Silverstone Heligon HE02 kan kyla Core i7 3960K utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Det finns väl inte ens en 3960K? Tror de blandade ihop 3960X med 3930K

Jag har tydligen missat totalt att de heter 3960 och 3930, har läst fram tills idag de som typ 39x0K och 39x0X.

Permalänk

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i...

"For the Intel® Core™ i7 processor with thermal design power of 130W (such as Intel® Core™ i7-3930K processor, Intel® Core™ i7-3820 processor, and Intel® Core™ i7-3960K processor Extreme Edition.)"

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Perfekt till htpc: sweclockers edition! Nu behövs bara ett passivt top kort (680,690 lr 7970) för att skapa den ultimata htpcn!

Fast det är rätt häftigt att den klarar av att kyla en så kraftfull processor. Hoppas att få se sweclockare modda på fläktar för ännu mer kylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Passivt 680 finns, eller det jobbar iaf på ett

http://www.geek.com/articles/chips/passively-cooled-geforce-g...

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Lite för liten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnnoyingIB:

Det finns väl inte ens en 3960K? Tror de blandade ihop 3960X med 3930K

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i...

"For the Intel® Core™ i7 processor with thermal design power of 130W (such as Intel® Core™ i7-3930K processor, Intel® Core™ i7-3820 processor, and Intel® Core™ i7-3960K processor Extreme Edition.)"

Tro Intel har bättre koll på vad de har

Edit: HeDgEhOgZ13 han före mig ser jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i...

"For the Intel® Core™ i7 processor with thermal design power of 130W (such as Intel® Core™ i7-3930K processor, Intel® Core™ i7-3820 processor, and Intel® Core™ i7-3960K processor Extreme Edition.)"

Tro Intel har bättre koll på vad de har

Edit: HeDgEhOgZ13 han före mig ser jag

Skickades från m.sweclockers.com

Även Intel skriver fel ibland. Det finns ingen CPU som heter 3960K.

Permalänk

STÅR.
blir att kyla min bulldoza med denna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Även Intel skriver fel ibland. Det finns ingen CPU som heter 3960K.

Säger du det så, Intel har ju inte en aning om vad de tillverkar, men du får väl maila dem och säga till dem att de måste kontakta dig innan de går ut med felaktig information om deras produkter, bara för att du inte har råd med den så existerar den inte tydligen, för de flesta så räcker det med en sökning på Google så kryllar det om info om den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av blade80:

Dessa passiva flänsar gör ju inte ett system i sin helhet tystare bara för att det inte sitter en fläkt direkt på kylaren. En fläkt som pustar bort värmen måste ju till ändå oavsett om den sitter på eller 5cm från kylaren.

Alldeles riktigt. När man kör utan fläkt på processor och/eller grafikkort måste man se till det allmänna luftflödet i lådan i stället. Skall man få riktigt bra resultat bör man laborera med lufttunnlar och liknande.

Det finns några klassiska artiklar i ämnet på SPCR från 2006(!) för den som vill ha inspiration. Det här är det bästa sättet att få en riktigt tyst dator!
http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article310-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article595-page1.html

Själv har jag fått mycket bra resultat med tunnel från CPU till utblås (för att kunna ta bort utblåsfläkten och behålla CPU-fläkten) och tunnel från frontfläkt i 5 1/4" platserna till området med CPU och grafikkort för att få in kall luft. Lite kartongbitar(!) som styr luften i rätt riktning ger faktiskt förvånansvärt bra resultat också!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Säger du det så, Intel har ju inte en aning om vad de tillverkar, men du får väl maila dem och säga till dem att de måste kontakta dig innan de går ut med felaktig information om deras produkter, bara för att du inte har råd med den så existerar den inte tydligen, för de flesta så räcker det med en sökning på Google så kryllar det om info om den

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tar och läser lite mer så ser du snart vad det är för info om 3960K, massa forum inlägg och liknande. Hade den funnits hade en av de första länkarna på google varit Intels egna produktblad men det lyser med sin frånvaro. Så om du får gärna använda dina google-kunskaper och trolla fram lite info från Intel om denna legendariska processor. Du tycker inte att det är lite konstigt att processorn bara nämns två gånger totalt på hela Intels sida? En gång i länken du hittade och en gång i ett forum på sidan där en användare ställer lite frågor om 3930K och denna mystiska 3960K.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Säger du det så, Intel har ju inte en aning om vad de tillverkar, men du får väl maila dem och säga till dem att de måste kontakta dig innan de går ut med felaktig information om deras produkter, bara för att du inte har råd med den så existerar den inte tydligen, för de flesta så räcker det med en sökning på Google så kryllar det om info om den

Presentera gärna en källa där det är tydligt att det faktiskt är 3960K som avses. Jag hittar en massa sidor där folk antingen skriver "3930K vs 3960K" eller "3960X vs 3960K". Jag kan inte hitta något belägg alls för att det finns en processor som heter 3960K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Säger du det så, Intel har ju inte en aning om vad de tillverkar, men du får väl maila dem och säga till dem att de måste kontakta dig innan de går ut med felaktig information om deras produkter, bara för att du inte har råd med den så existerar den inte tydligen, för de flesta så räcker det med en sökning på Google så kryllar det om info om den

Skickades från m.sweclockers.com

Finns mig veterligen inget som heter 3960K, däremot 3960X

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Hahaha det har nog gått lite långt. Men iofs det blir ju inte tystare än vad en passiv klarar... Jag hade nog kört vatten även om det hade låtit lite

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smacked:

Finns mig veterligen inget som heter 3960K, däremot 3960X

Så då motsätter du dig tillverkarens info om den? Logiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Presentera gärna en källa där det är tydligt att det faktiskt är 3960K som avses. Jag hittar en massa sidor där folk antingen skriver "3930K vs 3960K" eller "3960X vs 3960K". Jag kan inte hitta något belägg alls för att det finns en processor som heter 3960K.

Så länken till Intel's hemsida där den står med räcker inte bara för att folk på ett betydelselöst forum motsätter sig det?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Så länken till Intel's hemsida där den står med räcker inte bara för att folk på ett betydelselöst forum motsätter sig det?!

Ja. Men inte därför. Utan för att:

1) det inte finns någonting på Intel Ark som tyder på att en 3960K existerar, bortsett från en felskrivning;
2) det inte finns någonting på Prisjakt som tyder på att en 3960K existerar;
3) det inte går att hitta någon återförsäljare som säljer en 3960K;
4) det inte går att hitta någon bild på Google som föreställer en förpackning märkt 3960K; och
5) en sådan CPU isåfall skulle fylla ut ett redan extremt litet prestandagap mellan 3930K och 3960X.

Vilket är förresten det "betydelselösa forumet" du nämner?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Ja. Men inte därför. Utan för att:

1) det inte finns någonting på Intel Ark som tyder på att en 3960K existerar, bortsett från en felskrivning;
2) det inte finns någonting på Prisjakt som tyder på att en 3960K existerar;
3) det inte går att hitta någon återförsäljare som säljer en 3960K;
4) det inte går att hitta någon bild på Google som föreställer en förpackning märkt 3960K; och
5) en sådan CPU isåfall skulle fylla ut ett redan extremt litet prestandagap mellan 3930K och 3960X.

Vilket är förresten det "betydelselösa forumet" du nämner?

ALLA forum, folk är helt plötsligt experter på allt på dem (detta forum inget undantag), även om den endast existerat en kort tid (som saker har gjort förr) så är det helt logiskt att du inte hittar den hos återförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Känns som...

Vi glider från ämnet lite... strunt i 3960 hit o dit nu.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Så då motsätter du dig tillverkarens info om den? Logiskt

Skrivet av Justbecause:

ALLA forum, folk är helt plötsligt experter på allt på dem (detta forum inget undantag), även om den endast existerat en kort tid (som saker har gjort förr) så är det helt logiskt att du inte hittar den hos återförsäljare

Det var visserligen inte jag som motsatte mig tillverkarens info, men du får gärna visa mig denna. En länk till Intels Ark-sida om 3960K går bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så då motsätter du dig tillverkarens info om den? Logiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Ahem

Ser ingen 3960k där inte.
Känns f.ö. som att vi borde skapa en ny tråd om vi ska diskutera detta vidare, any1?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Så länken till Intel's hemsida där den står med räcker inte bara för att folk på ett betydelselöst forum motsätter sig det?!

Skickades från m.sweclockers.com

Du sket tydligen i att läsa mitt inlägg där jag gick igenom varför du har fel. Gör dig själv en tjänst och gör det innan du gör bort dig själv mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av HeDgEhOgZ13:

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i...

"For the Intel® Core™ i7 processor with thermal design power of 130W (such as Intel® Core™ i7-3930K processor, Intel® Core™ i7-3820 processor, and Intel® Core™ i7-3960K processor Extreme Edition.)"

Skrivet av Justbecause:

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i...

"For the Intel® Core™ i7 processor with thermal design power of 130W (such as Intel® Core™ i7-3930K processor, Intel® Core™ i7-3820 processor, and Intel® Core™ i7-3960K processor Extreme Edition.)"

Tro Intel har bättre koll på vad de har

Edit: HeDgEhOgZ13 han före mig ser jag

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

ALLA forum, folk är helt plötsligt experter på allt på dem (detta forum inget undantag), även om den endast existerat en kort tid (som saker har gjort förr) så är det helt logiskt att du inte hittar den hos återförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt uppenbart att 3960K är en felskrivning, se här till exempel. Om du ser på alla gånger den nämns på www.intel.com (här) ser du att det är samma sida, så den är bara översatt och ingen har reagerat på felet.
Texten handlar dessutom om vilka CPUer som supportas på LGA2011-0 socketen, och 3960X nämns inte i den texten. Jag skulle nog våga påstå att risken att någon har stavat fel eller blandat ihop K och X är stor.
(Det finns ingen cachead sida heller, vilket skulle finnas om den nu har funnits och sen tagits bort.)

Ont, kul med mer passiva kyllösningar, men en fläkt som snurrar sakta (~800RPM) är ju nästintill ljudlös och ger en bättre kylning... Men to each his own!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Scythe ninja lookalike

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Läst i artikeln....
"För den som behöver mer kylprestanda ingår dock fästen för en 120 mm-fläkt."

Läst vad han skrev ?

Han skrev modda fläktar inte modda fläkt, fläktar är fler än en.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Perfekt till htpc: sweclockers edition! Nu behövs bara ett passivt top kort (680,690 lr 7970) för att skapa den ultimata htpcn!

Fast det är rätt häftigt att den klarar av att kyla en så kraftfull processor. Hoppas att få se sweclockare modda på fläktar för ännu mer kylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Htpc med 680/690/7970, ? Trololololololol!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarpentin0:

Htpc med 680/690/7970, ? Trololololololol!!!

Det är skillnad på att trolla och att skojja. Dessutom är sweclockers en entusiastsida så varför inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D