Mozilla släpper Firefox 16

Permalänk

Ni som har problem med Flash, men testa stäng av hårdvaruacceleration. Detta löser problemet för många efter snabb koll på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ni som har problem med Flash, men testa stäng av hårdvaruacceleration. Detta löser problemet för många efter snabb koll på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Nopp.

Har då och då problem med flash som cpar sig.
Gjorde en ominstallation för inte så längre sedan men fick inte bort problemet iaf.

Jag tror det ligger i hur stor cachen till Flash är och om man kör antivirus program m.m.
Kan tilläggas att jag kör adbock med 10flikar uppe med flash på, 1-3streams uppe och detta körs 24/7.
(flash brukar cpa 5-12timmar mellan varandra)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

Ni som har problem med Flash, men testa stäng av hårdvaruacceleration. Detta löser problemet för många efter snabb koll på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller ta ned flash 10.3

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag kör med enbart följande plugin:s och det fungerar felfritt på Youtube. Kanske man har haft tur. Ett tag fungerade det sådär med bild när man växlade mellan olika tabs på Aurora kanalen.

Flash
Quicktime
Shockwave
Silverlight

Kör typ samma, Flash, Shockwave, Quicktime (plus nån till som måste till för visa andra program ska trivas, typ Office 2010)

Och har inte haft problem på, ja ärligt talat vet jag inte hur länge, men det är väldigt många år sen!

Och från det ena till det andra.....

Jag har kört min webbläsare (ja gissa vilken? inte en chans att jag hoppar på ChomeTåget "för att det är så mycket snabbare" ) på en ramdisk i flera år nu, och det är ju rätt trevligt! Men ju fler versioner foxen släpper, desto mer undrar jag varför jag kör med en ramdisk? Jag längtar tills version 18 jättemycket, då jag har läst och följt utvecklingen. Pallar själv inte nightly eller Aurora! Men har testat det, och det är väl därför jag längtar

PS/ Jag hatar Chome!!

Ja, jag tycker så illa om det så jag har inte ord för det! Snacka om en låst läsare! Totalt värdelös om man vill ha det som man vill. Och det vill jag!

Men det är ju bara min personliga åsikt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag tycker FF 16 är lite mindre slö nu (har varit halvseg ett tag). Hängt sig en stund när man startar det och i bland kan den tok låsa sig när den laddar en sida. Hoppas det går bättre nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Avinstallerade nyss nightly buggade lite för mycket för min del. Gick tillbaka till Aurora.

Ionmonkey gör ett jäkla bra jobb. Får väl hoppas teamet bakom JavaScript motorn har optimerat det lite mer nu när det är på väg in i nästa kanal.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Firefox 15 här och kan inte komma ihåg att Flash skulle ha fått min webbläsare att krascha. Enda jag hade problem med ett tag var att bilden som visas innan man startar klipp muppade sig när man scrollade, vilket medförde att bilden ersattes med innehållet på sidan. Men det var inget som påverkade uppspelning.

Kör del addons också, nämligen dessa:

  • AdBlock Plus 2.1.2 (men prenumererar inte på någon lista)

  • Always on Top 2.1.25

  • Microsoft .NET Framework Assistant 1.3.1

  • NoScript 2.4.9

  • Personas 1.6.2

  • RefreshBlocker 0.8

  • Status-4-Evar 2012.07.08.17

Samt har insticksmoduler för följande:

  • Adobe Acrobat 10.1.3.23

  • QuickTime Plug-in 7.7 7.7.0.0

  • Shockwave Flash 11.4.402.265

  • Silverlight Plug-In 5.1.10411.0

  • Veetle TV Core 0.9.19.0

  • Veetle TV Player 0.9.18.0

  • VLC Multimedia Plug-in 1.1.11.0

Tycker den nya uppdateringtakten är skitlöjlig och att många ändringar på sista tiden dragit åt fel håll (Chrome hållet d.v.s.) från min synvinkel, men det är ju det som är så bra med Firefox att du (eller någon annan) har möjlighet att ändra på det mesta så det passar en till slut i alla fall. Min nuvarande installation tycker jag själv ser väldigt lik ut den gamla hederliga 3.6 versionen, plus att den har alla bakomliggande förbättringar som kommit sedan dess.

Permalänk

Har aldrig haft några som helst problem med flash och krasher med Firefox. Har använt det i några månader nu, aldrig några problem. Dessutom känns det snabbare än chrome på min dator.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kör typ samma, Flash, Shockwave, Quicktime (plus nån till som måste till för visa andra program ska trivas, typ Office 2010)

Och har inte haft problem på, ja ärligt talat vet jag inte hur länge, men det är väldigt många år sen!

Och från det ena till det andra.....

Jag har kört min webbläsare (ja gissa vilken? inte en chans att jag hoppar på ChomeTåget "för att det är så mycket snabbare" ) på en ramdisk i flera år nu, och det är ju rätt trevligt! Men ju fler versioner foxen släpper, desto mer undrar jag varför jag kör med en ramdisk? Jag längtar tills version 18 jättemycket, då jag har läst och följt utvecklingen. Pallar själv inte nightly eller Aurora! Men har testat det, och det är väl därför jag längtar

PS/ Jag hatar Chome!!

Ja, jag tycker så illa om det så jag har inte ord för det! Snacka om en låst läsare! Totalt värdelös om man vill ha det som man vill. Och det vill jag!

Men det är ju bara min personliga åsikt

Håller med, jag hatar också Chrome. Det finns så många punkter där Chrome suger, t.ex. att det slukar enormt mycket minne och framförallt om du använder fler flikar, att det laggar när man scrollar (tror detta bara berör Nvidia-användare), att layouten är låst m.m. Det tycks vara nån jävla trend att man ska sitta på Chrome för att va nåt på nätet, med anledningen att "det är så mycket snabbare". Jag märker då fan ingen större skillnad på hastigheten, dock så märker jag att Firefox laddar ocachade hemsidor snabbare, och ibland så laddar Chrome inte ens hela hemsidan utan man ser bara text.

Om den enda anledningen att använda Chrome är "för att det är snabbt" så anser jag att man begått ett stort misstag. Visst, det kanske är snabbast i snitt, men den skillnaden ser du oftast bara på papper och inte i användandet, och den snabbare hastigheten kommer med så många nackdelar att det inte är värt det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

16.0.1

"16.0 shipped on Tuesday, we're chempspilling a 16.0.1 (both Desktop and Mobile) right now for bug 799952 with ride-alongs: bug 798045, bug 790139, bug 793829"

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

16.0.1

"16.0 shipped on Tuesday, we're chempspilling a 16.0.1 (both Desktop and Mobile) right now for bug 799952 with ride-alongs: bug 798045, bug 790139, bug 793829"

Om det tar så kort tid att hitta fel i en "stable" release som varit beta i flera veckor, undra hur mycket skit nightly lider utav då

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Man kan visst ladda ner videofilerna ifrån Youtube via addon till chrome. Dock får man sideloada dessa typ av addons eftersom Google bannar addons som möjliggör detta ifrån den officiella chrome storen.

Jag slutade använda Firefox i somras när skiten kraschade konstant på flashsidorna. Bytet till chrome fixade allt de i princip.

Jag har flera surfplattor och Android mobiler och Google Sync är underbar. Mina bokmärken finns alltid med mig oavsett var jag håller i för stunden. Det tog lite tid i början att hitta alla addons och optimera min chromeinstallation så jag blev nöjd men nöjd är jag iaf.

Att chrome drar mer RAM tycker inte jag är något problem eller konstigt då varje tab i princip är en helt egen sandboxad chrome.exe process. Firefox kan ju slå i 2gb minnesadress-taket och krascha de kan inte chrome då man har delat upp det så här. En 32-bitarsprocess får inte nyttja mer än 2gb ram per process. Sedan vad spelar det för roll om minnet nyttjas? RAM är billigt idag. Jag har iaf massor i min burk.

En sista grej som chrome äger på är hur den uppdateras. Alla plugins o chrome själv är alltid det senaste och bästa. Inget pillande å strulande för användaren. Enkelt ägande helt enkelt.

Vad som är snabbare vet jag inte bägge webbläsare är nog bäst på olika saker. Min chrome och gamla Firefox flöt/flyter ungefär samma. Chrome är bara stabilare för mig att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Har aldrig haft problem med firefox och flash men bara för att se vad som händer så stängde jag av flashblock och öppnade 5 flashvideor åt gången på youtube. Upp till 20st var det inga problem men någonstans vid 23-25 så frös firefox. Testade döda flashplayer processerna och då vaknade ff till liv igen. Om det är en begränsning/bugg i firefox, flash eller någon annanstans vet jag inte men håller jag mig till max 20 youtube flashvideor åt gången så går det bra.

Testade också öppna alla bokmärken och mer än 50 sidor med flashannonser var inga problem (aftonbladet, expressen ...). Så det verkar bara vara youtube videos som krånglar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Om det tar så kort tid att hitta fel i en "stable" release som varit beta i flera veckor, undra hur mycket skit nightly lider utav då

Sedan Mozilla rullade ut det nya systemet så har det nästintill kommit en update väldigt snabbt. Så fort Mozilla upptäcker att man har missat något.

En hel del. För varje dag kommer det x antal nya bugg fixs. Bara att kolla på mozillazine forums - under Firefox builds- dagens build.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med flash och firefox men upptäckte en fix som fungerade för mig. Tydligen kör flash med
något som kallas "protected mode" och det kan ställa till med problem. Jag gjorde följande:

Citat:

To disable Protected Mode, add the following line to your mms.cfg file located in:

Windows 32bit: C:\windows\system32\macromed\flash

Windows 64bit: C:\windows\syswow64\macromed\flash

ProtectedMode=0

If the mms.cfg file does not exist, create one using any standard text editor (e.g.. notepad)

Depending on your operating system, you might need to first save the mms.cfg file to a writable location (such as your documents or desktop folder) and then copy the file into the destination folder using Windows Explorer.

To re-enable Protected Mode, simply remove the line from the mms.cfg file.

...och efter det har det fungerat alldeles perfekt.

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Om nu problemet bara uppstår med Youtube så kan du ju alltid prova att använda deras HTML5-spelare tills Flash lagas: http://www.youtube.com/html5

Skrivet av mylife:

gå till http://www.youtube.com/html5 och aktivera så slipper du använda flash.

Ja det får jag allt göra, dock när jag nu kör med Aurora så funkar allt utmärkt, om det är tillfälligt vet jag inte, men det har inte krånglat sen jag skrev min post. (det var då jag uppdaterade till Aurora)

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Förstår inte hur ni gör med FF och Flash, har FF på speldatorn, 2 laptops och jobb-datorn och har aldrig fått något problem med Flash.
Hemma och laptops uppdateras Flash per automatik, jobbet uppdaterar då och då.

Med tanke på att Adobe gillar att göra Flash sämre lite hela tiden så är det smått otroligt att du aldrig haft problem imo

Skrivet av grynnan:

Jepp, fruktansvärt irriterande!

*micklar kod*.. säger till om jag finner en lösning.. ^^

-----------------------------------
Edit...
Det tog 1min.. =P

Skriv in about:config klicka i "Ja, jag är inte en outbildad amerikan."
Sök efter "browser.tabs.onTop" (Utan kaninöron så klart..) och ändra till False.
-Done

Enklare att högerklicka på tomt utrymme avmarkera "Tabs on top"

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Har haft problem med flash och firefox men upptäckte en fix som fungerade för mig. Tydligen kör flash med
något som kallas "protected mode" och det kan ställa till med problem. Jag gjorde följande:

Citat:
To disable Protected Mode, add the following line to your mms.cfg file located in:

Windows 32bit: C:\windows\system32\macromed\flash

Windows 64bit: C:\windows\syswow64\macromed\flash

ProtectedMode=0

If the mms.cfg file does not exist, create one using any standard text editor (e.g.. notepad)

Depending on your operating system, you might need to first save the mms.cfg file to a writable location (such as your documents or desktop folder) and then copy the file into the destination folder using Windows Explorer.

To re-enable Protected Mode, simply remove the line from the mms.cfg file.

...och efter det har det fungerat alldeles perfekt.

Funkar bra - har nu öppnat 40 st youtube videor utan att firefox fryser dock är alla mina 10mbit i nätverksbandbredd slut så öppna fler videor är ingen ide.

Har också uppdaterat till 16.0.1 så nu kan ingen sno min surfhistoria.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Alla som har problem med Firefox och har ett 64-bitars operativsystem (de flesta av oss antar jag): Prova Waterfox! Funkar riktigt bra för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Waterfox är för den som vill ha en 64bit kopia av stable kanalen. Alla kanaler fungerar på både 32 och 64bit.

Permalänk
Medlem

Varför man nu vill köra 64bitars. Då det är slöare och 64bits flashplayer ligger flera versioner efter. Sedan just waterfox är inte precis den snabbaste 64bits releasen heller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Varför man nu vill köra 64bitars. Då det är slöare och 64bits flashplayer ligger flera versioner efter. Sedan just waterfox är inte precis den snabbaste 64bits releasen heller.

Enligt deras egna benchmarks så ska den ju vara snabbare än den vanliga versionen: http://waterfoxproject.org/benchmarks/ ?

Har dock funnit en annan väldigt bra webbläsare: Comodo Dragon baserad på Chrome.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50