Permalänk
Medlem

Hej.

Skaffade bredband från Comhem för 2 månader sen, hastigheten har varit väldigt bra och ni har hållt vad ni lovat. Problemet är att min router (Cisco EPC2425) som jag fick av er tappar kontakten med mina datorer titt som tätt (alla datorer/konsoler droppas samtidigt). Kan vara två gånger på en dag eller två gånger varje timme hela dagen, det tar också cirkus 2 minuter innan det är igång igen.

Ett mycket irriterande problem som du säkert kan förstå, speciellt när man gillar att spela mycket när man väl inte är på jobbet

Har klurat runt mycket med olika inställningar men inget verkar funka, bland annat avaktivering av router-brandväggen, använt reset-knappen m.m.

Tacksam för svar & tips från både kundservice och privatpersoner.

Permalänk
Tele2
Skrivet av RickWiz:

Hej.

Skaffade bredband från Comhem för 2 månader sen, hastigheten har varit väldigt bra och ni har hållt vad ni lovat. Problemet är att min router (Cisco EPC2425) som jag fick av er tappar kontakten med mina datorer titt som tätt (alla datorer/konsoler droppas samtidigt). Kan vara två gånger på en dag eller två gånger varje timme hela dagen, det tar också cirkus 2 minuter innan det är igång igen.

Ett mycket irriterande problem som du säkert kan förstå, speciellt när man gillar att spela mycket när man väl inte är på jobbet

Har klurat runt mycket med olika inställningar men inget verkar funka, bland annat avaktivering av router-brandväggen, använt reset-knappen m.m.

Tacksam för svar & tips från både kundservice och privatpersoner.

Hej,

Du har inte skrivit om problemet uppstår både med kabel och med trådlöst. Uppstår felet oavsett kabel eller trådlös inkoppling så skulle det var intressant att veta vad som händer med lamporna på modemet då uppkopplingen bryts.

Är det endast problem trådlöst skulle du kunna prova att logga in på modemet och byta till en valfri ny 'kanal' för den trådlösa uppkopplingen. Om en viss kanal används av många användare i ditt område kan uppkopplingen bli slö och brytas av och till. Kanalinställningen hittar du under Setup/Wireless/Basic

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk

Hastigheten är ok. Har dock haft liknande problem, nätet stryps med jämna mellanrum i 2-3min och inget funkar, trots att det ser ok ut i modem-menyn, detta gäller både wifi och kabel. Testat det mesta, NAT-läge av, omstarter, factory resets, brandväggar m.m. modemet är en netgear cg3100.

Permalänk
Medlem

Tjofräs

Uppgraderade till 100/10, i förhoppning att det nya modemet ska vara stabilare än det modem som hängt med mig senaste 7 åren. Det visar sig nog sinom tid.

Räckvidden på det trådlösa var tyvärr klappkass, räcker inte ens 10 meter utan att droppa till 1Mbit/s, och redan efter 3 fick jag under 50Mbit/s... Men det gör ingen av mina andra trådlösa routrar heller så jag blev väl inte direkt missnöjd eller förvånad. Har fått placera ut trådlösa routrar runtom i huset för att täcka alla 240 kvadratmeter.

Men nu till min fråga;
Problemet nu är att jag skulle vilja använda det trådlös i min Netgear CG3100, samtidigt som de datorer jag kopplat in i min switch skall få en publik ip-adress. Inaktiverade NAT, men som förväntat så får då alla datorer som ansluter en publik adress och då kan bara 4 enheter vara uppkopplade samtidigt, vilket ställer till det då jag har minst 10 enheter som dagligen behöver vara uppkopplade mer eller mindre simultant.

Är det möjligt på något sätt att få till så att tex. portarna på modemet ger ut publika adresser, medans det trådlösa ger ut interna adresser eller nån liknande lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Tjofräs
Men nu till min fråga;
Problemet nu är att jag skulle vilja använda det trådlös i min Netgear CG3100, samtidigt som de datorer jag kopplat in i min switch skall få en publik ip-adress. Inaktiverade NAT, men som förväntat så får då alla datorer som ansluter en publik adress och då kan bara 4 enheter vara uppkopplade samtidigt, vilket ställer till det då jag har minst 10 enheter som dagligen behöver vara uppkopplade mer eller mindre simultant.

Är det möjligt på något sätt att få till så att tex. portarna på modemet ger ut publika adresser, medans det trådlösa ger ut interna adresser eller nån liknande lösning?

nej det går inte. Du behöver då en dyrare NAT som kan hantera flera vlan

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av FasTerAsTa:

Hastigheten är ok. Har dock haft liknande problem, nätet stryps med jämna mellanrum i 2-3min och inget funkar, trots att det ser ok ut i modem-menyn, detta gäller både wifi och kabel. Testat det mesta, NAT-läge av, omstarter, factory resets, brandväggar m.m. modemet är en netgear cg3100.

Jag har haft samma typ av problem tidigare, men för min del så löstes problemet med CG3100 när jag fimpade 5GHz trådlöst och enbart kör 2,4. Löste problemen både med tråd och trådlöst. BTW under "Maintenance - Connection" blev det "Not Locked" under "Downstream Bonded Channels", för samtliga kanaler när detta hände. Men inga sådana problem när jag väl fixade trådlösa kanalerna. På köpet blev hastigheten bättre och pingen lägre.

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K MB: Asus P8Z77-V RAM: Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz GPU: Sapphire Radeon HD7850 OC 2GB PSU: XFX Core Edition (Pro) 550W

Permalänk
Skrivet av oskarh:

Tjofräs
Är det möjligt på något sätt att få till så att tex. portarna på modemet ger ut publika adresser, medans det trådlösa ger ut interna adresser eller nån liknande lösning?

Både ja och nej. Jag tror inte att du kan få interna adresser på WLANet i CG3100 men du hade ju en massa andra routers skrev du så då borde du kunna koppla så här:

NAT av i CG3100 -> annan trådlös router med NAT på. Då får du ett internt nät innanför din andra trådlösa router dit du kan koppla enheter + övriga routers. I CG3100 har du då 3 lediga portar med publika IP-adresser som borde funka.
När jag har kopplat så här tidigare så tycker jag mig dock ha märkt att det blir rätt dålig fart på de enheter som kopplar direkt till portarna på CG3100:an, vet inte om det stämmer. Men det borde funka att koppla så här för dig iaf. 3 publika adresser och ett helt nät av interna.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ok att ComHem ringer två gånger på två dagar samt skickar SMS för att få sålt sitt bredband till mig? Själv vågar jag inte ta erbjudandet p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter (hög ping samt dålig uptime på linan) men det kanske blivit bättre på sistonde?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Tele2

Uppdaterad mjukvara till Cisco EPC2425

Hej,

Vi håller på att rulla ut en mjukvaruuppdatering till Cisco EPC2425, den finns inte i hela landet ännu men vi tänkte här nedan ta upp vad den nya mjukvaran åtgärdar för problem.

• Efter en fabriksåterställning finns 13 kanaler tillgängliga för trådlöst nätverk Wi-Fi (tidigare fanns bara 11 valbara i menyn)
• Viss trafik internt i routern mellan enheter kopplade på Wi-Fi och Ethernet vidarebefordras inte korrekt (bland annat styrsignaler för SONOS ljudsystem)
• Om ett tidigare telefonsamtal inte avslutats av modemet på korrekt sätt kommer simplex uppstå i efterföljande telefonsamtal det vill säga ena parten hör inte den andra.
• Högt bakgrundsbrus kan i vissa fall uppstå när ett nytt telefonsamtal sätts upp.

För att få ovanstående uppdatering behöver man starta om modemet. Vilken mjukvaruversion man har framgår om man på modemets webbsida går till fliken system och scrollar ner, där hittar man ”software version”. I slutet på den textraden finns datumet för mjukvaran, har man den senaste mjukvaran står det 120809.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

När blir det ny mjukvara för CG3100 ?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Flash01:

När blir det ny mjukvara för CG3100 ?

Hej,

Vi fortsätter med förbättringar av mjukvaran i vårt Netgear modem och för nuvarande testkör vi en ny mjukvara som vi hoppas kunna lansera framöver.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk

Vilken hastighet är den högsta Webstar EPX2203 modemet klarar med comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Vilken hastighet är den högsta Webstar EPX2203 modemet klarar med comhem?

25/10. För högre måste man ha flerkanalsmodem. EPC2607 eller Netgear 3100. EPC2607 kunde man dock max få 50/10 på så ingen direkt uppgradering. Säljs nog inte heller längre.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det verkligen ok att ComHem ringer två gånger på två dagar samt skickar SMS för att få sålt sitt bredband till mig? Själv vågar jag inte ta erbjudandet p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter (hög ping samt dålig uptime på linan) men det kanske blivit bättre på sistonde?

2 dagar är väl inget, mig jagade dom i en månad om TVabonemang tills jag sa att jag sagt upp TV från comhem först då slutade det ringa.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Nu har mitt ärende om svajig lina pågått över 1 månad och inget har hänt, inga förbättringar och ingen som ringt tillbax som dom lovat att göra. Ringde idag och fick prata med nån människa som skulle maila till analysavdelningen och sen höra av sig senare i eftermiddag. Vad göra om människan inte gör det? orkar inte hålla på o ringa mer snart.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Nu har mitt ärende om svajig lina pågått över 1 månad och inget har hänt, inga förbättringar och ingen som ringt tillbax som dom lovat att göra. Ringde idag och fick prata med nån människa som skulle maila till analysavdelningen och sen höra av sig senare i eftermiddag. Vad göra om människan inte gör det? orkar inte hålla på o ringa mer snart.

De kommer inte att göra nånting, inte ett smack. Enda alternativet är att säga upp abonnemanget och vägra uppsägningstid osv då du inte har en fungerande tjänst.

Det finns en anledning till att comhem "vinner" tävlingen om Sveriges sämsta kundtjänst/service år efter år...

Permalänk
Medlem

Dom ringde faktiskt upp igen. Dock så kan dom inte göra något åt det. För att de enda som hjälper att bygga ut/byta ut utrustningen som sitter i skåpen så dom får bort överbelastningen. Vilket är i planeringsstadiet nu enligt analysavdelningen. Han som ringde sa även att jag kommer självklart att kompeceras för detta.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Inaktiv

Mitt har gått max nu senaste månaderna, men nu har hastigheten droppat till ungefär + - halva av vad jag haft oftast.

Permalänk
Medlem

maxkill: Är det kvällstid som linan droppar för dej eller är de så hela tiden dyngnet runt?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

De kommer inte att göra nånting, inte ett smack. Enda alternativet är att säga upp abonnemanget och vägra uppsägningstid osv då du inte har en fungerande tjänst.

Det finns en anledning till att comhem "vinner" tävlingen om Sveriges sämsta kundtjänst/service år efter år...

Har du något och backa upp ditt påstående med? Funderar nämligen på att byta till comhem men "vinner" dom de varje år får man kanske tänka om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg en lista över sämsta kundsuporten här om dagen någonstans men comhem kom inte förns på fjärde plats. Kom inte ihåg vem som listade leverantörerna.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd

Alltså.. jag har samma problem.. varje kväll vecka ut o vecka in.

Jag spelar en del spel, vilket gör problemet ännu värre. Det är ospelbart som det är just nu, alltså kan jag inte bruka mitt internet alls då det är det enda jag gör på nätet stort sett.

Bor i centrala Mölndal i Göteborg. Laddar inte ner någonting. Ingen är inne på mitt wifi. har startat om modemet osv.

Ska det verkligen se ut så här? Lag spikes på uppåt 500 ms stup i kvarten?

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Tivook>ping www.sunet.se -n 100

Pinging fz.se [81.201.217.110] with 32 bytes of data: Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=161ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=41ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=116ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=36ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=178ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=21ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=118ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=63ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=114ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=118ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=24ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=44ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=59ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=24ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=20ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=129ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=142ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=94ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=72ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=91ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=65ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=137ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=204ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=157ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=28ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=22ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=139ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=30ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=119ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=101ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=191ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=185ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=44ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=111ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=138ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=151ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=38ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=34ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=171ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=38ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=38ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=123ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=40ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=269ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=58ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=102ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=174ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=40ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=23ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=184ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=46ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=18ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=105ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=104ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=52ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=228ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=65ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=48ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=67ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=185ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=76ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=22ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=81ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=30ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=35ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=31ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=45ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=22ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=18ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=169ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=27ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=35ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=94ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=24ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=133ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=21ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=49ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=82ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=26ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=26ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=148ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=28ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=456ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=21ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=32ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=24ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=37ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=124ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=109ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=181ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=27ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=16ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=87ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=53ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=19ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=56ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=27ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=18ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=92ms TTL=55 Reply from 81.201.217.110: bytes=32 time=282ms TTL=55 Ping statistics for 81.201.217.110: Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 16ms, Maximum = 456ms, Average = 86ms

