Google lanserar Nexus 4 – mobiltelefon med Snapdragon Pro och Android 4.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har du en länk till den videon ?
Tror inte ens vanligt glas mountat så skulle kunna gå sönder genom att lägga den på ett bord.

tror repmässigt så är det nog inga problem, där är nog gorillaglass betydligt bättre än många alternativ. Har gorilla glas (original) på nuvarande nalle, inte en repa, och har aldrig kört med screen protector eller fodral.

Däremot så kan man ju vara lite orolig för fall. Vi får väl se framåt sett ifall det är en iphone 4 i repris, eller ifall de via design och den där ramen faktiskt skyddar glaset ifrån att spricka vid fall (mer än i iPhone 4 fallen).

Hittat videon, det var Gorilla glas i Optimus G också och den har samma hårdvaruspec som Nexus 4.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Planerade att tipsa att tipsa far om denna tills jag upptäckte avsaknaden av LTE. Hur f*n tänkte Google och LG här?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Planerade att tipsa att tipsa far om denna tills jag upptäckte avsaknaden av LTE. Hur f*n tänkte Google och LG här?

pga dryga operatörer i USA

AT&T's fledgling LTE network runs on different frequencies than other LTE networks around the world, so Google would have to build a custom phone for just 77 markets in the US

http://www.theverge.com/2012/10/29/3569688/why-nexus-4-does-n...

Permalänk

Gissar på att den hamnar strax under 4000 kr i svenska butiker, vilket ändå skulle vara ett riktigt schyst pris. Galaxy Nexus gick väl på en bit över 5000 kr på release om jag inte minns helt fel.

Skrivet av Willhelm:

Jag ifrågasätter det här med "trådlös" laddning. Telefonen är väl lik förbaskat bunden till laddningsstationen och såtillvida att nu inte den går på batteriet lär det väl fortfarande vara en kabel inblandat?

Laddar min telefon på samma ställe jämnt och har således en kabel framdragen dit, känns ju minst lika "trådlöst" i min värld.

Japp, enbart ett uselt försäljningsknep helt enkelt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Jag är säkert ute ock cyklar men brukar inte Nexus telefonerna vara typ dyrast på markanden ?

För 299 euro kan ju jag nästan tänka mig en

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jag är säkert ute ock cyklar men brukar inte Nexus telefonerna vara typ dyrast på markanden ?

För 299 euro kan ju jag nästan tänka mig en

köpte min galaxy nexus för 3800 ny så nepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

239.00£ i Google play store för Nexus 4 8GB .. Hur i helvete? Vi snackar alltså 2600kr för något som knäcker det mesta på marknaden.

239£ är snarare 3200kr med moms, inte 2600kr.

Skrivet av thernztrom:

16Gb varianten för 349 EUR = 3000kr i runda slängor är inte mycket alls för den sjukt bra hårdvaran! Google fokuserar på bra priser och bra hårdvara till mellanklassen, way to go!

349 euro är runt 3800kr med moms, inte 3000.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Är det bara jag som har letat efter en bild med denna mobil och en obligatorisk micro-usb kabel?! Eller ska allt skötas via trådlöst?!

Jag skickar mitt trådlöst till min HOX genom Wifi med MyPhoneExplorer Client.
Inget stöd för MicroSD dödar mycket av telefonen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

239£ är snarare 3200kr med moms, inte 2600kr.

349 euro är runt 3800kr med moms, inte 3000.

Har du tänkt på att tysk moms var inräknad i de två euro-priserna?

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Planerade att tipsa att tipsa far om denna tills jag upptäckte avsaknaden av LTE. Hur f*n tänkte Google och LG här?

Två och en halv sida kommentarer med fandroid-ryggdunkningar innan någon vågar prata om den gigantiska elefanten i rummet!

Fullständigt lysande humor från Google med tanke på att till och med iPhone 4S fick gigantiskt med skit på dessa forum för hur sjuuukt efter den var som inte hade LTE. När Google släpper sin nya "Flagship Device" mer än *ett år* senare så är dock detta inget som helst problem och kan lätt förklaras bort med "det skulle vara jobbigt" och att det "drar för mycket batteri".

