Valve ökar antalet testare till Steam för Linux

Permalänk
Medlem

skulle säga att valve borde trycka lite mer på andra spel skaperare som ha populära multiplayer spel, skulle vara riktigt awsome om typ LoL, tribes ascend etc. också fanns på linux för att driva intresset för linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

skulle säga att valve borde trycka lite mer på andra spel skaperare som ha populära multiplayer spel, skulle vara riktigt awsome om typ LoL, tribes ascend etc. också fanns på linux för att driva intresset för linux

Det kommer nog rassla till och bli mer och mer spel så fort det kommit ut i skarp version. Att det finns ett stort missnöje mot Windows 8 hjälper också Ubuntu och Linuxspelandet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skulle inte Valve porta hela Source-motorn till Linux?

Skrivet av Bejje:

Det kommer nog rassla till och bli mer och mer spel så fort det kommit ut i skarp version. Att det finns ett stort missnöje mot Windows 8 hjälper också Ubuntu och Linuxspelandet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Härligt! Blir allt mer fäst vid Linux för varje dag. (och samtidigt mer irriterad på Windows, hehe)
Nu väntar man ju bara på att Adobe släpper sina programsviter till Linux... Då har jag nog ingen anledning att sitta på Windows längre.

Som någon skrev, så upplevs ju inte Linux (läs: Ubuntu) nödvändigtvis som snabbare än Windows. Om man vill få ut lite mer prestanda/få systemet att kännas kvickare rekommenderar jag en annan fönsterhanterare än Ubuntus Unity. Själv kör jag xfce på netbooken och den går nästan som ett skott trots Atom-platformen (som är hur slö som helst i win7).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det kommer nog rassla till och bli mer och mer spel så fort det kommit ut i skarp version. Att det finns ett stort missnöje mot Windows 8 hjälper också Ubuntu och Linuxspelandet.

Fast å andra sidan är ju Ubuntu den fula ankungen på linux fronten också som har fått väldigt mycket svidande kritik för deras interface. Så de får ju samma kritik som microsoft får fast för Unity istället för Metro.

Även om jag personligen gillar Unity men å andra sidan har jag inte heller något extremt emot Windows 8 heller.

Permalänk
Avstängd

Jävligt nice att Steam kommer till Linux.
Även Desura finns till Linux. Hoppas EA Origin också kommer till Linux.

Citat:

We’re happy to bring rich forms of entertainment and our community of users to this open, customer-friendly platform.

Vad exakt är "open" med Steam?
Hur skulle Steam vara en öppen plattform?

Permalänk
Medlem

I vanliga fall hade det varit ointressant för mig, men det börjar kännas som att Windows-skeppet sjunker och då är det alltid bra att ha en plan B att klara sig på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast å andra sidan är ju Ubuntu den fula ankungen på linux fronten också som har fått väldigt mycket svidande kritik för deras interface. Så de får ju samma kritik som microsoft får fast för Unity istället för Metro.

Även om jag personligen gillar Unity men å andra sidan har jag inte heller något extremt emot Windows 8 heller.

Jag tycker det är mycket gnäll om Unity. Visst det kändes konstigt efter Gnome 2.x, men jag vande mig ganska snabbt och trivs nu bra med det. Har även kört Windows 8 en del och kan säkert vänja mig med det också, men då föredrar jag helt klart Unity framför Windows 8..

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Fast å andra sidan är ju Ubuntu den fula ankungen på linux fronten också som har fått väldigt mycket svidande kritik för deras interface. Så de får ju samma kritik som microsoft får fast för Unity istället för Metro.

Även om jag personligen gillar Unity men å andra sidan har jag inte heller något extremt emot Windows 8 heller.

Kritiken har väl mer eller mindre försvunnit allt eftersom att Unity mognat. Ineldningsvis var det helt klart riktigt dåligt. Personligen föredrar jag XFCE (och då Xubuntu) för tillfället. Helt klart värd att testa i mitt tycke.

Skrivet av rektor:

Jävligt nice att Steam kommer till Linux.
Även Desura finns till Linux. Hoppas EA Origin också kommer till Linux.

Vad exakt är "open" med Steam?
Hur skulle Steam vara en öppen plattform?

Även jag hoppas på Origin, mest BF3 som håller mig kvar i Windows.

Och nej, Steam är allt annat än en öppen plattform. Linux är det men "customer friendly" är ju inget det normalt sett kopplas ihop med.

Valve har väl å andra sidan en annan syn på vad som är öppet och stängt än de flesta av oss med. Steam är ärligt talat bara ytterliggare en låst plattform där den största delen av alla PC-spelen låses ihop med i dagsläget. I bästa fall kan du välja vart du köper serienyckeln men Steam kommer vi inte ifrån utan att bryta mot regler tyvärr.

Jag har rätt blandade känslor vad gäller att Steam som låst plattform kommer till Linux-distros men att det ens kan komma någon AAA-titel är ändå bättre än att spel fortsätter att utebli. Lesser of two evils alltså.

Of-topic:
Och vad gäller interfacet så har vi ju möjlighet att ändra detta (och typ allt annat) som vi vill. Problemet med Windows 8 och dess Metro-gränssnitt existerar egentligen inte med Ubuntu eller andra distros. Passar det inte är det bara att ändra.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det tvivlar jag på med tanke på det usla drivrutinsstödet från både Nvidia och AMD. Kul att det satsas mer på andra plattformar än bara Windows. Nu har ju både Mac och Linux tillgång till Steam, och då kan det ju faktiskt börja hända intressanta grejer i spelvärlden.

Ändå är 3d prestandan i linux betydligt bättre än i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag tycker det är mycket gnäll om Unity. Visst det kändes konstigt efter Gnome 2.x, men jag vande mig ganska snabbt och trivs nu bra med det. Har även kört Windows 8 en del och kan säkert vänja mig med det också, men då föredrar jag helt klart Unity framför Windows 8..

Ja jag gillar och Unity mera än Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det går redan nu att testa steam för Ubuntu även fast man inte är med på "testlistan" Läs här:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/reddit-users-bypass-valve-...

Har själv testat och det funkar fint

Sweet måste testas

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Kul att Steam har valt att lägga energi på detta. Har aldrig börjat använda Linux pga just saknaden av spel. Skall testa detta med glädje genast!

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk

"Öppen" som i att inte förbjuda andra digitala butiker

Jag var nere i Köpenhamn förra veckan och närvarade vid Ubuntu Developer Summit (UDS) för Ubuntu 13.04 Raring Ringtail. Drew Bliss närvarade från Valve och meddelade att alla deltagare på UDS skulle få en beta key, förhoppningsvis någon gång innan 2013, så den ser jag fram emot. Sedan var det ett antal sessioner som berörde alltifrån grafik, ljud och stöd för kontroller så som PS3/XBOX360 kontroller (jag sammanfattade på min egna blogg här).

Motivationen för Valve med flytten från Windows har inget att göra med gränssnitt så som Metro eller Unity. Som jag förstod det så handlar det om att Microsoft går mot en egen programbutik och endast genom den kommer man kunna köpa program och spel till windows-platformen. Denna programbutik skulle introduceras med Windows 8. Med introduktionen av Microsofts egna digitala programbutik skulle då de eventuellt kunna "förbjuda" andra butiker så som Steam. Drew Bliss gick så långt med orden att han sa om idén för Steam hade kommit idag hade det inte varit troligt att komma in på Windows-plattformen. Likaså kör Apple deras race med egen programbutik. Valve söker efter något mer "öppet" i detta sammanhang.

Med både windows-platformen och mac uteslutet började Valve snegla på Linux. Valet föll på Ubuntu eftersom (1) Canonical som företag kan ge företagssupport och (2) för att Ubuntu har en relativt stor användarbas. Målet enligt Drew Bliss är att satsa på Ubuntu 12.04 LTS tillsvidare och antagligen är det LTS versioner av Ubuntu de kommer ge stöd till i framtiden men allt detta är väldigt oklart än så länge. För de som vill köra Ubuntu idagsläget rekommenderar jag Ubuntu 12.04 LTS, det kör jag själv än så länge.

Permalänk
Medlem

http://www.geforce.com/drivers/results/51453

nya drivers också för linux

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Menar så, det kommer nya varje catalyst release som kommer till windows, säker samma med nvidia.

http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linu...

Permalänk
Medlem

Provinstallerade Linux Mint + senaste AMD Catalyst på datorn i signaturen och allt fungerade fullt ut så drivrutins problematiken verkar då inte vara ett bekymmer längre.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ja men vad hjälper det här om drivrutinerna är kassa...

Provade senaste Ubuntu i helgen... för att överhuvudtaget ens få en chans att köra AMDs egna drivrutiner fick jag nedgradera Xorg samt patcha kernel modulen... vilket till sist visade sig att mitt grafikort i laptopen inte stöddes av drivrutinen längre.

Och Radeons Open Source drivrutin är inte ens med i leken på samma sätt som en Windows drivrutin är.

I Windows kan jag t.ex köra Left 4 Dead och Minecraft utan större bekymmer, det går inte alls i Linux.

* Dessutom har Open Source drivrutinen en fruktansvärt irreterande bug som gör att muspekaren försvinner i tid och otid med mitt kort. En bug som många har men som tyvärr inte blivit fixad än.

Jag fick för mig att legacydrivern inte bara gällde för linux utan för windows också. Dem har alltså dumpat ditt gfx-kort i framtiden catalyst-uppdateringar. Har själv lite problem med det då jag kör ett ati X300SE på min ubuntuburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Härligt! Blir allt mer fäst vid Linux för varje dag. (och samtidigt mer irriterad på Windows, hehe)
Nu väntar man ju bara på att Adobe släpper sina programsviter till Linux... Då har jag nog ingen anledning att sitta på Windows längre.

Som någon skrev, så upplevs ju inte Linux (läs: Ubuntu) nödvändigtvis som snabbare än Windows. Om man vill få ut lite mer prestanda/få systemet att kännas kvickare rekommenderar jag en annan fönsterhanterare än Ubuntus Unity. Själv kör jag xfce på netbooken och den går nästan som ett skott trots Atom-platformen (som är hur slö som helst i win7).

Då har du helt missat poängen med GNU projektet och Linux, som båda använder sig av ett licens som respekterar din frihet, medan Adobe väljer att trampa över dem istället.
https://www.fsf.org/working-together/moving/
Här hittar du en lista över grundläggande mjukvaror som ska ersätta proprietär med fria.

Permalänk

Jag spelar inte, men på min huvud burk - med en AMD Phenom II X4 955-processor, 16 GB RAM och ett gammalt GeForce 7900 GTX-kort - upplevs Ubuntu 12.04, som jag har på en hårddisk som spinner på 7200 rpm, som mycket snabbare än smidigare än Win7 Pro, som jag har installerat på en annan, likadan hårddisk. Kommer det bra spel och bra drivrutiner för Linux kan OS:et rekommenderas även till spelare, jag tror knappast man blir besviken....

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast å andra sidan är ju Ubuntu den fula ankungen på linux fronten också som har fått väldigt mycket svidande kritik för deras interface. Så de får ju samma kritik som microsoft får fast för Unity istället för Metro.

Även om jag personligen gillar Unity men å andra sidan har jag inte heller något extremt emot Windows 8 heller.

Gillar faktiskt också Unity och det mycket, Windows 8 tar jag dock inte i med tång. Kritiken mot Unity kommer väl främst från gamla Linuxrävar som hellre använder gnome2/xfce/lxde eller nått annat som ser ut att komma från 1997. Tycker det är bra att Ubuntu revolutionerar linux för skrivbordet och vågar köra sitt eget race. Övriga distar står liksom och trampar.

Detta samt att Valve börjar satsa på Ubuntu hoppas jag får saker och ting att röra på sig ordentligt. Inte minst vad gäller grafikdrivrutiner som förhoppningsvis får sig en skjuts.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Då har du helt missat poängen med GNU projektet och Linux, som båda använder sig av ett licens som respekterar din frihet, medan Adobe väljer att trampa över dem istället.
https://www.fsf.org/working-together/moving/
Här hittar du en lista över grundläggande mjukvaror som ska ersätta proprietär med fria.

Jag vill nog påstå att poängen med Linux är i mitt fall att jag ska kunna använda en linuxmaskin, med dess fördelar, utan att förlora det som gör Windows användbart (för mig).

När det gäller GNU/Linux rent generellt är det ju en annan sak, och där håller jag med dig. Jag gillar verkligen öppen programvara, men vissa program har sina fördelar och så är det ju en vana som skall brytas också. Borde ju gå över till GIMP helt och hållet, är för det mesta perfekt för mina behov.

Sen är det lite trist att jag inte hittat ett vettigt alternativ till varken Cubase eller Reason också. (sen kan det ju vara ett helvete att få igång vissa ljudkort, mina erfarenheter säger att tillverkare av studio-kort är dåliga på Linux-stöd).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ändå är 3d prestandan i linux betydligt bättre än i windows

Är du full eller? Spel som stödjer OpenGL har konsekvent haft bättre fps i linux än mostvarande windowsversioner vid samma grafikinställningar. Gissar på att du antingen inte vet vad du pratar om eller så har du inte läst phoronix openbenchmarks de senaste 32 månaderna.

Hur som hellst Så länge de kör med OpenGL så har de automatiskt en marknad i OSX vilket är i sig större än de flesta konsoller och att porta ett spel till BSD eller linux från OSX är en skitsak som man kan göra över en helg. DirectX är döende på samma sätt som microsofts monopol över "user controled internet devices" är döende. Android och linux i sig står för mycket mer av nättrafiken än vad man trott, samt att apple är ju nu den största PC tillverkaren i USA.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas nu är en Linux-dist som är så simpel att använda för den stora massan att de kan gå ifrån Windows.
Jag vet att det finns flera distar redan som är simpla, men man behöver ändå ha lite kunskaper om datorer för att användarupplevelsen ska flyta smidigt. Ja, så såg det i alla fall ut när jag testade Ubuntu senast (förra året).
Det kanske har ändrat sig nu?

Edit: Ja, under förutsättning att det släpps fler och bättre drivrutiner såklart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

https://www.fsf.org/working-together/moving/
Här hittar du en lista över grundläggande mjukvaror som ska ersätta proprietär med fria.

Eller http://www.osalt.com/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att den färdiga versionen släpps i ett mer generiskt format, d.v.s. inte bara för Ubuntu. Linux har ju en väldigt liten andel av desktopmarknaden så det vore småkorkat att stänga ute dom som köra andra distributioner, och krympa den potantiella kundbasen ännu mer.

Om Valve får snurr på detta är det väl inte omöjligt att fler hoppar på, Origin som någon nämnde hade ju också varit trevligt. Känns faktiskt som dagen då man slutgiltigt kan avliva sin Windows installation börjar närma sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Bara att hoppas att den färdiga versionen släpps i ett mer generiskt format, d.v.s. inte bara för Ubuntu. Linux har ju en väldigt liten andel av desktopmarknaden så det vore småkorkat att stänga ute dom som köra andra distributioner, och krympa den potantiella kundbasen ännu mer.

Om Valve får snurr på detta är det väl inte omöjligt att fler hoppar på, Origin som någon nämnde hade ju också varit trevligt. Känns faktiskt som dagen då man slutgiltigt kan avliva sin Windows installation börjar närma sig.

Synd bara att Linux i sig är så splittrat. I Windows så är det ofta en .EXE-fil som släpps. I Linux finns det många olika format och de är inte alltid kompatibla med andra Linux-OS, som t.ex. .DEB som gäller för Ubuntu och Debian, Linux-mint går väl därunder också, men kör man något red-hat baserat så gäller annat, samma sak för många andra distros som använder andra installationspaket.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Jag vill nog påstå att poängen med Linux är i mitt fall att jag ska kunna använda en linuxmaskin, med dess fördelar, utan att förlora det som gör Windows användbart (för mig).

När det gäller GNU/Linux rent generellt är det ju en annan sak, och där håller jag med dig. Jag gillar verkligen öppen programvara, men vissa program har sina fördelar och så är det ju en vana som skall brytas också. Borde ju gå över till GIMP helt och hållet, är för det mesta perfekt för mina behov.

Sen är det lite trist att jag inte hittat ett vettigt alternativ till varken Cubase eller Reason också. (sen kan det ju vara ett helvete att få igång vissa ljudkort, mina erfarenheter säger att tillverkare av studio-kort är dåliga på Linux-stöd).

Fördelen med en dator som använder sig av GNU/Linux är fri mjukvara.
Öppen!=Frihet
https://www.gnu.org/philosophy/open-source-misses-the-point.h...

Permalänk
Skrivet av danedi:

Är du full eller? Spel som stödjer OpenGL har konsekvent haft bättre fps i linux än mostvarande windowsversioner vid samma grafikinställningar. Gissar på att du antingen inte vet vad du pratar om eller så har du inte läst phoronix openbenchmarks de senaste 32 månaderna.

Hur som hellst Så länge de kör med OpenGL så har de automatiskt en marknad i OSX vilket är i sig större än de flesta konsoller och att porta ett spel till BSD eller linux från OSX är en skitsak som man kan göra över en helg. DirectX är döende på samma sätt som microsofts monopol över "user controled internet devices" är döende. Android och linux i sig står för mycket mer av nättrafiken än vad man trott, samt att apple är ju nu den största PC tillverkaren i USA.

Ja, det var ju exakt det jag skrev.. ??(eller menade iaf) Läser du på tvärt-om språket idag eller?

-------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Ändå är 3d prestandan i linux betydligt bättre än i windows
------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Jag fick för mig att legacydrivern inte bara gällde för linux utan för windows också. Dem har alltså dumpat ditt gfx-kort i framtiden catalyst-uppdateringar. Har själv lite problem med det då jag kör ett ati X300SE på min ubuntuburk.

Verkar inte bättre.. men det betyder i så fall att den antagligen är ännu svårare att få den att fungera med nya kernels/nyare Xorg, nu verkar den iofs inte så jättegammal.
http://support.amd.com/us/gpudownload/embedded/legacy/Pages/e...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >