Nintendos president "unboxar" Wii U

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, när de visar handkontrollen blir man bara mindre köp sugen, delvis för man vet att konsolen blir dyrare för handkontrollen och att vanlig handkontroll är skönare och bättre. (Nej jag har inte känt på den)

Permalänk
Medlem

Älskar det japanska språket alltså! Så härligt att lyssna på.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Så varför har Wii sålt mer än 50% mer än ps3 då?

För att den är billigare... men det innebär ju också att Nintendo får mindre pengar per spelkonsol. Ett annat problem är också att Sony försökte göra PS3 för liten och tyst, så den kostade 6500, men om de istället skulle ha gjort den stor som en gammal videobandspelare så skulle den kanske bara ha kostat 4000 och den skulle också varit kraftfullare, så den hade sålt 20% mer än Wii, samtidigt som de skulle ha tjänat mer pengar per konsol.

Så kraften är det viktigaste, problemet är bara att Sony inte satsade inte tillräckligt mycket på det, de tänkte för mycket på att göra den liten och tyst.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Märklig tråd detta... Retoriken i vissa inlägg tyder på att medelåldern inte är alltför hög? Varför tycks det viktiga hela tiden vara hur pass kraftfull konsollen är? Med tanke på att Wii sopade banan med övriga konsoller vad det gäller försäljning så är jag inte så säker på att folk bryr sig om grafikkretsar... Är spelen kul och ser intressanta ut så kommer det förmodligen sälja.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

För att den är billigare... men det innebär ju också att Nintendo får mindre pengar per spelkonsol. Ett annat problem är också att Sony försökte göra PS3 för liten och tyst, så den kostade 6500, men om de istället skulle ha gjort den stor som en gammal videobandspelare så skulle den kanske bara ha kostat 4000 och den skulle också varit kraftfullare, så den hade sålt 20% mer än Wii, samtidigt som de skulle ha tjänat mer pengar per konsol.

Så kraften är det viktigaste, problemet är bara att Sony inte satsade inte tillräckligt mycket på det, de tänkte för mycket på att göra den liten och tyst.

Hmm Nintendo tjänade miljarder på Wii. Sony förlorade miljarder på PS3. Vems strategi var bäst tycker du?
Ps3 är utan tvekan den sämsta produkt Sony släppt (om man ser till hur mycket de förlorat på den) och den största anledningen till att de nu bara är värda en bråkdel av vad de var 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

För att den är billigare... men det innebär ju också att Nintendo får mindre pengar per spelkonsol. Ett annat problem är också att Sony försökte göra PS3 för liten och tyst, så den kostade 6500, men om de istället skulle ha gjort den stor som en gammal videobandspelare så skulle den kanske bara ha kostat 4000 och den skulle också varit kraftfullare, så den hade sålt 20% mer än Wii, samtidigt som de skulle ha tjänat mer pengar per konsol.

Så kraften är det viktigaste, problemet är bara att Sony inte satsade inte tillräckligt mycket på det, de tänkte för mycket på att göra den liten och tyst.

Nu var det ju inte storleken på PS3 som gjorde den dyr... Dessutom kan man knappast kalla den första modellen för liten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Med billigare hårdvara så tjänar man mer på varje såld konsol, inte mindre. Sony tjänade mindre på PS3 eftersom dom subventionerade konsolen (det betyder att man går back i förhoppning att mjukvaran ska ge vinst i längden, du vet som att man får en mobil billigare om man binder upp sig).

Tänk på att det också säljs minst ett spel till varje konsol, så fler konsoler = fler spel sålda = win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Med billigare hårdvara så tjänar man mer på varje såld konsol, inte mindre. Sony tjänade mindre på PS3 eftersom dom subventionerade konsolen (det betyder att man går back i förhoppning att mjukvaran ska ge vinst i längden, du vet som att man får en mobil billigare om man binder upp sig).

Tänk på att det också säljs minst ett spel till varje konsol, så fler konsoler = fler spel sålda = win.

Sony har itne tjänat en krona på PS3. Tvärtom så har de förlorat tiotals miljarder på den produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Så episkt, älskar verkligen när han småpratade, och dedär prasslet, mmmmmmmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om du gillar ASMR
http://www.reddit.com/r/asmr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Märklig tråd detta... Retoriken i vissa inlägg tyder på att medelåldern inte är alltför hög? Varför tycks det viktiga hela tiden vara hur pass kraftfull konsollen är? Med tanke på att Wii sopade banan med övriga konsoller vad det gäller försäljning så är jag inte så säker på att folk bryr sig om grafikkretsar... Är spelen kul och ser intressanta ut så kommer det förmodligen sälja.

För företagen del är ju helt klart försäljningen och marginalen på konsoller och spel sammanvägt det viktigaste.

När det gäller kunder så finns nog sen olika krav och behov. Nintendo har helt klart en del roliga spel och Wii's handkontroller har varit en stor framgång. Jag förstår att Wii har sålt beroende på det. Jag är också övertygad om att Wii har sålt på pris som vissa påpekar. Ointresserade och okunniga föräldrar som enbart söker det billigaste sättet att tysta ungarna på.

För min egen del är grafikkretsarna definitivt av vikt (trots hög medelålder) då jag spelar själv på konsoll ibland. Redan på min gamla 46" TV så stog jag inte ut med pixlarna på Wii:n utan sålde den efter att gått igenom Super Mario Galaxy. Glad att jag inte har den till vår nuvarande 55" TV...

Permalänk

Kan bli intressant om den sjunker i pris längre fram. Ska kolla på videon sen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

förstår inte meningen med att ha en gigantisk handkontroll med en display i. känns bara som en värdelös "e-penis".

Prova med att vidga dina vyer lite ,så ser du nog hur fräck/nytänkande den egentligen är

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Tog bort några inlägg som stred mot § 1 samt citering av dessa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Hur vet du att Wii U är betydligt starkare?

Det utvecklare har sagt är att grafikkortet är starkare, men att processorn är svagare än PS3 och 360.

Processorn vet vi redan är en trekärnig variant av Wii-processorn som är enkärnig, som i sin tur är baserad på Gamecube.
Det är knappast starka grejer. Det är liksom en processor från 2001.
Skulle tippa på att den fyrkärniga processorn som sitter i Samsung Galaxy S3 är minst lika kraftfull eller troligen kraftfullare än den trekärniga Wii U-processorn. Du har säkert själv sett att dagens smartphones redan 2011 började sniffa på samma grafik som PS3 och 360. Nu är det ett år senare och prestandan i smartphones har ökat rejält.

Men grafikkortet är som sagt starkare i Wii U. Frågan är hur mycket det hjälper om processorn inte duger till.

Och frågan är hur Wii U står sig mot smartphones som lär vara ikapp och förbi Wii U-prestandan inom max 3 år.
Samt möjligheten att koppla in smartphones i TV'n. Eller att köpa en Ouya.
Wii U får det svårt.

I så fall sitter ju du på mer information än någon annan om du vet exakt vad Wii U har för hårdvara, varför delar du inte med dig med resten av världen? Man kan inte heller jämföra en konsol som inte kommit ut än och konsoler som funnits i 7 år där förfiningen är fullständig efter alla år av utveckling. Telefoner är onekligen imponerande starka idag, men hur tungt är det att rita upp en bild på liten telefonskärm? Vad som verkar säkert dock är att Wii U har en GPGPU vilket kunde tyda på att man bantade ner processorn lite för att istället kunna lägga en del av uträkningslasset på grafikchippet!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Skrivet av Nypifisel:

I så fall sitter ju du på mer information än någon annan om du vet exakt vad Wii U har för hårdvara, varför delar du inte med dig med resten av världen? Man kan inte heller jämföra en konsol som inte kommit ut än och konsoler som funnits i 7 år där förfiningen är fullständig efter alla år av utveckling. Telefoner är onekligen imponerande starka idag, men hur tungt är det att rita upp en bild på liten telefonskärm? Vad som verkar säkert dock är att Wii U har en GPGPU vilket kunde tyda på att man bantade ner processorn lite för att istället kunna lägga en del av uträkningslasset på grafikchippet!

http://www.anandtech.com/show/6465/nintendo-wii-u-teardown

Grafikkortet är snabbare, men RAM-minnena osv är långsammare än PS3 och 360.

Wii U: 12.8 GB/s + eDRAM for framebuffer
360: 22.4 GB/s + eDRAM for framebuffer
PS3: 25.6 GB/s main memory BW + 22.4 GB/s graphics memory BW, no eDRAM

Du vet nog mycket väl att bandbredden är viktig för att grafikkortet ska kunna ladda data.
Så att Wii U har nästan 50% lägre bandbredd bådar inte gott.

Den bandbredden motsvarar dessutom typ ett AMD Radeon HD6450. Gissar på att du vet var det ligger i prestandaskalan på PC (billigaste budgetkortet).

Sen är processorn svagare också, det känner du till om du läser på lite vettiga nyhetssidor och läser vad utvecklare tycker.
(Det är en trekärnig variant av Wii-processorn, som är en Gamecube-processor, från 2001)

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

http://www.anandtech.com/show/6465/nintendo-wii-u-teardown

Grafikkortet är snabbare, men RAM-minnena osv är långsammare än PS3 och 360.

Wii U: 12.8 GB/s + eDRAM for framebuffer
360: 22.4 GB/s + eDRAM for framebuffer
PS3: 25.6 GB/s main memory BW + 22.4 GB/s graphics memory BW, no eDRAM

Du vet nog mycket väl att bandbredden är viktig för att grafikkortet ska kunna ladda data.
Så att Wii U har nästan 50% lägre bandbredd bådar inte gott.

Den bandbredden motsvarar dessutom typ ett AMD Radeon HD6450. Gissar på att du vet var det ligger i prestandaskalan på PC (billigaste budgetkortet).

Sen är processorn svagare också, det känner du till om du läser på lite vettiga nyhetssidor och läser vad utvecklare tycker.
(Det är en trekärnig variant av Wii-processorn, som är en Gamecube-processor, från 2001)

Jag har också följt med och visst låter det inte allt för uppmuntrande. Dock borde man betänka att det aldrig gjorts nåt test på Wii Us minnen, det är en uppskattning utifrån vad man kan se utifrån de fysiska komponenterna, man vet således inte exakt. Men jag håller med, trodde bara inte Nintendo kunde vara så dumma om det i slutändan visar sig att Wii U inte kommer kunna prestera. Vi vet inte hur CPU GPU fungerar än, finns stöd för GPGPU etc, det skulle ju kunna ändras snabbt. Jag har inget personligt intresse i att sitta här och försvara Nintendo och deras konsol i annat än att de blivit allt för orättvist uppmålade av folk som gärna böjer på fakta.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer