Scythe Chouriki 2 kan leverera 1 600 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

En annan medlem påpekade redan detta och fick svar. Lär er att läsa hela tråden och inte bara frontpage

Okkay okkay no need to be angry you could search you memory befor poosting

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag tror att jag behöver ett starkare nätagg men sen har jag också många hårddiskar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det går att använda 4x 690 men du kan inte köra SLI på alla men tekniskt sett kan du koppla in 4x 690 och använda dom dock inte 8 way SLI

Om man ser det på det viset då. Jag tänkte på SLI jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av toxicstone:

Detta visste jag inte, har du några exempel bilder?

Jag kommer inte ihåg några modellnamn rakt av men det finns ett par större fulltower med plats för mITX eller mATX utöver det vanliga moderkortet. Just för att kunna köra en liten server parallellt med huvuddatorn. Kan se charmen i att köra speldator och filserver/NAS i samma burk om man har plats för det.

Hittar inga nu efter en snabb googling men vill minnas att Lian Li har haft minst ett sådant chassi. De har väl försvunnit lite i takt med att stora chassin har blivit omodernt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Nu tänkte du nog fel?

Inte det minsta. En god vän använder det med 800w iaf, och helt felfritt.

Permalänk
Medlem

När f*n skall alla psutillverkare lära sig !
När det äntligen finns highend nätagg med hög wattage, så väljer dem att oftast köra semi modulärt. Ibland undrar jag om dem inte tänkt lite innan dem designade hela nätagget då ingen vill ha det längre, och det finns många fördelar till det så vad har dem att förlora?

Samma sak med Coolermaster som valde att köra på Semi igen på deras nya serie :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av coolsamme:

Inte det minsta. En god vän använder det med 800w iaf, och helt felfritt.

Jag tittade på lite siffror och det kan gå men inte under full belastning. Enligt siffror från Anandtech så drar deras testsystem med 680 ca 350 W vid full last. Med två 680 i SLI kommer de upp i 520 W. Så skillnaden där är vad ett extra 680 drar, det vill säga 170 W. Slänger vi då på 340 W extra för två till 680 på deras SLI-rigg så kommer vi upp i totalt 860 W. Så nej, i full last klarar inte ett 800 W nätagg av 4 stycken 680. Däremot går det säkert i praktiken då skalningen med tre kort brukar vara rätt dålig och det fjärde brukar inte få jobba alltför mycket så antagligen pressas inte alla korten till max, alltså drar de inte så mycket som de skulle kunna göra.

För övrigt är siffran 350 W intressant för det är en rätt tung game-rigg de kör på Anandtech så en dator drar inte så himla mycket om man inte pressar i flera kort och/eller klockar den mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

När f*n skall alla psutillverkare lära sig !
När det äntligen finns highend nätagg med hög wattage, så väljer dem att oftast köra semi modulärt. Ibland undrar jag om dem inte tänkt lite innan dem designade hela nätagget då ingen vill ha det längre, och det finns många fördelar till det så vad har dem att förlora?

Samma sak med Coolermaster som valde att köra på Semi igen på deras nya serie :S

Jag undrar dock, vad ska man med ett fullt modulärt nätagg till? man kan ju inte välja bort ATXkabeln iaf..?
Ifall du vet någon nytta med det så är jag intresserad av att veta

Förövrigt tycker jag det är ett trevligt nätagg till ett relativt lågt pris.. önskar dock att man kunde haft det som strömförsörjning till flera mindre datorer, tänker mig renderingsfarm med gemensamt nätagg ;p

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tittade på lite siffror och det kan gå men inte under full belastning. Enligt siffror från Anandtech så drar deras testsystem med 680 ca 350 W vid full last. Med två 680 i SLI kommer de upp i 520 W. Så skillnaden där är vad ett extra 680 drar, det vill säga 170 W. Slänger vi då på 340 W extra för två till 680 på deras SLI-rigg så kommer vi upp i totalt 860 W. Så nej, i full last klarar inte ett 800 W nätagg av 4 stycken 680. Däremot går det säkert i praktiken då skalningen med tre kort brukar vara rätt dålig och det fjärde brukar inte få jobba alltför mycket så antagligen pressas inte alla korten till max, alltså drar de inte så mycket som de skulle kunna göra.

För övrigt är siffran 350 W intressant för det är en rätt tung game-rigg de kör på Anandtech så en dator drar inte så himla mycket om man inte pressar i flera kort och/eller klockar den mycket.

Det är mätt vid väggen och med 90% verkningsgrad blir det ca 775w. Sen som du säger, skalningen är inte 100%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag tittade på lite siffror och det kan gå men inte under full belastning. Enligt siffror från Anandtech så drar deras testsystem med 680 ca 350 W vid full last. Med två 680 i SLI kommer de upp i 520 W. Så skillnaden där är vad ett extra 680 drar, det vill säga 170 W. Slänger vi då på 340 W extra för två till 680 på deras SLI-rigg så kommer vi upp i totalt 860 W. Så nej, i full last klarar inte ett 800 W nätagg av 4 stycken 680. Däremot går det säkert i praktiken då skalningen med tre kort brukar vara rätt dålig och det fjärde brukar inte få jobba alltför mycket så antagligen pressas inte alla korten till max, alltså drar de inte så mycket som de skulle kunna göra.

