Noctua adderar 140 mm-fläktar till A-serien

Permalänk
Melding Plague

Noctua adderar 140 mm-fläktar till A-serien

Det blir fler chokladbruna fläktar när österrikiska Noctua introducerar tre nya modeller i storleksklassen 140 mm, samtliga anpassade för låg ljudnivå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna färg...
Antingen hatar man den eller så älskar man den. Men jag nog en liten hatkärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Denna färg...
Antingen hatar man den eller så älskar man den. Men jag nog en liten hatkärlek

Extremt ful imo.

Så länge noctua inte lanserar dessa fläktar i svart så håller jag mig till gentle-typhoon.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Denna färg...
Antingen hatar man den eller så älskar man den. Men jag nog en liten hatkärlek

Jag älskar den!

Skön och harmonisk färg, inget skrikigt eller tråkigt. Gör sig fint!

Permalänk
Medlem

...men fortfarande ful och överprisad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trevligt att min hovleverantör uppdaterar sina produkter.

Har dock inte fattat varför det är specifika varvtal på fläktarna.
Sånt ställar man ju in i bios ändå.
Kör min 140mm flx på 750rpm (lite för snabbt för mitt tycke men blev för varmt annars).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är, men jag tror att jag älskar Noctua. Jag gillar att de kör på med sin färg; det gör Noctua till Noctua. Svart hade gjort dem mindre iögonfallande, och mer en fläkt bland alla andra miljoner fläktar.

Tack för att ni finns, och fortsätter jobba!

Permalänk

Låter högintressant för en som står i begrepp att köpa nytt. Får nog göra lite efterforskningar på dessa, eller finns det rentav någon som har handlat dessa redan? Skulle uppskatta om någon erfaren fläktfanatiker gjorde en enklare subjektiv bedömning om dessa fläktar avseende kylning och ljudnivå.

Permalänk
Avstängd

Hudfärj och avföring är väl vackert
Nä men det är bra grejjer det här med noctua

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

det ser nice ut om det inte vore för den där bajsfärgen

Permalänk
Medlem

Kommer det nya 140mm för 280mm radiatorerna också?

Permalänk
Medlem

Fula? vem sitter och kollar på fläktarna, när man har en dator skärm att kolla på

Permalänk

Trevligt, för de som proriterar ljudnivå framför utseende, vill säga.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah! Bubble gum:

Låter högintressant för en som står i begrepp att köpa nytt. Får nog göra lite efterforskningar på dessa, eller finns det rentav någon som har handlat dessa redan? Skulle uppskatta om någon erfaren fläktfanatiker gjorde en enklare subjektiv bedömning om dessa fläktar avseende kylning och ljudnivå.

Det som Noctua bruakr vinna på är att deras fläktbrus ofta uppfattas snällare och mildare än andra fläktars. Även om ljudnivån är samma som andra tysta fläktar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Luftflödet ser en aning optimistiskt ut

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det som Noctua bruakr vinna på är att deras fläktbrus ofta uppfattas snällare och mildare än andra fläktars. Även om ljudnivån är samma som andra tysta fläktar.

Problemet är att recensioner och dylikt oftast mäter ljud i dB, vilket endast tar hänsyn till ljudstyrka, och inte till frekvens. Ett brandlarm har inte högre dB än en gräsklippare, men vad lyssnar du helst på?

Skulle vilja se fler inkorporera Sone som mätenhet istället.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Den där hemska färgen.. Tänk om dom kunde komma med nått nytt.. typ svart eller vitt för den delen. Då kanske dom hittar en potentiell köpare i mig. Jag är inte så känslig, men Noctuas är faktiskt fula!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

När kommer dom?

Permalänk
Medlem

(Tänker på chokladglass....)

Jag har en gentle typhoon, men jag tycker det verkar rätt pilligt att få en sån som inte har vinande, de må vara tysta för att vara högpresterande, men inte speciellt tysta jämfört med bra fläktar med vätske/olje upphängning, fractal designs t ex.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Laxrosa och bajsbrun det är störigt att ha egna färger, det är ju bara deras fläktar som käns igen på långt håll.
Men de första generationerna var mera rosa, nu är dom mera beige.
Köpte 4st Noctua NF-F12 120mm 1500rpm för 99:- st för nåon månad sedan, det är kvalitet ända ut i kartongen.
Det känns inte som att den är gjord av plast, som andra vanliga fläktar.
Det var på tiden att dom konner ned 140mm fläktar som har 140mm hålform, så man slipper specialfästen.
Nu kan Corsair få komma med en Hxxx med 140mm radiator oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Grymt att flx fläktarna finns i 140mm nu också. Slår LÄTT gentle typhoon i tysthet/prestanda.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Grymt att flx fläktarna finns i 140mm nu också. Slår LÄTT gentle typhoon i tysthet/prestanda.

Då har du missförstått vad man använder fläktarna till. Jag tar lätt GT före vad som helst från överskattade Noctua. Vem vill ha en fläkt som delar färgschema med Shurgard? Det finns gott om andra fläktar som slår bägge på fingrarna när det gäller ljud. Både nivå och hur det uppfattas.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Grymt att flx fläktarna finns i 140mm nu också. Slår LÄTT gentle typhoon i tysthet/prestanda.

Inte enligt detta test iallafall, här slår GT Noctua.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans-roundup_28.html#sect0

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Avstängd

ADDERAR?

som titeln säger...
"Noctua adderar 140 mm-fläktar till A-serien"

kom igen, grabbar, måste vi pissa på språket? vad är det för fel på att skriva "lägger till"?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GannTrader:

Tro mig, jag är extremt känslig för sånt ljud. Hade 5 gentle typhoon fläktar i min hushbox som jag tyckte lät förskräckligt mycket. Bytte ut dessa mot flx fläktarna och oj oj vilken skillnad säger jag bara, flyttar dessutom mer luft i lägre fläktläge då dom har 60 cmf vid 1200rpm.
Coilwhinet på gentle typhoon fläktar är allmänt känt också, googla det.

Inte ens i samma liga.

Permalänk

Någon som vet när dessa kan köpas?
Äntligen några fläktar man kan ha där fram på fractal arc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen en PWM styrd 140 mm fläkt till min NH-D14, blir köp av en sån och en 120 mm dito när den kommer i butik.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Tro mig, jag är extremt känslig för sånt ljud. Hade 5 gentle typhoon fläktar i min hushbox som jag tyckte lät förskräckligt mycket. Bytte ut dessa mot flx fläktarna och oj oj vilken skillnad säger jag bara, flyttar dessutom mer luft i lägre fläktläge då dom har 60 cmf vid 1200rpm.
Coilwhinet på gentle typhoon fläktar är allmänt känt också, googla det.

Inte ens i samma liga.

Smaken är ju som ... Själv har jag både GT och Noiseblocker Multiframe och de är definitivt väldigt tysta, jag är också väldigt känslig för fläktljud. Coilwhinet på GT har jag då inte på mina men vet att det förekommer.

Huvudsaken är att man använder fläktar man är nöjd med.
Själv ser jag fram emot Noctuas aktivt dämpade fläktar, ska komma nästa år, som om dom får det att funka kan bli riktigt tysta.

Visa signatur

/GannTrader