SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite synd att ni inte testade någon disk från A-data som jag har gillat som ett budget märke både på ram-marknaden och nu också som SSD.

Men med lite tur kanske ni kan komplettera med tiden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Har inte läst hela tråden, men..

Det är väl inte prestandan folk har klagat på, gällandes deras diskar, utan stabiliteten, att de börjar krångla med det ena och det andra med blåskärm och hela kalaset. Många har klarat sig bra, oftast löst sig med firmware uppdatering, men också många kunder som förlorat mycket data på kuppen och självklart blivit besvikna. Han man väl fått dåligt rykte i början är det svårt att bli av med det, och det kan jag förstå, säkra före osäkra.

Tyvärr säger inte ett sådant här test allt, detta är ju bara siffror för stunden, hur diskarna funkar i långa loppet återstår fortf och se med tiden.

Har en OCZ Vertex 2 och får blåskärmar lite nu och då. Är det försent att uppdatera firmware när det har börjat blåskärma?

Edit: Visade sig va en Agility 3 när jag tittade efter Men är det samma med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kyrkan! Mer ram drar mer batteri, bytbara batterier kostar för mycket och implementeras allt mer sällan.

Nej mer RAM drar mindre batteri.. det är skillnad på mobiler..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Har en OCZ Vertex 2 och får blåskärmar lite nu och då. Är det försent att uppdatera firmware när det har börjat blåskärma?

Edit: Visade sig va en Agility 3 när jag tittade efter Men är det samma med dom?

Aldrig försent att uppgradera Kolla dock så den uppgraderingen inte rensar hela din disk så du står med en helt tom sedan. Används t.ex. CloneZilla för att clona disken till en annan disk under processen, och clona tillbaka.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag måste verkligen ta och skaffa mig en, det är inte kul att vänta 5 min på att komma in på internet efter att Windows bootat klart -.-. Men tanken att behöva installera allting igen avskräcker mig.

Vad jag fick höra av en som är rätt insatt på datorer osv är att sålänge datan på din c:\ tex inte överstiger kapaciteten på den nya ssdn så är det inget problem att göra en image och lägga över på den nya.

Så dra ner acronis eller något annat som fungerar, boota och skapa en image av din os:disk(fördel om datan lagrad på den inte överstiger din nya ssd Denna image kan du tex lagra på en usbdisk eller om du har en annan disk i burken.
Stäng av datorn, koppla ur din gamla disk, in med den nya och boota med acronis och lägg över imagen till nya ssdn. Starta om som vanligt. Voila!

Har för mig att om man körde xp så kunde man också göra detta men det blev inte lika bra, har glömt bort vad det var som var sämre, har också för mig om man formaterade den på en burk som körde win7 så var det bättre, någon vet säkert vad jag yrar om?

Permalänk

Ytterligare en bra test på SweC. Framför allt sista testen (totyren) är super. Jag liksom många andra medlemmar här kör något sina system till max(överklockat spelburk), så ger sista testen en fingervisning om hur bra SSDerna kommer att fungera om 2-3 år.

Om OCZ Vertex 4 testades på samma så verkar den vara bästa köp. Jag vill ha en SSD som inte tappar presstandard med tiden. Ok jag vet att man kommer att tappa en del men ...

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Vad jag fick höra av en som är rätt insatt på datorer osv är att sålänge datan på din c:\ tex inte överstiger kapaciteten på den nya ssdn så är det inget problem att göra en image och lägga över på den nya.

Så dra ner acronis eller något annat som fungerar, boota och skapa en image av din os:disk(fördel om datan lagrad på den inte överstiger din nya ssd Denna image kan du tex lagra på en usbdisk eller om du har en annan disk i burken.
Stäng av datorn, koppla ur din gamla disk, in med den nya och boota med acronis och lägg över imagen till nya ssdn. Starta om som vanligt. Voila!

Har för mig att om man körde xp så kunde man också göra detta men det blev inte lika bra, har glömt bort vad det var som var sämre, har också för mig om man formaterade den på en burk som körde win7 så var det bättre, någon vet säkert vad jag yrar om?

Intressant. Dock har man läst mycket om att det är fördelaktigt med en ren installation av OS:et efter ett byte till SSD. Men jag ska helt klart ha det i åtanke, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag måste verkligen ta och skaffa mig en, det är inte kul att vänta 5 min på att komma in på internet efter att Windows bootat klart -.-. Men tanken att behöva installera allting igen avskräcker mig.

Skrivet av creativ:

Vad jag fick höra av en som är rätt insatt på datorer osv är att sålänge datan på din c:\ tex inte överstiger kapaciteten på den nya ssdn så är det inget problem att göra en image och lägga över på den nya.

Så dra ner acronis eller något annat som fungerar, boota och skapa en image av din os:disk(fördel om datan lagrad på den inte överstiger din nya ssd Denna image kan du tex lagra på en usbdisk eller om du har en annan disk i burken.
Stäng av datorn, koppla ur din gamla disk, in med den nya och boota med acronis och lägg över imagen till nya ssdn. Starta om som vanligt. Voila!

Har för mig att om man körde xp så kunde man också göra detta men det blev inte lika bra, har glömt bort vad det var som var sämre, har också för mig om man formaterade den på en burk som körde win7 så var det bättre, någon vet säkert vad jag yrar om?

Kan sammanfatta lite bättre:

Så länge din C:/ disk inte överstiger med använt utrymme, över den SSD du vill ha, går det enkelt att flytta/clona data från C:/ till en ssd. Du kan i diskhanteraren i Widnwos krympa C:/ disken till minsta möjliga (gärna nån GB över).

Använd istället CloneZilla, ladda ner, bränn på skiva eller boota som USB-sticka. Då kan du där välja Från partition, till lokal disk. Kom ihåg att det kan finnas en partition på ~100MB som måste över också. Men om du krymper disken till mindre än SSD har jag för mig du kan köra Från disk till disk (lokal disk till lokal disk).

Sen är det bara att starta som vanligt med SSD;n. I värsta fall finns ju alla kvar på den mekaniska om du skulle råka göra fel, men om valt diskar i fel ordning, att du skrivit från SSD till mekaniska, så är ju datan förmodligen överskriven.

Angående XP så är det avsaknad för TRIM-stöd för SSD diskar, något som finns by default i Windows 7 och 8. TRIM tillåter SSD;n att skriva ut jämnt antal gånger på alla lediga ställen, vilket kan skjuta upp livslängden mycket längre på disken.

Har själv gjort detta på min bärbara, den mekaniska disken är ju förbannat slö som OS-disk!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan sammanfatta lite bättre:

Så länge din C:/ disk inte överstiger med använt utrymme, över den SSD du vill ha, går det enkelt att flytta/clona data från C:/ till en ssd. Du kan i diskhanteraren i Widnwos krympa C:/ disken till minsta möjliga (gärna nån GB över).

Använd istället CloneZilla, ladda ner, bränn på skiva eller boota som USB-sticka. Då kan du där välja Från partition, till lokal disk. Kom ihåg att det kan finnas en partition på ~100MB som måste över också. Men om du krymper disken till mindre än SSD har jag för mig du kan köra Från disk till disk (lokal disk till lokal disk).

Sen är det bara att starta som vanligt med SSD;n. I värsta fall finns ju alla kvar på den mekaniska om du skulle råka göra fel, men om valt diskar i fel ordning, att du skrivit från SSD till mekaniska, så är ju datan förmodligen överskriven.

Angående XP så är det avsaknad för TRIM-stöd för SSD diskar, något som finns by default i Windows 7 och 8. TRIM tillåter SSD;n att skriva ut jämnt antal gånger på alla lediga ställen, vilket kan skjuta upp livslängden mycket längre på disken.

Har själv gjort detta på min bärbara, den mekaniska disken är ju förbannat slö som OS-disk!

Tack för att du tog dig tiden att förklara, dock verkar en ren installation vettigare med tanke på hela processen som krävs. Hur lat jag må än vara lär jag undkomma desto fler problem den vägen.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att efter ha läst ett gäng SSD-tester nu, fortfarande inte helt fattar konsekvenserna av tortyrtestet. Är prestandan *permanent* nedsatt, för produktens resterande livstid. Eller återkommer den efter en längre period, beroende på modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Tack för att du tog dig tiden att förklara, dock verkar en ren installation vettigare med tanke på hela processen som krävs. Hur lat jag må än vara lär jag undkomma desto fler problem den vägen.

Well, de låter kanske mycket, men är inte det, och hela processen tar kanske cirkus 20min som max, och du slipper installera om allt, lägga över alla privata filer, alla program etc etc. Så länge du läser det som sägs på skärmen, är det svårt att göra fel.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Well, de låter kanske mycket, men är inte det, och hela processen tar kanske cirkus 20min som max, och du slipper installera om allt, lägga över alla privata filer, alla program etc etc. Så länge du läser det som sägs på skärmen, är det svårt att göra fel.

Det låter frestande nu när man slipper alla installationer, jag ska fundera vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Det låter frestande nu när man slipper alla installationer, jag ska fundera vidare.

Gört, bara fråga om du känner dig osäker!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se alla i slutsatsen, sj tycker jag det ser ut om OCZ får bra i alla test vilket borde ge den ganska bra betyg.

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå testresultaten.. blev verkligen inte klokare och förstår inte hur jag ska vårda mina SSD:er.
Skulle vilja ha lite förklaring kring TRIM, återställning och vilotid.

Kan någon hjälpa?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Hål i huvudet när ni delade ut priserna till Samsung?
Frågetecken om långsiktig prestanda och återhämtning är väl viktigaste för en slutkonsument som avser att använda enheten i flera år. Om inte återhämtningen är 100% kommer flitigt användande leda till att enheten successivt tappar mer och mer prestanda.
Med dom resultaten skulle jag nog hålla mig så långt från Samsung 840 i alla utförande som det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag tyckte nog Samsung INTE imponerade efter tortyrtestet. Kul när den är ny, men sen....

Skrivet av Paradoxnode:

Samsung-resultaten av tortyrtesten var avskräckande

Skrivet av sesam2k:

Hål i huvudet när ni delade ut priserna till Samsung?
Frågetecken om långsiktig prestanda och återhämtning är väl viktigaste för en slutkonsument som avser att använda enheten i flera år. Om inte återhämtningen är 100% kommer flitigt användande leda till att enheten successivt tappar mer och mer prestanda.
Med dom resultaten skulle jag nog hålla mig så långt från Samsung 840 i alla utförande som det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis löses det med en firmwareuppgradering men annars håller jag med er.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Nu måste jag ju bara fråga er på Sweclockers, men använde ni värdena från det gamla testet av Vertex 4 i detta test? För det testet kördes nämligen med original-firmware som i ärlighetens namn inte var det bästa. Hastigheten har ökat markant med deras nya firnwares (1.5 är nyast för tillfället) vilket gör att siffrorna kring Vertex 4 känns missvisande.

Själv väntar jag på OCZ:as nästa SSD, Vector, som ska släppas mot slutet av året och som enligt de själva ska prestera bättre än Vertex 4.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag måste verkligen ta och skaffa mig en, det är inte kul att vänta 5 min på att komma in på internet efter att Windows bootat klart -.-. Men tanken att behöva installera allting igen avskräcker mig.

Det behöver inte alltid vara svårt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen kom de här testerna. Har väntat ett bra tag nu..

Intressant att disken jag spanat in, Samsung 840 Pro, är så bra som jag trodde prestandamässigt. Trist att den inte fungerar optimalt. Hoppas det löser sig av firmware..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Corsair Performance Pro ???
Den disken finns det ingen info på, men jag reagerade över att värderna i tortyrtestet ser i princip exakt likadana ut oavsett hur "plågad" disken än är. Vad är det som händer där? Verkar ju helt klart som att dom har löst problemet helt och hållet. Den disken vill jag ju veta mera om.

Permalänk
Medlem

Beställde en Samsung 840 Pro 256GB förre veckan, får hoppas att det går bra trots att tortyrtestet inte såg nå vidare trevligt ut. Förhoppningsvis ska jag klara mig eftersom jag inte använder mig så hårt av hårddisken, har en Kingston 40GB som har tutat på i 3 år och håller fortfarande bra, trots omformatering och inget stöd av TRIM (dessa hade krets från Intel i sig men Intel bestämde sig för att inte släppa någon firmware till Kingston så att TRIM kunde aktiveras).

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Äntligen ett färskt SSD-test! Har hållit ögonen på Samsung SSD 840 Pro-serien och prestandan verkar väldigt bra, men det var tråkigt att läsa om prestandabortfallet av hård belastning efter TRIM. Jag hoppas som fler skrivit att dessa problemen kommer att kunna lösas med firmware-uppdateringar. Så just det momentet var lite av en besvikelse när man vart sugen på att uppgradera till 256 GB-versionen.

Samsung SSD 830 har ju visat sig vara riktigt stabil, så det vore tråkigt om 840 Pro inte når upp till samma nivå livslängdsmässigt, men men. Även jag saknade även Plextor M5 Pro i testet.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Honk:

Då får det bli en RAID config som ger mig hastighet på bekostnad av säkerhet....såvida inte något moderkort stöder hårdvaru RAID5.

Supermicron tillverkar några kort med inbyggd RAID-kontroller för SAS och om inte jag förstått fel så kan du köra SATA-diskar via SAS men inte tvärt om.
http://supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C600/X9DAX-7F....

Ett STORT problem med en sådan lösning är att betala 8000kr för ett moderkort och sedan två Xeon processorer som kostar över 5000kr styck om du ska kunna spela med dessa.

Ett RAID-kort är ganska billigt i jämförelse

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DyoXiGen:

Nu måste jag ju bara fråga er på Sweclockers, men använde ni värdena från det gamla testet av Vertex 4 i detta test? För det testet kördes nämligen med original-firmware som i ärlighetens namn inte var det bästa. Hastigheten har ökat markant med deras nya firnwares (1.5 är nyast för tillfället) vilket gör att siffrorna kring Vertex 4 känns missvisande.

Själv väntar jag på OCZ:as nästa SSD, Vector, som ska släppas mot slutet av året och som enligt de själva ska prestera bättre än Vertex 4.

Samtliga referensenheter, inklusive Vertex 4, testades givetvis om med senaste tillgängliga firmware-version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Test på de billigare modellerna skulle vara kul, runt 120gb. Samsung 830, sx900 och liknande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Jag har svårt att förstå testresultaten.. blev verkligen inte klokare och förstår inte hur jag ska vårda mina SSD:er.
Skulle vilja ha lite förklaring kring TRIM, återställning och vilotid.

Kan någon hjälpa?

Skrivet av sesam2k:

Hål i huvudet när ni delade ut priserna till Samsung?
Frågetecken om långsiktig prestanda och återhämtning är väl viktigaste för en slutkonsument som avser att använda enheten i flera år. Om inte återhämtningen är 100% kommer flitigt användande leda till att enheten successivt tappar mer och mer prestanda.
Med dom resultaten skulle jag nog hålla mig så långt från Samsung 840 i alla utförande som det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CCWarlock:

Äntligen kom de här testerna. Har väntat ett bra tag nu..

Intressant att disken jag spanat in, Samsung 840 Pro, är så bra som jag trodde prestandamässigt. Trist att den inte fungerar optimalt. Hoppas det löser sig av firmware..

Skrivet av Bewise:

Beställde en Samsung 840 Pro 256GB förre veckan, får hoppas att det går bra trots att tortyrtestet inte såg nå vidare trevligt ut. Förhoppningsvis ska jag klara mig eftersom jag inte använder mig så hårt av hårddisken, har en Kingston 40GB som har tutat på i 3 år och håller fortfarande bra, trots omformatering och inget stöd av TRIM (dessa hade krets från Intel i sig men Intel bestämde sig för att inte släppa någon firmware till Kingston så att TRIM kunde aktiveras).

Skrivet av Ziegfried:

Äntligen ett färskt SSD-test! Har hållit ögonen på Samsung SSD 840 Pro-serien och prestandan verkar väldigt bra, men det var tråkigt att läsa om prestandabortfallet av hård belastning efter TRIM. Jag hoppas som fler skrivit att dessa problemen kommer att kunna lösas med firmware-uppdateringar. Så just det momentet var lite av en besvikelse när man vart sugen på att uppgradera till 256 GB-versionen.

Samsung SSD 830 har ju visat sig vara riktigt stabil, så det vore tråkigt om 840 Pro inte når upp till samma nivå livslängdsmässigt, men men. Även jag saknade även Plextor M5 Pro i testet.

Nu är detta inget problem vid normal användning. plus att disken återhämtar sig vid sekventiell skrivning. Så länge du inte enbart skriver små slumpmässiga filer så kommer disken aldrig att hamna i detta läge (och det gör man inte som normalanvändare). Ananad förklarar det bättre i sitt test av 840:

http://www.anandtech.com/show/6337/samsung-ssd-840-250gb-revi...

I detta test kan man se hur prestandan återkommer i samband med sekventiell skrivning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Nu är detta inget problem vid normal användning. plus att disken återhämtar sig vid sekventiell skrivning. Så länge du inte enbart skriver små slumpmässiga filer så kommer disken aldrig att hamna i detta läge (och det gör man inte som normalanvändare). Ananad förklarar det bättre i sitt test av 840:

http://www.anandtech.com/show/6337/samsung-ssd-840-250gb-revi...

I detta test kan man se hur prestandan återkommer i samband med sekventiell skrivning.

Wunderbar, tack!

Får dock se om den fortfarande vinner om två månader när det är dags. Åandrasidan vill man ju ha en disk med några firmwares på nacken.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Wunderbar, tack!

Får dock se om den fortfarande vinner om två månader när det är dags. Åandrasidan vill man ju ha en disk med några firmwares på nacken.

Bäst är det väl med en disk som inte behöver ett par uppdateringar av firmware

Troligen kommer priset på 840 att ha sjunkit en hel del till dess då den bör vara betydligt billigare att tillverka än 840pro eller andra diskar med mlc nand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Bäst är det väl med en disk som inte behöver ett par uppdateringar av firmware

Troligen kommer priset på 840 att ha sjunkit en hel del till dess då den bör vara betydligt billigare att tillverka än 840pro eller andra diskar med mlc nand

Dåligt formulerat. Jag menar självklart att jag vill ha några firmware updates på disken jag köper. Känns bättre så av någon anledning.

Jepp TLC är spännande. Får se hur de fungerar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya