VIA Android PC slutsåld på några timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

lite väl klen tycker jag.. själv byggde jag ihop en dualcore intel burk för strax över 1000lappen med 4gb ram och 500gb disk. Drar under 10w, fläktlös.

Har du en lista på komponenter? Låter grymt intressant

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Hur funkar det om man vill köra android på tvn? dvs med mus keyboard etc eller måste jag koppla in min lur? helt wierd

Det beror ju helt på om systemet som kör Android har HDMI eller inte, då systemet måste ha något interface som kan transportera både ljus och bild i en kabel, eller systemet har både ljud och bildutgångar, så ehm.. med andra ord så skulle man kunna koppla in ett sånt android-system till tvn och få både ljus och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Hur styr man då? 2.3 har väl inget stöd för tangentbord och mus eller?

Jo, det ska det gå. Brukar bara vara lite krångligt att hitta rätt kabel till mobilerna bara men det lär ju inte vara ett problem till de här minidatorerna.
Fanns någon tråd på Swedroid med där någon styrde sin Xperia Arc/Neo (2.3) med mus och usb-tangentbord.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon56869:

lite väl klen tycker jag.. själv byggde jag ihop en dualcore intel burk för strax över 1000lappen med 4gb ram och 500gb disk. Drar under 10w, fläktlös.

Ge oss en lista Låter nice med 10W för en Intel platform.
Låter dock osanorligt men skall icke vara en Nay-sayer idag inte

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ge oss en lista Låter nice med 10W för en Intel platform.
Låter dock osanorligt men skall icke vara en Nay-sayer idag inte

Kan inte heller få ihop det enbart en 500gb hdd är inte billig idag och ett mobo med intel dual core prolle är inte gratis minnet kostar åtminste 250kr, så ja tack fixa en lista :).

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Hur är det med tillgången på Raspberry Pi numera? Är den lätt att få tag på nu?

Bara beställa så kommer det hem inom 3 månader, det gjorde min.. Damp ner i brevlådan, bara plugga in och börja leka.

EDIT: 3 veckor nu.

http://se.farnell.com/raspberry-pi?ref=lookahead <- köp där..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Låter nice, tänkte en sådan här till min dotter men tror jag köper en ak802, eller vad säger ni? för och nackdelar

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till dessa stickor och minidatorer är ju att köpa en kinatablet eller en begagnad tablet från en välkänd tillverkare och koppla in till TV:n via HDMI.

Man borde kunna hitta en som kör ICS och där det går att installera appar från Play Store. Sen kan du koppla trådlöst tangentbord och mus till den (om den har USB HOST eller via BT såklart).

XBMC finns ju till android i betaversion dessutom!

Med en tablet har man ju alltid fördelen att man kan plocka upp den ur lådan i TV-bänken och använda touchskärmen direkt om det skulle behövas eller om TV:n inte är igång.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hej!
Jag har både en VIA APC och en Raspberry. Den ena använder jag som webserver, den andra ligger i lådan och används inte -- gissa vilken.

Sammanfattningsvis skall man vara riktigt entusiast för att välja APC-n, medans Raspberry har en rejäl användargrupp och en hel olika stöd. Skall du bara ha en mediaspelare och inte är intresserad av OS-hack passar ingen av dem-- välj nåt färdigt i stället. Bättre att betala lite mer och få nåt som fungerar än att köpa nåt du inte får igång (och sen ändå behöva köpa det som fungerar för dig).

Efter denna lilla utläggning.

APC-n är långt ifrån färdig än. Det är främst OS som behöver en omgång innan det går att använda burken på något vettigt sätt. Förutom att det är en låååångsam CPU, typ PC för 10 år sedan, så är det annat som strular. Det är långsamt och kommer alltid vara det. ARM-processorn som sitter i kommer alltid kämpa med att visa websidor och sånt. Men det sitter en rejäl grafikprocessor i chipet som gör att det går att spela video o sånt. Men som sagt strul, bara en sån sak som att tangentbordslayout finns till exempel ingen svensk att välja.

OS kommer säkert lösa sig med tiden. Det verkar som att det finns tre öppningar för det.
1) U-Boot laddaren på kortet kollar om det finns ett OS på SD-kortet verkar det som. Jag har inte sett någon som ordnat fram en distribution som går att köra där, borde vara hyfsat enkelt.
2) Kopplar man in en seriell terminal på kortet (kräver lite trio eftersom det är 3.3 Volt) så får man Root access till OS-et. Inte så himla mycket man kommer åt verkar det som eftersom Android är rätt begränsat
3) Det går att flasha om ROM-et med nytt OS.

Vad jag sett hålls det på att få in Raspbian på APC-n. Det skulle då ge en Debian anpassad till processorn. Allt lär väl inte gå helt smärtfritt eftersom det är olika grafikprocessorer.

// Gunnar

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan göra så att ens TV får Touch-skärm?

Så man kan använda APC:n på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hur är det med tillgången på Raspberry Pi numera? Är den lätt att få tag på nu?

Jag beställde min för ca 3 veckor sedan och fick den i början av förra veckan.
Vet inte vart personerna i fråga som beställde vid release och fortfarande väntar på den har beställt ifrån. Men jag beställde min från Farnell - http://se.farnell.com/jsp/bespoke/bespoke7.jsp?ICID=I-RASP-HP...

Permalänk
Skrivet av c0ll:

Jag beställde min för ca 3 veckor sedan och fick den i början av förra veckan.
Vet inte vart personerna i fråga som beställde vid release och fortfarande väntar på den har beställt ifrån. Men jag beställde min från Farnell - http://se.farnell.com/jsp/bespoke/bespoke7.jsp?ICID=I-RASP-HP...

Jag beställde från RS på release dagen, de drog pengar för den för två månader sedan. Väntar fortfarande på den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Johan[A:

;12613876']Nån som vet om man kan göra så att ens TV får Touch-skärm?

Så man kan använda APC:n på riktigt...

Ja, då får man montera en touchpanel framför TVns skärm.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FaTF2ej5cjg#!

Men jag skulle inte vilja ha en massa fingeravtryck på min TV som försämrar bilden. Samma anledning gör att jag aldrig skulle skaffa en monitor med touch till mina stationära datorer heller. Det är jobbigt nog att behöva putsa mobilskärmen hela tiden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Jag beställde från RS på release dagen, de drog pengar för den för två månader sedan. Väntar fortfarande på den :/

Beställde härifrån igår http://www.m.nu leverans på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Klarar inte raspberry pi 1080p? Lite synd att denna bara klarar 720p då...

Min raspberry lyckades spela upp en 1080 med väldigt få laggspikar över USB (SATA-USB), dock klarar den absolut inte av att streama via en
annan dator trots ethernet-anslutning. Lite av en miss när jag köpte min för min 50".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Min raspberry lyckades spela upp en 1080 med väldigt få laggspikar över USB (SATA-USB), dock klarar den absolut inte av att streama via en
annan dator trots ethernet-anslutning. Lite av en miss när jag köpte min för min 50".

min raspberry klarar fint att streama 1080 från min nas. vilken version har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

min raspberry klarar fint att streama 1080 från min nas. vilken version har du?

Model a, 256 mb ram, men har redan sedan länge nu hittat felet till varför det inte gick

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Model a, 256 mb ram, men har redan sedan länge nu hittat felet till varför det inte gick

ah okey :D. såg att posten va lite gammal :p...