Microsoft tar upp kampen mot Spotify och Itunes med Xbox Music

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu ska du inte ta alla skämt personligt här men du förstår nog vad jag menade med det. Och nej jag kommer troligtvis inte köra med detta utan fortsätta med grooveshark pga vana, men kan inte säga om detta är bättre/sämre förrän jag testat.
Att jag skulle gilla allt ms gör, kan jag inte heller påstå men hittills är windows det operativsystem på pc som tilltalar mig. Troligtvis eftersom jag kört det sålänge och blivit van typ sen win 3,11.

Jag tog inte illa upp. Lite tråkigt att alla som gillar Linux per automatik måste "hata" Microsoft. Men jag förstod att du skämtade. Jag ser som sagt ingen anledning att testa detta som det är nu. Kanske man testar det i de 6 månaderna bara för att se hur det funkar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Konstigt namn på tjänsten men har dom AC/DC, Metallica och Rammstein?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Låter som nästa Xbox kommer var mer som en ultimat media box istället för endast spelkonsol.

Permalänk

Xbox och Windows phone only?

Hahaha!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Konstigt namn på tjänsten men har dom AC/DC, Metallica och Rammstein?

Finns många stora artister som helt saknas på dessa tjänster, vilket i många fall gör att alla tjänsterna blir identiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår så kommer man kunna ladda upp musik som fattas i xbox music till deras moln. På så sätt kunna strömma sin privata samling på alla sina enheter. Saknat detta i spotify sedan det släpptes.

Fast om xbox music inte är något att ha har man ju alltid spotify och kan lägga in sitt biblotek i offline playlists. Funkar ju det med, men inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Tror denna tjänst kommer faila rätt hårt om den inte får komma ut utanför Microsofts egna ekosystem. Jag vägrar exempelvis teckna mig för Xbox Gold. Det är inte en pengarfråga för mig utan de är en principfråga. Jag vägrar betala för en onlinetjänst av de slaget om jag inte ens kan få basic funktionalitet utan att bli tvungen att ligga och betala per månad. Som senast idag läste jag att om jag ska använda Netflix för att kolla på film på min xbox måste man ha Xbox Guld. De va sjukt avtändande. Jag ska alltså ligga och mata grisarna med pengar varje månad för jag får den ypperliga möjligheten att ladda ner en programvara som Microsoft har inget med ifrån deras server och sedan ansluta och slita på netflix bandbredd som inte heller Microsoft har något med.. och för allt detta hårda arbete så vill Microsoft jag ska betala dom pengar, inte bara en gång, utan varje månad?! Jo men tjena!

Tycker Sony gör helt rätt med sin tjänst, även om jag inte använder den speciellt mycket heller så har jag iaf ett konto där och kan enkelt kicka igång ett spel om jag nu skulle bli sugen.

Jag tror bara Microsoft kan lyckas med denna tjänst om dom gör som Spotify. Bredda er. Se till att få till BRA klienter på alla plattformar och låt tröskeln ekonomiskt för nya kunder vara löjligt låg, gärna gratis som det är nu med detta erbjudande i varje fall ett par månader. Vill ni öka chanserna ytterligare så se då till att tillåta användarna att ladda upp sitt egna arkiv till era servar som typ Google Music gör (som dock inte är lanserad i Sverige än). Gör så användarna inte VILL sluta använda er tjänst för den är helt enkelt bäst.

Fast troligt de kommer hända typ..

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra och de släpper en ordentlig Android-app till skillnad från Spotifys skit som man får dras med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av davaa:

Tror att även jag håller mig till Spotify om nu inte detta visar sig vara bättre.

Fast, varför skickas det ut till XBOX först? Självklart finns det de som föredrar att lyssna på musik vid XBOXen, men jag gissar att PC-användarna har större nytta för det.

Det är väl rent logiskt, XBOX finns redan ute, win8 inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det är väl rent logiskt, XBOX finns redan ute, win8 inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, det, men Windows 7 då?
W7 användare kommer inte gå till W8 så fort det går..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Njae. Spotify är ju fortfarande i sin tillväxtfas och att de får med (stora) förluster är inte helt oväntat. Undrar dock hur det går för dom år 2013 d¨å de har en dyr USA-introducering en bit bakom sig.

