Mass Effect 4 drivs av spelmotorn Frostbite

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Förstod att någon skulle tolka det så.

Vad jag menade var att man verkligen kände i ME3 att det var anpassad för att spelas på tv-spel med usel FOV och jobbiga kontroller.

Nej, vad du menade var att DU kände så.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Mobspawnen ger en helt annan typ av strider och känsla och jag kan förstå om man inte tycker om det.
Jag tycker inte heller om det utan föredrar en mer realistisk approach men dels tyckte jag striderna var kul och maffiga och samtidigt så är det andra saker som bär upp spelet för mig så det spelade inte mig så stor roll alls.

Just Isabella hade jag inga som helst problem med, tycker hon var en väldigt intressant och välskriven karaktär även om man bara fick skrapat lite på ytan och hennes utseende passade till hennes karaktär. Att däremot Hawkes mamma hade stora silikonbröst känns rätt fel.

Jag kan omöjligt veta exakt vad du menar med DA1 känslan, men känslan är väldigt annorlunda i DA2.
Om man inte fastnar för den känslan som finns i DA2 så är det klart att man kanske saknar den från DA1 eller så.
Det är väldigt olika spel, så ja.

Jag förstår vad du menar, tyckte DA2 var roligt med. Blev bara väldigt förvånad över skillnaden första gången jag spelade, men det är onekligen båda bra spel! Visserligen har jag inte spelat DA1 på evigheter... Bör förnya minnet, så tack
Tyckte det var tråkigt att hon gick från detta till detta. Sidokaraktär o.s.v visserligen, men ändå.
Heh, exakt, förväntade mig mer av DA1 känslan när jag spelade det första gången. Finns något med det "cluncky" som jag gillar, finns i ME1 och ArmA 2 med... heh

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, vad du menade var att DU kände så.

Ja precis, JAG tycker att om man hade gjort en FOV anpassad för PC så hade spelet varit fenomenalt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ja precis, JAG tycker att om man hade gjort en FOV anpassad för PC så hade spelet varit fenomenalt.

Jag gillar tredjepersonsperspektivet och den FOVen som används.
Vad är det för särskilt med det som du tycker borde ändras för att bli PC anpassat?

Sen förstår jag inte hur en så liten detalj som FOV gör ett spel från skit till fenomenalt...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av davyp3:

Ja precis, JAG tycker att om man hade gjort en FOV anpassad för PC så hade spelet varit fenomenalt.

Skrivet av Kilroy:

Jag gillar tredjepersonsperspektivet och den FOVen som används.
Vad är det för särskilt med det som du tycker borde ändras för att bli PC anpassat?

Sen förstår jag inte hur en så liten detalj som FOV gör ett spel från skit till fenomenalt...

Även för mig drog det ner helheten lite att spelet kändes så otroligt klumpigt och svårstyrt. Inte nog med att grafiken på många ställen led, hela combatsystemet led av att styrningen var hyffsat dåligt gjord.

Det hindrade mig dock inte från att tycka att det var ett superbra spel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Även för mig drog det ner helheten lite att spelet kändes så otroligt klumpigt och svårstyrt. Inte nog med att grafiken på många ställen led, hela combatsystemet led av att styrningen var hyffsat dåligt gjord.

Det hindrade mig dock inte från att tycka att det var ett superbra spel.

Jag vet inte riktigt vilka cover-baserade tredjepersons shooters ni jämför med, jag reagerade mest på att det var så himla mycket bättre än ME2.

Men visst är det störigt med en spaceknapp som gör 5 olika saker...

Permalänk
Medlem

Välkommen till halvkassa konsolportningar. Tror inte jag har stött på ett enda spel som gjorts för konsol och sedan portats till PC som har något ens i närheten av vettiga gränssnitt och kontroller. Att spela Assassins Creed kan ju vara frustrerande när karaktären börjar klättra på väggar och hoppa ner från avsatser när man försöker springa (men av någon anledning är det helt omöjligt att få honom att faktiskt försiktigt hoppa ner från en kant istället för att kasta sig framåt). Dessvärre blir det väl så när spelen görs för kontroller med ett begränsat antal användbara knappar kombinerat men allmän lathet från utvecklaren under portningen, som ger det där en-knapp-gör-tusen-saker syndromet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Jag vet inte riktigt vilka cover-baserade tredjepersons shooters ni jämför med, jag reagerade mest på att det var så himla mycket bättre än ME2.

Men visst är det störigt med en spaceknapp som gör 5 olika saker...

Jag kan väl inte säga att jag har allt för många referenser inom området, men ett exempel är ju senaste Deus Ex, där ett liknande system användes men gjordes mycket bättre.

Det är antagligen inte särskilt svårt att göra det bättre än det gjordes i Mass Effect.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Välkommen till halvkassa konsolportningar. Tror inte jag har stött på ett enda spel som gjorts för konsol och sedan portats till PC som har något ens i närheten av vettiga gränssnitt och kontroller. Att spela Assassins Creed kan ju vara frustrerande när karaktären börjar klättra på väggar och hoppa ner från avsatser när man försöker springa (men av någon anledning är det helt omöjligt att få honom att faktiskt försiktigt hoppa ner från en kant istället för att kasta sig framåt). Dessvärre blir det väl så när spelen görs för kontroller med ett begränsat antal användbara knappar kombinerat men allmän lathet från utvecklaren under portningen, som ger det där en-knapp-gör-tusen-saker syndromet.

Det märkliga är ju att de hade åtminstone kontrollerna rätt vettiga i ettan och sen kom de helt plötsligt på att att det var enklare att göra allt med en tangent...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop) Chassi: Fractal Design Define R3, GPU: 2xGTX 560ti @1000mhz, CPU: Phenom II X4 965, HDD: Seagate 1TB , PSU: Corsair TX 850W, Mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3, RAM: Corsair Vengeance 8GB, Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC360.
Laptop) MacBook ~ 2010