Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Permalänk

Gott, detta blir en perfekt uppgradering från mina två GTX 580´s.

Två 780´s kommer vara nåt helt i hästväg

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag bara är trög eller nått, men när kommer gk110?
Ska nämligen uppgradera snart och har funderat på 690 men vill ju inte uppgradera ifall 780/790 kommer snart o.O

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd

Kepler var ju ett år sen så det är därför man skjutit upp Maxwell, detta är ingen nyhet. Däremot kommer ju GTX780 att komma 2013 så jag förstår inte vad alla snackar om riktigt, trodde ni att GTX780 skulle tillhöra Maxwell?

Sen att folk säger att AMD är billiga, har ni glömt bort hur AMD satte priset på 7970?
Nvidia la sitt GTX680 $50 USD under AMD's pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Jag vet inte om jag bara är trög eller nått, men när kommer gk110?
Ska nämligen uppgradera snart och har funderat på 690 men vill ju inte uppgradera ifall 780/790 kommer snart o.O

680 kom ju 22:a mars så det är nog ett tag kvar. Och GK110 har precis börjat rullas ut så det tar ett tag att samla ihop defekta brädor till GTX780.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Global Foundries tillverkar bara CPU åt AMD. Det är TSMC som står för deras grafikkort så både Nvidia och AMD får sina grafikprocessorer från samma fabriker och nu tillverkas de på samma 28 nm process. Det är därför det är lite intressant att Nvidia har mer problem än AMD. Det var ju samma sak tidigare när TSMC inte kunde tillverka Fermi men inte hade problem med AMD trots samma litografi. Så det kan nog vara så att Nvidia har lite för snäva designer för sitt eget bästa. Det är antagligen därför marknaden ser ut som den gör idag. AMD såg till att vara snabba med att få ut kort i generation 28 nm. För att lyckas kunde de inte optimera och pilla lika mycket så de fick tumma på prestandan. Det är rätt vågat att släppa en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess då det är dubbelt upp med saker som kan gå fel. Nvidia tog längre tid på sig, optimerade mer och fick bättre prestanda men det ser lite ut som om prestandan hade ett pris eftersom de inte får ut så mycket kort. De har ju fortfarande bara två nya GPU efter så här lång tid. Men det är bara teorier baserat på hur det ser ut på marknaden. Exakt vad som händer bakom kulisserna kommer vi aldrig få veta.

AMD har mindre problem för att dom har lägre volym, ganska logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

AMD har mindre problem för att dom har lägre volym, ganska logiskt.

Lägre volym? Menar du tillverkningsvolym så har du fel för Nvidia och AMD är ganska exakt lika stora. Eller menar du att kretsarna är mindre? Då har du fel igen för GK104 är mindre än Tahiti, både till area och antal transistorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Lägre volym? Menar du tillverkningsvolym så har du fel för Nvidia och AMD är ganska exakt lika stora. Eller menar du att kretsarna är mindre? Då har du fel igen för GK104 är mindre än Tahiti, både till area och antal transistorer.

AMD säljer mindre helt enkelt och dessutom har Nvidia högre prioritet hos TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

AMD säljer mindre helt enkelt och dessutom har Nvidia högre prioritet hos TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de har samma marknadsandelar på grafikkortsmarknaden, siffror från februari säger att AMD till och med låg före Nviida. Var har du fått att de skulle vara lägre prioriterade ifrån? Och vad är kopplingen mellan prioritet och tillverkningsproblem? Det borde ju tvärt om bli mindre problem om de har högre prioritet och får större volymer av TSMC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast de har samma marknadsandelar på grafikkortsmarknaden, siffror från februari säger att AMD till och med låg före Nviida. Var har du fått att de skulle vara lägre prioriterade ifrån? Och vad är kopplingen mellan prioritet och tillverkningsproblem? Det borde ju tvärt om bli mindre problem om de har högre prioritet och får större volymer av TSMC.

Men i februari hade AMD sitt nya kort ute medans Nvidia var på väg med sitt nya. Varför tror du att AMD sänkte så mycket som dom gjorde, inte är det för att vara snälla iaf utan för att sälja något alls. AMD ligger tyvärr väldigt illa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Allt du säger stämmer + att AMDs kort presterar sämre i de flesta fall. Samtidigt är det första iterationen av GCN medan nVidia är på 3:e iterationen av Tesla.

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Allt handlar om vad man har för behov. Jag är supernöjd med mitt GTX670, var samtidigt väldigt nöjd med 6870 dessförinnan.

Hm börjar starkt fundera nu,
ska inte saker och ting förbättras ju mer vår tid går?

Mitt AMD Radeon HD 6990 (Antilles) # Tillverkare Gigabyte# klarar både BF3 Metro 2033 och andra blytunga spel även de tyngsta på marknaden utan minsta problem, lagg är något jag nu förtiden glömt. FÖRUTOM dåliga konsol-portar 0_0 usch jag ryser bara jag tänker på detta brott som bedrivs mot oss som gillar att spela.

Men jag erkänner att när jag körde Metro 2033, tävlade mitt 6990 i hårtorks-vm, dock så hade jag det rätt varmt i rummet så det är förståeligt.

Jag har svårt att se tjusningen hos Nvidias kort,
jag gillar råstyrkan och finstiltheten jag får hos AMD.

Det roliga är dock att i princip varje gång så lyckas AMD komma över Nvidias grejjor när det gäller prestanda.

Mitt allra första kort fick jag av min mor, jag hittade kortet på Q-prodata i Degerfors (numera konkurserade), och jag minns att jag blev oerhört begeistrad när jag fick se dess finesser o grejjor. vill minnas att året var 2004 om jag nu minns rätt, så jag sprang över i grannbutiken berättade om kortet (mor hajjade noll) och så sa jag vad det kostade, och så fick jag gå och köpa det.
och satan i gatan vilket kort, det klarade tunga spel då jag hade det och jag körde alltid på max.

Det var ett Asus EAX1600XT Silent på 512mb ddr2 om inte annat så är det identiskt utséendemässigt.

Tyvärr mötte det döden då det behövde ny kylpasta, då min polare som mytomerade om att han kunde det, kletade dit det och det pajjade.
Då blev jag ledsen i ögat =(

Mitt andra kort fick jag av en polare (som ersättning för det han pajjade) och det var ett ATI Radeon HD 4850 512M.

Men då gillade jag mitt första bättre.

Och nu har jag mitt AMD Radeon HD 6990.

Inget av dessa kort har någonsin svikit mej vare sej det gäller prestanda eller kvalité.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag har lite svårt att se din jämförelse här. När jag handlar på "ICA" väljer jag vissa matvaror och sedan försvarar mitt val av dessa, även om de bevisligen är sämre än några andra varor? Nej, så funkar inte jag.

Erkänn att du väljer YES diskmedel framför ICA basic och försvarar YES för de tre bokstäverna på flaskan HAHAHA

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Erkänn att du väljer YES diskmedel framför ICA basic och försvarar YES för de tre bokstäverna på flaskan HAHAHA

Du borde verkligen läsa de inlägg jag skrev före det där, så hade din fråga varit helt onödig. Dessutom, varför besvara detta först nu efter nästan fyra månader?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men i februari hade AMD sitt nya kort ute medans Nvidia var på väg med sitt nya. Varför tror du att AMD sänkte så mycket som dom gjorde, inte är det för att vara snälla iaf utan för att sälja något alls. AMD ligger tyvärr väldigt illa till.

Skickades från m.sweclockers.com

De ligger ju snarare bättre till på gpu-marknaden då de delar marknaden av diskreta grafikkort rakt av och dessutom används integrerade i APUer. Nvidia har tillväxtmarknader som smarta telefoner och pekplattor på ARM (och en av de svagaste integrerade GPUerna som får spö av IP/produkter som AMD sålde till Qualcomm och Broadcom) AMD har tillväxtmarknader som att komma med fokuserade och tidiga produkter för ARM-servermarknaden. Chip de inte behöver ödsla några utvecklingsresurser på när det gäller grafik. Nvidia och AMD sänker alltid priserna och justerar MSRP efter modellerna som finns ute på marknaden, det är svårt att göra det innan det finns något. Ingen av dem kommer sluta utveckla grafikprocessorer.

Varken Kepler eller Southern Islands/GCN har knappt kommit ut på en av de större marknaderna än, den mobila.

Nvidia är ganska ensamma på sitt hörn även om AMD försöker hjälpa dem med att ha HSA Foundation och HSA ISA och runtime öppet. De kan inte leva på CUDA hur länge som helst det kommer senare att halka efter.

På den handhållna sidan har vi ju också ARM (Mali), Imagination, Qualcomm och Vivante som är de viktiga spelarna. Alla utom Qualcomm och Broadcom licensierar också ut sina grafikprocessorer som IP. Eller tja, det gör ju inte längre AMD heller, Intel (tänk Atom Saltwell) kommer inte göra det och Nvidia kommer inte göra det.