Spotify har problem. Trots att deras omsättning mer än dubblerades så dubblerades även förlusterna. Det ser ut som att de säljer med förlust och desto mer de säljer, desto mer förlorar de. Visst finns det faktorer som utgifter för tillväxt som sen stabiliseras, men det ser inte ljust ut.

En analysfirma kallar deras affärsmodell ohållbar;
http://www.privco.com/alert-privco-exclusive-spotifys-just-cl...

Tror knappast Microsoft kommer lyckas, som sagt de har försökt länge med musiktjänst och numera nerlagda musikspelare men det har inte kommit någonstans. Verkar i och för sig som de använder Windows 8 som hävstång för att komma in på diverse marknader, men det verkar ju inte bli så populärt, så risken är snarare att de sänker sin OS-marknad istället för att ta sig in på "Applemarknader".

Permalänk
Skrivet av davaa:

Kanske, det, men Windows 7 då?
W7 användare kommer inte gå till W8 så fort det går..

Win7 användare får tillgång till exakt samma musikbibliotek genom Zune mjukvaran. Det de inte får tillgång till är specifika features som endast finns på Xbox, Win8/RT, WP8 och lite längre fram i tiden iOS, Android och förhoppningsvis Sonos.

Skrivet av Buio:

Tror knappast Microsoft kommer lyckas, som sagt de har försökt länge med musiktjänst och numera nerlagda musikspelare men det har inte kommit någonstans. Verkar i och för sig som de använder Windows 8 som hävstång för att komma in på diverse marknader, men det verkar ju inte bli så populärt, så risken är snarare att de sänker sin OS-marknad istället för att ta sig in på "Applemarknader".

Microsoft har som sagt haft denna musiktjänsten i USA sedan 2008 under namnet Zune Pass. 2010 rullades det ut till vissa andra länder och slutligen nu i år rullas det ut till totalt 22 marknader under det nya namnet Xbox Music. Samtidigt försvinner Zune Marketplace och ersätts dels av Xbox Music och dels av Xbox Video. Inte lyckas? Du får det här att låta som en nysatsning då det i själva verket är en rebranding och marknadsutökning. De kommer erbjuda free streaming (10 timmar / mnd) på Windows 8 i femton länder från och med den 26e Oktober samtidigt som de erbjuder en all you can eat streaming tjänst som ger det samma som Spotify, iTunes och Google Music in one.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Microsoft har som sagt haft denna musiktjänsten i USA sedan 2008 under namnet Zune Pass. 2010 rullades det ut till vissa andra länder och slutligen nu i år rullas det ut till totalt 22 marknader under det nya namnet Xbox Music. Samtidigt försvinner Zune Marketplace och ersätts dels av Xbox Music och dels av Xbox Video. Inte lyckas? Du får det här att låta som en nysatsning då det i själva verket är en rebranding och marknadsutökning. De kommer erbjuda free streaming (10 timmar / mnd) på Windows 8 i femton länder från och med den 26e Oktober samtidigt som de erbjuder en all you can eat streaming tjänst som ger det samma som Spotify, iTunes och Google Music in one.

De har i alla fall väldigt låga marknadsandelar sen tidigare. Nu försöker Microsoft använda Windows 8 och Xbox, två av deras starka varumärken, för att expandera där de tidigare misslyckats under många år. Inte bara på musiktjänster utan också på mobila plattformar. De kommer säkert använda sin ekonomiska styrka, beredda att gå med stora förluster inom områdena, bara de får in en större fot. Det är förståeligt att de till slut byter namn från Zune till Xbox Music i alla fall. Det tidigare namnet reflekterade ju ett stort misslyckande.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta Xbox Music på Xboxen? Ifall det finns i Sverige dvs :s

Permalänk
Skrivet av davaa:

Kanske, det, men Windows 7 då?
W7 användare kommer inte gå till W8 så fort det går..

Tycker jag med, men tyvärr vill dom bara ha det i Win8.

M$ & Có i ett nötskal, liknande var det "Games for Windows", fungerade knappt med XP om jag minns rätt, eller var det Live, något med spel var det alla fall och Halo2 gick inte att installera på XP utan var "tvungen" att ha Vista

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Den enda anledningen jag skulle byta är om spotify inte fixar sin WP app, annars så är det onödigt att byta från Spotify. Tänk på att främja företag och produkter tillverkade i Sverige för vårt lands (och indirekt din egen) ekonomi!