För övrigt är siffran 350 W intressant för det är en rätt tung game-rigg de kör på Anandtech så en dator drar inte så himla mycket om man inte pressar i flera kort och/eller klockar den mycket.

Har läst det testet flera gånger nu enda som står är "Total System Power Consumption in Watts" men med tanke på vad de har för siffror så måste man anta att det mäter ifrån väggen. Om det stämmer och man räknar på 90% effektivitet så hamnar systemet på totalt 774W.

Permalänk
Avstängd

Skitdyrt pris!
1600 W, who gives a shit?
Ändå ingen som kommer i närheten av 1600 W.
Som att skryta med 9000 W, helt jävla värdelöst.

Höj energieffektiviten istället.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Skitdyrt pris!
1600 W, who gives a shit?
Ändå ingen som kommer i närheten av 1600 W.
Som att skryta med 9000 W, helt jävla värdelöst.

Höj energieffektiviten istället.

Tyckte inte priset var skitdyrt i förhållande till watten. Håller verkligen med dig att de borde fokusera på att höja energieffektiviteten istället!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde vara helmodulärt i den prisklassen

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swesen:

Det är mätt vid väggen och med 90% verkningsgrad blir det ca 775w. Sen som du säger, skalningen är inte 100%

Skrivet av Morkul:

Har läst det testet flera gånger nu enda som står är "Total System Power Consumption in Watts" men med tanke på vad de har för siffror så måste man anta att det mäter ifrån väggen. Om det stämmer och man räknar på 90% effektivitet så hamnar systemet på totalt 774W.

Och då har ni inte tagit hänsyn till att max effekt beräknas på alla linor med att grafikkorten enbart körs på 12 V så man kan maxa 12 V utan att nå taket på vad nätagget klarar då det generellt fortfarande finns marginal kvar på 5 V. Detta utnyttjas ofta av mindre bra nätagg som kan leverera omotiverat mycket på 5 V som inte används så mycket men som inte klarar mycket belastning på 12 V. Tyvärr verkar Antec som Anandtech använder vara värdelösa på att avslöja sina specar på nätaggen så jag hittar inga exakta specifikationer på hur många ampere som kan köras på 12 V. Hur som helst är det dumt att rekommendera 800 W för fyra stycken 680 för det är verkligen på gränsen. Det är ju inte helt idealt att ligga och pressa nätagget till max för det är inte alla som klarar det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan möjligen vara användbart i servrar med multipla cpu:er

Visa signatur

i5 2500K @ 4,7 Ghz - Kühler H2O 620 - 16 Gb Vengeance - p8p67 PRO B3 - gtx 560 ti Phantom 2 Gb - Force 3 SSD 120 Gb - Caviar Green 2 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Co_OKiE:

Kan möjligen vara användbart i servrar med multipla cpu:er

Inte direkt. Finns inte direkt någon annan än hemmasnickrare som kör servrar på standard ATX-aggregat. De kör på nätagg för 1U stora chassin, som senast jag kollade gick upp mot 1800W med 80+ platinum certifikation. Ofta används flera för redundans och de kan hotswappas. Värt att notera är dock att de lever om utav själva fan.

Typ källa eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw3dishThund3r:

Vad för system förbrukar så mycket ström?

Now witness the firepower of this fully ARMED and OPERATIONAL battle station!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekner:

Säkringen till eluttagen i ett vanligt rum är väl dimensionerad för 2400-3600w, så kör man en monsterdator på >1000w tillsammans med t.ex en vattenkokare och en micro på samma säkring kan det bli rätt svettigt så man får vara noga med vilken säkring man kopplar in datorn på, så det inte är nån risk för plötsligt strömavbrott

va fan gör du här ekner? har du matat fångarna i bunkern med kött bullarna ännu jag skickade med posten? nämen håller med vad du menar här, kan bli riktigt svettigt när man damsuger en sådan dära gång också

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Känns som att det borde vara helmodulärt i den prisklassen

Av vilken anledning vill du se ökad risk för glappande kopplingar och spänningsfall?
Jag skulle hellre se att åtminstone 4 st 6+2 pin var lödade direkt utan risk för spänningsfall i koppling.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Och då har ni inte tagit hänsyn till att max effekt beräknas på alla linor med att grafikkorten enbart körs på 12 V så man kan maxa 12 V utan att nå taket på vad nätagget klarar då det generellt fortfarande finns marginal kvar på 5 V. Detta utnyttjas ofta av mindre bra nätagg som kan leverera omotiverat mycket på 5 V som inte används så mycket men som inte klarar mycket belastning på 12 V. Tyvärr verkar Antec som Anandtech använder vara värdelösa på att avslöja sina specar på nätaggen så jag hittar inga exakta specifikationer på hur många ampere som kan köras på 12 V. Hur som helst är det dumt att rekommendera 800 W för fyra stycken 680 för det är verkligen på gränsen. Det är ju inte helt idealt att ligga och pressa nätagget till max för det är inte alla som klarar det.

