Nvidia slår omsättningsrekord – framåt för Geforce och Tegra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Måste ha något med att Ouya just köpt in sina MASSOR med Tegra processorer inför släppet snart.
Eller kanske bara att så många mobiler väljer just tegra.

Nexus 7.

Är jävligt dålig prestanda på tegra 3 och blir lätt överkörd av äldre dual core cpuer till mobiltelefoner. Så förstår inte varför man valt att använda den i Nexus 7 och liknande enheter. Kanske för att den är snor billig eller för att nvidia försöker få ut den på marknaden.

Skrivet av Mr. Bravo:

Jag har inte ägt något från Nvidia sen mitt gamla hårdmoddade Geforce 4400 Ti pga en mängd fördelar jag sett hos AMD/ATI. Fast nu iom 600-serien och dess drivrutiner så har dom blivit väldigt intressanta igen pga en mängd förbättringar. Den enda fördelen jag fortförande ser med AMD är att man kan kombinera i princip vilka kort man vill i crossfire, vilket är en fet fördel ekonomiskt sett om man vill ha ett kraftfullare system för tex eyefinity med mer än 2 GPU's. Jag hoppas att Nvidia fixar detta i nästa generation när det är dags för en uppgradering för min del, så blir man kanske en Nvidia-ägare igen

I övrigt kul att det går bra för dom iaf, med tanke på att dom inte sysslar med så mycket annat än grafik-processorer. Intrycket jag fått på forum osv är att dom verkar vara mycket större (Det självklara valet) i USA än här i norden där vi är väldigt blandat med användare från båda lagen.

Sedan AMD fixade sina drivrutiner och 7970 piskade rumpan på GTX 680 i BF3 så tycker jag AMD ser ut som ett vettigt alternativ idag. Speciellt om man bara ska spela spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nexus 7.

Är jävligt dålig prestanda på tegra 3 och blir lätt överkörd av äldre dual core cpuer till mobiltelefoner. Så förstår inte varför man valt att använda den i Nexus 7 och liknande enheter. Kanske för att den är snor billig eller för att nvidia försöker få ut den på marknaden.

Den i Nexus 7 är den klenaste av Tegra 3 CPU:erna och är bara på 1.2 GHz jämnfört med HTC One X som har en på 1.6GHz.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, glad att det går framåt för Nvidia, alltid föredragit det gröna teamet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nexus 7.

Är jävligt dålig prestanda på tegra 3 och blir lätt överkörd av äldre dual core cpuer till mobiltelefoner. Så förstår inte varför man valt att använda den i Nexus 7 och liknande enheter. Kanske för att den är snor billig eller för att nvidia försöker få ut den på marknaden.

Nu är du allt ute och cyklar. Gissar att du inte sett några prestandatester på One X...

Skrivet av Rywern:

mja, 63000+ enheter är nog lite mer än ett blipp du.
Fast det är sant, jag vet inte hur många enheter som säljs i vanliga fall.

Jag tyckte 63000+ lät rätt mycket =P

ASUS säljer en miljon Nexus 7-plattor i månaden (med Tegra 3), jag gissar att HTC sålt några HTC One X och One X+ också (även med Tegra 3).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Kul att det går bra för Nvidia! Hoppas bara på ett uppsving för AMD också...

Heja nVidia!

Jag var också AMD fantast en gång i tiden (från -99 fram till -08 ungefär) när dom forfarande tillverkade bra processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu är du allt ute och cyklar. Gissar att du inte sett några prestandatester på One X...

För mycket snö och kallt ute för att cykla.

Men här har du lite tester och HTC One X.
Apple imponerar som vanligt i grafiska tester.

http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/11

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

För mycket snö och kallt ute för att cykla.

Men här har du lite tester och HTC One X.
Apple imponerar som vanligt i grafiska tester.

http://images.anandtech.com/graphs/graph6330/50930.png

http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/11

Nu menade jag inte syntetiska apple-ska-vinna-tester på anandtech utan relevanta tester av sådant som folk faktiskt kör som webbläsning, spel, beräkningar, etc...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

mja, 63000+ enheter är nog lite mer än ett blipp du.
Fast det är sant, jag vet inte hur många enheter som säljs i vanliga fall.