Där ser man.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av LTE är ingen big deal med ett så lågt pris. Med tanke på att iPhone kostar så mycket så det klart viktigare att den är framtidssäkrad på det viset.

Permalänk
Medlem

synd att den va så fruktansvärt ful.. blir nog å köra på min Ray ett tag till..

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Två och en halv sida kommentarer med fandroid-ryggdunkningar innan någon vågar prata om den gigantiska elefanten i rummet!

Fullständigt lysande humor från Google med tanke på att till och med iPhone 4S fick gigantiskt med skit på dessa forum för hur sjuuukt efter den var som inte hade LTE. När Google släpper sin nya "Flagship Device" mer än *ett år* senare så är dock detta inget som helst problem och kan lätt förklaras bort med "det skulle vara jobbigt" och att det "drar för mycket batteri".

Där ser man.

Priset är ju stor skillnad. Har man den dyraste telefonen på marknaden ska den också vara bäst annars får man skit. Har man en billigare telefon sänks även kraven.

Permalänk
Medlem

Borde den inte heta google nexus 5? När den är mycket närmare 5 tum än 4.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Irritation:
#1
Om de nu promt skall vara anti-SD-kort så kan de väll endå släppa en modell med ordentligt lagringsminne? Liksom 16Gb är inte mycket när man väl börjar ösa in lite större spel och div appar.
Sen hur mycket de än vill att man skall använda molnet så (vitt jag vet) finns det inga appar som kan ligga på molnet eller för den delen ex spotifys cach-data (offlinefiler), med ett par stora låtlistor på luren så tickar gigen på...

#2
Kontakter gärna på samma ställe för fan. Går å ha i toppen men helst i nedkant så man slipper få vatten i luren om det regnar och då i alla fall jag kör med toppen av telefonen neråt i fickan så blir det ingen ludd/skräp-skopa heller.

#3 Skippa reklamkladdet på baksidan, logga från tillverkaren/arna är ok men inte en mindre novel text och märkning, det kan gott få vara i manualen.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Borde den inte heta google nexus 5? När den är mycket närmare 5 tum än 4.

Namnet har inget med storleken att göra utan det handlar om att det är nr 4 i Nexus serien.

Nexus One (1)
Nexus S (2)
Galaxy Nexus (3)
Nexus 4

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Namnet har inget med storleken att göra utan det handlar om att det är nr 4 i Nexus serien.

Nexus One (1)
Nexus S (2)
Galaxy Nexus (3)
Nexus 4

Lanseras det inte mer än en Nexustelefon denna gången? Såg fram emot Nexus 5 aka HTC J Butterfly.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Lanseras det inte mer än en Nexustelefon denna gången? Såg fram emot Nexus 5 aka HTC J Butterfly.

Här har du från TheVerge som var på besök hos Google: http://www.youtube.com/watch?v=66-4uMQqerA
Så ser bara ut att vara en samt att pris och datum är satt så räkna inte med fler.

HTC's telefon var mest folk som hoppades på att den skulle bli Nexus men väldigt lite pekade på det.
Närmast enligt "rykten" var ju Sony men det var ju fake.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Sötast
Skrivet av Marcusk:

239£ är snarare 3200kr med moms, inte 2600kr.

349 euro är runt 3800kr med moms, inte 3000.

Jepp, och eftersom du inte kan beställa direkt till Sverige via den butiken så kan du alltså heller inte betala moms.

Det är ju till att använda andra metoder om man ska få tag på dem där.

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Namnet har inget med storleken att göra utan det handlar om att det är nr 4 i Nexus serien.

Nexus One (1)
Nexus S (2)
Galaxy Nexus (3)
Nexus 4

Namnet passar inte riktigt ihop med Nexus 7 bara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Här har du från TheVerge som var på besök hos Google: http://www.youtube.com/watch?v=66-4uMQqerA
Så ser bara ut att vara en samt att pris och datum är satt så räkna inte med fler.

HTC's telefon var mest folk som hoppades på att den skulle bli Nexus men väldigt lite pekade på det.
Närmast enligt "rykten" var ju Sony men det var ju fake.

Ser på Google Nexus hemsida att endast Nexus 4 Nexus 7 och Nexus 10 presenteras där så du har säkert rätt.
Att den spricker så lätt är största dealbreakern för mig men kan avvakta och se om fler har samma problem.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Gillar specsen. Och med tanke på priset så kan det blir att se över en uppgradering!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ser ju faktiskt aningens mer prisvärt ut än att skaffa sig en iphone 5 för 9000kr ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Priset förvånar, riktigt billigt! 3 listar den för 4595 kr med 3Kontant så vi får se vad den slutgiltiga prislappen hamnar på i Sverige. Man kan ju alltid hoppas på 3500 kr olåst för 16 gb.

EDIT: Nexus 4 hos 3

Men hjälp! 4600kr med kontantkort!? Är den operatörsbunden då? Jag hade gissat på strax över 3000 obunden... Eller missar jag något med 3s prissättning?

Permalänk
Medlem

Kollade på denna videon( http://www.youtube.com/watch?v=uiAygWFbZKE ) av nexus 4 och strax efter 1min så scrollar han ner på en hemsida 3 gånger, till att börja med så är de en fördröjning tills de händer nått och sista scrollningen registreras inte ens. Är de så illa på senaste androidversionen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Men hjälp! 4600kr med kontantkort!? Är den operatörsbunden då? Jag hade gissat på strax över 3000 obunden... Eller missar jag något med 3s prissättning?

När den kommer hos "vanliga" butiker blir den billigare. Förvänta dig dock minst 3500SEK för 16GB då man normalt brukar kunna översätta 1$ = 10SEK när man pratar teknik baserat på deras pris.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Snapdragon S4 baseras på Krait, som iofs lånar lite design ifrån A15, men det är inte Cortex A15.

Men i övrigt håller jag med dig, blir en PadFone2 eller denna!

Jo, jag vet... Men eftersom det stod i Swec artikeln från början att den hade A15 kärnor så tog jag förgivet attt så var fallet. "Tyvärr" var det vanliga S4 Pro.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Jo, jag vet... Men eftersom det stod i Swec artikeln från början att den hade A15 kärnor så tog jag förgivet attt så var fallet. "Tyvärr" var det vanliga S4 Pro.

Tyvärr? Krait ska i princip vara exakt lika bra som A15, men sedan kan ju tillverkarna göra olika processorer som är baserade på A15.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tyvärr? Krait ska i princip vara exakt lika bra som A15, men sedan kan ju tillverkarna göra olika processorer som är baserade på A15.

Ledsen, men nej. Krait är inte lika bra som ARM's A15 arkitektur.
Det är alltid lite leapfrog mellan custom SoC på nuvarande arkitektur som Krait eller Apples A6 och next gen ARM arkitektur.

en dual core ARM A15 processor kommer spöa S4 Pro i allt utom kod väldigt bra anpassad för mer än 2 trådar, och där kommer de gå ganska jämnt upp. Vi får väl se när det börjar dyka upp lite performance tester, men för lite preview så kan du ju se länken nedan på första ARM15 processorn (som bland annat används i Nexus 10 plattan).

http://www.androidauthority.com/samsung-exynos-5-dual-specs-f...

Vad det gäller telefon hårdvara så är S4 Pro en suvären SoC dock, bästa på marknaden tillsammans med apples A6.
Du kommer inte bli besviken på prestandan i en Nexus 4

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Sötast
Skrivet av kenny88g:

Kollade på denna videon( http://www.youtube.com/watch?v=uiAygWFbZKE ) av nexus 4 och strax efter 1min så scrollar han ner på en hemsida 3 gånger, till att börja med så är de en fördröjning tills de händer nått och sista scrollningen registreras inte ens. Är de så illa på senaste androidversionen också?

Vet inte riktigt vad det är för fel på den han kör, men min Galaxy Nexus är bra mycket snabbare än denna på videon och Gnex är ju betydligt sämre.

Fördöjningarna som syns där finns inte på en Gnex iallafall och det lär ju inte vara sämre på en Nexus 4.

Väldigt skum video om inget annat.