Helt rätt angående 12V tänkte inte alls på det när jag skrev posten.

Anandtech är rent generellt extremt dåliga på att redovisa testmetoder och när det kommer till förbrukningssiffror har det förekommit fakta fel tidigare, tror dock inte att det är så i detta fallet. Det är ett Antec True Power Quattro 1200 som använda i testet, ett silver certifierat agg så 860 W blir närmare 730W till och med. Jag förstår inte varför de sa använda ett silver certifierat agg som är så överdimensionerat att det inte kommer upp i maximal effektivitet när man håller på och testar. I detta fallet spelar det ingen större roll men att veta vilket land som testet utförs i kan i många fall vara viktigt att veta då kravet för certifieringar skiljer sig beroende på vilket spänning som används.

Ska man köra GPGPU beräkningar så är inte 800W att rekomendera ska du spela kommer inte inte ens i närheten av 600W eftersom skalningen på fjärde kortet är usel så kommer korten börja gå på halvfart, har testat detta med flera spel tyvärr inte så många spel som ens utnyttjar quad SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

Inte det minsta. En god vän använder det med 800w iaf, och helt felfritt.

Okej. såfall är dom 4 nerklockade en bit, sen har han nog inga hårddiskar eller fläktar. Sen är det nog ingen i7a han har utan en atom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikan:

Okej. såfall är dom 4 nerklockade en bit, sen har han nog inga hårddiskar eller fläktar. Sen är det nog ingen i7a han har utan en atom...

Du får gärna vara lite mer konstruktiv och redovisa för hur mycket du kommer fram till det. Har du testat, räknat ut något eller chansar?

I spel hade vi som sagt svårt att få upp förbrukningen på hela systemet över 600W. GPGPU var dock en helt annan historia.

Permalänk
Medlem

Vad för system kan kräva sådan sorts kraft?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Du får gärna vara lite mer konstruktiv och redovisa för hur mycket du kommer fram till det. Har du testat, räknat ut något eller chansar?

I spel hade vi som sagt svårt att få upp förbrukningen på hela systemet över 600W. GPGPU var dock en helt annan historia.

Så du menar att 4st gtx 680, hårddiskar,fläktar och en "top" i7a (borde vara en 3930k såfall?) skulle inte dra mer än 600w i belastning i spel? I mina öron låter det osanolikt. Men jag kan såklart ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikan:

Så du menar att 4st gtx 680, hårddiskar,fläktar och en "top" i7a (borde vara en 3930k såfall?) skulle inte dra mer än 600w i belastning i spel? I mina öron låter det osanolikt. Men jag kan såklart ha fel.

Saken är det att i de flesta spelen så var skillnaden mellan 3 och 4 kort knappt värt att nämna, samma gäller prestanda skillnaden. I de spel som vi hittade som tillslut kunde använda 4 kort hyggligt bra så var det fortfarande långt ifrån att korden skulle gå på 100% last. I synestetiska tester så lyckades vi dock få upp systemet i straxt över 1400W, men det beror till stor del på att även CPUn gick på full last vilket inget spel klarade.

Sedan vet jag inte varför du hänger upp dig på fläktar och hårddiskar, en hårddisk drar som mest under själva uppspinnings fasen och då är det 10-12W som sedan under själva användningen sjunker till 5-7W. Fläktar kräver ännu mindre, runt 1W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Saken är det att i de flesta spelen så var skillnaden mellan 3 och 4 kort knappt värt att nämna, samma gäller prestanda skillnaden. I de spel som vi hittade som tillslut kunde använda 4 kort hyggligt bra så var det fortfarande långt ifrån att korden skulle gå på 100% last. I synestetiska tester så lyckades vi dock få upp systemet i straxt över 1400W, men det beror till stor del på att även CPUn gick på full last vilket inget spel klarade.

Sedan vet jag inte varför du hänger upp dig på fläktar och hårddiskar, en hårddisk drar som mest under själva uppspinnings fasen och då är det 10-12W som sedan under själva användningen sjunker till 5-7W. Fläktar kräver ännu mindre, runt 1W.

Det är sant.. Men tror endå inte att ni klarar er på ett 600w agg med allt det där i spel. Men jag kan ha fel som sagt...

Permalänk
Medlem

Känns som att detta nätagget kommer 2år sent, nej det är för stort och har inga speciella funktioner att glädja sig åt sen är det 80+ silver...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Orka med dom jäkla floppy kontakterna 2012

Håller med...Jag klipte bort dom kontakterna från mitt agg

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Antar att det är ditt system i signaturen mätt upp 1k ifrån väggen, eller?

Om det är så skulle jag kontrollera nätagget för effektiviteten på det kan inte vara på topp direkt.

Edit: Tänkte lite fel, du har 580 och inte 680. Med två 580 kan du kanske komma närmare 1000W från vägg.

Låg stabilt på 962W ur väggen och toppade ibland 1kw.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS