Intel inte oroliga för konkurrensen från ARM

Permalänk
Melding Plague

Intel inte oroliga för konkurrensen från ARM

Trots att Windows numera finns med ARM-stöd känner sig inte halvledarjätten Intel hotade av andra tillverkare. Företagets VD Paul Otellini vidhåller att företagets processorer erbjuder en bättre upplevelse och högre kompatbilitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Trots att Windows numera finns med ARM-stöd känner sig inte halvledarjätten Intel hotade av andra tillverkare. Företagets VD Paul Otellini vidhåller att företagets processorer erbjuder en bättre upplevelse och högre kompatbilitet.

Läs artikeln

Än så länge är Intel ohotade bland persondatorer. Däremot ligger de efter med tablets.

Situationen lär stå sig. Undrar om ens Nvidias Project Denver kan förändra läget. Jag har svårt att tänka mig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Killen har rätt. ARM är en kort parentes då Intel inte riktigt brydde sig om små grejer men nu när de gör det är det slut för ARM. Intel har betydligt mer R&D och deras tillverkningsteknik är långt bättre än någon annans (utom kanske IBM och IBM skiter fullständigt i små enheter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Killen har rätt. ARM är en kort parentes då Intel inte riktigt brydde sig om små grejer men nu när de gör det är det slut för ARM. Intel har betydligt mer R&D och deras tillverkningsteknik är långt bättre än någon annans (utom kanske IBM och IBM skiter fullständigt i små enheter).

Jag tror att det är fel att se det hela som ARM vs Intel. Företag som Qualcomm, nvidia, samsung och numera även Apple använder Arm bland annat för de inte har någon x86-licens. Intel budget må vara mycket större än ARMs, men å andra sidan har många nyckelspelare i industrin mycket att vinna på att ARM finns kvar, så det är nog inte helt enkelt att förespå vad som kommer hända.

Sen kan vi ju se tillbaka på tex Netburst och konstatera att även giganterna gör misstag, så att utropa en segrare i förtid är bara dumt.

Helt klart är iallafall att det är en spännande och positiv övergång när processormarknaden öppnas upp en aning efter många år med intel och amd. (+ via)

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Avstängd

Paul Ottelini verkar ju riktigt puckad.
Man kan inte jämföra ARM med Transmeta och VIA då det är helt olika marknader och tider och då varken Transmeta eller VIA suttit i någon tablet eller mobiltelefon.

Sen vem fan bryr sig om iTunes och Quicken finns till Windows RT?
Dessutom om ARM blir populärt så är det ju lätt för mjukvaruhusen att bara kompilera om x86 program för ARM.

"Intel-based Windows 8 machines will run all the software and Web sites written for past versions of Windows."
Websajter är ju inte ens skrivna för Windows och alla websajter kommer funka på ARM också.

Permalänk
Medlem

Åfan, det säger ni inte. Det är ju inte så att Intels kaffe kostar mer än ARM får in per år.

Permalänk
Medlem

En sammanslagning mellan AMD och ARM, eller åtminstone ett nära samarbete, skulle nog kunna få Intel att svettas lite, och det är nog den enda utvägen för båda företagen om dom ska klara av att stå emot Intels dominans.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Websajter är ju inte ens skrivna för Windows och alla websajter kommer funka på ARM också.

Hehe, jo. Särskilt det uttalandet var mycket roande. Men Palle Otello är väl som de flesta vd:ar och har ingen koll på tekniken. Alternativt att han gör en Hitler och ljuger sig blå.

Men som vanligt är det väl bara ett uttalande för att lugna hispiga aktieägare; dessa stackars neurotiker måste ju som bekant hanteras med silkesvantar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel har helt klart hybris. Spelar ingen roll hur stor deras r&d kassa är. Så länge de håller så j*vla hårt på sina patent och håller konkurenter utanför så kommer arm utvecklas snabbare än x86. Det ligger dessutom i de stora tillverkarnas intresse (samsung, äpplet) att i så stor omfattning som möjligt utveckla sina egna komponenter. Windows 8 rt är precis vad arm behövde. Apple har dessutom visat att fokus på mjukvaruoptimering är betydligt viktigare än flops på konsumentmarknaden och intels nuvarande prestandaförsprång är inte alls lika viktigt.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur folk här kan tro att Intel inte kommer kunna konkurrera ut ARM på tablet marknaden. Intel tillverkar CPUs eller SoC nu då medans ett företag som Samsung som nämns ovan är ett elektronikföretag som gör alt från mikrovågsugnar till tablets, alltså fingrar i de flesta marknaderna och om dem ska kunna konkurrera på Tablet marknaden så måste dem antingen gå ARM med Android eller langa x86 och Windows 8.

