Spelförsäljningen i fritt fall – minus 25 procent

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

För den 22:a månaden i rad sålde Microsoft flest basenheter.

RROD verkar vara ett bra knep att dra in extra pengar (om de nu tjänar på varje såld enhet).

Du har ju livstids garanti på RROD eller nåt nu(?) åtminstone 3 år.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Dom bästa spelen kom för 10-20 år sedan. kommer nog inte köpa nästa generations spelkonsoler överhuvudtaget.

RIP Squaresoft.

Skulle inte heller köpa nästa konsolgeneration om det inte vore för sportspelen. Måste få min årliga fix av Fifa/Pes/NHL.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa spel i butik?

Noterat att det finns spel i fysiska butiker men om man undantager ngt köp i en realåda så är det nog många år sen jag köpte ngt sist. Bioshock är det senaste jag kommer ihåg, och nu pratar vi ettan...

Permalänk

Är detta dåliga nyheter ?

Det verkar vara spelkonsolerna som tappar. Mindre konsoler säljs och antalet sålda spel till konsolerna minskar.

Till PC verkar det vara oförändrat. Fysiska spel från butiker minskar MEN nerladdnings försäljningen ökar. Mao oförändrat trots svag spelhöst.

Och detta trots finanskris, eurokris, lågkonjunktur mm.

Och hur var det nu med piratkopieringen ? Skulle inte den ha dödat allt PC-spelandet vid det här laget ?

Som sagt, är detta dåliga nyheter ?

WHEN THE GOING GETS TOUGH THE PC GETS GOING !!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, det brukar ju heta så. Det är ett vanligt knep som tomtarna använder.

våran försäljning av fysiska produkter har sjunkigt! Nu måste vi lobba igenom diverse lagar och regler som gör internet oavnändbart så att ingen kan piratkopiera!!

Men... Den digitala försäljningen har ju ökat med 50%, hur kan ni då påstå att ni _förlorar_ pengar?

Ja som sagt var så har försäljningen av fysiska produkter minskat i RASANDE takt! Skynda på med de integritetskränkande lagarna nu!

Ja fast jag sa ju precis att...

Här är en låda choklad och en anställning hos Warner när du får kicken för att de upptäcker att du blivit mutad!

Ok då, kör till!

Vad sägs om att lugna sig? De sa ju inget om piratkopiering så varför är du så jävla upprörd?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

25% fall på försäljning av fysiska kopior är mindre än vad jag trodde. Skulle man räkna in digital försäljning så skulle det nog ligga på plus totalt sett. Har inte köpt en fysisk kopia av ett spel sen Wrath of the Lich King släpptes, och då var det endast för att komma ut vid midnatt och köa och känna stämningen.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Yay! Nästa NG => priser på äldre spel och konsoler kommer förmodligen dumpas på (andrahands)marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conando:

Yay! Nästa NG => priser på äldre spel och konsoler kommer förmodligen dumpas på (andrahands)marknaden.

men visste du att du dömer spelutvecklares barn till svältdöden om du köper begagnat?!

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att spelkonsoller har tappat en del är att både PS3 och XBOX360 är utgående produkter - från konsumenters synpunkt. Tror man håller lite extra hårt om plånboken i väntan på nästa konsoll.

Märkte själv detta när jag och grannen lirade NHL 12 på hans PS3. Det var inte alls lika roligt som förra året vi spelade. Tyckte grafik och fysik var riktigt sunk - och då har jag ändå inte provat NHL 13 ännu.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Vad sägs om att lugna sig? De sa ju inget om piratkopiering så varför är du så jävla upprörd?

Jag är inte ett dugg upprörd? Mitt inlägg var dessutom ett svar på ett annat inlägg och inte direkt en kommentar till artikeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara för dom inte uppdaterar och släpper nya konsoler, ps3/xbox är ju 5-6 år gamla och dom flesta har dom redan så varför köpa en ny?

Permalänk

Åhh neej multimiljon företag säljer inte lika mycket som förr, bäst att skylla allt på piratkopiering!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Har bara köpt spel digitalt det senaste året. Kommer att köpa Far Cry 3 i fysisk butik för att jag har presentkort, annars blir det digitalt hädanefter. De får ta och börja mäta digitala försäljningen. Valve blir stormrika på sin tjänst ju!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

mkt gratisspel som lol, dota 2, world of tanks, tribes ascend osv. som äter upp folks speltid nu så... plus inga nya konsoller (räknar wii u till denna generationen)

Dota 2 är dock inte gratis, kostar 27,99 euro innan du kan spela

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Dota 2 är dock inte gratis, kostar 27,99 euro innan du kan spela

Skulle inte dota 2 bli gratis då alla konkurenterna är gratis? 27,99 euro är väll mest för skins och dylik + early access?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk

Dagens spel är inte mycket att hänga i granen. De smarta utvecklar spelen. Idioterna spelar och därför blir spelen också anpassade för idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhateverR:

Dagens spel är inte mycket att hänga i granen. De smarta utvecklar spelen. Idioterna spelar och därför blir spelen också anpassade för idioter.

vad gör du då?

Permalänk
Entusiast

Har sagt det förut, och säger det igen: Med nuvarande utveckling på spel, där prådig grafik är allt och innehållet (story, karaktärer, variation, charm) utelämnas, så rusar marknaden mot en ny branchkrash, likt den på 80-talet.
Det är bara en tidsfråga. Jag tror att spelbolagen känner igen detta, och gör allt som står i deras makt för att roffa åt sig av snabba pengar innan det händer igen.

Läs om "Den stora spelskrashen 1983": http://www.ign.com/articles/2011/09/21/ten-facts-about-the-gr...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Förstår dom inte att folk inte vill köpa exakt samma konsoler som funnits i ~10 år....?

Permalänk
Skrivet av skrytt:

Kanske är så att folk vill se någon ny spel konsol.
Ps3 kom 2007 snart 6 år sen och xbox 360 kom väll ungefär då det också.
rätt gamla grejer spelbutikerna har på hyllorna med andra ord

Skrivet av THB:

Folk vill helt enkelt inte köpa en utgående spelkonsoll utan väntar på XBOX 720, PS4, Wii U.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Den nya generationen konsoller, både Xbox och Playstation, är alldeles runt hörnet, så jag tycker inte det är så konstigt att folk drar ned på inköpen till den gamla generationen.

Precis, inget konstigt med att konsollerna säljer sämre i slutet av sin livstid, då de flesta börjat blicka framåt mot nästa generation och sparar pengarna till dess (dessutom har ju de flesta som vill ha en konsol av dagens generation redan köpt en) .

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Precis, inget konstigt med att konsollerna säljer sämre i slutet av sin livstid, då de flesta börjat blicka framåt mot nästa generation och sparar pengarna till dess (dessutom har ju de flesta som vill ha en konsol av dagens generation redan köpt en) .

Är detta nödvändigtvis sant? PS2 sålde väl bättre än xbox 360 och PS3 väldigt länge?
http://www.bit-tech.net/news/2007/09/14/360_finally_overtakes...

Lägg därtill att PS3 såldes till förlust väldigt länge. Det tillverkas fortfarande spel till PS2, exempelvis FIFA 2013.

Fast det är ju klart, att de säljer bättre än "current gen" betyder ju inte att de säljer som förut

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Har sagt det förut, och säger det igen: Med nuvarande utveckling på spel, där prådig grafik är allt och innehållet (story, karaktärer, variation, charm) utelämnas, så rusar marknaden mot en ny branchkrash, likt den på 80-talet.
Det är bara en tidsfråga. Jag tror att spelbolagen känner igen detta, och gör allt som står i deras makt för att roffa åt sig av snabba pengar innan det händer igen.

Läs om "Den stora spelskrashen 1983": http://www.ign.com/articles/2011/09/21/ten-facts-about-the-gr...

Att en branschkrasch-liknande händelse kommer att ske tror jag med men inte på grund av någon av dina anledningar. Vi har gott om spel med story, karaktärer och charm. Variation har vi men inte allt för mkt hos de stora företagen utan hos indieutvecklarna(och det är för övrigt pga dessa som det inte kommer bli en riktig krasch utan att de stora utvecklarna kommer bli lite mer sällsynta). En krasch är inte oundviklig som du får det att låta som men jag kan hålla med om att de stora företagen försöker roffa åt sig pengar och det är det som kommer leda till en krasch, pengarna är inte en produkt av att spelsamhället faller utan snarare själva orsaken! De stora företagen bryr sig endast om pengar vet vi, alltså de vill bara få sålda spel och skiter i om vi finner någon glädje i att återspela spelen, vilket har lett till att bla Activision har förstört en hel spelgenre(musikspel som guitarhero) och håller på att göra med CoD för de flesta som har spelat en majoritet av spelen brukar säga att spelen var bättre förr och att MW1 var den bästa MW osv.

Om man vill förhindra en krasch så se till att stödja indie-utvecklarna, häng på greenlight och liknande...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W