Dold text
spoiler
Visa signatur
Permalänk

Flash01 Jag har samma problem som du, ostabil lina, nu ligger jag på 30 mb ner.Jag bor i norra Skåne,
Det hela började med att jag bytte till 100/10 tjänsten i februari den skulle ju vara så stabil enligt comhem,
har strulat med hastigheten och nerkopplingar o diverse fel sen februari,
fick tips av supporten att köra med en fristående router så jag köpte en netgear 3700 router,
men fungerar inte bättre för det, men routern isäg är nog den bästa routern jag har haft,
men tillbaks till sura comhem, ringde dom för två veckor sen IGEN och enligt supporten skulle det då bytas en sändare,
2 veckor har gått och hastigheten ligger på ca 30 mbit ner och 9,63 upp ping 25ms så även svarstiden har blivit högre, har legat på 0-10 ms innan,
har varit kund hos comhem i ca 15 år så det betyder inte ett skit för comhem, det ända dom vill är att mjölka pengar av oss,
kommer att ge det två tre veckor till sedan så komer jag att ringa dom IGEN och säga att ni får sänka månadskostnaden med minst halva priset tills dess att ni har lekt färdigt och fixat problemen så att linan blir stabil,
tycker även att ni andra här på forumet ska ringa och be om samma sak,
vi ska inte behöva betala fullpris för en tjänst som fungerar sämre än halva den utlovade hastigheten samt att den är så ostabil som den är, så ring comhem och stå på er och vägra betala fullpris,jag har säkert pratat med comhem 20 - 30 gånger sedan februari.
online spel laggar mer än något annat nu för tiden.
kommer att följa denna tråden framöver.....

Det är synd att inte Sverker har plus i svt längre, han hade kastat hela comhem i soptunnan i början av programmet... : )

Mvh Crille

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi håller på att rulla ut en mjukvaruuppdatering till Cisco EPC2425, den finns inte i hela landet ännu men vi tänkte här nedan ta upp vad den nya mjukvaran åtgärdar för problem.

• Efter en fabriksåterställning finns 13 kanaler tillgängliga för trådlöst nätverk Wi-Fi (tidigare fanns bara 11 valbara i menyn)
• Viss trafik internt i routern mellan enheter kopplade på Wi-Fi och Ethernet vidarebefordras inte korrekt (bland annat styrsignaler för SONOS ljudsystem)
• Om ett tidigare telefonsamtal inte avslutats av modemet på korrekt sätt kommer simplex uppstå i efterföljande telefonsamtal det vill säga ena parten hör inte den andra.
• Högt bakgrundsbrus kan i vissa fall uppstå när ett nytt telefonsamtal sätts upp.

För att få ovanstående uppdatering behöver man starta om modemet. Vilken mjukvaruversion man har framgår om man på modemets webbsida går till fliken system och scrollar ner, där hittar man ”software version”. I slutet på den textraden finns datumet för mjukvaran, har man den senaste mjukvaran står det 120809.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Hej. Jag har (rättare sagt hade, fram tills igår kväll) en DLINK DIR-855 på "insidan" av EPC2425:an.
EPC2425:an är satt i Gateway Mode = Bridge och DIR-855:an får WAN-inställningar via DHCP från EPC2425:an.
Anledningen till denna setup är ju självfallet att DIR-855 har mycket bättre räckvid på Wifi och snabbare LAN.

Så har det funkat utan problem (nja, om man bortser från att telefoni och internet dör lite då och då, men det händer inte så ofta längre) i över 1 år. Men när ComHems tjänst varit uppe, så har min setup funkat felfritt. Inte direkt överkurs.

Häromdagen/veckan såg jag att det kommit ny firmware, så jag startade om EPC2425:an.
Det var säkert över en månad sen jag startade om den sist.

Självklart (eftersom jag skriver här) så är det något som gått fel.
Jag är nu tvungen att köra EPC2425:an som router och min DIR 855 står oanvänd.
Det enda jag kunde se på DIR-855:an var att den inte kunde få nytt IP-nummer via DHCP.
Kopplar jag in en dator direkt på EPC2425:an så funkar DHCP-tilldelningen omedelbart.

Jag har startat om allt (flera gånger, olika ordning, väntat och testat), gjort om alla inställningar , etc.

Är detta något som ComHem vet är problem?
Någon annan som märkt av nåt?
Någon på Sveriges mest kompentena forum som kan komma på nåt nytt smart att testa / nån inställning att tweeka?

Ja, det kan ju vara så att DIR-855:an "dog lite" precis samma dag/vecka som uppdateringen av EPC2425:an slog igenom, konstigare saker har ju hänt, men det ter sig dock mer sannolikt att EPC2425:an och DIR-855:an blivit allergiska mot varandra.

Mvh, Jesper

Permalänk
Medlem

Wifi strypt till 0.8 mbit.

Ska inte säga att jag inte haft något strul med min CG3100 men på sistone har det fungerat bra. Tills för ett tag sedan då den trådlösa uppkopplingen plötsligt ströps till .8 mbit. Via kablage ligger det som vanligt kring dryga 100 mbit.

Någon som vet vad det kan bero på och/eller vad man kan göra för att lösa problemet? Har standardinställningar i övrigt, skickar inte ut SSID.

Ledsen om svaret finns gömt någonstans i den här tråden och jag inte lyckas hitta det med mitt sök-fu.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi fortsätter med förbättringar av mjukvaran i vårt Netgear modem och för nuvarande testkör vi en ny mjukvara som vi hoppas kunna lansera framöver.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

You better hurry.
Snitttiden för uppkoppling är för mig mellan 5-10 minuter. Värt att nämna är kanske att jag kör modemet som endast brygga, men bör inte göra skillnad.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara till Cisco EPC2434

Vi har idag släppt en ny mjukvara till EPC2434 i före detta UPC-nätet i Stockholm.

Buggfixar
- Efter en fabriksåterställning finns 13 kanaler tillgängliga för trådlöst nätverk Wi-Fi
- SONOS ljudsystem kommer åter att fungera
- Simplex kunde uppstå i telefonsamtal dvs ena parten hör inte den andra.
- Högt bakgrundsbrus kunde uppstå när ett telefonsamtal sätts upp.

Vad heter den nya mjukvaran?
epc2434-E10-13-v202r1262-120809cs-OCH

Hur laddar du ner mjukvaran?
Modemet laddar ner detta automatiskt efter en omstart.

Vad gör jag om jag upplever problem trots den nya mjukvaran?
Gör en factory reset på modemet.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av jesperhedlund:

Hej. Jag har (rättare sagt hade, fram tills igår kväll) en DLINK DIR-855 på "insidan" av EPC2425:an.
EPC2425:an är satt i Gateway Mode = Bridge och DIR-855:an får WAN-inställningar via DHCP från EPC2425:an.
Anledningen till denna setup är ju självfallet att DIR-855 har mycket bättre räckvid på Wifi och snabbare LAN.

Så har det funkat utan problem (nja, om man bortser från att telefoni och internet dör lite då och då, men det händer inte så ofta längre) i över 1 år. Men när ComHems tjänst varit uppe, så har min setup funkat felfritt. Inte direkt överkurs.

Häromdagen/veckan såg jag att det kommit ny firmware, så jag startade om EPC2425:an.
Det var säkert över en månad sen jag startade om den sist.

Självklart (eftersom jag skriver här) så är det något som gått fel.
Jag är nu tvungen att köra EPC2425:an som router och min DIR 855 står oanvänd.
Det enda jag kunde se på DIR-855:an var att den inte kunde få nytt IP-nummer via DHCP.
Kopplar jag in en dator direkt på EPC2425:an så funkar DHCP-tilldelningen omedelbart.

Jag har startat om allt (flera gånger, olika ordning, väntat och testat), gjort om alla inställningar , etc.

Är detta något som ComHem vet är problem?
Någon annan som märkt av nåt?
Någon på Sveriges mest kompentena forum som kan komma på nåt nytt smart att testa / nån inställning att tweeka?

Ja, det kan ju vara så att DIR-855:an "dog lite" precis samma dag/vecka som uppdateringen av EPC2425:an slog igenom, konstigare saker har ju hänt, men det ter sig dock mer sannolikt att EPC2425:an och DIR-855:an blivit allergiska mot varandra.

Mvh, Jesper

Hej,

Har du testat att logga in i modemet och kollat inställningarna under "Basic Setting -> Gateway Mode" för att se om den står på Router eller Bridge? Denna skall stå på Bridge om du vill använda dig av en egen router.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av Yeayah:

Ska inte säga att jag inte haft något strul med min CG3100 men på sistone har det fungerat bra. Tills för ett tag sedan då den trådlösa uppkopplingen plötsligt ströps till .8 mbit. Via kablage ligger det som vanligt kring dryga 100 mbit.

Någon som vet vad det kan bero på och/eller vad man kan göra för att lösa problemet? Har standardinställningar i övrigt, skickar inte ut SSID.

Ledsen om svaret finns gömt någonstans i den här tråden och jag inte lyckas hitta det med mitt sök-fu.

Tack på förhand.

Hej,

Med risk för repetition, då jag inte vet om vi lämnat detta här tidigare:

Har du testa lösningen som föreslås i denna länk?
https://www.comhembloggen.se/2012/05/31/upplever-du-lag-hasti...

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Har du testat att logga in i modemet och kollat inställningarna under "Basic Setting -> Gateway Mode" för att se om den står på Router eller Bridge? Denna skall stå på Bridge om du vill använda dig av en egen router.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Ja, det var väl det jag skrev i första eller andra meningen på mitt meddelande?
Tack Johan, för att du i alla fall tog dig tid och försökte.
Mvh, Jesper

PS. Jag kavlade upp ärmarna för 10 minuter sen och kopplade in DIR-855:an och då fungerade det som vanligt igen. Får väl anta att det var en tillfällig glitch någonstans.