ARM och Windows 8 RT kommer inte fungera, med tanke på det stora paketet med applikationer som finns för Windows för x86 och att priset MS tar för RT är sinnessjukt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

En sammanslagning mellan AMD och ARM, eller åtminstone ett nära samarbete, skulle nog kunna få Intel att svettas lite, och det är nog den enda utvägen för båda företagen om dom ska klara av att stå emot Intels dominans.

Jag förstår egentligen inte på vilket sätt det skulle få Intel att svettas. Idag samarbetar redan Nvidia, Samsung samt Qualcomm vilka är företag med betydligt högre omsättning än vad AMD har.

Dessa företag är erfarna inom forskning och utveckling av ARM-baserade chip. Varför skulle AMD bli ett hot mot dessa och Intel om AMD börjar med ARM nu? Förklara gärna detta nogrannare.

Personligen tror jag på att AMD satsar rätt. De har ändrat fokus, och satsar på strömsnåla enheter med det de är bra på. Tillräcklig processorprestanda med en kraftig GPU.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör kategorin användare som tycker idén med en x86/amd64-baserad surfplatta som klarar av att köra det otroligt mogna programutbud som finns till Windows låter jäkligt bra. Det finns egentligen bara en hake; är priset för en sådan surfplatta motiverbart för gemene man?

Visst, man skulle ju kunna argumentera att surfplattan går från att i princip vara en leksak till att bli ett riktigt verktyg när man får tillgång till sagda programutbud, som innehåller en väldig mängd nyttoorienterade applikationer, men sedan ska man ju använda den som ett sådant också. Jag tycker konceptet surfplatta är kanonbra för att köra elektroniskt sjökort i segelbåten, slösurfa Sweclockers när man sitter på muggen, eller ligga på sängen och glo på nåt serieavsnitt, men när jag gör lite seriösare grejer vill jag faktiskt ha en riktig dator, med tangentbord, mus, och ordentliga skärmar.

Även om jag ser klara poänger i att ha möjligheten att köra sådant som finns tillgängligt för Windows på en surfplatta, så faller det alltså på att jag har svårt att motivera det tredubbla priset jämfört med en helt okej Androidplatta, för att få en möjlighet jag inte ens är säker på att jag kommer ha någon substantiell nytta av.

Jag vågar också gissa att det är ännu mer sant för gemene man, som generellt sett inte använder sin IT-utrustning till så mycket mer avancerade uppgifter än att spela spel, glo på film, eller slösurfa. Hur motiverar man för honom att han ska slanta upp 6-8 kkr för en x86-baserad surfplatta, när en Nexus 7 klarar av det han behöver, till en tredjedel av priset?

Kort och gott; även om jag tycker x86-baserade surfplattor låter som en bra idé, så tror jag det blir en nischprodukt för en liten klick avancerade användare med dagens prissättning. De allra flesta klarar sig utmärkt på en Androidplatta för ett par tusenlappar, och kommer också köra på sådana så länge x86-plattor är så mycket dyrare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Paul Ottelini verkar ju riktigt puckad.
Man kan inte jämföra ARM med Transmeta och VIA då det är helt olika marknader och tider och då varken Transmeta eller VIA suttit i någon tablet eller mobiltelefon.

Sen vem fan bryr sig om iTunes och Quicken finns till Windows RT?
Dessutom om ARM blir populärt så är det ju lätt för mjukvaruhusen att bara kompilera om x86 program för ARM.

"Intel-based Windows 8 machines will run all the software and Web sites written for past versions of Windows."
Websajter är ju inte ens skrivna för Windows och alla websajter kommer funka på ARM också.

Kan bara hålla med. Sedan att Windows RT inte har emulator för x86 betyder inte att ett OS för ARM CPU inte kan köra en x86 emulator. Fins redan till android och folk har ju kört windows på android telefoner men det laggar ju mer än bara den.
Mäst troligen därför Windows RT inte har x86 emulator.
Folk glömer ju att Apple gick från PPC till x86 utan problem genom att både erbjuda kombinerade PPC och x86 binärer för nya mjukvaror så OS:et själv exekvierar rätt kod beroende på vad för CPU som huseras i maskinen utan att användaren behövde göra nåt medvetet val och för äldre program som var PPC endast kördes dom via Emulator helt transparent. Tog inte Apple låg tid att få över folk från PPC till x86 utan för mycket strul.

Samma sak skulle Microsoft kunna göra med en ARM version av Windows om dom velat sedan att Windows RT inte har emulator för x86 som gör att man transparent kan starta x86 apps utan att vara nåt geni beror nog snarare på att ARM processorerna är relativt lågsamma och med emulering reduceras prestandan markant till en bråkdel. Apple gick ju från G5 till Core och Core 2 CPU:er villket ändå var ett steg upp i dom flesta fall i rå prestanda så prestandaförlusten inte blev för stor vid emulering att det påverkade dom flesta vanlig program.
Kommer det kraftigare ARM processorer som det pratas om tex från Nvidia som kan matcha modärna x86_64 processrer så är nog emulering i OS:et för vardagliga apps inget problem. Självklart för högprestanda apps som spel och 3D animering och CAD krävs native binärer om det ska bli hållbart för företag men som sagt emulering är mäst för legacy mjukvara och hårdvara blir alltid snabbare så det blir en alltid mindre facktor med tiden.
Och jag ser inte varför Microsoft inte kan erbjuda binärer med kod för båda arkitekturerna när Apple klarade det för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag tillhör kategorin användare som tycker idén med en x86/amd64-baserad surfplatta som klarar av att köra det otroligt mogna programutbud som finns till Windows låter jäkligt bra. Det finns egentligen bara en hake; är priset för en sådan surfplatta motiverbart för gemene man?

Visst, man skulle ju kunna argumentera att surfplattan går från att i princip vara en leksak till att bli ett riktigt verktyg när man får tillgång till sagda programutbud, som innehåller en väldig mängd nyttoorienterade applikationer, men sedan ska man ju använda den som ett sådant också. Jag tycker konceptet surfplatta är kanonbra för att köra elektroniskt sjökort i segelbåten, slösurfa Sweclockers när man sitter på muggen, eller ligga på sängen och glo på nåt serieavsnitt, men när jag gör lite seriösare grejer vill jag faktiskt ha en riktig dator, med tangentbord, mus, och ordentliga skärmar.

Även om jag ser klara poänger i att ha möjligheten att köra sådant som finns tillgängligt för Windows på en surfplatta, så faller det alltså på att jag har svårt att motivera det tredubbla priset jämfört med en helt okej Androidplatta, för att få en möjlighet jag inte ens är säker på att jag kommer ha någon substantiell nytta av.

Jag vågar också gissa att det är ännu mer sant för gemene man, som generellt sett inte använder sin IT-utrustning till så mycket mer avancerade uppgifter än att spela spel, glo på film, eller slösurfa. Hur motiverar man för honom att han ska slanta upp 6-8 kkr för en x86-baserad surfplatta, när en Nexus 7 klarar av det han behöver, till en tredjedel av priset?

Kort och gott; även om jag tycker x86-baserade surfplattor låter som en bra idé, så tror jag det blir en nischprodukt för en liten klick avancerade användare med dagens prissättning. De allra flesta klarar sig utmärkt på en Androidplatta för ett par tusenlappar, och kommer också köra på sådana så länge x86-plattor är så mycket dyrare.

Vem har sagt att en x86-baserad läsplatta skall kosta 6-8000:-? Intels ambition är så klart att konkurrera med ARM-baserade och kommer då så klart att erbjuda liknande priser, om inte nu så väldigt snart.

Dock kan jag hålla med dig om att jag vill ha en riktig dator när jag skall göra något seriöst. Desktop/HTPC, Bärbar/Ultrabook, Läsplatta och mobiltelefon. Vem skall köpa alla dessa varianter av datorelektronik? För mig måste prylar stryka på foten om man inte är fullständigt prylgalen.

Jag har en Desktop/HTPC hemma, har så klart en mobil (smartphone), det enda jag kan tänka mig utöver detta är en liten ultrabook lite längre fram (om 2-3 generationer), gärna med någon slags hybridfunktion om det funkar bra. Detta för att få en mobil enhet som man kan använda som en dator. Det är här som jag ser det Intel har sin chans. Små, snabba strömsnåla hybrider/ultrabooks baserade på t ex Atom.

Personligen tycker jag läsplattan är helt onödig, bortkastad och den gör fetbort för mig......... speciellt när ovanstående blir verklighet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag förstår egentligen inte på vilket sätt det skulle få Intel att svettas. Idag samarbetar redan Nvidia, Samsung samt Qualcomm vilka är företag med betydligt högre omsättning än vad AMD har.

Dessa företag är erfarna inom forskning och utveckling av ARM-baserade chip. Varför skulle AMD bli ett hot mot dessa och Intel om AMD börjar med ARM nu? Förklara gärna detta nogrannare.

Personligen tror jag på att AMD satsar rätt. De har ändrat fokus, och satsar på strömsnåla enheter med det de är bra på. Tillräcklig processorprestanda med en kraftig GPU.

Varken Nvidia, Samsung eller Qualcomm satsar på att sälja ARM-baserade processorer till privatkonsumenter, utan samtliga använder det för sig själv eller säljer det till andra företag som i sin tur säljer till privatkonsumenter i form av en komplett plattform. ARM och deras olika arkitekturer har en stor potential för annat än bara telefoner och surfplattor. Deras arkitekturer är strömsnål och det är exakt vad AMD behöver. Jag sa aldrig att AMD skulle börja med aktuell ARM-arkitektur i sina processorer, utan att med kunskapen som forskarna på ARM besitter, då dom uppenbarligen klarar att leverera prestanda som andra har svårt med, skulle kunna komma till nytta för AMD som tycks stå och stampa på detta problem. Ser man även på ARMs Mali-arkitektur så är även den väldigt imponerande, och tänk då i fall ARM tillsammans med AMD som ett enda företag skulle bygga om den arkitekturen för vara mer anpassat för desktops och laptops. Mali-T658 som kommer nästa år sägs redan ha matchande prestanda som en desktop GPU, men då är den arkitekturen anpassad för att vara extremt strömsnål. Ge den lite mer ström att äta så lär vi få se ett rejält monster.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vem har sagt att en x86-baserad läsplatta skall kosta 6-8000:-? Intels ambition är så klart att konkurrera med ARM-baserade och kommer då så klart att erbjuda liknande priser, om inte nu så väldigt snart.

Dock kan jag hålla med dig om att jag vill ha en riktig dator när jag skall göra något seriöst. Desktop/HTPC, Bärbar/Ultrabook, Läsplatta och mobiltelefon. Vem skall köpa alla dessa varianter av datorelektronik? För mig måste prylar stryka på foten om man inte är fullständigt prylgalen.

Jag har en Desktop/HTPC hemma, har så klart en mobil (smartphone), det enda jag kan tänka mig utöver detta är en liten ultrabook lite längre fram (om 2-3 generationer), gärna med någon slags hybridfunktion om det funkar bra. Detta för att få en mobil enhet som man kan använda som en dator. Det är här som jag ser det Intel har sin chans. Små, snabba strömsnåla hybrider/ultrabooks baserade på t ex Atom.

Personligen tycker jag läsplattan är helt onödig, bortkastad och den gör fetbort för mig......... speciellt när ovanstående blir verklighet.

Utgick från de priser man ser på det lilla utbud som finns idag, och kommande MS Surface-plattor med x86-propp. Det har väl sagts att de ska landa i den häraden prismässigt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Hursom, vill man ha en platta som orkar dra dagens windowsprogramvara, som är skriven med den hårdvara som sitter i skrivbordsdatorer i åtanke, så får man nog räkna med att det kostar, då det kommer kräva mer prestanda vad random androidsurfplatta behöver leverera.

Jepp, du verkar tänka ungefär som jag vad det gäller användningsområden. Laptops och mobiltelefoner kan göra de grejer surfplattor excellerar på nästan lika bra, och har i övrigt mycket bredare och "nödvändigare" användningsområden, så det är svårt att säga att surfplattan ens är något man behöver. För den som har en smartphone och en laptop är det mest bara en kul pryl, som inte gör något som laptopen eller telefonen inte klarar av.

En parentes i diskussionen; utan att vilja dividera syntax, jag antar att du menar surfplatta när du säger läsplatta? Det fick mig dock att fundera i banor läsplatta som läsplatta med e-inkskärm. Har en sådan, och den är en helt fantastisk liten pryl på dryga hektot, som faktiskt är otroligt mycket bättre att läsa böcker på än vilken bakgrundsbelyst skärm som helst, det är nästan exakt som att läsa på papper. Kan rätt av säga att när man vant sig vid att ha en sådan, så vill man inte gå tillbaka till att läsa på LCD-skärm eller släpa runt på tegelstenar till böcker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Skulle gärna ha en notebook med ARM, eller om Intel kan lyckas med att göra något som kan klara sig fläktlöst.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Utgick från de priser man ser på det lilla utbud som finns idag, och kommande MS Surface-plattor med x86-propp. Det har väl sagts att de ska landa i den häraden prismässigt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Hursom, vill man ha en platta som orkar dra dagens windowsprogramvara, som är skriven med den hårdvara som sitter i skrivbordsdatorer i åtanke, så får man nog räkna med att det kostar, då det kommer kräva mer prestanda vad random androidsurfplatta behöver leverera.

Jepp, du verkar tänka ungefär som jag vad det gäller användningsområden. Laptops och mobiltelefoner kan göra de grejer surfplattor excellerar på nästan lika bra, och har i övrigt mycket bredare och "nödvändigare" användningsområden, så det är svårt att säga att surfplattan ens är något man behöver. För den som har en smartphone och en laptop är det mest bara en kul pryl, som inte gör något som laptopen eller telefonen inte klarar av.

En parentes i diskussionen; utan att vilja dividera syntax, jag antar att du menar surfplatta när du säger läsplatta? Det fick mig dock att fundera i banor läsplatta som läsplatta med e-inkskärm. Har en sådan, och den är en helt fantastisk liten pryl på dryga hektot, som faktiskt är otroligt mycket bättre att läsa böcker på än vilken bakgrundsbelyst skärm som helst, det är nästan exakt som att läsa på papper. Kan rätt av säga att när man vant sig vid att ha en sådan, så vill man inte gå tillbaka till att läsa på LCD-skärm eller släpa runt på tegelstenar till böcker

Sorry menade så klart surfplatta....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hehe har 4 maskiner med Transmeta Crusoe processorer och en av dem agerar webserver

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Ja det är bra Intel, fortsätt upprepa mantrat "Vi är inte rädda för ARM". Till slut måste det ju bli sanning, eller?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

Det är stora skillnader mellan x86 och ARM.
Arm har få men effektiva instruktioner, vilket i sin tur gör att processorer baserad på ARM inte behöver en speciellt stor mängt transistorer. Färre transistorer = lägre förbrukning.
Nackdelen är att det krävs fler instruktioner för att utföra en viss uppgift än motsvarande x86-instruktionsuppsättning behöver.

x86 har en större uppsättnings instruktioner, som i sin tur kräver fler transistorer, och ju fler transistorer man har, desto mer ström drar processorn. Fördelen är att det krävs färre antal instruktioner för att utföra en viss uppgift, men det innebär att ett större antal transistorer är inblandade, och kräver därmed mer ström.

I teorin borde repsektive uppsättning vara lika strömeffektiv, då den ena slår ut den andra.
Men i verkligheten visar det sig att ARM-arkitekturen är mycket strömsnålare än motsvarande x86-arkitektur är.
Ser man till samma klockfrekvens, är x86-processorer snabbare än ARM, tack vare att x86 är en mer komplex arkitektur med många fler instruktioner tillgängligt.

Skulle ARM-processorerna tillverkas med samma teknik som Intel använder i sina processorer, skulle ARM bli extremt energieffektiv. Kort och gott det bästa av två världar.
Men patent hindrar andra från att nyttja samma tillverkninsteknik som Intel använder. Eller rättare sagt: Intel vill inte licensiera ut tillverkningstekniken, då det i princip skulle "döda" x86 på flertal viktiga punkter, och Intel skulle snabbt förlora marknadsandelar.

Jag tror att en ARM-processor, med Intels tillverkningsteknik, skulle vara det absolut bästa för oss konsumenter. Snabba och extremt energieffektiva processorer, men det lär vi nog aldrig se något av.

Däremot tror jag att Intel kommer att få det mycket svårt att få x86-arkitekturen tillräckligt energieffektiv at verkligen slå ARM på fingrarna. Intel har däremot en annan fördel: De flesta nuvarande Windows-program fungerar enbart med x86, och det lär inte vara många som kommer att kompilera om sina program för ARM-arkitekturen. Detta kommer att ge Intel en stor fördel så länge det varar.
Om det visar sig att dem stora programmakarna skulle kompilera sina program för ARM, så lär Intel få något att tugga på sina naglar över.

Jag gissar att Intel kommer att införa en rätt ful marknads-strategi: Ge programföretagen stora "bonusar" om dem undviker ARM. Kanske ett nytt emblem på program-sviterna: "Intel Exclusive." eller "For Intel only."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

I vilken verklighet skulle intel gå ut och säga "Vi är oroliga för att ARM skall bli en seriös konkurrent på marknaden?" Vad är svaret? I vår verklighet? Nej, absolut inte.

Själv vet jag inte hur bra ARM-Windows kommer funka, men det jag vet är att desto fler seriösa aktörer det finns på en marknad, desto bättre är det för konsumenterna. Så ser gärna att ARM armbågar sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll. Intel var en av de som gjorde ARM stora inom smartphone och inbyggnadsmarknaden efter de köpte upp DEC StrongARM. XScale var det som drev Windows Mobile/PocketPC, Blackberries, Palm osv. Deras ARM var en egen arkitektur. Intel producerar numera radio/modem för 2G/3G/4G med integrerade ARM. De producerar Nordbryggor med integrerad ARC-processor. De producerade massor annat med inbyggd ARM-processor förr, raid-processorer, nätverkslagringslösningar osv. De flesta som kör ARM designar helt enkelt inte processorer, företag som ST-E, Broadcom, TI (TI Omap), Samsung (Exynos), Freescale, Mediatek, Nvidia med flera tar helt enkelt en färdig processor och bygger en SoC runt det. Det är helt enkelt så framgångsrikt för att Brittiska ARM Ltd har designat välfungerande och strömsnåla processorer som andra kan licensiera. Dessa är idag relativt avancerade.

Qualcomm, Apple har egna kärnor med ARM-ISA numera så de tävlar mot ARM och dess partners inte Intel. Nvidia ska väl möjligen producera egen arkitektur senare. Men utan en kärna att licensiera hade de inte haft något att sälja. Andra gav upp udda saker som DragonBall, SuperH, och annat till förmån av att bygga på licensierade lösningar där vi idag bara har ARM och MIPS och MIPS försökte aldrig och hade aldrig några partners som tog sig in i konsumentprylar på samma sätt. MIPS är däremot det som driver PSX, PS2, PSP, Nintendo 64 osv. Det dog ut på prestandasidan efter att SGI gick under. Idag är det mycket mindre komplext än ARM.

De bestämde sig för att inte producera applikationsprocessorer för att de kan göra lika bra på x86 och det kan dem. z2460 är fortfarande rätt snabb. z2760 (32-bit Windows 8) är snabbare än någon quad-core A9-lösning.

Intel har inte producerat integrerade processorer för att användas överallt på väldigt länge, de använde faktiskt inte XScale så. Många ARM-leverantörer/partners använder ARM i allt från fjärrkontroller, styrdatorer till bilar, ABS-bromsar, för att prata radio, t ex wifi, för att bygga in i baseband/radio/modem för telefoner, för kontrollers till hårddiskar och SSD:er, ja i princip allt som behandlar data digitalt. CPUer i telefoner och surfplattor kommer väldigt sent i den kedjan. x86 behöver inte göra allt det. Förutom mjukvarustöd (kompilatorer, verktyg, optimerade programvaror) så är ISA (instruktionsset) ganska ointressant, det är bra lösningar som vinner och x86 tar ingen plats i dag, Atom har mindre kärnor än ARM (applikationsprocessor) numera. Intel vill såklart kunna utnyttja andra skalfördelar.

Atom blir inte lika esoterisk att använda som mer specialiserade chip. De behöver inte utveckla kompilatorer och annat för en till arkitektur. De kommer snart få in grafiken från Core-serien i de också istället för att licensiera det. Det betyder samordning på drivrutinssidan. Intel kommer inte gå tillbaka till att tillverka högprestanda ARM-processorer igen, de har lämnat det. Precis som AMD inte kommer börja producera gpuer för telefoner och andra strömsnåla prylar igen. Adreno är ju AMDs gamla teknik och är mycket lyckad. De kommer t ex att fokusera på att Android fungerar bra på både ARM och Intel istället. Emulera ARM på deras Android-träd osv. De behöver inte förstöra något här. De har ingen konkurrens från ARM på bärbara, stationära och servrar att tala om. Marknaden är stor dessutom. Vill Intel bredda så är det snarare med andra produkter och konkurrera med andra typer av företag. Konkurrens från ARM ersätter bara konkurrens från MIPS och PowerPC. Nätverksprocesorer är något där Intel varit jätte svagt och lär fortsätta vara. Så att vi ser ARM varenda konsumentpryl är inget som egentligen drabbar Intel när de inte fanns där tidigare.

Det fanns fler chip, fler arkitekturer och tävlade när Intel verkligen tog sin position på marknaden. Att det finns konkurrens idag är inget ont.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

"Intel-based Windows 8 machines will run all the software and Web sites written for past versions of Windows."
Websajter är ju inte ens skrivna för Windows och alla websajter kommer funka på ARM också.

Skulle tippa på att han refererar till alla de "intrawebb-lösningar" som finns ute på många företag, man blir faktiskt mörkrädd när man ser hur dessa är konstruerade. En stor anledning till att företag tvingas stanna kvar på antika versioner av IE beror på att man byggt lösningar ovanpå ActiveX, en teknik som nog tar priset över hur många säkerhetshål en och samma finess kan stå för. ActiveX betyder också att man kör "native" program i sin webbläsare och är rätt säker på att detta är vad Ottelini refererar till då dessa ActiveX lösningar inte bara kräver att man kör IE och Windows, de kräver även att man kör dessa på x86...

Men även för hemmavändare undrar jag vad värdet av Windows RT är. Kommer med stor sannolikhet köpa en Windows 8 platta och kan inte se varför man skulle välja Windows RT över Windows 8. Visst, man får med MS Office till Windows RT, men om man behöver MS office på sin platta så lär man nog även behöva det på sin "vanliga" dator. Lägger man till 100kr när man köper MS Office så får man installera det på upp till 3 datorer så merkostnaden för de flesta blir inte större än 100kr om man nu absolut måste ha möjlighet att skriva dokument på plattan.

Prestandamässigt tror jag inte heller Intel är speciellt oroade. 4-kärniga Cortex A9 och 2-kärniga Krait är inte snabbare än att de med nöd och näppe slår en 1-kärnig Atom på saker som kan utnyttja flera CPU-kärnor. På saker som bara är enkeltrådade så är ju Atom överlägsen. Har tillslut lyckats testa en Atom-baserad Android mobil ("Orange San Diego", som kör med 1.6GHz varianten av Medfield) och är rätt sugen på att skaffa en Motorola Razr I (2GHz varianten av Medfield) nu, problemet är att det verkar vara rätt svårt att köpa en sådan i Sverige...

En av de saker som Razr I faktiskt var riktigt bra på, trots alla som hävdar att det är omöjligt p.g.s. x86, är batteritiden. GSM-arena har testat både Razr M (dual core Krait @ 1.5GHz) och Razr I (single core Atom @ 2.0GHz). Först testade man Razr M och skrev

The smartphone managed an endurance rating of the almost unbelieavable 55h. This means that you will need to recharge your Moto every 55 hours if you use it for an hour each of telephony, web browsing, as well as video playback every day.

Med andra ord, Razr M har väldigt bra batteritid för att vara en modern smartphone.

Sedan testade man Razr I och resultatet blev då

The Motorola RAZR i managed to achieve the almost unbelievable endurance rating of 64h. This means that if you were to use the smartphone for an hour of talking, an hour of web browsing and an hour of video playback per day, you'd need to charge it once every 64 hours.

Så i deras test (dessa siffror kommer alltså inte från något produktblad) så har Medfield alltså 16% bättre batteritid. Och just detta test är intressant då telefonerna har samma bildskärm och samma batteri så dessa delar kan plockas ut ur ekvationen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Förstår inte riktigt hur folk här kan tro att Intel inte kommer kunna konkurrera ut ARM på tablet marknaden. Intel tillverkar CPUs eller SoC nu då medans ett företag som Samsung som nämns ovan är ett elektronikföretag som gör alt från mikrovågsugnar till tablets, alltså fingrar i de flesta marknaderna och om dem ska kunna konkurrera på Tablet marknaden så måste dem antingen gå ARM med Android eller langa x86 och Windows 8.

ARM och Windows 8 RT kommer inte fungera, med tanke på det stora paketet med applikationer som finns för Windows för x86 och att priset MS tar för RT är sinnessjukt.

ARM eller inte så är det inte nödvändigtvis bra att man kan köra x86 program på en ny plattform. Windows RT kan vara det som räddar MS om de får tillräckligt med appar som följer de nya funktionssätten. Man gör ju rätt gärna inte ett W RT program som liknar ett vanligt PC program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

virtual void,

För att klargöra en del av skillnaderna, program skrivna för Silverlight för webbläsaren (finns för Windows API/Win32 och OS X från Microsoft) t ex Netflix och liknande tjänster kommer rulla fint på en x86-baserad Windows 8 Slate, Convertible och fulhybrid så väl som vanlig burk utan pekskärmar medan Silverlight inte stöds i Windows RT för ARM och man måste installera appar för alla tjänster man använder som inte förlitar sig på Flash Player och tillåter RT-enheter att använda sig av dessa.

Ingen har lust att tillverka appar för Windows RT, Windows 8 när skillnaderna dikterar det, Windows 7 / Vista / XP, OS X, iOS, Android, Windows Phone, Blackberry osv. De kommer behöva strunta i majoriteten. Det blir helt upp till politiska beslut om t ex Windows Phone ska ha stöd. Affärsmässiga beslut sätter ju webb/plugin, Android, iOS, spelkonsoller, tom Blackberry 10 (där du kan packa om Androidappar eller porta C/C++ från andra plattformar) osv högre. Dessutom räknar konsumenterna med att dessa ska vara användbara annars kommer de överge plattformen. Levererar de inte kvalité så förlorar de på det hela. Spotify på Windows Phone kan än idag t ex inte sägas fungera bättre än på Symbian^3 under andra hälften av 2010. Folk vill ha tjänster som fungerar inte massor tiles eller olika UI-stilar. Ingen på en Mac sitter och klagar på att Netflix och Hulu inte ser ut som native Cocoa-program för Apple. Att driva det hela i ett sådant spår blir bara dumt. Vi ser ju redan webbsidor som packas om som applikationer för Metro. Ska webbsidor stödja massor plattformsspecifika funktioner på varje enhet blir det bara löjligt.

Lägg där till att alla tycker att det blir slowdowns tom på högt klockade Tegra 3 och tycker det rullar mycket bättre på z2760 Atom (dual-core SoC) som för hårdvaruleverantörerna inte är dyrare. Och att du fortfarande kan sitta och hacka registret på en Windows RT enhet av någon anledning. Windows Runtime är ganska begränsande det betyder att de måste fortsätta utveckla andra APIer parallellt, och det är vad de gör. Samt vad ska man med ett Windows API och ramverk till som inte hanterar några traditionella Windows-teknologier på lämpligt sett? Ingen kommer sitta och skriva om Winforms och WPF-program till en ny miljö som sen komplicerar användandet av programmen till sån grad att de blir oanvändbara.

Permalänk
Medlem

Kommer ARM processor ta marknadsandelar av Intel.
Eller kommer Intel ta marknadsandelar av ARM processorerna?

Lyckas intel få fram en vettig x86 prolle till mobil då jävlar.

Permalänk
Medlem

The Times They Are a-Changin'...

Från att ha varit ett prestanda-pris race verkar det nu blir ett watt-pris race.

Intel är så bra på prestanda att de gör bra infrån sig i fråga om watt också, men de kanske inte är bäst på pris.

Arm är bra på pris och watt, men kanske inte bäst på prestanda.

AMD är bra på pris och prestanda men kanske inte så bra på watt.

Blir intressant det här...