AMD storsatsar inför julhandeln – släpper ny prestandadrivrutin och "spelbundle"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Ascor:

Så om jag beställde ett 7970 från Webhallen i fredags måste/borde jag ångra köpet och köpa det på nytt igen? Har inte hämtat ut det än men känns ju lite tråkigt att missa detta med en dag.

Kommer nog dröja ett tag innan dessa erbjudanden kommer till något annat land än USA och Taiwan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Relik 📜

Har stora problem med 2D-frekvenser när jag kör 12.11, även färska beta3. Både GPU och minne ligger kvar alldeles för högt, vilket får kortet att bli onödigt varmt och ger högre än normalt fläkthastighet. Byter jag tillbaka till 12.9 beta fungerar allt utan anmärkning.

Någon som har samma, och har hittat en lösning? Även sett samma diskussion på Guru3D, där utan workaround.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Har stora problem med 2D-frekvenser när jag kör 12.11, även färska beta3. Både GPU och minne ligger kvar alldeles för högt, vilket får kortet att bli onödigt varmt och ger högre än normalt fläkthastighet. Byter jag tillbaka till 12.9 beta fungerar allt utan anmärkning.

Någon som har samma, och har hittat en lösning? Även sett samma diskussion på Guru3D, där utan workaround.

http://i.imgur.com/ONXkf.png

Har ej testat 12.11 än, men jag har samma problem med 12.8. Den slår inte om till 3D-läge när jag startar BF3 och den slår inte tillbaka till 2D-läge när jag avslutar det.

Omformatering och 12.11 imorgon om allt går som planerat! Kan knappt bärga mig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har stora problem med 2D-frekvenser när jag kör 12.11, även färska beta3. Både GPU och minne ligger kvar alldeles för högt, vilket får kortet att bli onödigt varmt och ger högre än normalt fläkthastighet. Byter jag tillbaka till 12.9 beta fungerar allt utan anmärkning.

Någon som har samma, och har hittat en lösning? Även sett samma diskussion på Guru3D, där utan workaround.

http://i.imgur.com/ONXkf.png

Bokstäver försvinner från xbmc samt att jag har samma problem som dig med frekvenserna. Dock så stör det inte mig för mycket med min kylare men helt klart en bugg som måste fixas. Märks att detta är en beta som behövs finslipas lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Yes hoppas det här är ett tecken på att 8 serien är på väg, är sugen på att uppgradera men väntar på 8an.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Fina prestandaresultat, slänger med en länk ni förhoppningsvis kan se (annars e de bara att säga till så fixar jag en reupload) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151485444324689&set...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Har ej testat 12.11 än, men jag har samma problem med 12.8. Den slår inte om till 3D-läge när jag startar BF3 och den slår inte tillbaka till 2D-läge när jag avslutar det.

Omformatering och 12.11 imorgon om allt går som planerat! Kan knappt bärga mig!

Du som klagat så mycket på 7970 och bf3 kommer att bli glad. Mitt tar iaf ultra nu.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slaktardej:

Du som klagat så mycket på 7970 och bf3 kommer att bli glad. Mitt tar iaf ultra nu.

Ja, det kan du hoppa upp och sätta dig på! Jag tänker formatera om och dra in en ren installation av Windows för att förbättra mina chanser att få 12.11 att funka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boney:

Enligt prisjakt så satte de nytt pris onsdag den 17de. Köpte mitt 7970 Lightning veckan innan. Tur jag inte väntade med köpet. 705 kr är mycket.

Såg nu att det är Lightning BE jag tittat på vs bara Lightning. Verkar som om BE är en ytterligare boostad variant och att den vanliga försvunnit ur Kompletts sortiment.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har stora problem med 2D-frekvenser när jag kör 12.11, även färska beta3. Både GPU och minne ligger kvar alldeles för högt, vilket får kortet att bli onödigt varmt och ger högre än normalt fläkthastighet. Byter jag tillbaka till 12.9 beta fungerar allt utan anmärkning.

Någon som har samma, och har hittat en lösning? Även sett samma diskussion på Guru3D, där utan workaround.

http://i.imgur.com/ONXkf.png

Jag har korrekta 2D-clocks med 12.11beta3. Det jag gjorde var att avinstallera, dra ut min dvi-hdmi sladd till tvn, sen vid nästa uppstart körde jag ccleaner (AMD drivers) och vid nästa uppstart install. Har ju dock samma clocks som du om jag har tvn inkopplad, men inte när jag bara kör med skärmen (DP).

