre garanti.

F.ö. så hoppas jag det dyker upp några fler tester på Corsairs Neutron serie. Den ser mycket intressant ut den också.
http://www.hardocp.com/article/2012/09/04/corsair_neutron_ser...

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Enligt Anandtech så har 840:n 21nm TLC minnen medan 840 Pro har 21nm MLC minnen, vilket skulle förklara varför 840 Pro kostar mera och har längre garanti.

Japp fast det är ju lite det som är poängen med, känner inte till så många SSD:er med TLC minnen, om ens det finns några andra än 840 Pro så om man skall chansa på att Samsungs TLC minnen är lika hållbara som deras beprövade MLC minnen

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Om nu inte 840-serien blir allt för dyr så är det definitivt en sådan disk som byter ut min hårddisk i laptopen! Annars får det bli en 830 nu när de både är pålitliga och billiga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KNI-861:

Enligt Anandtech så har 840:n 21nm TLC minnen medan 840 Pro har 21nm MLC minnen, vilket skulle förklara varför 840 Pro kostar mera och har längre garanti.

F.ö. så hoppas jag det dyker upp några fler tester på Corsairs Neutron serie. Den ser mycket intressant ut den också.
http://www.hardocp.com/article/2012/09/04/corsair_neutron_ser...

StorageReview har recensioner på båda (Neutron GTX)

http://www.storagereview.com/samsung_ssd_840_pro_review

http://www.storagereview.com/corsair_neutron_gtx_ssd_review

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fantomen:

Hade hoppats på lägre priser istället. Och bättre garanti får vi hoppas, helst 5år.

Priset på SSD styrs primärt av priset på NAND så det går inte att kraftigt sänka priserna med en ny controller bara. Gränsen för hur små kretsar man kan göra av kisel är också snart nådd så nu måste de ta till nya trick för att sänka priserna. Ett är ju TLC där varje cell kan ha tre bitar istället för två som MLC eller en som SLC. Billigare att tillverka men sämre hållbarhet. Vi kanske även får se 3D-konstruktioner som det snackas om inom RAM någon gång i framtiden, allt för att spara kisel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Anandtech har postat en review på 256GBs versionen för alla som inte orkar vänta in Swecs recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zotamedu:

Anandtech har ett test på 840 Pro 256 GB och den presterar ungefär som alla hoppas. De har fxat de två svaga punkterna, det vill säga random write och strömförbrukningen och det med råge.

"The performance and power characteristics of Samsung's SSD 840 Pro are as close to perfect as we've seen from any drive this generation. In all but a handful of benchmarks, the 840 Pro is the fastest consumer SSD we've ever tested. Even more important than its industry leading performance is the fact that the 840 Pro delivers great performance while remaining one of the lowest power SSDs to make it through our labs. Assuming the premature death of our review sample was a fluke and not indicative of a bigger issue, the 840 Pro could be the first drive in quite a while to offer the absolute best performance at power consumption levels that are notebook friendly."

De ligger bäst eller top tre på allt i Anandtechs tester vilket är imponerande. Ska bli intressant att se hur stor skillnad det är mot versionen utan Pro. Har de kvar sin stabilitet från 830 så har valet av SSD helt plötsligt blivit väldigt lätt.

Tyvärr är ju både anandtech och storagereviews tester på PRO varianten som visst är den högpresterande och väldigt intressant när man har pengar över men vanilla varianten med TLC (3bit-per-cell vs MLC=2bpc) som skulle vara intressant att se efter 1års slitage men även startprestandan på är det ingen som verkar ha fått...
TLC är intressant i kostnads aspekt men rätt tveksam om man bör köpa om nu TLC slits alldeles för fort vs. MLC

Skulle även vara lite roligt att se SLC diskar i högprestanda konsument segmentet... Om de nu kan prestera lika mycket bättre nu som de gjorde i tidiga gen SSDer...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Tyvärr är ju både anandtech och storagereviews tester på PRO varianten som visst är den högpresterande och väldigt intressant när man har pengar över men vanilla varianten med TLC (3bit-per-cell vs MLC=2bpc) som skulle vara intressant att se efter 1års slitage men även startprestandan på är det ingen som verkar ha fått...
TLC är intressant i kostnads aspekt men rätt tveksam om man bör köpa om nu TLC slits alldeles för fort vs. MLC

Skulle även vara lite roligt att se SLC diskar i högprestanda konsument segmentet... Om de nu kan prestera lika mycket bättre nu som de gjorde i tidiga gen SSDer...

Jag håller med om att det vore intressant att se hur TLC klarar sig i längden. Fast Samsung verkar veta hur man tillverkar NAND. Deras MLC i 830 håller ju för väldigt mycket stryk i ett stresstest. Nu kommer jag inte ihåg vilket forum det var men det finns några som sitter och öser data på ett gäng SSD för att se vad som händer med tiden. Samsung har klarat flera PB än så länge vilket är helt galet. Så även om man tappar hälften av livslängden så skulle det ändå inte göra någon större skillnad i praktiken. Om Samsungs TLC håller samma kvalité som deras MLC vill säga. Ser fram emot tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Hade hoppats på lägre priser istället. Och bättre garanti får vi hoppas, helst 5år.

Det är 5år för PRO varianten och 3 för standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet är det väl exakt samma problem med en hårddisk - om hårddiskens kontroller pajar så blir det även då väldigt besvärligt. Bland annat därför köper ju dataräddningsfirmor ofta in begagnade hårddiskar av vissa typer för att få tag på en likadan hel kontroller, då de slutat tillverkas.

Varför det problemet skulle vara värre på en ssd vet inte jag? Mer troligt är väl att dataräddningsfirmorna inte är lika erfarna och kunniga på ssd än så länge...

Ssd-skräcken är kraftigt överdriven påstår ju jag. Jag litar mycket hellre på en ssd än en sketen mekanisk instabil hårddisk, och saknar man vettig backup så får man ändå skylla sig själv. Faktiskt.

Och glöm inte: RAID är inte backup!

Tillägg: Om kontrollern är fastlödd eller helintegrerad i en ssd så är det förstås betydligt besvärligare att byta den, än att bara byta hela kortet som man brukar kunna göra med en hårddisk. Att flytta över alla minneskretsar till ett likadant men fungerande ssd-kort är förstås fullt möjligt, men kräver ju en hel del pillande...

Har jag sagt att RAID är backup? Jag är millitant motståndare till RAID, framför allt för privatanvändare som absolut inte har någon som helst fördel av det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Har samsung 830 128GB i laptopen nu. Skulle nog vara intressant med en sån i 258GB så kan man flytta över 128GB-aren till sin desktop som man inte längre använder för att man upplever den som slö bara för att den saknar ssd.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Hehe nej då. Dom glömmer bara bort att informera sina kunder om att firmware raderar data http://www.sweclockers.com/nyhet/15472-plextor-glomde-informe... Nej jag har annars bara hört gott om Plextor, stabila och fina tydligen.

Då jag endast har SSD för systemet så kvittar det, ominstallation kan behövas ibland ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Men jag köpte ju precis en 256gb 830, lol. Så jädra typiskt att man ser nyheten om 840 dagen efter.

Citat:

840 serien utan prefixet PRO ska ligga i samma prisklasser som 830 serien
Men inga detaljer har släppts än.

Är ju dock inte riktigt korrekt om det är $200 för en 256gb. 830 är nästan nere på 1600kr, 840 lär gå på 2000kr. Sen kan det vara att de priserna är OEM, dvs det handlar om typ 2300kr eller liknande för "desktop" eller "laptop" kitten. Det var det som 830 gick på för några månader sen, så Samsung vill garanterat trissa upp priset igen genom att släppa en "förbättrad" 840 för samma pris som innan. Stackarna måste ju tjäna stålar.

Permalänk

Undra när 256GB närmar sig 1000kr sträcket, just nu är det lite för dyrt, 1500kr för en 830. Känns ganska knäppt att köpa en Pro version för en vanlig konsument, annat är det väl om man skulle testa spel och så, tveksamt om du ens får ut någon extra fps.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Givet att när man planerar ett datorbygge med 830 så kommer 840 runt hörnet, frågan är ju då om det är värt att vänta eller om man ska se detta som en möjlighet till ett bättre pris på 830.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är ju dock inte riktigt korrekt om det är $200 för en 256gb. 830 är nästan nere på 1600kr, 840 lär gå på 2000kr. Sen kan det vara att de priserna är OEM, dvs det handlar om typ 2300kr eller liknande för "desktop" eller "laptop" kitten.

Jag menar att de verkligen kommer ligga på samma prisklass om Samsungs priser inte ljuger. 256GB 830a ligger på 200$ i USA. 840an ska (enligt Samsung) ligga på exakt samma pris.

Dvs kommer en 250GB 840a ligga på 1600kr vid release. Med PRO varianten på runt ~2100kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Givet att när man planerar ett datorbygge med 830 så kommer 840 runt hörnet, frågan är ju då om det är värt att vänta eller om man ska se detta som en möjlighet till ett bättre pris på 830.

Vänta på recensioner och se hur mycket snabbare den är.
Går inte 830 ner i pris så blir det la självklart en 840, men om 830an går ner märkbart i pris så är det nog den som är det bästa valet (eftersom den redan är beprövad).

Permalänk

Mjo, planen får bli något sådant.

Skrivet av Sears:

Vänta på recensioner och se hur mycket snabbare den är.
Går inte 830 ner i pris så blir det la självklart en 840, men om 830an går ner märkbart i pris så är det nog den som är det bästa valet (eftersom den redan är beprövad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Klart du kan lägga data på både SSD, HD eller extern. Jag bara menade att man bör ha backup på backup på backup osv osv, för att vara helt säker.

Molntjänst är väl det bästa troligen då de lär ha sjukt bra lösning för att spara data. Givetvis bör man väl välja ngn av de större tjänsterna och inte ngn liten ny molntjänst.

Ok, tack för tipset. Alltid trott att min HDD skall överleva det ena och det andra men har alltid drömt om att kunna byta ut den till en extern istället för att slippa vibrationerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Här kan ni läsa av lite prestandasifferor...

http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Men något mindre kul, citat: "The other bad news is after running through our client test suite and preparing the drive for a run through our enterprise suite, our pre-production sample died. This isn't the first time we've had an SSD die during our test process, pretty much every company has seen a failure during one of our reviews, but despite Samsung's excellent track record even it isn't immune from early issues. These drives are a few weeks away from retail and Samsung will be getting our sample back this week to figure out what went wrong."

Permalänk
Medlem

Hoppas 256gb PRO varianten landar kring max 2000kr, isf är det ett självklart val ser riktigt lovande ut prestanda mässigt.

För dom som är intresserade så finns 256gb 830 på inet för 1479kr XD

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2