Ouya uppdateras till Android "Jelly Bean"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är nog du som är okunnig om du tror att Jelly Bean + nyare spel fungerar bra med 256 MB...

Det är ingen slump att high-end-mobiler med Android nu kommer med 2GB RAM.

Jelly Bean kräver inte mer än tidigare versioner, snarare mindre.
1GB räcker gott och väl till ändamålet, gällande Ouya då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Hur ont måste det göra för att du ska vara nöjd?

Haha tänkte samma sak :).

OT: Ser intressant ut men känns lite klen och jag kan spela på tv:n med min telefon nu om jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är nog du som är okunnig om du tror att Jelly Bean + nyare spel fungerar bra med 256 MB...

Det är ingen slump att high-end-mobiler med Android nu kommer med 2GB RAM.

Jasså? Kolla på alla mobiler med 256-512MB spel flyter på hur bra som helst.
Sen som sagt ska väl Ouya vara lite som PC att du kan uppgradera så ram är inget problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag har spelat angry birds i 5 minuter samtidigt som jag bajsade. Måste nog säga att spela på en telefon suger och det finns inga bra spel.

Jo visst fan. Dra alla spel över en kant.
Jag menar, vi vet ju alla att invandrarna bara stjäl, begår brott och lever på socialbidrag, eller hur?

Det är fel att jämföra gratis spel med kvalitativa spel som man betalar för.
Till Android finns det faktiskt ett antal kul spel. Låt mig nämna några.
-> Broken Sword
-> World of Goo
-> Osmos
-> Cut the Rope
-> BIT.TRIP.BEAT

Sedan finns det även emulatorer som klarar de flesta N64 och GBA spelen.
Jag spelar personligen igenom Pokemon Firered på Nuzlocke "mode" nu.

Skrivet av s0sdaf:

fast å andra sidan ska Ouyan köra Android i bakgrunden också. På 360n får spelen i stort sett hela ramminnet för sig själv

Har du någon aning om hur dåliga Microsoft har varit överlag på att resurs-snåla? De är riktiga mästare av bloat och jag tvivlar starkt på de lyckats göra Xbox360 resurs-snålt.
Android 4.1 kräver ungefär 150MB för systemet. Jag tror inte Xbox360 ligger under 100MB.

Så trots att du har ~50MB mer då systemet inte kräver lika mycket, så har du fortfarande nästan dubbla minnet på OUYA jämfört med Xbox360.
RAM kommer inte att vara ett problem.

Skrivet av rektor:

Bara 1 GB RAM.
Nexus 4 har 2 GB RAM. Finns ju mobiltelefoner med mer RAM än den här consolen.

Varför är alla så besatta av RAM? --.--
Xbox360 sitter ju som vissa har nämnt på 512MB RAM och jag skulle gissa att det även har 256-512MB video RAM också.
OUYA delar antagligen RAM mellan CPU och GPU, men med tanke på att OUYA är svagare än Xbox360 och ändå har lika mycket eller mer RAM så tror jag inte att RAM blir ett problem.

Skrivet av rektor:

Tråkigt att det bara är USB 2.0 inte 3.0.
Undrar hur snabb Ethernet porten är?

Det är nog inte Gigabit. Inte för det priset. Förvänta dig att det är 100Mbit.
USB 3.0 är även det inget viktigt och det är nog bra att de skippar det till fördel för priset.

Permalänk
Medlem

Är backer på kickstarter projektet och jag vill ha en Ouya för att leka med även om det inte blir någon hitt då jag vill köra igång Ångström linux på den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är nog du som är okunnig om du tror att Jelly Bean + nyare spel fungerar bra med 256 MB...

Det är ingen slump att high-end-mobiler med Android nu kommer med 2GB RAM.

Han skrev att 256 MB kan räcka till att spela vissa spel. Jag tror nog att han också förstår att det inte räcker till nyare, mer krävande spel.

Sedan att de allra senaste mobilerna i toppsegmentet får 2 GB är mycket en prestigesak också. Bra sätt att sälja just sina modeller på eftersom den stora massan tror att ju högre siffror i specfikationerna desto bättre. Att de sen inte kommer använda ens hälften vid bruk är en helt annan sak.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Han skrev att 256 MB kan räcka till att spela vissa spel. Jag tror nog att han också förstår att det inte räcker till nyare, mer krävande spel.

Nej, nu skrev han just att "spel flyter på hur bra som helst" så det tror jag inte han inser.

Skrivet av €lysian:

Sedan att de allra senaste mobilerna i toppsegmentet får 2 GB är mycket en prestigesak också. Bra sätt att sälja just sina modeller på eftersom den stora massan tror att ju högre siffror i specfikationerna desto bättre. Att de sen inte kommer använda ens hälften vid bruk är en helt annan sak.

Galaxy S III lyckas fylla 1GB och mer därtill vilket gjort att användare och recensenter rapporterat att det laggar på 1GB-modellen men inte på 2GB.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

bara jag som gillar den sjukt snygga kontrollen? hade vart kul om man hade kunnat koppla den trådlöst till datorn ifall man känner för att slänga fram den o spela med lite, istället för mus o tangentbord. Typ som xbox 360 kontrollen. kul också med pekplattan, blir intressant att se hur indiespelen utnyttjar den.

Permalänk
Medlem

verkar vara en praktisk liten leksak som man kan ta med sig lite vart man vill, om den kommer till ett vettigt pris blir den ett bra alternativ i vardagsrummet

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

Skulle fasen uppgraderat hårdvaran till S4 Pro

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Synd bara att den inte finns att köpa nu.

Är det förresten nån som vet om den om den som mediaspelare med xbmc stöder 1080p 24hz (23,975 hz för att vara exakt) ?

I så fall vore det helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Hade nog gärna köpt en, om det inte hade varit Tegra, Nvidia. Det är inte särskilt bra chip eller drivrutiner och har inte någon GPU-kraft för att väga upp nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej, nu skrev han just att "spel flyter på hur bra som helst" så det tror jag inte han inser.

Galaxy S III lyckas fylla 1GB och mer därtill vilket gjort att användare och recensenter rapporterat att det laggar på 1GB-modellen men inte på 2GB.

Galaxy S3 utgör inte alla modeller på marknaden. Det kan ju också handla en hel del om vad Samsung har valt att köra i bakgrunden. Det varierar kraftigt mellan olika tillverkare hur mycket bakgrundsappar etc som körs. Om detta används lite väl mycket då kan det lätt skena iväg, ja.

Det som jag försökte poängtera i mitt förra inlägg är att en överväldigande majoritet av de som köper telefoner inte har särskilt stor koll på vad det är de köper för något. Många tror att deras modell ska vara mycket snabbare och bättre bara för att den har mer RAM än någon annan modell. Men om telefonen knappt använder något av det gör det ingen skillnad. Sedan förstår jag också att vissa appar/spel etc kan käka upp rejält med minne, särskilt om man kör många grejer på en gång.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

1 GB är bra mycket mer minne än andra spelplattformar som våra konsoler (Wii, PS3, X360) och bärbara konsoler som Playstation Vita. Mer än många high-endlurar osv. Mer än A5 som sitter i iPad Mini, iPad 2, och lika mycket som med A5X i iPad 3-gen. Eller för den delen lika mycket som för A6/A6X i iPhone 5 och iPad 4-gen. Det handlar bara om att anpassa applikationerna. Du kommer såklart inte kunna ha hur mycket som helst igång, men för att driva OS och alla tjänster och ett spel klarar det. På en desktop måste du t ex swappa om du startar ett spel samtidigt som du kör eller kört tunga program. Ouya kan konfigurera så den stänger ner program som tar plats men inte används när du spelar. Är en mjukvarufråga vid det här laget.

U
Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Han skrev att 256 MB kan räcka till att spela vissa spel. Jag tror nog att han också förstår att det inte räcker till nyare, mer krävande spel.

Sedan att de allra senaste mobilerna i toppsegmentet får 2 GB är mycket en prestigesak också. Bra sätt att sälja just sina modeller på eftersom den stora massan tror att ju högre siffror i specfikationerna desto bättre. Att de sen inte kommer använda ens hälften vid bruk är en helt annan sak.

Men om man är intresserad av att spela spel med hög grafik så kanske man ändå ska köpa en xbox 360, inte så jättestor prisskillnad. Tror inte alls det verkar vara samma målgrupp.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Galaxy S III lyckas fylla 1GB och mer därtill vilket gjort att användare och recensenter rapporterat att det laggar på 1GB-modellen men inte på 2GB.

Fylla 1GB RAM? ಠ_ಠ

Jag klarar mig bra med 512MB..
Min Nexus S är löjligt snabb trots den flera år gamla hårdvaran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Men om man är intresserad av att spela spel med hög grafik så kanske man ändå ska köpa en xbox 360, inte så jättestor prisskillnad. Tror inte alls det verkar vara samma målgrupp.

Eh, va? Varför skriver du detta till mig? Jag har inte sagt något negativt om Ouya överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

För mig räcker det om Zen Pinball THD kommer till Ouya. Nog för att jag redan har det och Marvel Pinball på ps3'an men skulle köpa dom en gång till utan att blinka.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

I och för sig, men om man ska ha en konsol som mediaspelare så tycker jag att PS3 är ett bra val.

PS3:an är bra om man vill spela DVD och BluRay filmer från skiva.
Filer från USB minne är också möjligt, men p.g.a. av att Sony är Sony så är filstödet ganska begränsat...
Många filer som PS3:an inte vill erkänna som video filer öht.
Orkar man konvertera allting till PS3 kompatibla filer så går det ju...

Kan nog bli PS3an för skivor och Ouya för filer om inte xbmc också har kasst filstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Varför är alla så besatta av RAM? --.--
Xbox360 sitter ju som vissa har nämnt på 512MB RAM och jag skulle gissa att det även har 256-512MB video RAM också.

Nej.
Xbox 360 har bara ett litet video ram, har för mig det är på 8MB. Blir i princip en framebuffer. Skulle väl gå att göra vissa effekter på det som redan hamnat där också.
Men resten så behöver den låna från primärminnet om den behöver mer än 8MB grafikminne.

PS3:an har 256MB dedikerat för grafik, men har å andra sidan bara 256MB primärminne.

Man kan säga att det PS3 vs Xbox 360 blir lite grann som 256+256 vs 512/2 vad gäller minne.
(Men behöver inte Xbox 360 använda så mycket som 256MB för grafik så blir det mer minne kvar för annat)

Skrivet av Petterk:

1 GB är bra mycket mer minne än andra spelplattformar som våra konsoler (Wii U, PS3, X360) och bärbara konsoler som Playstation Vita.

Wii, den som redan finns ute och lanserades i slutet av 2006 har mindre minne.
Men Wii U, den nya som lanseras nu i November 2012, den ska ha 2GB.
(Kostar å andra sidan betydligt mer än 119 dollar (Ouya kostar 119 dollar om man bor utanför USA)).

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur den kommer klara filmer, MKV 1080p-rippar t ex? Det skulle kunna bli en väldigt billig och smidig HTPC om den klarar HD-filmer också.

Permalänk

Tyvärr verkar det inte ha framgått till alla i tråden att det här inte är något som försöker att konkurrera med Xbox/PS3 om AAA titlar.
Det här är en relativt kraftfull maskin som framförallt är tänkt att locka indieutvecklare till TV-marknaden. Tänk mindre Halo/Call of Duty och mer world of goo/minecraft.
Att den sen dessutom är helt öppen, kör Android och kommer med XBMC stöd gör inte saken sämre.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nej.
Xbox 360 har bara ett litet video ram, har för mig det är på 8MB. Blir i princip en framebuffer. Skulle väl gå att göra vissa effekter på det som redan hamnat där också.
Men resten så behöver den låna från primärminnet om den behöver mer än 8MB grafikminne.

PS3:an har 256MB dedikerat för grafik, men har å andra sidan bara 256MB primärminne.

Oj, jävlar. Det var inte mycket minne..
Det var värre än jag trodde.
Jag trodde de hade åtminstone 512MB video RAM med tanke på att min 10år gamla dator sitter med 512MB video RAM..

Skrivet av kirigoe:

Nån som vet hur den kommer klara filmer, MKV 1080p-rippar t ex? Det skulle kunna bli en väldigt billig och smidig HTPC om den klarar HD-filmer också.

Morsan har en Transformer Prime som vi använt till att titta film några gånger.

Den klarar de flesta h264 1080p mkv filer jag slängt på den(i mjukvaruläge). 720p funkar felfritt, men vissa 1080p filmer laggar lite. Filerna ligger på runt 2GB styck för 1080p.
I hårdvaruläge klarar den 1080p felfritt, men den klarar bara h264 i high-profile, andra codec funkar inte i det läget.

Transformer Prime har Tegra 3 T30L som har 1.2GHz CPU, 416MHz GPU och 667MHz RAM.
OUYA kommer ha Tegra 3 T33 vilken ligger på 1.6GHz CPU, 520MHz GPU och 800MHz RAM.

Så en 20-30% ökning i prestanda mot Transformer Prime är att förvänta sig.
Med 20% bättre prestanda tror jag faktiskt att den kommer klara i princip alla 1080p filmer i ~2GB storlek utan lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Köper hellre en Ouya för ~1000kr istället för ett PS3 som kostar det dubbla, minst.
Ouya är modernare med ett modernt OS och kan göra i princip allting som en vanlig dator kan.
Men ska man spela spel som Battlefield, Crysis eller Skyrim kan man glömma Ouya hehe

Inte om du har bra lina och OnLive

Permalänk
Medlem

Kinesisk cola....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Wii, den som redan finns ute och lanserades i slutet av 2006 har mindre minne.
Men Wii U, den nya som lanseras nu i November 2012, den ska ha 2GB.
(Kostar å andra sidan betydligt mer än 119 dollar (Ouya kostar 119 dollar om man bor utanför USA)).

Nej det är sant skulle skippat U. Wii U har 2GB minne, 1GB för spel och 1GB för systemet. GPUn har eDRAM integrerat.

Det är lite skillnad i mjukvarorna, spelen på dessa också Ouya är mest menad för mobilspel och indie. Att anpassa ett mobil/platt-lir för Ouya (Gamepad) är ju en helt annan sak. Minne finns det inte direkt någon brist på, den har ju inte mindre än de andra eller första plattformen spelen kommer till och gpun begränsar mycket i sig. Det är helt andra begränsningar de har att jobba med. Jämfört med Vita är GPUn slöare. De är kopplad till HD-skärmar, förstärkare osv. Ram har de däremot ganska mycket att leka med. Jämfört med ZeeBo (också ARM, spel över nätet) är den bra mycket mer intressant. Kommer inte mycket från Play Store kan det däremot bli mindre intressant. Vi får se hur det blir med strömningstjänsterna osv. Kanske inte riktigt blir high-end bland Androidenheter, men tas den emot väl så finns det säkert skoj för den vi får väl se framåt sommaren nästa år.

Permalänk
Medlem

"open up the last closed game platform — the TV"

Gillar konceptet starkt!
Solklart köp!
Längtar med spänning tills nån crackat in gamla vanliga emulator-spel på denna, -funkar säkert redan med nån käck app.

Tror de tjänar en hel del nördpoäng eftersom jag nånstans läste att de VILL att man hackar den, crackar den och moddar den, man är fri att göra som man vill med OUYA utan att hårdvarugarantin stryker på foten, försök med den på en Nintendo, SONY eller MS-produkt
Kommer säkert kunna använda Android-nallen som handkontroll om man vill börja snacka WiiU.och lär inte vara svårt att hitta den senaste programvaran för denna hyffsat fullfjättrade och billiga media-maskin.
App-utbudet är ju allt annat än smått vad det gäller Android vad än motståndare hymlar om.
Sedan är ju priset rätt lågt för denna marknad, mycket beroende på hårdvara förstås, som annars säljer gravt föråldrad teknik a la 2005/2007 med priser på 1500+ spänn eller 499 per spel, men grafik och extra gull-gull är ju inte alltid det viktigaste, något som de flesta tycks ha glömt av eller aldrig fått tillverkarnas gehör för. Låga specs på OUYA?? -Konsolerna från idag(-kan man kalla dem det?) har ju knappast banbrytande grafik heller...
Vem säger att man måste spela på den bara för att vi är vana att se en låda vid TV:n som en spelkonsol? Webb/FTP-server/Sync/Mediaspelare någon?

Så heja OUYA! -Det behövs lite mer konkurrens så det släpps nya konsoler oftare än vart 7:e år... tycker mest synd om folket som köper eländet som finns på marknaden nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

jag vill ha en nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Hur många årtionden ska det ta att lära sig att priset i kronor inte är valutakonverteringen? I absolut bästa fall är det valutakonvertering * 1.25, men vanligtvis får vi sämre kurser. Det är nästan alltid dollar * 10 = svenskt pris.

..och sen kommer ju alltid kommentaren "Aah men dollarn är ju bara x-xx antal kronor ju för att folk glömmer av moms+tull osv

Hej förresten Snigel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

..och sen kommer ju alltid kommentaren "Aah men dollarn är ju bara x-xx antal kronor ju för att folk glömmer av moms+tull osv

Hej förresten Snigel

Hoppas verkligen på mer fördelaktig prisbild än 1000kr för oss svenskar. Runt 700-800kr är nog smärtgränsen för min del.

Hej förresten, både Snigeln och Fenix.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.