Jäklar vilken prestanda-boost i BF3, testade 64 players Alborz Mountains igår. Ultra @ 2xMSAA ligger runt 100 fps, riktig Ultra 4xMSAA sällan under 60 vilket kändes helt spelbart för första gången någonsin med det här kortet. (körde bara lite lågt CCC-klockat @ 1080 Mhz också)

Permalänk
Medlem

Någon som vågar svara på om x-fire fungerar bättre samt om mindre tunga applikationer fungerar bättre (läs Minecraft, trackmania, maplestory, nfs hot pursuit, m.fl.) så att dom ligger på sina 60givna fps utan att dyka ner till 30 regelbundet. (hatar tvingad vsynq)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Detta får mig att helt vända och vilja köpa Gigabyte HD 7970 istället. Kostar lika mycket som 670 men presterar bättre än 680.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zuggmate:

Har ej testat 12.11 än, men jag har samma problem med 12.8. Den slår inte om till 3D-läge när jag startar BF3 och den slår inte tillbaka till 2D-läge när jag avslutar det.

Omformatering och 12.11 imorgon om allt går som planerat! Kan knappt bärga mig!

Skrivet av Ohlert90:

Bokstäver försvinner från xbmc samt att jag har samma problem som dig med frekvenserna. Dock så stör det inte mig för mycket med min kylare men helt klart en bugg som måste fixas. Märks att detta är en beta som behövs finslipas lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nike54:

Jag har korrekta 2D-clocks med 12.11beta3. Det jag gjorde var att avinstallera, dra ut min dvi-hdmi sladd till tvn, sen vid nästa uppstart körde jag ccleaner (AMD drivers) och vid nästa uppstart install. Har ju dock samma clocks som du om jag har tvn inkopplad, men inte när jag bara kör med skärmen (DP).

Jäklar vilken prestanda-boost i BF3, testade 64 players Alborz Mountains igår. Ultra @ 2xMSAA ligger runt 100 fps, riktig Ultra 4xMSAA sällan under 60 vilket kändes helt spelbart för första gången någonsin med det här kortet. (körde bara lite lågt CCC-klockat @ 1080 Mhz också)

Jag har fått mer info nu, AMD är väldigt medvetna om 2D-problemet för vissa och det ska vara en "enklare fix". Förhoppningsvis dyker det upp en ny variant av drivrutinen om inte allt för länge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så här ser XBMC ut för mig med 12.11beta3

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Så här ser XBMC ut för mig med 12.11beta3

Samma för mig =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
99:e percentilen

OK, här är resultaten från mig! Jag körde benchmark före och efter formatering av datorn för att se hur stor skillnad det blev.

Jag försökte göra diagram i Excel, men jag har ingen aning om hur man gör både Min och Medel i samma, så det blir tyvärr bara siffror. -.-

För båda benchmarken gällde följande:

CPU: Intel Core i7 2600K @ 4 GHz
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz CL9 16GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 7970
    Core Voltage: 1075 mV
    Power Limit: +20
    Core Clock: 1000 MHz
    Memory Clock: 1500 MHz
SSD: Corsair Force GT 120GB
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Grafikinställningar: Ultra preset
Upplösning: 1920x1080 (endast en skärm inkopplad)
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz
V-Sync: Off
Motion Blur Amount: 0
Field of View: 90

Testsekvens 1: Singleplayer, "Comrades", från att ryssarna börjar prata i bilen
Testsekvens 2: Caspian Border 64 spelare, lite jet och resten inf

FÖRE

Drivrutiner: 12.8

1. "Comrades"

Minimum: 54
Average: 72

2. Caspian Border 64p

Minimum: 43
Average: 63

EFTER

Drivrutiner: 12.11 Beta

1. "Comrades"

Minimum: 75
Average: 91

2. Caspian Border 64p

Minimum: 43
Average: 73

SAMMANFATTNING

Vi ser alltså en ökning på 26 % i Comrades och 16 % i hektisk multiplayer, om vi tittar på den genomsnittliga frameraten. (Den lägsta frameraten verkar inte ha ändrats alls, men det kanske beror på någonting som jag inte känner till.)

Jag upplevde också att det faktiskt var spelbart på Ultra i multiplayer, även om det inte var smooth.

Jag tänker överklocka GPU:n lite mer och ställa ner inställningarna till High + MSAA, för det är vad jag förväntar mig och jag skulle vara mycket nöjd om det gick att spela med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Till ovanstående, testa average fps i multiplayer med Ultra inställningar fast med 2xMSAA, det funkar super. Bör i princip aldrig dippa ner under 60 och antagligen ha en average runt 100. Brukar dock klocka mitt kort strax under 1100 på default volten.

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

OK, här är resultaten från mig! Jag körde benchmark före och efter formatering av datorn för att se hur stor skillnad det blev.

Jag försökte göra diagram i Excel, men jag har ingen aning om hur man gör både Min och Medel i samma, så det blir tyvärr bara siffror. -.-

För båda benchmarken gällde följande:

CPU: Intel Core i7 2600K @ 4 GHz
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz CL9 16GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 7970
    Core Voltage: 1075 mV
    Power Limit: +20
    Core Clock: 1000 MHz
    Memory Clock: 1500 MHz
SSD: Corsair Force GT 120GB
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Grafikinställningar: Ultra preset
Upplösning: 1920x1080 (endast en skärm inkopplad)
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz
V-Sync: Off
Motion Blur Amount: 0
Field of View: 90

Testsekvens 1: Singleplayer, "Comrades", från att ryssarna börjar prata i bilen
Testsekvens 2: Caspian Border 64 spelare, lite jet och resten inf

FÖRE

Drivrutiner: 12.8

1. "Comrades"

Minimum: 54
Average: 72

2. Caspian Border 64p

Minimum: 43
Average: 63

EFTER

Drivrutiner: 12.11 Beta

1. "Comrades"

Minimum: 75
Average: 91

2. Caspian Border 64p

Minimum: 43
Average: 73

SAMMANFATTNING

Vi ser alltså en ökning på 26 % i Comrades och 16 % i hektisk multiplayer, om vi tittar på den genomsnittliga frameraten. (Den lägsta frameraten verkar inte ha ändrats alls, men det kanske beror på någonting som jag inte känner till.)

Jag upplevde också att det faktiskt var spelbart på Ultra i multiplayer, även om det inte var smooth.

Jag tänker överklocka GPU:n lite mer och ställa ner inställningarna till High + MSAA, för det är vad jag förväntar mig och jag skulle vara mycket nöjd om det gick att spela med det.

Bra initiativ! Förresten, då jag vet att vi talat tidigare och du iaf. då inte var helt nöjd med prestandan. Om du har ekonomiskt utrymme, skaffa ett till. Kan kort säga att det är helt wünderbar

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Apelsingummi:

Bra initiativ! Förresten, då jag vet att vi talat tidigare och du iaf. då inte var helt nöjd med prestandan. Om du har ekonomiskt utrymme, skaffa ett till. Kan kort säga att det är helt wünderbar

Det skulle vara om jag fick tag i en till 24-tums 1080p-skärm så att jag kan köra Eyefinity. Annars tror jag inte att jag behöver den kraften. Då är det mer värt att köpa en SSD eller något annat.

Vet du om BF3 är värt i Eyefinity, och då inte bara för coolhetsfaktorn utan för spelupplevelsen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nike54:

Till ovanstående, testa average fps i multiplayer med Ultra inställningar fast med 2xMSAA, det funkar super. Bör i princip aldrig dippa ner under 60 och antagligen ha en average runt 100. Brukar dock klocka mitt kort strax under 1100 på default volten.

Är 2xMSAA alltså betydligt mindre krävande än 4xMSAA? Använd förresten gärna Citera-funktionen, så ser jag ditt svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det bara Komplett som har det här erbjudandet ?
http://blogs.amd.com/play/this-holiday-never-settle/

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Är 2xMSAA alltså betydligt mindre krävande än 4xMSAA? Använd förresten gärna Citera-funktionen, så ser jag ditt svar.

Hehe jag tyckte posten var så lång (men fin) så det var därför jag inte citerade, ja 2xMSAA är betydligt mindre krävande än 4xMSAA i BF3.

Innan den här drivern var ju skillnaden att 4xMSAA inte var spelbart (enligt mig) men 2xMSAA var klart spelbart. Har inte gjort några benchs på det, kanske gör det i helgen om jag hinner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nike54:

Hehe jag tyckte posten var så lång (men fin) så det var därför jag inte citerade, ja 2xMSAA är betydligt mindre krävande än 4xMSAA i BF3.

Innan den här drivern var ju skillnaden att 4xMSAA inte var spelbart (enligt mig) men 2xMSAA var klart spelbart. Har inte gjort några benchs på det, kanske gör det i helgen om jag hinner.

2xMSAA fungerade inte heller på 12.8, åtminstone inte för mig. Konstant låg framerate. Men nu kan jag ha 4x!

Ett bra tips är att citera men ta bort all text som man inte svarar på, alternativt ta bort hela texten och ersätta den med "Lång text" eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har suttit och läst på AMDs villkor och det som sägs är att man måste köpa ifrån en ansluten retailer. Detta enligt AMDs hemsida är då komplett, även INET har figurerat på deras hemsida. MEN inet känner inte till detta och just nu har jag kollat med komplett för att få klarhet i om de är med på kampanjen (vilket står här - http://blogs.amd.com/play/this-holiday-never-settle/ )

INGEN vet om denna kampanjen eller är med. Detta verkar alltså INTE gälla ännu i Sverige då ingen vet om kampanjen. Idag har jag köpt detta grafik-kort på Webhallen där man sade att de inte heller hade något med kampanjen att göra utan att förmodligen finns en lapp med i förpackningen (vilket det troligen inte gör) då detta verkar vara AMDs egna kampanj. Det är alltså en kampanj i total anarki som inte finns. Är det någon som har lyckats få sina spel eller liknande?

Vad grundar jag detta på? Jo enligt följande kriterier i avtalsvillkoren:

"Prior to purchasing, confirm that your retailer is participating in the Promotion and that the product qualifies for the Promotion.

Participant should refer to the participating retailer for instructions regarding obtaining AMD Unique ID before purchase. As examples only, a participating retailer may require you to request AMD Unique ID from the cashier upon purchasing the Eligible AMD Product(s); a voucher with the AMD Unique ID may be inserted into the shipping box; AMD Unique ID may be emailed to you after the participating retailer confirms your online purchase; or a participating retailer may require you to fill out an online request form after your purchase demonstrating that you purchased the Eligible AMD Product(s) from that participating retailer during the Promotion Period. The AMD Unique ID may be given to you as a physical coupon voucher or it may be provided to you electronically."

Källan: http://sites.amd.com/us/promo/graphics/Pages/crossfire-bundle...

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | Red Devil RX 6950 XT 16 GB | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/zQ2P9r

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar ifrån Komplett och Webhallen;

Komplett kommer att vara med i game-bundle som det meddelas på AMDs hemsida. DOCK är de inte med ännu så eventuella kort köpta nu innan de släppt gamebundle får INTE spelpaketet. Rådet är därför att avvakta tills så skett.

Webhallen har ännu deklarerat att de inte kommer att vara med i detta.

INET undersöker fortfarande vad som gäller för dem.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | Red Devil RX 6950 XT 16 GB | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/zQ2P9r

Permalänk
Medlem

Hejsan!

INET har nu lagt upp AMDs holiday Bundle på kortet http://www.inet.se/produkt/5409668/g...mb-ghz-edition

För att se det kommer ni att behöva klicka på köp så syns det i kassan (ni behöver inte köpa!) men då har ni Hitman Absolution, Farcry 3 och sleeping dogs på väg hem Det står inget om 20 % på Modern Warefare men antar att det kommer. Kortet är också nyligen prissänkt till 3899kr

Det är verkligen ett fynd enligt mig och andra har svårigheter att komma ut med Bundle-kampanjen som det verkar. De har lite svårigheter att hinna lägga upp den på grund av öppnadet av Malmöbutiken så vi som tjatat efter den har fått "våra" produkter kampanjade efter grym Service =).

Som jag har förstått så kommer kampanjen succecivt läggas upp, har man däremot en urge just nu verkar det gå bra att maila artikelnumret till info@inet.se på det kort som omfattas av bundlen till supporten så fixar dom det lite snabbare.

Lev väl!

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | Red Devil RX 6950 XT 16 GB | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/zQ2P9r