Permalänk
Medlem

JAFFES "mancave" på vinden

Hej!

När vi byggde ut vinden så fick jag äntligen ett litet utrymme som kunde anpassas för min rigg. Byggde ett skrivbord (i MDF) som ett L mot trapphuset som jag målade vitt. Har dessvärre ingen bygglogg på det hela men ingen direkt vetenskap att sätta ihop lite MDF och måla. Gjorde lite hål här och där för att underlätta kabeldragning.

Nu är hörnan inte enbart för gaming utan andra sidan har jag för faktiskt arbete då jag jobbar hemma då och då.

Har satt upp lite led (typen som man kan ändra färg) både bakom skärmarna och under skrivbordet.

Ha det gött!
__________________________________

Update 2013-09-07 - Nu har det hänt lite i min hörna. Ny rigg och skärm införskaffat (bland annat ....)!

Nedan är en beskrivning av vilka prylar som ingår i min rigg

Komponenter

Chassi: NXZT Phantom 820 Big Tower
PSU: Corsair AX860i
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 780 "GLH" edition
Moderkort: Asus Maximus HERO
RAM: 16 GB Kingston HyperX Beast 2400MHz
CPU: Intel Core I7-4770K @ 4.4Ghz
CPU Kylning: NXZT Kraken X60
HD1: Corsair SSD Neutron Series 256GB
HD2: Corsair SSD 64GB
HD3: 2TB Western Digital Green
Kylning: Allt NXZT fläktar - 1x200mm front, 1x200mm sida, 1x200mm top, 1x140mm bak + 2x140 på Kraken radiatorn som sitter i botten

Övrigt

Tangentbord: QPAD MK-80
Mus: Gigabyte Aivia Krypton
Musmatta: Razer Sphex
Skärm 1: Benq 24" XL2420T 120hz
Skärm 2: Benq 21,5 LED
Skärm 3: Philips 27" 2560x1440
Headset: Steelseries 7H Gaming Headset

Besök galleriet här

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Storälg:

Tackar, har hämtat lite inspiration från bland annat din hörna vilken är i en klass för sig

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Avstängd

Damn! en av dom snyggaste hörnorna jag sett, Nice!

Nu blev jag sugen på att bygga själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Damn! en av dom snyggaste hörnorna jag sett, Nice!

Nu blev jag sugen på att bygga själv

Tackar ödmjukast! Det känns bra nu när man nu äntligen börjar bli färdig och jättekul att få feedback. På't bara och bygg!

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem

Exakt vilka led lister är det du använder? Riktigt snygga.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Exakt vilka led lister är det du använder? Riktigt snygga.

Det skulle jag också vilja veta.

Fin setup! Får en stark 5:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Exakt vilka led lister är det du använder? Riktigt snygga.

Skrivet av FknDemo:

Det skulle jag också vilja veta.

Fin setup! Får en stark 5:a

Tackar!

Gällande listen, det är en RBG Led list som jag köpt på Jula som jag inte hittar i deras webshop tyvärr (ska se om jag kan kolla upp exakt märke och om den finns någon annanstans). I satsen följde 4 lister samt en kontroll med så man kan ändra till 6 olika färger (alt så kan man göra så den automatiskt skifter i de sex olika färgerna i intervall om ett par sekunder). Kostade runt 300 kr när jag köpte den och liknande är Osrams RGB led list men den kostar närmare 800 kr och innehåller enbart 3 lister (går att köpa till fler).

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAFFE:

Tackar!

Gällande listen, det är en RBG Led list som jag köpt på Jula som jag inte hittar i deras webshop tyvärr (ska se om jag kan kolla upp exakt märke och om den finns någon annanstans). I satsen följde 4 lister samt en kontroll med så man kan ändra till 6 olika färger (alt så kan man göra så den automatiskt skifter i de sex olika färgerna i intervall om ett par sekunder). Kostade runt 300 kr när jag köpte den och liknande är Osrams RGB led list men den kostar närmare 800 kr och innehåller enbart 3 lister (går att köpa till fler).

Det finns liknande led lister på IKEA som man kan skifta mellan 7 färger som också kostar 300kr

De funkar jättebra, köpte dem typ igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAFFE:

Tackar!

Gällande listen, det är en RBG Led list som jag köpt på Jula som jag inte hittar i deras webshop tyvärr (ska se om jag kan kolla upp exakt märke och om den finns någon annanstans). I satsen följde 4 lister samt en kontroll med så man kan ändra till 6 olika färger (alt så kan man göra så den automatiskt skifter i de sex olika färgerna i intervall om ett par sekunder). Kostade runt 300 kr när jag köpte den och liknande är Osrams RGB led list men den kostar närmare 800 kr och innehåller enbart 3 lister (går att köpa till fler).

Det finns liknande led lister på IKEA som man kan skifta mellan 7 färger som också kostar 300kr

De funkar jättebra, köpte dem typ igår

EDIT: Fin "Mancave" förresten Min blir nog komplett nästa vecka när mina skärmar anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Det finns liknande led lister på IKEA som man kan skifta mellan 7 färger som också kostar 300kr

De funkar jättebra, köpte dem typ igår

EDIT: Fin "Mancave" förresten Min blir nog komplett nästa vecka när mina skärmar anländer.

Tackar!

Kalas, då vet man. Jag skall ha lite fler för jag har ett par saker till jag vill göra innan min är helt komplett där jag behöver mer LEDs

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem

Fin hörna! Cleant och snyggt, dessutom gillade jag kabelsockan från skärmen mer än kabellister, vart kan man köpa sådana?

För dem som undrar lite om rgb led listen så vet jag att det finns på Bauhaus billigare än på IKEA, om man vill spara lite ...:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fin hörna! Cleant och snyggt, dessutom gillade jag kabelsockan från skärmen mer än kabellister, vart kan man köpa sådana?

För dem som undrar lite om rgb led listen så vet jag att det finns på Bauhaus billigare än på IKEA, om man vill spara lite ...:-

Tack för feedback. Ska jobba lite mer med att få undan kablar som fortfarande syns och har lite andra idéer för att göra hörnan komplett

Kabelsocka köpte jag på netonnet, de är 1,5m långa och kan klippas till. Finns i vitt och svart och kostade 60 spänn om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem

Du ursäktar dig över dålig bildkvalitét. Faktum är att kvaliteten på dina bilder är bättre än flertalet album som jag ser här på forumet
Riktigt mysig hörna har du skapat iallafall!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Du ursäktar dig över dålig bildkvalitét. Faktum är att kvaliteten på dina bilder är bättre än flertalet album som jag ser här på forumet
Riktigt mysig hörna har du skapat iallafall!

Tackar!

Man jämför ju sina bilder lite med de som verkar vara proffsfotografer förutom att pyssla med datorer. Så länge man inte förstorar upp bilderna så är de OK. Tack för uppmuntran

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAFFE:

Byt plats på grafikkorten så kan det hända att du får några grader lägre temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Byt plats på grafikkorten så kan det hända att du får några grader lägre temperatur.

Följde ditt råd och bytte plats. Ska om det blir någon skillnad

Edit: blev faktiskt ett par grader svalare på GPU. Grymt, tack!

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk

Tjena! hur är det och spela med blåa brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanandersson:

Tjena! hur är det och spela med blåa brytare?

Halloj! Förutom att mina spelkompisar gnäller att mina klickljud överröstar samtalet i skype och min sambo gnäller från nedervåning då jag sitter på våning 3 med öppen dörr så funkar det helt OK enligt mig. Ibland så får jag en känsla, särskilt i moment där jag snabbt skall på en knapp för någon manöver, att det inte riktigt tar. När denna känsla infinner sig så funderar jag om utkomsten (ofta att jag förlorar en närstrid med kniven, spelar mycket MW3) hade varit en annan om jag haft annan typ av brytare.

Nu är det ju en hel del annat som spelar in förutom tangentbordet så brukar avfärda det då det i övrigt är ett otroligt skönt tangentbord. På det stora hela så tycker jag det funkar bra

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem

Nu vet vi vart Bioware fick inspiration till ME3-slutet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nu vet vi vart Bioware fick inspiration till ME3-slutet

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, kan du utveckla?

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem

Snyggt, kan du skicka en länk på dina skärmväggfästen tack!

Permalänk
Medlem

Helsike, det där är riktigt nice ^_^ speciellt lila

Visa signatur

”Once we accept our limits, we go beyond them.” - Brenden Francis

Permalänk

Haha, kommentaren om crosstrainern fick mig att fnissa.
Det vart riktigt snyggt, mysigt med en sådan vind.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rael0917:

Snyggt, kan du skicka en länk på dina skärmväggfästen tack!

Tack, du har ett meddelande!

Skrivet av Tefyx:

Helsike, det där är riktigt nice ^_^ speciellt lila

Tack! Måste erkänna att jag gillar lila. När det är riktigt sent och ingen ser .... då brukar jag byta till lila

Skrivet av Arkebuzer:

Haha, kommentaren om crosstrainern fick mig att fnissa.
Det vart riktigt snyggt, mysigt med en sådan vind.

Tack! Att bygga ut vinden (var en råvind tidigare) har varit en riktig fullträff. Vi hade egentligen inget bra utrymme tidigare varken för min dator eller ett riktigt tv-rum.

Hoppas inte damen ser kommentaren om crosstrainern, det är liksom lite känsligt

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAFFE:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, kan du utveckla?

Dina färger på led-belysningen matchar de olika "färgerna" på slutet av spelet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Dina färger på led-belysningen matchar de olika "färgerna" på slutet av spelet

Ah, nu förstår jag var tvungen att kika på slutet igen på youtube. Helt rätt, går lite i samma färger

Visa signatur

JAFFE | Galleri > JAFFES mancave på vinden

Permalänk

Snyggt & Stilrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAFFE:

Hej!

När vi byggde ut vinden så fick jag äntligen ett litet utrymme som kunde anpassas för min rigg. Byggde ett skrivbord (i MDF) som ett L mot trapphuset som jag målade vitt. Har dessvärre ingen bygglogg på det hela men ingen direkt vetenskap att sätta ihop lite MDF och måla. Gjorde lite hål här och där för att underlätta kabeldragning.

Nu är hörnan inte enbart för gaming utan andra sidan har jag för faktiskt arbete då jag jobbar hemma då och då.

Har satt upp lite led (typen som man kan ändra färg) både bakom skärmarna och under skrivbordet.

Ha det gött!

Update 1
Har en rad idéer för att ytterligare förbättra hörnan och har ordnat en priolista som jag kommer uppdatera galleriet med i den takt jag lyckas komma vidare.

1. Få undan alla synliga kablar och även ordna till det som inte är direkt synligt. Kommer att basera detta mestadels på nyttjandet av kabelsockor.
2. Minikyl med plats för minst 6 50cl burkar. Denna skall monteras på ett snyggt sätt och inom räckhåll. Kanske under bordsskivan....
3. Få upp en Quake symbol i lämpligt material på tomma vita väggen ovanför skrivare / arbetsplats. Bakgrundsbelyst med LED i samma färg som primär färgsättning (dvs blå ). Har lite idéer här, tror det kan bli riktigt tufft.
4. Bättre arbetsbelysning. Just nu är det väldigt mörkt och skulle behöva kunna tända upp ordentligt vid behov. Har lite olika funderingar här men det viktigaste är att det smälter in (helst så dolt som möjligt) men ändå fyller sin funktion.
__________________________________

Nedan är en beskrivning av vilka prylar som ingår i min rigg

Komponenter

Chassi: NXZT H2 Midi-Tower
Grafikkort: HIS Radeon 6870 + Asus Radeon 6870 i crossfire
Moderkort: ASUS M4A79T DELUXE
RAM: 8 GB (blev tvungen att köra två olika sorter, low profile närmast CPU då kylaren är gigantisk)
CPU: AMD Phenom II X4 955 CPU, 3200Mhz running @ 3800Mhz
CPU Kylning: Noctua NH-C12P
HD1: Kingston SSD 128Gb (system)
HD2: 2TB Western Digital
Kylning: Allt NXZT fläktar - 2x 120mm front, 1x 120mm topp, 1x 120mm bak och 1x120mm i botten av chassi

Övrigt

Tangentbord: QPAD MK-80
Mus: Trust Predator (dags att byta ut ....)
Musmatta: Razer Sphex
Skärm 1: Benq 24" XL2420T 120hz
Skärm 2: Benq 21,5 LED
Headset: Steelseries 7H Gaming Headset

JAFFES "mancave" på vinden

Vad är det för typ av switch 1,2,3 som du har, växlar den mellan monitorer och tv?
Berätta!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sitter inte skärmarna lite högt? Jag får nästan nackspärr av att titta på bilderna..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer