Apple släpper Imac 2012 med ny design

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Man ska inte underskatta wow-effekten när man ser datorn i verkligheten, speciellt inte Svenssons som inte har så bra koll på hur datorer utvecklas. Denna wow-effekt säljer datorer som bara den, det är inte bara Apple-fanatiker som köper Imac!

Vilken effekt? En iMac har en snabb desktop-processor (LGA1155), uppgraderbart minne (ovanligt för Macar idag) och toppmodellen har GTX 675MX med 680MX som tillval, vilket är snabbare grafik än alla andra all-in-ones och fullt spelbart i någorlunda inställningar. Det är en arbetsstation när det gäller 27-tumaren. Skärmen har hög kvalité i säg, 2560x1440 IPS. Du kommer se den på reklambyråer och liknande för att den är snabb och kraftfull, för att den orkar med video, grafik osv arbete i proffs-sammanhang. Och entusiaster som har större krav än deras bärbara klarar av kommer ha de av samma anledning. Inte pga designen. PC-världen har nyligen fått något motsvarande som HPs Z1. Vanligt folk kommer inte vara ansvariga för att köpa in någon av dessa i princip.

Det är inte bara en maskin för att köra Office och Keynote på. För iMove, iPhoto duger MBAir eller Mac Mini lika bra.

Nog för att de flesta på Apple jobbar i butiker så är det få som köper datorer över disk. Datorer är BTO från Kina med flygpost för de flesta. De har ingen satt leveranstid och inget köande för att få dem.

Permalänk

Design spelar roll och har värde.

Tjoho, jag vill bara illustrera att fin design ger ett lyxigare intryck och har definitvt ett värde som inte mäts i ren prestanda.
Nu förenklar vi lite och bara mäter ren styrka:

http://www.youtube.com/watch?v=3CzjkpjrPfQ

Eller liknande Hk prestanda :
http://www.youtube.com/watch?v=I5OYHlfgkCo&feature=related

Jag är nog inte ensam att se värdet i designen.

Jag kan för en jämförelsevis billig peng slänga in ny hårdvara i min gamla dator och få bättre drag än Appels 20000kr dator.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Vilken effekt? En iMac har en snabb desktop-processor (LGA1155), uppgraderbart minne (ovanligt för Macar idag) och toppmodellen har GTX 675MX med 680MX som tillval, vilket är snabbare grafik än alla andra all-in-ones och fullt spelbart i någorlunda inställningar. Det är en arbetsstation när det gäller 27-tumaren. Skärmen har hög kvalité i säg, 2560x1440 IPS. Du kommer se den på reklambyråer och liknande för att den är snabb och kraftfull, för att den orkar med video, grafik osv arbete i proffs-sammanhang. Och entusiaster som har större krav än deras bärbara klarar av kommer ha de av samma anledning. Inte pga designen. PC-världen har nyligen fått något motsvarande som HPs Z1. Vanligt folk kommer inte vara ansvariga för att köpa in någon av dessa i princip.

Det är inte bara en maskin för att köra Office och Keynote på. För iMove, iPhoto duger MBAir eller Mac Mini lika bra.

Nog för att de flesta på Apple jobbar i butiker så är det få som köper datorer över disk. Datorer är BTO från Kina med flygpost för de flesta. De har ingen satt leveranstid och inget köande för att få dem.

27-tummaren är en workstation, ja. Det du inte tänker på är att väldigt många Svenssons köper mer kraft än de behöver. Jag har jobbat som säljare i branschen, så jag vet att folk lockas av högre teoretisk prestanda, trots att de inte har någon större koll på komponenterna.

Det jag tror är att vi kommer se 27-tummaren både hos välbärgade Svenssons och i professionella sammanhang. I båda fallen pratar vi om folk som i många fall lockas av design, oavsett om de sett datorn i verkligheten eller inte.

På ett sätt bekräftar du ju vad jag säger i och med jämförelsen med HP Z1. Det är inte många Svenssons som kommer köpa den! Varför? Designen.

Hur många som köper över disk tycker jag inte är så relevant, det räcker att någon får se datorn i något sammanhang för att den där wow-effekten ska uppstå.

22-tummaren däremot ligger i en vänligare prisklass, och där tror jag att väldigt många Svenssons kommer nappa mer eller mindre enbart p g a design (självklart i kombination) med tillräckligt kraftfull hårdvara och bra mjukvara.

Permalänk
Medlem

widL

Jag tycker den (Z1) har urtuff design. Kan absolut se företag köpa in dem och de kommer se minst lika tuffa ut på skrivborden. Den kommer dock ha lägre profil, HP säljer dessutom många andra arbetsstationer.

Välbärgade Svenssons kan ju vara mac-entusiaster, kan vara folk som jobbar i IT-världen osv. Kan vara fotoentusiaster. Kan vara folk som vill köra FCP och Premiere Pro hemma. Kan vara mycket. Är de inte macfantaster så har jag svårt att se varför de skulle köpa en 27" iMac. Det handlar främst om folk som vill jobba på större skärmar. Inte om folk glada nog att jobba på lågupplösta skärmar på jobbet av låg kvalité.

Har svårt att se Svenssons som bara vill surfa eller köra iPhoto köpa en stationär överhuvudtaget idag. 21.5"aren riktar sig mer till dessa däremot.

Hur som helst tycker jag det är bra att de går till Apple om de vill ha en AIO, då de erbjuder mer avvägd prestanda, bättre skärmar än de billigare motsvarigheterna från PC OEMerna. Även om de inte behöver all prestanda. 27-tumaren är nog fortfarande för de som annars skulle sitta på 27" IPS Dell eller motsvarande. Visst hemmabruk, men fortfarande arbetsstationer. Visst vill folk ha stilrena arbetsplatser, men det är inget man får för att man köper en iMac. Jag vill egentligen bara säga att det inte är samma sak som en iPhone eller iPad. Visst fyller den ett behov, men det är inte T-fordbehovet som Apple försöker fylla med sin och sitt designspråk. Målgruppen tror jag inte riktigt bryr sig om de slänger ut optiska. De kommer snarare svära åt att de behöver en extern inkopplad i datorn som förfular och tar plats. Enkelheten har dock inte så mycket med någon effekt på hur attraktivt utseendet är. Det nya Apple får vi ändå se som ett företag som inte lever på att sälja datorer. Apple som levde på att sälja datorer och iPods hade 20k anställda. Det nya Apple lever inte på att sälja till entusiaster eller välbärgade som vill visa upp sin livsstil/pengar. En Svenssonsdator vore något annat vi ännu inte sett från dem. Apple är ett företag som inte bryr sig att det inte finns några iMacs ute i handeln eller att de inte går att beställa sedan länge på deras hemsida, och inte börjar säljas fören i december när det gäller 27". Svenssons skulle flytta och gå vidare till en annan plattform om de var ute och letade nu, entusiaster skulle vänta. Jag menar egentligen bara att det skiljer sig här. Både produktkategori och kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobsen:

Det är för att jag bryr om mig vad fan jag vill. Varför bryr du dig om vad jag bryr mig om? Det spelar fasiken ingen roll för dig?

Utseendet spelar så mycket roll som jag säger att det gör. Min plånbok, mina val.

Tur att man tjänar så pass att man upprätthålla stil, klass och god smak.

Men du kanske går klädd i djurhudar och äter med händerna på restaurant? Maten ska ju ändå ner i magen?

Sen får man sig ett gott garv när folk spammar "Du d e överpris köp en koreaskärm från ebay och ät micromat och bo i husvagn allt annat e överpris ät bara billigaste på donken och bränn sprit hemma och gör vin i badkaret man sparar fett me deg på d!!!! Pirata windows o alla filmer o kolla på CRTn i källarn, alla som inte bajsar i skogen är snobbar som pyntar överpris för bajs HAHA ni e så lurade av USA och illuminati och Apple och kapitalet och reklamen.. och.. moderaterna!!!!"

Nu är du.. vadå? 11-12 år? Men när du blir större, tjänar egna pengar och mognar kommer du få perspektiv på det här med vad andra gör på fritiden och vad andra lägger sina pengar på.

Diksussionsnivån sänktes verkligen i samband med att SweC-medelåldern landade på 10,5.

Den här tråden är skitgammal men jag vill bara säga att jag garvade redigt när jag läste detta! Håller helt med. Tyvärr verkar folk inte förstå oss...

+1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kan få en Dell ultrasharp för just över 5.000.. alltså skulle den datorn kosta 10.000 utan skärm. Vilket är överpris.

Skrivet av Esseboy:

apples display är överprisad så den är ju kanske värd 6000kr så det blir typ 11000kr för hårdvara som kostar typ 5000

Skrivet av GamingShyGuy:

Ja, Apple's TB display säljs för 10k men den är verkligen inte värd så mycket. Kan du inte förstå att Apple är mästarna på att överprisera produkter? Det finns bra 27" med den kvalitén för 5k.

Skrivet av plutoachilleus:

Koreaskärmar med exakt samma lg-panel ligger på ca 2200-3500kr (+frakt). Nog för att stödet och ramen är mycket sämre men det kostar ju inte 7-8 tusen och även om de gör det får du inte med det när du köper en imac. Så 13.000kr om du räknar 4000kr på skärmen vilket är lite mer rättvist.

Skrivet av ress:

Visst kostar en Apple 27" IPS en hel del, men det beror ju på att de tar ett fruktansvärt överpris även för den. Detta är samma panel som Apples cinema display: http://viewitem.eim.ebay.se/Tempered-Glass-27-Inch-Achieva-QH270IPSI-2560x1440-WQHD-Quad-HD-Monitor-SIPS/130749416800/item Visseligen utan samma anslutningsmöjligheter osv, men det jag vill få fram är att skärmen inte är så fantastiskt exklusiv som folk vill få det att framstå som.

Budgetskärmar kommer alltid vara just det; budgetskärmar. Jag säger inte att Apple inte tar ut ett premium-pris för sina produkter. Jag säger bara att jag personligen tycker det är värt det. Apple's TB-display är tusen gånger bättre än Dell's skärmar. Har en Dell skärm till min PC och får ont i huvudet av att sitta vid den en längre tid och skriva/läsa text/kod. Dessutom finns det bättre anslutningsmöjligheter på TB-display än vanliga Dell-skärmar så som ress sa! Men ja, premium-pris för premium-produkt.

Varför köpa BMW när man kan köpa en Toyota? Båda har 4 hjul och tar dig dit du ska? Ungefär lite samma sak. Vissa prioriterar kvalité och design.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Budgetskärmar kommer alltid vara just det; budgetskärmar. Jag säger inte att Apple inte tar ut ett premium-pris för sina produkter. Jag säger bara att jag personligen tycker det är värt det. Apple's TB-display är tusen gånger bättre än Dell's skärmar. Har en Dell skärm till min PC och får ont i huvudet av att sitta vid den en längre tid och skriva/läsa text/kod. Dessutom finns det bättre anslutningsmöjligheter på TB-display än vanliga Dell-skärmar så som ress sa! Men ja, premium-pris för premium-produkt.

Varför köpa BMW när man kan köpa en Toyota? Båda har 4 hjul och tar dig dit du ska? Ungefär lite samma sak. Vissa prioriterar kvalité och design.

Har du kört ett test där du testat båda skärmarna vid exakt samma situationer? där du varit lika trött, där ljuset var samma, där sittställningen var samma,där programmen var samma? Om du inte gjort detta kan du glömma att nån tror på att Dellen är 100 000% sämre än en Apple Thunderbolt diplay (vafan döper de skärmen efter kablen ?!)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har du kört ett test där du testat båda skärmarna vid exakt samma situationer? där du varit lika trött, där ljuset var samma, där sittställningen var samma,där programmen var samma? Om du inte gjort detta kan du glömma att nån tror på att Dellen är 100 000% sämre än en Apple Thunderbolt diplay (vafan döper de skärmen efter kablen ?!)

Det scenario du vill att jag ska testa är omöjligt att faktiskt genomföra. Men jag misstänker att det var lite det som var meningen. Jag har testat med samma ljus, sittställning och program. Men att vara "lika" trött är en omöjlig grej då man ständigt är tröttare eller piggare och det varierar från sekund till sekund. Men ja. Och jag märker fortfarande en stor skillnad.

Tror det mest har att göra med att Dell's skärmar har en plastig yta som är anti-reflektiv medans Apple's skärmar(inte bara TB-skärmen) har en glasyta som är kristallklar vilket är bättre och lättare för ögonen när man hanterar mycket text så som författare, programmerare, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Det scenario du vill att jag ska testa är omöjligt att faktiskt genomföra. Men jag misstänker att det var lite det som var meningen. Jag har testat med samma ljus, sittställning och program. Men att vara "lika" trött är en omöjlig grej då man ständigt är tröttare eller piggare och det varierar från sekund till sekund. Men ja. Och jag märker fortfarande en stor skillnad.

Tror det mest har att göra med att Dell's skärmar har en plastig yta som är anti-reflektiv medans Apple's skärmar(inte bara TB-skärmen) har en glasyta som är kristallklar vilket är bättre och lättare för ögonen när man hanterar mycket text så som författare, programmerare, etc.

Well there we have it då har vi en riktig skillnad att stöda oss på! Kan nog hålla med om att glas är bättre än sunkiga plast antireflex mumbojumbon!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Brainfart, läste att Apple stämde Imac.

Visa signatur

| OS: Windows 7 64bit | CPU: Amd 8320 @ 3,7Ghz | GPU: ASUS GTX 680 2GB DirectCU II OC | MB: Saberthooth 990fx | RAM: 8 GB | PSU: Corsair 750 | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl | SSD: Kingston 120GB | CPU-Kylare: Hyper 2i2 Evo | HDD: 1 TB | Moni: 24" Benq | KeyB: G19 | Mus: G700 | Headset: G930 | osv.
MS Paint Konst: http://imgur.com/gallery/2d8MF