Jag tyckte 63000+ lät rätt mycket =P

ALLA backers på Ouya's Kickstarter kampanj får inte en Ouya.

Pledge $10 or more - 1770 backers
Pledge $25 or more - 1898 backers

1770 + 1898 = 3668

63416 - 3668 = 59748

Sen, på alla kickstarters går det också att välja no reward, ingen belöning. Att man ger pengar bara för att stöda ett projekt utan att få några saker i gengäld. De flesta väljer nog någon av alla belöningar (rewards), men kan trotts allt vara en del som valt att inte få något.
Man skulle kunna gå andra hållet och räkna hur många backers det är på respektive reward som ger en Ouya. Men orkade inte göra det.
Men säg runt 59k backers på kickstartern som får en Ouya.

Sen går det att förboka Ouyas utanför Kickstarter kampanjen också.
Vet inte hur många det rör sig om. Men att det skulle vara mindre än 70k Ouyas totalt med Kickstarter + annan förbokning/försäljning tycker jag låter som en pessimistisk uppskattning.
De flesta av de mest sugna på Ouya valde troligtvis att hoppa på kickstartern. Men 75-80k Ouyas totalt (före lansering) låter inte alls orimligt (men är bara gissning från min sida). Kanske mer.

Det är ändå inte så att Nvidia står och faller med Ouya, eller att de är deras största kund eller så.
Men visst bör Nvidia uppskatta Ouya ändå.
Om företag skulle ignorera alla som inte är bland deras 5 största kunder så skulle nog de flesta företag gå i konkurs. Att ha väldigt stora kunder kan vara bra. Men kan samtidigt göra en beroende av ett fåtal kunder. En mix av kunder i olika storlekar är nog bra för de flesta företag.
Dessutom ser de ut som alla andra konsoller kommer köra med Amd, så Nvidia borde uppskatta att inte bli helt övergivna på konsollmarknaden, även om Ouya troligtvis inte kommer att sälja lika mycket som Nintendo, Microsoft och Sony.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moitas:

Är jag den enda som tycker det är konstigt att visa upp en kvartalsrapport från Q3 2013 redan???

Här finner du svar på din fråga

http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_affarsplan_budget...

Normalt görs budgeten för ett verksamhetsår men det är helt upp till företaget att bestämma vilken period som man vill budgetera. Det finns företag som gör "rullande" budgetar d.v.s. man ser alltid minst 12 månader framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sassa46:

Synd att inte det inte funkar så för amd.

...fast då måste de ju se till att göra något bra först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Moderator, Testpilot

Det enda jag ser är en GM på 51,8%. Är de så dyra i drift?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu menade jag inte syntetiska apple-ska-vinna-tester på anandtech utan relevanta tester av sådant som folk faktiskt kör som webbläsning, spel, beräkningar, etc...

Vad gäller CPU-kraft är de senare Tegra 3 modellerna helt ok, vilken inte har mycket med nVidia själva att göra då de använder ARMs Cortex A9 kärnor som många andra. Men vad gäller GPUn, det man skulle kunna tro att nVidia skulle ha bra koll, så är Tegra 3 hopplöst långt efter de övriga spelarna i dagsläget. Inget snack om saken.

Skall bli väldigt intressant att se vad Tegra 4 har att erbjuda. Personligen tror jag de får svårt mot konkurrenterna även denna gång.
Imagination Technologys GPU i iPad 4 (SGX 554MP) är nästan 6 gånger så snabb som Tegra 3 i exempelvis HTC One X:

Och då är SGX 554 fortfarande inte ens från den nya generationens kretsar av Imagination Technologys, Serie 6 (Rouge) som kommer nästa år som sägs vara klart mycket kraftfullare än nuvarande serie.

Så Tegra 4 skulle behöva vara ett monsterhopp i prestanda från Tegra 3 för att kunna konkurrera. Tror det blir svettigt men man vet aldrig. nVidia har till skillnad från tidigare år hållt rätt tyst om kommande Tegra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Nu menade jag inte syntetiska apple-ska-vinna-tester på anandtech utan relevanta tester av sådant som folk faktiskt kör som webbläsning, spel, beräkningar, etc...

Fast nu är det ju så att det är fler än Anandtech som kommit fram till samma sak.
Fast jag förstår inte vad det har med nVIDIA's omsättning att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad gäller CPU-kraft är de senare Tegra 3 modellerna helt ok, vilken inte har mycket med nVidia själva att göra då de använder ARMs Cortex A9 kärnor som många andra. Men vad gäller GPUn, det man skulle kunna tro att nVidia skulle ha bra koll, så är Tegra 3 hopplöst långt efter de övriga spelarna i dagsläget. Inget snack om saken.

Skall bli väldigt intressant att se vad Tegra 4 har att erbjuda. Personligen tror jag de får svårt mot konkurrenterna även denna gång.
Imagination Technologys GPU i iPad 4 (SGX 554MP) är nästan 6 gånger så snabb som Tegra 3 i exempelvis HTC One X:

http://images.anandtech.com/graphs/graph6426/51314.png

Och då är SGX 554 fortfarande inte ens från den nya generationens kretsar av Imagination Technologys, Serie 6 (Rouge) som kommer nästa år som sägs vara klart mycket kraftfullare än nuvarande serie.

Så Tegra 4 skulle behöva vara ett monsterhopp i prestanda från Tegra 3 för att kunna konkurrera. Tror det blir svettigt men man vet aldrig. nVidia har till skillnad från tidigare år hållt rätt tyst om kommande Tegra.

Gäsp. Samma gamla GLBenchmark igen. Tror du det är ett relevant test för folk som ska köpa en mobiltelefon?

När One X släpptes med Tegra 3 var det den snabbaste mobiltelefonen jämfört med alla konkurrenter som fanns då. Att det nu finns snabbare enheter gjorde knappast att Tegra 3 var "hopplöst efter" när den släpptes.

Skrivet av Justbecause:

Fast nu är det ju så att det är fler än Anandtech som kommit fram till samma sak.

Sidor som testar mobiltelefoner kom inte fram till samma sak som Anandtech.

Skrivet av Justbecause:

Fast jag förstår inte vad det har med nVIDIA's omsättning att göra

Inte var det jag som började trolla om hur dålig Tegra 3 var...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gäsp. Samma gamla GLBenchmark igen. Tror du det är ett relevant test för folk som ska köpa en mobiltelefon?

När One X släpptes med Tegra 3 var det den snabbaste mobiltelefonen jämfört med alla konkurrenter som fanns då. Att det nu finns snabbare enheter gjorde knappast att Tegra 3 var "hopplöst efter" när den släpptes.

Det beror ju alldeles på vad man skall ha sin smartphone till. Jag spelar flitigt på min så för mig är GPU prestanda viktigt. Gör man det inte så, nej då spelar det mindre roll.

Men nu var min poäng att visa hur långt efter nVidia ligger de andra tillverkarnas SoC vad gäller GPU prestanda.

Och Tegra 3 hade inte ens snabbast GPU-prestanda när den först släppte. Apples A5 som redan funnits på marknaden läge och hade bättre GPU-prestanda. Jag skrev dock aldrig att den var "hopplöst" efter när den släpptes utan att den är det idag. Apple, Qualcomm och Samsung har alla SoC med klart bättre GPU-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det beror ju alldeles på vad man skall ha sin smartphone till. Jag spelar flitigt på min så för mig är GPU prestanda viktigt.

Tur för dig då att One X med Tegra 3 "hanterar de mest krävande speltitlar som finns att tillgå via Google Play problemfritt." (Swedroid)

Skrivet av S_Z:

Och Tegra 3 hade inte ens snabbast GPU-prestanda när den först släppte. Apples A5 som redan funnits på marknaden läge och hade bättre GPU-prestanda.

A5 var marginellt bättre på GPU och mycket sämre på CPU menar du väl... sen att jämföra med föråldrad teknik som inte har HD-upplösning känns lite ointressant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tur för dig då att One X med Tegra 3 "hanterar de mest krävande speltitlar som finns att tillgå via Google Play problemfritt." (Swedroid)

Det får stå för dig. Vet inte vilka de mest krävande spelen är till Android och vad som upplevs som "problemfritt" brukar variera från person till person.

Skrivet av mfm:

A5 var marginellt bättre på GPU och mycket sämre på CPU menar du väl... sen att jämföra med föråldrad teknik som inte har HD-upplösning känns lite ointressant.

I multitrådade applikationer är det möjligtvis en "mycket bättre" CPU i Tegra 3 än i A5 men nu är det ju så att väldigt få mobilapplikationer faktiskt kan utnyttja kraften i fyra kärnor. Så kollar man på bechmarks överlag så ligger inte A5:a (iPad 2/iPhone 4S) så långt efter som man skulle tro. Men visst, Tegra 3s CPU är bättre än den A5:an, inget snack. Det är trots allt samma arkitektur i båda fast A5:an är lägre klockad och endast dual-core.

Men även på CPU-sidan är de omkörda av de andra tillverkarna nu. Både Qualcomm och Apple har egendesignade CPU:er som är kraftfullare per kärna än de Cortex A9 som sitter i Tegra 3. Och Samsung har släppt sin första SoC baserade Cortex A15.

Så hur man än vänder och vrider på det är nVidia helt omkörda på mobilmarknaden idag sett till hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Inte förvaånad alls, de har tagit under sina vingar både mobila plattformer och separata grafikenheter och dessutom blivit duktiga på att göra passande komponenter til pyttesmå mediacenter och sånt man vill stoppa in med micro ATX anpassade grejor, och kompetenta oem komponenter.. Dessutom är ju til och med deras medelklass/ekonomiklass kompetenta som gamingutrustning til stor del i geforce 600 serien. De gör helt enkelt kvalitè efter att ha haft grymm otur med fermiserien, då även jag som gammal garvad Nvidia entusiast vände mig til ett par 5870 crossfire för att trilskas med en liten stund medans jag väntade til 600 serien släptes... Men idag har Nvidia skärpt til sig och leverar faktiskt i det stora och det hela även om en del halvmesyrer gjorts. Det jag måste skryta mest ändå är deras tighta jobb på driversidan, där det i dag levereras bottennsolid mjukvara även på laptopsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

...fast då måste de ju se till att göra något bra först

Skickades från m.sweclockers.com

HD7970 var väl en hyfsad succe tycker du inte? Nu med fungerande drivrutiner (äntligen?) så konkurrerar den med Nvidias motsvarighet på alla plan. Dessutom är HD7970 ett mer framtidssäkert kort pga. högre minnesbandbredd och mer vram än Nvidias motsvarighet som faller efter i högre upplösningar än 1920x1080.

Att det går bra för Nvidia just nu är ingen nyhet.. Deras GTX600 kort säljer som smör i solsken. Lite lustigt hur antalet "persondatorer" sjunker kraftigt men Nvidia går plus? Kanske gäller den statistiken bara El gigantens "Mega h4x00r g4ming PCs.." med GTS620 i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

HD7970 var väl en hyfsad succe tycker du inte? Nu med fungerande drivrutiner (äntligen?) så konkurrerar den med Nvidias motsvarighet på alla plan. Dessutom är HD7970 ett mer framtidssäkert kort pga. högre minnesbandbredd och mer vram än Nvidias motsvarighet som faller efter i högre upplösningar än 1920x1080.

Att det går bra för Nvidia just nu är ingen nyhet.. Deras GTX600 kort säljer som smör i solsken. Lite lustigt hur antalet "persondatorer" sjunker kraftigt men Nvidia går plus? Kanske gäller den statistiken bara El gigantens "Mega h4x00r g4ming PCs.." med GTS620 i sig.

På vilket sätt är det konstigt?! Köper du en helt ny fabriksbyggd dator varje gång du byter grafikkort?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Snacka om överraskning! Jag visste att Nvidia gör bra grejer (om inte bäst) och att deras Tegra o så är bra men med tanke på att ATI fått kontrakten på alla 3 konsollerna så trodde jag att Nvidia inte skulle visa så HÄR bra resultat!

Ja jäklar!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]