Corsair lanserar budgetchassit Carbide 200R

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Skojar du? Obsidian-serien är ju både cleana och sjukt snygga, och det är väl inte så mycket tjafs i carbide-serien heller? Blinkande tramsiga produkter? Vad jag kan komma på så har de inte ett enda chassi med led-fläktar förmonterade...?

Corsair med förmonterade LED-fläktar.

Håller däremot med, Corsair levererar i största grad smakfulla och stilrena produkter.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

"Carbide 200R är ett chassi i miditowerstorlek som mäter 490 x 270 x 560 mm och väger in på 6 kg." Fel, chassit är inte 270 mm på bredden, det är 210 mm.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

"Carbide 200R är ett chassi i miditowerstorlek som mäter 490 x 270 x 560 mm och väger in på 6 kg." Fel, chassit är inte 270 mm på bredden, det är 210 mm.

Vad har du fått den uppgiften ifrån? På Corsair's hemsida står det 490x270x560
Däremot är 300R 450x211x485

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips hade en genomgång av 200R som fick mig intresserad iallafall men det var ingen recension.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GulTandborste:

Budget chassi håller jag inte med om. Corsair är inte direkt kända för att göra budget något. Skulle tro att "Jonas" menar att det är en budget variant av Corsair och inte budget när det gäller alla tillverkarna.

För övrigt tyckte jag det såg ut att vara ett ganska läckert chassi med många möjligheter. Kul att Corsair gör något lite billigare chassi för de som inte har så mycket pengar man vill ha ett kvalitéchassi!

Kunde nog inte sagt det bättre själv Mycket möjligheter för ett sådant billigt chassi enligt mig.

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad har du fått den uppgiften ifrån? På Corsair's hemsida står det 490x270x560
Däremot är 300R 450x211x485

Skickades från m.sweclockers.com

Det är garanterat felskrivet på Corsairs hemsida, de har blivit jävligt slarviga sedan de blivit mainstream. Man kan se med ögonmått att chassit inte är 270 mm brett, det är större än många fulltowers som är mycket mer påkostade än denna låda. Dessutom är 270 mm extremt brett, i jämförelse är den trälåda jag gjort 300 och det är helt gigantiskt för att vara ett chassi med enbart en moderkortsplåt, 200R är liten på bild och kommer vara det i verkligheten också.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad har du fått den uppgiften ifrån? På Corsair's hemsida står det 490x270x560
Däremot är 300R 450x211x485

Mmm, men officiella uppgiften måste faktiskt vara fel. Inte en chans att 200R är sex centimeter bredare än 300R!
Gissar att det där är måtten på kartongen eller nått?

Jag rapporterade den rättningen till Swec igår nån gång.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Det är garanterat felskrivet på Corsairs hemsida, de har blivit jävligt slarviga sedan de blivit mainstream. Man kan se med ögonmått att chassit inte är 270 mm brett, det är större än många fulltowers som är mycket mer påkostade än denna låda. Dessutom är 270 mm extremt brett, i jämförelse är den trälåda jag gjort 300 och det är helt gigantiskt för att vara ett chassi med enbart en moderkortsplåt, 200R är liten på bild och kommer vara det i verkligheten också.

Så på ett chassi som inte finns i butik än och lanseras om en månad kan du avgöra dess storlek på en bild? Intressant vilket ögonmått du har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Mmm, men officiella uppgiften måste faktiskt vara fel. Inte en chans att 200R är sex centimeter bredare än 300R!
Gissar att det där är måtten på kartongen eller nått?

Jag rapporterade den rättningen till Swec igår nån gång.

Och Sweclockers ska då gå in på http://www.corsair.com/us/pc-cases/carbide-series-pc-case/car... och ändra den uppgiften tycker du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så på ett chassi som inte finns i butik än och lanseras om en månad kan du avgöra dess storlek på en bild? Intressant vilket ögonmått du har

Men kom igen nu, man behöver inget enormt finslipat ögonmått för att bedöma en miss på sex centimeter på bredden! Kolla på 5.25 platserna eller på fläktplatserna i toppen, och hur mycket bredare chassit är än dem. Jämför proportionerna med vilken annan vanlig låda som helst (inklusive 300r) så ser du att de är likartade, och de flesta lådor ligger runt 20-22cm. Den här lådan är inte sex centimeter bredare än dem!

Skrivet av Justbecause:

Och Sweclockers ska då gå in på http://www.corsair.com/us/pc-cases/carbide-series-pc-case/car... och ändra den uppgiften tycker du då?

Nej, Swec bör ändra uppgiften i sin egen nyhet... Dvs åtminstone skriva något om att officiella uppgiften inte stämmer, och att de inte vet de riktiga måtten. Varför skylta med ett mått man vet är fel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

köpte mitt fractal r2 för 600 spänn, det där ser ut att kosta under 400...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så på ett chassi som inte finns i butik än och lanseras om en månad kan du avgöra dess storlek på en bild? Intressant vilket ögonmått du har

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt lätt att bedöma med ögonen ungefär hur brett chassit är, man ser hur mycket bredd det verkar ha och hur mycket bredd chassin i liknande segment och storlek har. Dessutom har jag flera års erfarenhet av att modda och bygga lådor så det är inte alls särskilt svårt.

Du måste ändå kunna vara kritisk nog till uppgiften att det chassit skulle vara 6 cm bredare än ett annat chassi som ser likadant ut och betydligt bredare än lådor som P280 och Fractal Design Arc som är designade just för att vara breda miditowers?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Linus Tech Tips hade en genomgång av 200R som fick mig intresserad iallafall men det var ingen recension.

Såg den igår. Tyckte fronten av chassit såg väldigt plastigt ut i verkligheten :/ Värre än på bilderna i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

0-600kr inkl nätdel på 400-500watt, kan man kalla budget !

Skickades från m.sweclockers.com

Ace

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla chassin verkar så nedrans smala. Jag har en Thermalright Archon som CPU-kylare och alla chassin är rätt exakt en centimeter för smala för att jag, iaf enligt specifikationerna, ska kunna få plats med den. Nu är inte mitt chassibehov direkt akut så jag har inte lagt ner någon enorm tid på att leta. Men alla som spontant verkar passande i övrigt har den här, enligt mig, bristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Jag tycker alla chassin verkar så nedrans smala. Jag har en Thermalright Archon som CPU-kylare och alla chassin är rätt exakt en centimeter för smala för att jag, iaf enligt specifikationerna, ska kunna få plats med den. Nu är inte mitt chassibehov direkt akut så jag har inte lagt ner någon enorm tid på att leta. Men alla som spontant verkar passande i övrigt har den här, enligt mig, bristen.

Håller med, anser att 220 borde vara minimum för budgetchassin, 240 för mainstream och 260 eller 270 för riktiga entusiastlådor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Det är faktiskt lätt att bedöma med ögonen ungefär hur brett chassit är, man ser hur mycket bredd det verkar ha och hur mycket bredd chassin i liknande segment och storlek har. Dessutom har jag flera års erfarenhet av att modda och bygga lådor så det är inte alls särskilt svårt.

Du måste ändå kunna vara kritisk nog till uppgiften att det chassit skulle vara 6 cm bredare än ett annat chassi som ser likadant ut och betydligt bredare än lådor som P280 och Fractal Design Arc som är designade just för att vara breda miditowers?

Jag säger bara att jag låter det vara osagt tills det är släppt, jag kritiserar/berömmer inte saker förrän de finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag säger bara att jag låter det vara osagt tills det är släppt, jag kritiserar/berömmer inte saker förrän de finns

Skickades från m.sweclockers.com

När du fått lite mer erfarenhet lär du dig bedöma vad som är rimligt, klaga inte över att andra bedömer specifikationer som orimliga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

När du fått lite mer erfarenhet lär du dig bedöma vad som är rimligt, klaga inte över att andra bedömer specifikationer som orimliga.

Jag klagar över att folk klagar över något som inte ens finns än och det kommer jag fortsätta med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hej Alla som skriver om måtten på vårt nya chassi Carbide 200R.

Vi har angett fel mått på hemsidan vilket kommer att uppdateras inom kort. Måtten vi angett där är med förpackning vilket av misstag kommit in i specen. Vi beklagar detta.

Rätt mått på chassit är 500 x 440 x 210mm

Vill samtidigt passa på att upplysa om att detta chassi är vårt nya instegschassi i Carbide serien med otroligt mycket egenskaper för pengarna. Att kalla det ett budget chassi har både dålig klang samt kvalitetsintryck vilket inte stämmer. Detta chassi är av äkta Corsair kvalité med material som är riktigt solid samt med funktioner som är i linje med våra entusiast chassin.

Btw, bra ögonmått på en del av er!

Trevlig helg,

Mvh
Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Såg den igår. Tyckte fronten av chassit såg väldigt plastigt ut i verkligheten :/ Värre än på bilderna i alla fall.

Det var inget jag reagerade på, jag fick ett bättre intryck av Carbide 200R än vad jag har någonsin fått från Fractal Designs (äger ett FD Arc mini) chassin.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Bra att Corsair läser tråden då jag har några frågor!

  • Det ser ut som att det saknas ett dammfilter för bottenintaget. Stämmer det? Hur tänkte ni där, att damm kan komma in via PSUns bottenintag men inte via chassits bottenintag?

  • Det ser ut som att det finns hål för både 140 och 120 mm fläktar på många ställen. Vilka platser kan man sätta en 140 mm fläkt? Jag har 140 mm fläktar som inte har det yttre kvadraten så om radien (70 mm) inte slår i något kan jag skruva fast dem på 120 mm platser. Går detta i fronten?

  • Går det att sätta en 140 mm fläkt i botten om man använder en AX650 som PSU? (Maxmått på PSU?)

  • Jag har inga planer på att sätta fläktar i sidopanelen, så jag skulle vara mer intresserad av ett sidofönster utan fläkthål, alternativt en helt slät sidopanel. Alltså INTE som fönstret hos 300R, utan mer som i Obsidian serien? Kommer något i den ordningen?

Jag måste säga att det verkar vara ett mycket bra chassi för pengarna, och har egenskaper man ofta betalar det dubbla för! USB 3.0 med interna headers, massor av fläktplatser, borttagbar HD tray etc... Fronten är snygg, påminner lite om Fractal Design, luftintaget på sidan av fronten är skitsnygg. Toppen och vänstersidan är tyvärr inte lika stiliga i min mening. Det kan mycket väl bli en 200R för mitt nästa bygge, men filtret för bottenfläkten kan bli en deal breaker.

Permalänk

Köpte ett Xigmatek Midgard II chassi för 550kr, som ser mycket bättre ut än denna

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av CasualGamer:

Bra att Corsair läser tråden då jag har några frågor!

  • Det ser ut som att det saknas ett dammfilter för bottenintaget. Stämmer det? Hur tänkte ni där, att damm kan komma in via PSUns bottenintag men inte via chassits bottenintag?

  • Det ser ut som att det finns hål för både 140 och 120 mm fläktar på många ställen. Vilka platser kan man sätta en 140 mm fläkt? Jag har 140 mm fläktar som inte har det yttre kvadraten så om radien (70 mm) inte slår i något kan jag skruva fast dem på 120 mm platser. Går detta i fronten?

  • Går det att sätta en 140 mm fläkt i botten om man använder en AX650 som PSU? (Maxmått på PSU?)

  • Jag har inga planer på att sätta fläktar i sidopanelen, så jag skulle vara mer intresserad av ett sidofönster utan fläkthål, alternativt en helt slät sidopanel. Alltså INTE som fönstret hos 300R, utan mer som i Obsidian serien? Kommer något i den ordningen?

Jag måste säga att det verkar vara ett mycket bra chassi för pengarna, och har egenskaper man ofta betalar det dubbla för! USB 3.0 med interna headers, massor av fläktplatser, borttagbar HD tray etc... Fronten är snygg, påminner lite om Fractal Design, luftintaget på sidan av fronten är skitsnygg. Toppen och vänstersidan är tyvärr inte lika stiliga i min mening. Det kan mycket väl bli en 200R för mitt nästa bygge, men filtret för bottenfläkten kan bli en deal breaker.

1. Det sitter ett dammfilter vid PSU´n, inte vid fläktplatsen i botten.
2. 140mm fläktar går att sätta i toppen (2st), sidan (2st), botten (1st)
3. Har inte provat detta personligen, men det borde fungera, så länge ni är rädda om kablarna.
4. Det är inte omöjligt att det kommer som tillval längre fram.

Se även: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k9Vlrw...

Mvh
Corsair

Permalänk

Jag vill gärna se den med fönster eller helt plan sidopanel.
3st 5,25 " platser känns lite onödigt 2012, vore bättre med några extra 3,5"

Alltså fixa sidopanelen och sänk priset till 450-500kr ~ så blir det köp för min del =D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iguanodon:

Jag vill gärna se den med fönster eller helt plan sidopanel.
3st 5,25 " platser känns lite onödigt 2012, vore bättre med några extra 3,5"

Alltså fixa sidopanelen och sänk priset till 450-500kr ~ så blir det köp för min del =D

Låter ju fullt logiskt av dig att de ska lägga ut mer pengar på en sak som redan är färdig för att sedan sänka priset, hoppas du inte tänkt starta företag och vill tjäna pengar på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Låter ju fullt logiskt av dig att de ska lägga ut mer pengar på en sak som redan är färdig för att sedan sänka priset, hoppas du inte tänkt starta företag och vill tjäna pengar på det

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag inte produkten behöver designas om från grunden för att göra om en sidopanel..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iguanodon:

Nu tror jag inte produkten behöver designas om från grunden för att göra om en sidopanel..

Fast det var ju inte endast sidopanelen du gnällde om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Fast det var ju inte endast sidopanelen du gnällde om

Ja, jag förstår ej varför det fortfarande tillverkas chassin med plats för 5,25" enheter.. Inte precis optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iguanodon:

Ja, jag förstår ej varför det fortfarande tillverkas chassin med plats för 5,25" enheter.. Inte precis optimalt.

Vad är felet med det? Majoriteten använder fortfarande optisk enhet, sen finns det de som har fläktkontroller som sätts där, voltmätare, panel för ljud etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!