Asus släpper fyra nya moderkort för AMD A-serien "Trinity"

Permalänk
Medlem

mmm ITX har en sådan enorm marknad, o företag bara glömmer bort de.. ja hade fullstor ATX, gick över till ATX, insåg att man kunde bygga ännu mindre o gick till mATX, o nu har ja insett att ja vill lätt kunna frakta datorn så nu blire snart mITX för mina Sandy bridge prollar.. Efter min flytt kan jag lätt tänka mig att jag aldrig vill ge mig på större chassi än mitx..
jag har till och med märkt av själv nu när jag bygger burkar åt polare i.o.m. cooler master 120's billiga pris att de bara e små datorer som gäller nu..

de förlorar massivt på att inte fylla den "lilla" marknaden.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

jag tror att ni kan vara lugna skulle tro att itx kommer rätt snart de ockås. om inte annat så har vi ju zotac, asrock och msi som också brukar komma med itx-brädor ganska omgående

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Bajsigt

  • Ful kylfläns.

  • Inge Thunderbolt.

  • Den har massa gamla legacy USB 2 portar.

  • Flera år gammalt Realtek ALC887 krets.

  • AMD har sämre Linuxdrivrutiner än Intel.

  • Det står "GPU Boost", "DirectX 11 Support" och massa skit överallt på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:
  • Ful kylfläns.

  • [/*]

  • Inge Thunderbolt.

  • [/*]

  • Den har massa gamla legacy USB 2 portar.

  • [/*]

  • Flera år gammalt Realtek ALC887 krets.

  • [/*]

  • AMD har sämre Linuxdrivrutiner än Intel.

  • [/*]

  • Det står "GPU Boost", "DirectX 11 Support" och massa skit överallt på kortet.

  • [/*]

USB3.0
Moderkortet ska sitta i en htpc eller surfdator. Men du kanske ligger och hånglar med ditt moderkort? Vad vet jag?

Sålänge det finns optisk ut så gör ljudkretsen ingen skillnad!
Mima drivisar till brazos plattformen funkar bra med ubuntu 12.04
....

Intel-kort har färre pci-e banor. Färre sata6 kontakter. På dem står där också en massa mumbojumbo på. Thunderbolt fungerar ju inte så jättebra på windows enligt tester....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Synd att så många i detta forum av upplysta människor, ska vara så okunniga om AMDs fördelar.
Hoppas på ett ASUS ROG kort i mATX utförande, det finns inte till AMD än, intel har väl någon modell tror jag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av rektor:
  • Ful kylfläns.

  • Inge Thunderbolt.

  • Den har massa gamla legacy USB 2 portar.

  • Flera år gammalt Realtek ALC887 krets.

  • AMD har sämre Linuxdrivrutiner än Intel.

  • Det står "GPU Boost", "DirectX 11 Support" och massa skit överallt på kortet.

Ursäkta men Thunderbolt är INTELs egna höghastighets gränsnitt så tror inte vi kommer se det på någon amd kort dom närmsta 20 åren

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohlert90:

USB3.0
Moderkortet ska sitta i en htpc eller surfdator. Men du kanske ligger och hånglar med ditt moderkort? Vad vet jag?

Aha. Är inte det för desktop dator, gamerdator, vanlig dator?

Skrivet av Ohlert90:

Sålänge det finns optisk ut så gör ljudkretsen ingen skillnad!
Mima drivisar till brazos plattformen funkar bra med ubuntu 12.04

Flesta kör nog inte med optisk ut. ALC887 är gammal!
Även video acceleration?

Skrivet av Ohlert90:

Intel-kort har färre pci-e banor. Färre sata6 kontakter. På dem står där också en massa mumbojumbo på. Thunderbolt fungerar ju inte så jättebra på windows enligt tester....

Det där testet är ju på Thunderbolt med Windows 7.
Nu finns det ju Windows 8.
Dessutom finns det andra operativ system än Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan5758:

Ursäkta men Thunderbolt är INTELs egna höghastighets gränsnitt så tror inte vi kommer se det på någon amd kort dom närmsta 20 åren

Intel var och framtog USB men AMD har också USB.
Är inte Thunderbolt en öppen royalty-fri standard?
Finns inget som hindrar AMD från att ha Thunderbolt på sina chipset eller Asus från att integrera Thunderbolt på sina AMD kort via en trejdepartskrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel var och framtog USB men AMD har också USB.
Är inte Thunderbolt en öppen royalty-fri standard?
Finns inget som hindrar AMD från att ha Thunderbolt på sina chipset eller Asus från att integrera Thunderbolt på sina AMD kort via en trejdepartskrets.

kEDmvTH3MWg

Usb är en öppen standard. Thunderbolt är inte öppet utan intel måste tillåta dig att använda samt att dem ska ha betalt för skiten.
Hur menar du med video acceleration?

Och ja konsensus bland dem som bygger htpc så har man ett hemmabiosystem som klarar av att avkoda digitala ljudformat såsom dts och dolby digital för bästa upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Men.... Men... mITX? :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Men.... Men... mITX? :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Kände exakt samma sak.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det ser iofs bara lite mörkt ut för segmentet med gamers som har ett snabbt eller t.o.m. flera grafikkort.

Majoriteten av datoranvändarna klarar sig ju utan CPUs för över tusenlappen och får de dessutom såpass bra grafik som i Trinity, så behöver de inte skaffa separat grafikkort heller.

Det är en kanonprodukt om de vill tjäna mycket pengar på "den stora massan" med andra ord.
Sen är det givetvis kul om de kunde matcha Intel i prestanda-segmentet också, men där har de inte alls lika mycket pengar att tjäna, utan mest prestige.

Fast dom behöver den där "prestigen" så himla mycket för att verkligen komma tillbaka. Dom som inte kan något frågar ofta dom som kan mer och dom har hört från Sweclockers att oavsett så är intel bäst eftersom att vi nästan aldrig pratar APU eller budgetsegmentet. :/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Sökte på "itx fm2 motherboards" och fick upp http://www.techpowerup.com/mobile/167168/MSI-Unveils-Mini-ITX... så ni behöver inte vara oroliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hoppas på ett ASUS ROG kort i mATX utförande.

Det skulle sitta fint i ett fd mini eller annat mindre chassi! Börjar bli byggsugen känner jag..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohlert90:

Usb är en öppen standard. Thunderbolt är inte öppet utan intel måste tillåta dig att använda samt att dem ska ha betalt för skiten.
Hur menar du med video acceleration?

Och ja konsensus bland dem som bygger htpc så har man ett hemmabiosystem som klarar av att avkoda digitala ljudformat såsom dts och dolby digital för bästa upplevelse

Jag hade för mig att Thunderbolt var öppet.
http://www.anandtech.com/show/4489/promise-pegasus-r6-mac-thu...
I ovannämnda Anandtech artikel står det iaf att Thunderbolt är royalty-fri.

Med video acceleration menar jag att videoklipp avlastas utav hårdvaran istället för mjukvaru decoding. Xv, XvMC, VA-API, VDPAU, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag hade för mig att Thunderbolt var öppet.
http://www.anandtech.com/show/4489/promise-pegasus-r6-mac-thu...
I ovannämnda Anandtech artikel står det iaf att Thunderbolt är royalty-fri.

Med video acceleration menar jag att videoklipp avlastas utav hårdvaran istället för mjukvaru decoding. Xv, XvMC, VA-API, VDPAU, etc.

"The interface is royalty free, although Intel is the only company that makes Thunderbolt controller needed to support the interface. There's no word on the cost of the Thunderbolt controller." Vilket betyder att moderkortstillverkare måste betala Intel för kontrollern!

Med det stöder vet jag inte då jag inte använder min eeePC till film utan till att göra skolarbete!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Hoppas OEM tillverkare får upp ögonen för detta och börjar skjuta ut andra datorer utan Intel CPU

Just nu kör företaget jag jobbar på HP-burkar med Intel i5 prolle (som lär ha inbyggt HD2000) med ett diskret AMD grafikkort som klarar max 2 skärmar.

Det känns lite onödigt när man kan få samma prestanda (eller bättre för det funkar med 3 skärmar) utan diskret grafikkort med Amd-prolle

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hoppas OEM tillverkare får upp ögonen för detta och börjar skjuta ut andra datorer utan Intel CPU

Just nu kör företaget jag jobbar på HP-burkar med Intel i5 prolle (som lär ha inbyggt HD2000) med ett diskret AMD grafikkort som klarar max 2 skärmar.

Det känns lite onödigt när man kan få samma prestanda (eller bättre för det funkar med 3 skärmar) utan diskret grafikkort med Amd-prolle

Japp, när vi köper in enstaka datorer på jobbet så har jag sett till att vi sparat pengar och fått AMD hittills eftersom Intels prestanda har varit grymt overkill. De gamla burkarna körde P4 med Nvidia-kort i de flesta fall, några hade ännu äldre inbyggd moderkortsgrafik, men då pratar vi företagsdatorer a'la år 2000 som fortfarande snurrar här X)

Nu när Trinity är på G till desktop, så skulle man kunna få riktigt små fina nya kontorsdatorer.

Vill också ha Mini-ITX, så det där MSI-kortet någon länkade såg ju lovande ut, dock så kanske man vill ha stöd för högre minneshastighet eftersom det påverkar grafiken i de här fallen. Hoppas ASUS har något på gång, så blir det byte i sovrums-HTPCn

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX