Microsoft inleder förbokningar av Windows 8 – satsar 1 miljard dollar på marknadsföring

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

OSX är låst som ett mobiloperativsystem; linux är fortfarande hopplöst komplicerat och spaghettikodat, splittrat i dussintals smaker.

OS X som mobil-OS kallas IOS. Det gäller att skilja på begreppen, annars blir det lätt missförstånd.
För övrigt anser jag att det inte bara är en nackdel med ett slutet ”ekosystem” i mobilsammanhang.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Problemet är inte att folk använder startmenyn. Problemet är att ni evangelister tycker det är fel att folk gör det. Det är det inte och kommer aldrig vara.

Men det är väl ett stort missförstånd. Nu finns det inte någon startmeny i Windows 8 och det är inte den katastrof som konservativa nejsägare vill få det till att vara. Det har väl ingenting att göra med att det skulle vara fel att använda startmenyn?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra att de gjort något åt den gamla reliken Startmenyn. Den nya ger en mycket bättre innebörd för ordet "Start".

Känns som om det är många haters som inte riktigt givit Windows 8 och den nya startsidan en riktig chans. Om man bara provar det i 10-15 minuter är det nästan givet att man inte kommer att gilla det.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Är det bara jag som kommer att tänka på Windows 8-hatarna som hotad IT-art nr 1 här: http://www.idg.se/2.1085/1.471162/9-utrotningshotade-it-arter.

ligger nog lite sanning i det där..

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

OS X som mobil-OS kallas IOS. ---
För övrigt anser jag att det inte bara är en nackdel med ett slutet ”ekosystem” i mobilsammanhang.

Jag pratar om desktop-OS, och slutenhet är en ren nackdel för användaren, oavsett plattform - men förstås en gigantisk fördel för den som tillverkar OS'et och vill "monetarisera" det. Det är därför Microsoft också tar steg i den riktningen med Win8.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kan hända att man byter.
Kör med den där modden som fixade tillbaka startmenyn så blir det väll ganska likt allt annat?

Blir mer eller mindre exakt likadant då, med skillnaden att i princip allt är bättre. Förstår inte allt hat från de som surt ska hålla kvar i sitt Win7. Detta är ju Win7, fast optimerat i ytterligare 3 år... Problem? Väldigt mycke tomma argument, och gnället om "metro" börjar bli väldigt uttjatat (som sagts 100+ gånger, det går att använda som vanligt). Sen att läsa om en del på swec som inte ens kan tänka tanken att använda moddar är ju skrattretande.

Aja, själv har jag kört Win8 i ca. 2 månader nu (licens via högskolan) och använder det minst lika smidigt som Win7 (förutom att allt går snabbare) samt att det är allmänt fräshare. Hoppas åtminstone folk prövar det innan dom hivar ur sig mer galla här, så slipper vi samma diskussioner om och om igen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad att Windows 8 är bättre än alla tidigare windows ur ett MDI perspektiv. På tiden då windows 95 designades - det UI som än idag används mer eller mindre - fanns ens inte forskning inom MDI. Oavsett vilka MDI-mätningar man gör, om det är tidsåtgång eller antal klick, så kommer W8 med all säkerhet vara bättre än W7, efterdom det är skapat utefter studier inom MDI. Det är med all säkerhet mer intuitivt.

Jag förstår dock att människor här på swec inte gillar det nya gränssnittet, eftersom de flesta människor är naturligt konservativa - Man bestämmer sig helt enkelt för att inte gilla stora förändringar. Det är en naturlig reaktion, näst intill habitus. Det är inte helt enkelt att varken komma på sig själv eller erkänna för sig själv att den enda anledningen till att man inte gillar en förändring är för att man har valt att ogilla den, men så är det i många fall för oss alla.

Jag tycker att alla bör ge gränssnittet en helt ärlig chans - ignorera förutfattade meningar, erkänn för er själva att ni inte har en aning om hurvida gränssnittet är bra eller dåligt, och testa det!

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag pratar om desktop-OS, och slutenhet är en ren nackdel för användaren, oavsett plattform - men förstås en gigantisk fördel för den som tillverkar OS'et och vill "monetarisera" det. Det är därför Microsoft också tar steg i den riktningen med Win8.

Va? Du skrev ju ”OS X är låst som ett mobiloperativsystem”, men ändå snackar du desktop-OS? Varför är det enbart en nackdel för slutandänvändaren? Varför är OS X mer låst än Windows? Du menar att hårdvaruutbudet för datorer i princip är begränsat till Apple? Jo, det är sant, men OS X i sig är lika fritt som Windows/Linux i övrigt. Det är bara att ladda ned och köra program från var som helst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Windows 8

Jag köpte Windows 7 Ultimate för att ha som extra OS på Mac. Jag ångrar det grovt eftersom att jag lagt det som dual boot på macen men även kör samma installation virituellt under OSX vilket givetvis kräver att man på Microsoft maner skall äga en licens till eftersom att det inte finns en möjlighet att kunna lägga till och få en fleranvändarlisens,

Svaret jag fick av Svenska Microsoft vara att jag var tvungen att köpa ett Windows till, den kostade ju bara 1700:- cirkus :). Någon annan lösning fanns det inte heller, vilket slutade med att jag fick cracka mitt originial. Ångrar grovt att jag köpte den.

Har även fått trixa med registret för att få den äldre startmenyn där man själv lättare kan skräddarsy den ordning som startmenyn är till för att dölja saknas i Windows filsystem förövrigt och ej kan få då det får konsekvenser och stör bakåtkompabilliteten om man skulle stuva om filer eller ge dem längre än de gamla 8 bitars namnen.

Med detta sagt jag gillar inte ens Win 7s startmeny och ännu mindre Metro som inte är något för mig som skall använda skiten som dator och på 2st 30" skärmar och gillar inte alls att arbeta ens med program som täcker hela skärmen då jag vill se vad jag håller på med i flera program samtidigt (unyttja multitasking). Så vill inte alla jobba men vad katten har Microsoft emot valfrihet varför kan jag inte välja vilken startmeny jag vill ha det finns ju i Windows men kan bara aktiveras med register eller tredjeparts program.

Sedan alla dessa förenklingar med guider hit och dit, om man nu inte är en nybörjare då och vet vad man gör varför kan man inte få välja bort guider det tar bara en massa extra tid om man vet vad man gör.
Menyerna saknas, går förvisso att lägga till men ett riktigt störande moment att behöva lägga hela tiden när Win tappar sina inställningar, Ja jag vet det finns snabbkommandon och verktygs knappar, jag använder de med men jag föredrar att kunna variera mitt arbetssätt

Nej jag kommer inte att köra Windows 8 innan det kommer ett val, där jag får välja mitt arbetssätt, dvs. val av startmeny lämpad för icke pekskärm.
Nej jag kommer inte att göra misstaget att köpa en produkt från ett företag som fullkomligt skiter i de kunder som har köpt ett OS innan jag kan få köra 2 st Win på min egen dator utan att tvingas betala det dubbla priset.

Nu låter det som att jag inte har kört Windows så mkt. mer än Win 7 då, men det stämmer inte jag har varit med på de flesta Win och en massa andra OS sedan C64 tiden också men det känns som att om Microft forsätter på samma linje som de gjort sedan XP så kommer Windows UI att bestå av en Internet Explorer för att begränsa valmöjligheter och underlätta för den som inte kan datorer, en utveckling åt motsatt håll mot vad jag önskar.

Microsoft tycks ha den linjen att användar vänlighet måste vara en begränsning av att användaren själv får välja, sa någon Linux? jo jag kör några distro med. Olika OS har olika användningsområden, Windows är snart bara pga av marknad för min del för övrigt blir jag bara mer och mer trött på att sitta med det, men ibland måste man för ett fåtal program jag behöver.