Thermalright släpper Archon SB-E X2 – processorkylare för hög TDP

Permalänk
Melding Plague

Thermalright släpper Archon SB-E X2 – processorkylare för hög TDP

Kylartillverkaren Thermalright presenterar en ny modell särskilt avsedd för högpresterande processorer, däribland sexkärniga Intel Sandy Bridge-E.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Um den verkar kyla mindre än Silver Arrow?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om dom gjorde en kylare med dubbla(eller tredubbla) såna här torn. Det skulle vara manligt det!

Permalänk
Avstängd

känns som luftkylare bara är same same, köper men en valfri rejäl klump med PnP o 2 lågvarviga fläktar har man oavsett märke en bra tyst kylare.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paprikan:

Skulle vara kul om dom gjorde en kylare med dubbla(eller tredubbla) såna här torn. Det skulle vara manligt det!

Cooler Master V10?

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6074#

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer den slå NH-D14 eller Silver Arrow är frågan..

Permalänk
Medlem

De försöker väl inte härma Noctua med designen eller så? Komiskt att den kylaren t.o.m är fulare än deras xD
Men men, den är säkert bra.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Är det bara jag som inte förstår varför de släpper en sån här kylare med fokus på hög TDP/hög prestanda etc när Thermalright redan har Silver Arrow som kyler 100 gånger bättre än denna?
Denna kylare kommer få smisk av Silver Arrow så hårt att det finns inte.
SA kyl-yta: 294x206mm.
Archon SB-E X2 kyl-yta: 150x125mm

Snacka om ointressant produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuge:

Kommer den slå NH-D14 eller Silver Arrow är frågan..

Nej? Frågan är ju... Maxar den crysis?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

går aldrig tillbaka till luft kylning, har vattenkylning både cpu och gpu ,tyst & svalt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller tycker ni också att det kommer ut sjukt mycket tornkylare men dom tillför inget nytt...om och om och om igen?

Är kylare något som drar in mycket pengar till företagen eftersom de hela tiden kommer ut med nya kylare men med inget nytt mer än annan förpackning och möjligen stöd för en annan socket?

Jag har kört på samma kylare sedan säkert 10 år tillbaka och det fungerar ypperligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Missade jag något? Vad exakt är "för hög TDP", vore det inte lämpligt att specificera ett TDP värde som kylaren också kan hantera?

Tydligen har de inte behagat att specificera det.
http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/archon_s...

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja se dessa nyare kylare mot en gammal hederlig, lappad TRUE-kylare. Jag tvivlar starkt på att de är bättre. Bör ju finnas en gräns över hur mycket man kan optimera med koppar och aluminium menar jag.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Är det bara jag eller tycker ni också att det kommer ut sjukt mycket tornkylare men dom tillför inget nytt...om och om och om igen?

Är kylare något som drar in mycket pengar till företagen eftersom de hela tiden kommer ut med nya kylare men med inget nytt mer än annan förpackning och möjligen stöd för en annan socket?

Jag har kört på samma kylare sedan säkert 10 år tillbaka och det fungerar ypperligt.

När NH-D14 kom blev jag barnsligt förtjust. Den spinner fortfarande och gör sitt jobb. Men nu har det gått ganska lång tid och ingenting händer.

Jag skulle vilja se att Noctua, Thermalright m.fl. börjar samarbeta mer med de etablerade chassi-producenterna. Om utvecklingen av chassi och kylare sker i samklang lär man kunna få fram mycket bättre produkter. Om chassit bara är tillräckligt bra kommer det sälja i höga volymer oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Missade jag något? Vad exakt är "för hög TDP", vore det inte lämpligt att specificera ett TDP värde som kylaren också kan hantera?

Tydligen har de inte behagat att specificera det.
http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/archon_s...

Skulle gissa att den passar bättre till Intel och AMDs processorer som har hög TDP

Vanliga:
i5 2500k - 95w
i7 2600k - 95w
i5 3570k - 77w
i7 3770k - 77w
A8-3870k - 100w

Höga:
i7 3820 - 130w
i7 3930k - 130w
i7 3960x - 130w
FX-8350 - 125w
FX-8150 - 125w

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Skulle gissa att den passar bättre till Intel och AMDs processorer som har hög TDP

Vanliga:
i5 2500k - 95w
i7 2600k - 95w
i5 3570k - 77w
i7 3770k - 77w
A8-3870k - 100w

Höga:
i7 3820 - 130w
i7 3930k - 130w
i7 3960x - 130w
FX-8350 - 125w
FX-8150 - 125w

Silver Arrow passar bättre för hög TDP processorer så Archon SB-E X2 är en bullshit produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Silver Arrow passar bättre för hög TDP processorer så Archon SB-E X2 är en bullshit produkt.

Hur vet du det innan du sett test på den?

Finns många kylare som är bra mycket större än Silver Arrow och NH-D14, men som presterar sämre.

Storleken spelar roll, men i grunden är det mängden ingenjörskonst som spelar roll. Det är samma fenomen som för processorer, där arkitekturen är allt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Färgtemat påminner inte alls om noctuafläktar

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Um den verkar kyla mindre än Silver Arrow?

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är det bara jag som inte förstår varför de släpper en sån här kylare med fokus på hög TDP/hög prestanda etc när Thermalright redan har Silver Arrow som kyler 100 gånger bättre än denna?
Denna kylare kommer få smisk av Silver Arrow så hårt att det finns inte.
SA kyl-yta: 294x206mm.
Archon SB-E X2 kyl-yta: 150x125mm

Snacka om ointressant produkt.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Silver Arrow passar bättre för hög TDP processorer så Archon SB-E X2 är en bullshit produkt.

Tänk om det hade funnits tester på CPU kylare, så hade man inte behövt lyssna på vad vissa gissar sig fram till... Men vänta, det finns det ju!

"Orginal" Archon, dvs, med en 140mm fläkt VS bland annat Silver Arrow.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

First let me say a few words about the cooling efficiency of the new Thermalright Archon depending on the number of cooling fans and their rotation speed. I can state that with one 140 mm fan as well as with two fans the cooling efficiency of Thermalright Archon increases almost linearly in the interval from 600 to the maximum 1300 RPM. Step-by-step increase in the rotation speed with 200 RPM increments allows to lower the peak processor temperature by 3-4°C and only in the very last increment when we increase the speed to 1300 RPM the temperature drops by only 2°C instead of 3-4°C as before. When we add a second fan at the same rotation speed the temperature drops by additional 2-3°C. This isn’t a big improvement, but considering the maintained low noise level it is very valuable. With a couple of high-speed Scythe Slip Stream 140 fans, the cooling efficiency of Thermalright Archon improves by another 2 degrees compared with what can be achieved with a pair of Thermalright TY-140 fans at 1310 RPM.

Of course, we are particularly interested in comparison the obtained results against those of the today’s best air-coolers. With one default 140 mm fan the new Thermalright Archon didn’t yield even 1 degree to Thermalright Silver Arrow super-cooler in its default configuration with two such fans! This is a pretty impressive result for a single-array tower cooler, don’t you think so? But Archon looks even more impressive with two fans: it simply cools an overclocked six-core processor better than Silver Arrow by 3°C in quiet mode at 810 RPM and by 2°C at maximum 1310 RPM speed of two TY-140 fans. The difference is small, but if you have been reading our reviews, you should remember that Silver Arrow had about the same advantage over Noctua NH-D14, which remained the best of the best for almost 9 months! I believe I don’t have to tell you that ThermoLab Baram 2010, which used to be the most effective single-array cooler out there is no far behind Archon.

Conclusion

Well, what can I say? Thermalright designed a truly magical cooler. Although two-array heatsinks are currently extremely popular, Archon turned out just as efficient as Silver Arrow, and with two fans attached to it, it proved even more efficient. In our opinion, there are several factors behind this impressive victory. Firstly, it is very smart heatpipe layout inside the heatsink that allows distributing the heat over the heatsink more evenly. Secondly, we shouldn’t forget about thick 0.5 mm heatsink plates soldered to the heatpipes. Thirdly, it is the use of an extremely effective Thermalright TY-140 fan. And the fourth factor is cooler’s reliable retention providing very secure hold and impeccably polished contact surface of the base plate. All these factors combined allowed Thermalright Archon to become the today’s most effective cooling product. Of course, we shouldn’t also forget that the bent base of the cooler could have turned out to be an ideal fit for the non-lapped heat-spreader of our test CPU. However, this is highly unlikely.

Dold text

http://www.hardocp.com/article/2010/12/08/thermalright_archon...

Stock

The Archon does extremely well and takes the top spot when used on our CPU at stock settings. It is remarkable that the Archon is able to cool the CPU down better with its one fan than the Silver Arrow and ZT-10D can with its dual fans. Though at stock settings there won’t be a huge heat load to deal with. Let’s pump some more heat through this thing and see if it can keep up.

Överklockad

Here we see the Archon performs well but is not able to dissipate the heat as fast as the dual fan units can. It almost seems like we hit a wall with single fan configurations on the tower design and to break through the 47C barrier it takes an additional fan. The Silver Arrow with its dual fan dual tower design just tears through the heat and keeps on going.

Här presterar Silver Arrow bättre, men det är ju lätt att sätta på en fläkt till på Archon.

Conclusion

The Archon is a pretty amazing cooler. You get the performance of the Venomous X / TRUE but with an included fan and larger fan support for reduced noise. It doesn’t impede on the adjacent DIMM slots and as long as your case is large enough to fit the Archon you shouldn’t have any issues. I really like the design and performance of the Archon and the only thing that remains to be seen is just what this thing will cost.

Dold text

Det finns nu flera versioner av Archon, den gamla med en 140mm, en ny med en 150mm som det går att köpa en likadan fläkt till för push pull, och så nu denna med 2 fläktar från början (tror faktiskt det finns en version till som är för Sandy Bridge E, med bara en fläkt, men är lite osäker).

Silver Arrow är en väldigt bra kylare. Archon är en väldigt bra kylare. Nackdelen med Archon är priset och höjden, inte kylförmågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är det bara jag som inte förstår varför de släpper en sån här kylare med fokus på hög TDP/hög prestanda etc när Thermalright redan har Silver Arrow som kyler 100 gånger bättre än denna?
Denna kylare kommer få smisk av Silver Arrow så hårt att det finns inte.
SA kyl-yta: 294x206mm.
Archon SB-E X2 kyl-yta: 150x125mm

Snacka om ointressant produkt.

Den bör vara rätt nära dubbeltornen, kanske några grader ifrån, med tanke på att Archon original med en andra fläkt ditsatt var i princip likvärdig med Silver Arrow original, så där överdriver du nog hur stor skillnaden blir.

Den är dessutom smalare, så alla som redan sitter på Vengeance, Dominator och liknande jätteminnen slipper köpa både minnen och kylare. Alltså har den en funktion.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Tänk om det hade funnits tester på CPU kylare, så hade man inte behövt lyssna på vad vissa gissar sig fram till... Men vänta, det finns det ju!
...(bortklippt info)...
Silver Arrow är en väldigt bra kylare. Archon är en väldigt bra kylare. Nackdelen med Archon är priset och höjden, inte kylförmågan...

Alldeles utomordentligt välskrivet och välfyllt inlägg.
(Skulle gilla inlägget om funktionaliteten för det funkade...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

går aldrig tillbaka till luft kylning, har vattenkylning både cpu och gpu ,tyst & svalt

Har luftkylning, både tyst och svalt, vattenkylning kyler inte så mycket bättre och fläktar kommer du inte ifrån + att du har en pump som även den låter, du har fått någon placeboeffekt där du intalar dig själv allt det där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har luftkylning, både tyst och svalt, vattenkylning kyler inte så mycket bättre och fläktar kommer du inte ifrån + att du har en pump som även den låter, du har fått någon placeboeffekt där du intalar dig själv allt det där

Skickades från m.sweclockers.com

"äkta" vattenkylning kan vara tystare då du har möjlighet för många radiatorer och därmed större värmeavledande yta.
Dem mindre slutna systemen är ju dock inte tystare än en bra luftkylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

"äkta" vattenkylning kan vara tystare då du har möjlighet för många radiatorer och därmed större värmeavledande yta.
Dem mindre slutna systemen är ju dock inte tystare än en bra luftkylare.

Tvivlar starkt på att det är mer än max 5% av Swec användare som använder "äkta" vattenkylning då majoriteten av användarna för det första inte har ekonomin för det, för det andra går de på placeboeffekten av att kylare så som t.ex Corsair H60/80/100 är tystare och effektivare endast för att de innehåller ordet "vattenkylning", det enda de kan vara effektivare för är ifall man har ont om plats för en rejäl luftkylare som går över minnesplatserna, men de kyler inte mycket bättre än en bra luftkylare och är heller inte tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tvivlar starkt på att det är mer än max 5% av Swec användare som använder "äkta" vattenkylning då majoriteten av användarna för det första inte har ekonomin för det, för det andra går de på placeboeffekten av att kylare så som t.ex Corsair H60/80/100 är tystare och effektivare endast för att de innehåller ordet "vattenkylning", det enda de kan vara effektivare för är ifall man har ont om plats för en rejäl luftkylare som går över minnesplatserna, men de kyler inte mycket bättre än en bra luftkylare och är heller inte tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag sagt något annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Har jag sagt något annat?

Nej, jag bara fördjupade det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jo den är STOR men varför är den kylaren inte bättre än tex silver arrow? Men såklart, bara för den är större behöver nog inte betyda att den kyler bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nej, jag bara fördjupade det

Skickades från m.sweclockers.com

Så din poäng är?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paprikan:

Jo den är STOR men varför är den kylaren inte bättre än tex silver arrow? Men såklart, bara för den är större behöver nog inte betyda att den kyler bättre...

Det var mest att du frågade om en kylare med flera torn

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Så din poäng är?

Förstår du inte vad du läser så är inte det mitt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!