Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Hur går det med ditt bygge? Har du hunnit testa något ännu?

Tyvärr inte, blir till helgen.
Förra helgen blev det en update av den stationära istället. Slängde i Asus P8Z77 mITX kortet som inte funkade i HTPCn tillsammans med en i5-3570K, 8GB DDR3 och en SSD. Efter två timmars pyssel (snyggade upp i lådan också och bytte optisk drive) så var allt klart och snurrade, synd att inte HTPCn gick lika smidigt....

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Ja, kan bara hålla med. Mycket intressant och trevlig läsning här. Men va kan man vänta sig när så många göteborgare är med

Tack för inputen. Skåpet är inte helt stängt, utan det finns lite luft intag bak och sen har jag satt en luck-tryck-öppnar-manick på framsidan som gör att luckan kan stå öppen ett par cm. Att hålla koll på tempens är jag van att göra så det skall inte vara några problem. Om det nu är så att maskinen kommer gå varm så antar jag att

Kör idag en Intel Atom 330 tror jag det är och de .x264 mkver jag matar den med, klarar den med bravur. Kommer inte köra 3D då vi inte har en sådan TV och ja, det jag mest är ute efter är problemfri uppspelning av Silverlight streaming via nätet, alltså Viaplay, premier league, är ett måste för mig. Då Silverlight idag inte är hårdvaru acellerat så måste jag ha en snabbare cpu än 1.6Ghz dual core. Om jag behöver dom sista 500MHz:en, ja det vet jag inte.

Låter helt klart som att 90W borde klara även en lite mer effektkrävande processor, så ja, det är bara att välja antar jag.

Sen så har Viaplay hintat att hardvarustödd acelleration kommer inom kort, men en uppdatering av min ASUS EEEBOX 1012 är på sin plats i alla fall

Du har kört din HTPC ett tag nu, fortfarande nöjd? Kan inte tänka mig att det varit några prestandaproblem?

Jag är svinnöjd faktiskt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Ursäkta en kanske utbota dum fråga. Men jag blir skitsugen på att göra ett bygge när jag läser tråden.

Frågan: Jag har en mediaspelare idag, en Netgear NTV550 som spelar upp det mesta och man kommer så att säga direkt in i ett menysystem som är lätt att använda för "alla". Men den är slö, laggig och hänger sig hela tiden. Dessutom har den inte Webläsare. Frågan blir då, kan man göra ett sånthär bygge som blir enkelt att använda för "alla". Alltså att man kommer in i exempelvis XBMC och har en fjärr som fungerar bra tillsammans och liksom bara fungerar. Eller måste den som rattar en HTPC vara kunnig och kanske måste mecka lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Ursäkta en kanske utbota dum fråga. Men jag blir skitsugen på att göra ett bygge när jag läser tråden.

Frågan: Jag har en mediaspelare idag, en Netgear NTV550 som spelar upp det mesta och man kommer så att säga direkt in i ett menysystem som är lätt att använda för "alla". Men den är slö, laggig och hänger sig hela tiden. Dessutom har den inte Webläsare. Frågan blir då, kan man göra ett sånthär bygge som blir enkelt att använda för "alla". Alltså att man kommer in i exempelvis XBMC och har en fjärr som fungerar bra tillsammans och liksom bara fungerar. Eller måste den som rattar en HTPC vara kunnig och kanske måste mecka lite?

Min htpc funkar exakt så som du beskriver din spelare. Allt ansvar ligger på han som installerar allt. In med windows sedan installera drivrutinerna och sen in med xbmc och slutligen lägg en genväg till xbmc i autostarten eller registret.

Tänk bara på att du surfar inte inne i xbmc utan i windows. De kanske finns nåt program till xbmc för att surfa däe inne men jag tror inte på den lösningen.

Blir de enkelt? Well min morsa rattar min htpc när hon är här med visserligen piltangenterna men en logitech harmony fjärr hade varit minst lika stabil. Min kärring brukar också ratta htpcn. Jag tycker de är enkelt men jag tror de beror på användaren

Hmmm... Jag kanske sätter ihop en video över allt nåndag. Kan kanske vara bra för tråden. Gå igenom lite av hur jag styr allt. Kärringen har dock min bättre kamera just nu i usa.. Men hon är tillbaka om två veckor

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag flikar in med ett litet svar, även om det inte var mig ens frågade

Jag är sjukt nöjd med min ljudlösa maskin!, använder den dessutom som vanlig arbetsmaskin där all surf, spel, videokodning osv sköts.
3225'ans modell av Core i3 är sjukt kraftfull ändå, och tillsamans med en SATA600 SSD är det riktigt bra fart på sakerna!

Detta är en dator jag kommer ha länge, och som radx nämnt många gånger, det är enkelt att längre fram uppdatera hårdvaran i form av nytt moderkort/cpu/minnen till att passa standarden om 2-3 år.

Jag är bara glad att du flikar in, all input är bra input. Förutom att jag blir än mer sugen nu

Skrivet av radx:

Jag är svinnöjd faktiskt

Gött!!!

Låter som att detta verkligen är DEN konfigurationen man skall ha som en HTPC, med tanke på pris, prestanda, ljudnivå och användningsområde. Sen kan man ju självklart tänkas sig ett annat chassi, om man inte behöver ha den så ljudlös eller snygg som Streacom chassit är.

Skulle dock vara kul att se en jämförelse med AMD processor och liknande setup.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av radx:

Blir de enkelt? Well min morsa rattar min htpc när hon är här med visserligen piltangenterna men en logitech harmony fjärr hade varit minst lika stabil. Min kärring brukar också ratta htpcn. Jag tycker de är enkelt men jag tror de beror på användaren

Hmmm... Jag kanske sätter ihop en video över allt nåndag. Kan kanske vara bra för tråden. Gå igenom lite av hur jag styr allt. Kärringen har dock min bättre kamera just nu i usa.. Men hon är tillbaka om två veckor

Antar att din "kärring" inte hänger på sweclockers?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Antar att din "kärring" inte hänger på sweclockers?

hahaha.. nä kärringen hänger inte här.. hon "hänger" på matlagningssidor.. youtube och bloggar.. å sånt typ.. Hon är inte så teknikintresserad, även om jag har lyckats få henne lite mer intresserad.. surfplattor och smartphones o dylikt har hon iaf så hon är väl lite mer bevandrad än de utan dessa saker.

PS. Morsan hänger inte på Sweclockers heller

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

hahaha.. nä kärringen hänger inte här.. hon "hänger" på matlagningssidor.. youtube och bloggar.. å sånt typ.. Hon är inte så teknikintresserad, även om jag har lyckats få henne lite mer intresserad.. surfplattor och smartphones o dylikt har hon iaf så hon är väl lite mer bevandrad än de utan dessa saker.

PS. Morsan hänger inte på Sweclockers heller

Tänkte mer på att du kallar henne kärring, när jag gör det hemma så blir stämmningen lite sisådär kan man väl säga

Haha näe det hade varit väldigt annorlunda om din morsa hängt här

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Howdy boys!

Nu har jag suttit och tänkt fram och tillbaka en längre tid på vilken typ av HTPC jag vill bygga.
Och för att få någorlunda WAF så har detta chassie accepterats för adoption.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843009

MEN... Då jag fått många fina tipps i denna eminenta tråd så är jag på banan med vilka komponenter jag ska installera i skönheten.
Dock, så har jag lite fundering kring grafikkort.. jag kommer köra XMBC till 90% på maskinen, men så händer det ju ibland
att boyzen samlas för att kränga några bägare och vill lira lite Flatout Ultimate carnage. (Stunt mode ftw!)

Ljudvolymen vid load spelar egentligen igen roll, då när man sitter med polarna så lär man inte höra den ändå.
så är det något som har tips på en GPU som är tyst och skötsam vid normalt filmtittande, men som ändå klarar av lite spelande?
budget ? .. max 1500 riksdaler för GPUn

/gidde

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Tänkte mer på att du kallar henne kärring, när jag gör det hemma så blir stämmningen lite sisådär kan man väl säga

Haha näe det hade varit väldigt annorlunda om din morsa hängt här

Vad jag kallar henne här och vad jag kallar henne framför henne är två helt skilda saker. Jag skulle inte kalla henne kärring in her face så att säga. Sedan är ju faktiskt kärring ett gammalt svenskt ord som ursprungligen kommer ifrån ordet käraste. Så att kalla någon kärring är ju inte så nedsättande som de kanske låter. Jag minns faktiskt min morfar, han kallade alltid mormor för kärring... iofs kärringfan å kärringtyg å lite allt möjligt också i mellan åt, beroende på tillställning och alkoholkonsumptionsnivå för stunden

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Howdy boys!

Nu har jag suttit och tänkt fram och tillbaka en längre tid på vilken typ av HTPC jag vill bygga.
Och för att få någorlunda WAF så har detta chassie accepterats för adoption.

http://www.silverstonetek.com/images/goods_dimension/gd06-dim...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843009

MEN... Då jag fått många fina tipps i denna eminenta tråd så är jag på banan med vilka komponenter jag ska installera i skönheten.
Dock, så har jag lite fundering kring grafikkort.. jag kommer köra XMBC till 90% på maskinen, men så händer det ju ibland
att boyzen samlas för att kränga några bägare och vill lira lite Flatout Ultimate carnage. (Stunt mode ftw!)

Ljudvolymen vid load spelar egentligen igen roll, då när man sitter med polarna så lär man inte höra den ändå.
så är det något som har tips på en GPU som är tyst och skötsam vid normalt filmtittande, men som ändå klarar av lite spelande?
budget ? .. max 1500 riksdaler för GPUn

/gidde

Tjena Gidde! Ännu en göteborgare! Vi borde döpa om tråden snart

Kanske räcker ett HD4000 för de spelet? Andreas bör kunna skicka lite ljus över detta. Han spelar ju dessutom på sin rigg. I annat fall så man nog testa sig fram. Vad har du för grafikkort idag som du använder när du lirar Flatout Ultimate Carnage? Kanske kan vi utgå ifrån de kortets prestanda och se hur väl de mäter sig i syntetiska tester mot ett HD4000. HD4000 är, om du inte vet, de integrerade grafikchip som är de snabbaste Intel har att erbjuda på sina processorer. Om du inte vill ha Intel processor så kan kanske en AMD Trinity processor fixa att driva runt spelet om de inte är för tungrott. Fast AMD processorerna är inte lika kraftiga på CPU-beräkningar och förbrukar betydligt mer ström(värme) än intels ditto men är i gengäld något billigare och du kanske slipper ett dedicerat grafikkort då. Bara en tanke.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Vad jag kallar henne här och vad jag kallar henne framför henne är två helt skilda saker. Jag skulle inte kalla henne kärring in her face så att säga. Sedan är ju faktiskt kärring ett gammalt svenskt ord som ursprungligen kommer ifrån ordet käraste. Så att kalla någon kärring är ju inte så nedsättande som de kanske låter. Jag minns faktiskt min morfar, han kallade alltid mormor för kärring... iofs kärringfan å kärringtyg å lite allt möjligt också i mellan åt, beroende på tillställning och alkoholkonsumptionsnivå för stunden

Jag förstår dig och jag är helt med på ditt plan. Brukar alltid flika in just de du nämner angående kärring, finns bara vissa tillfällen då skällsordet kärring är befogat, men det är en helt annan diskussion

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av gidde:

Howdy boys!

Nu har jag suttit och tänkt fram och tillbaka en längre tid på vilken typ av HTPC jag vill bygga.
Och för att få någorlunda WAF så har detta chassie accepterats för adoption.

http://www.silverstonetek.com/images/goods_dimension/gd06-dim...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843009

MEN... Då jag fått många fina tipps i denna eminenta tråd så är jag på banan med vilka komponenter jag ska installera i skönheten.
Dock, så har jag lite fundering kring grafikkort.. jag kommer köra XMBC till 90% på maskinen, men så händer det ju ibland
att boyzen samlas för att kränga några bägare och vill lira lite Flatout Ultimate carnage. (Stunt mode ftw!)

Ljudvolymen vid load spelar egentligen igen roll, då när man sitter med polarna så lär man inte höra den ändå.
så är det något som har tips på en GPU som är tyst och skötsam vid normalt filmtittande, men som ändå klarar av lite spelande?
budget ? .. max 1500 riksdaler för GPUn

/gidde

Partyspel FTW!

Angående GPUn, om inte den inbyggda är tillräcklig så borde väl ett begagnat 560, 6870, 7850, eller liknande vara mer än väl. Kostar inte mycket beggat. Sen kanske det tom är lite overkill, lite osäker på dock hur bra tex ett 7770 prestera, men det ligger ju helt klart under de andra jag tipsa om. Sen om det får plats i det chassit har jag inte satt mig in i. Annars så finns de ju small size (eller va de nu heter) GPUer också, ofta passivtkylda, men hur bra de presterar vågar jag inte svara på.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Partyspel FTW!

Angående GPUn, om inte den inbyggda är tillräcklig så borde väl ett begagnat 560, 6870, 7850, eller liknande vara mer än väl. Kostar inte mycket beggat. Sen kanske det tom är lite overkill, lite osäker på dock hur bra tex ett 7770 prestera, men det ligger ju helt klart under de andra jag tipsa om. Sen om det får plats i det chassit har jag inte satt mig in i. Annars så finns de ju small size (eller va de nu heter) GPUer också, ofta passivtkylda, men hur bra de presterar vågar jag inte svara på.

Hmm om han ändå har tänkt sig att bygga en helt ny burk så skulle ju han faktiskt kunna köpa en intelpropp med typ ett HD4000. Räcker inte prestandan så är de ju bara att köpa ett grafikkort i efterhand. De blir ju inga bortkastade pengar ändå. Har han tur så räcker HD4000 och sparar lite pengar i annat fall så får han i de skedet undersöka vad som känns prisvärt. Bara en tanke...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Sen så har Viaplay hintat att hardvarustödd acelleration kommer inom kort

Intressant! Var har du hört/läst detta?

Jag kör nämligen en Mac mini som HTPC idag och de enda gångerna jag hör den är vid just Viaplay-streaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Syntax-Error:

Intressant! Var har du hört/läst detta?

Jag kör nämligen en Mac mini som HTPC idag och de enda gångerna jag hör den är vid just Viaplay-streaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Från deras facebooksida

Kristofer -> Viaplay Sverige
Hej,
När kommer ni implementera hårdvarustöd acelleration så att grafikkortet avlastar processorn vid uppspelning? Har man idag en strömsnål och lite klenar laptop/nettop så funkar ej uppspelning på högsta kvalitet. Jag har idag en nettop med en Intel Atom 330 cpu och Nvidia Ion grafik, måste välja mellanläget på kvalitet för att det skall bli någorlunda bild på tvn. Varför kör ni inte med detta alternativet påslaget, var sitter begränsningen? Fixas detta kan jag bara tänka mig att ni kommer få mer kunder då fler kommer kunna använda er tjänst i bättre kvalitet.

Viaplay Sverige Hejsan Kristoffer!

Det är som så att vi har passat över bollen till Microsoft, så fort de har kommit ut med en ny uppdatering utav Silverlight så är implementeringen ett faktum

Mvh Martin, Viaplay

Kristofer -> Viaplay Sverige
Det låter något det. Finns det någon som helst tidsuppfattning när detta kan tänkas hända? Har ni gjort tester på win8 och vet om det är någon prestanda skillnad från win7?

Viaplay Sverige Visst gör de det, som ljuv musik i öronen!! Vad jag vet nu är att det skall komma inom kort, med andra ord inget bestämt.
Självklart har vi det, ingen skillnad vad det gäller prestanda, det skall vara samma toppklass som på tidigare

Mvh Martin, Viaplay

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Galet grym guide!
Sitter själv med HFX Mini som jag byggde för några år sen men de här streacom-chassin ser mycket mer lättbyggda ut (och billigare)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HD400 låter ju som rätt väg att gå för mig.. iochmed att det ju bara är att komplettera med en GPU om/när den inte håller måttet.
tack och bock för tipset !

såhär ser listan ut idag..
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2218130&view=b

SSD, och kringutrusting har jag redan liggandes

borde nog fungera ?

/g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

HD400 låter ju som rätt väg att gå för mig.. iochmed att det ju bara är att komplettera med en GPU om/när den inte håller måttet.
tack och bock för tipset !

såhär ser listan ut idag..
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2218130&view=b

SSD, och kringutrusting har jag redan liggandes

borde nog fungera ?

/g

Ser helt okej ut. Det kommer dock inte bli någon ljudlös rigg men de är inte målet heller antar jag. Jag kollade bara så alla delarna är kompatibla och de ser dom ut att vara. Tänk bara på att Intels boxade kylare brötar rätt mycket. Du kanske vill investera i en annan mer effektiv och framför allt tystare kylare framöver om du skulle störa dig på den som hänger med. Men de är ju inte en kostnad som du behöver tänka på idag.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av gidde:

HD400 låter ju som rätt väg att gå för mig.. iochmed att det ju bara är att komplettera med en GPU om/när den inte håller måttet.
tack och bock för tipset !

såhär ser listan ut idag..
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2218130&view=b

SSD, och kringutrusting har jag redan liggandes

borde nog fungera ?

/g

Lite beroende på BIOS version så är det inte säkert att processorn funkar out of the box. Var ett tips jag fick när jag tittade på B75 moderkort och tittar man på asrocks sida så krävs bios version 1.3 för just den processorn du varlt. Jag bytte genast tankebana och tittar nu på ett Asus P8H77-I istället. Men det kanske inte är ett problem för dig.

Sen är nätagget sjukt överdimensionerat, utan extra GPU så drar den riggen en bra bit under 100w vid max belastning. Har för mig att radx mätte och fick den till typ 40-50w vid väggen. Kolla några sidor tillbaka, finns nått youtube klipp där. Men det är självklart upp till dig hur du vill göra där, kanske inte är så stor prisskillnad

Lycka till!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Aha !... ja då bytte jag raskt ut till ett Asus P8H77 ... biostrassel kan man leva utan.

Att nätagget är Overkill är jag medveten om, men tanken var att jag kanske vill kasta i en GPU med lite mer kraft i framtiden.

Permalänk
Skrivet av gidde:

Aha !... ja då bytte jag raskt ut till ett Asus P8H77 ... biostrassel kan man leva utan.

Att nätagget är Overkill är jag medveten om, men tanken var att jag kanske vill kasta i en GPU med lite mer kraft i framtiden.

Hoppas att så inte är fallet på det moderkortet bara, men H77 är nya och borde inte ha några problem. Annars så finns ju ASRock Z77E-ITX. Vilket som är bäst vet jag inte, men till en HTPC så lär båda vara tillräckliga.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Från deras facebooksida

Kristofer -> Viaplay Sverige
Hej,
När kommer ni implementera hårdvarustöd acelleration så att grafikkortet avlastar processorn vid uppspelning? Har man idag en strömsnål och lite klenar laptop/nettop så funkar ej uppspelning på högsta kvalitet. Jag har idag en nettop med en Intel Atom 330 cpu och Nvidia Ion grafik, måste välja mellanläget på kvalitet för att det skall bli någorlunda bild på tvn. Varför kör ni inte med detta alternativet påslaget, var sitter begränsningen? Fixas detta kan jag bara tänka mig att ni kommer få mer kunder då fler kommer kunna använda er tjänst i bättre kvalitet.

Viaplay Sverige Hejsan Kristoffer!

Det är som så att vi har passat över bollen till Microsoft, så fort de har kommit ut med en ny uppdatering utav Silverlight så är implementeringen ett faktum

Mvh Martin, Viaplay

Kristofer -> Viaplay Sverige
Det låter något det. Finns det någon som helst tidsuppfattning när detta kan tänkas hända? Har ni gjort tester på win8 och vet om det är någon prestanda skillnad från win7?

Viaplay Sverige Visst gör de det, som ljuv musik i öronen!! Vad jag vet nu är att det skall komma inom kort, med andra ord inget bestämt.
Självklart har vi det, ingen skillnad vad det gäller prestanda, det skall vara samma toppklass som på tidigare

Mvh Martin, Viaplay

Hoppas det ligger någon sanning bakom detta och att de samtidgt lägger till stöd för surround ljud. Men Microsofts utveckling av Silverlight verkar ju mer eller mindre ha upphört.

Permalänk
Skrivet av johnzered:

Hoppas det ligger någon sanning bakom detta och att de samtidgt lägger till stöd för surround ljud. Men Microsofts utveckling av Silverlight verkar ju mer eller mindre ha upphört.

Jo precis. Har hört det med men har samtidigt svårt att tro att dom skulle ljuga om det. Återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av Syntax-Error:

Intressant! Var har du hört/läst detta?

Jag kör nämligen en Mac mini som HTPC idag och de enda gångerna jag hör den är vid just Viaplay-streaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Vilken årsmodell av Mac mini kör du?
Är du nöjd med den som HTPC?

Funderar på att köpa en Mac Mini 2012

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Hmmm... Jag kanske sätter ihop en video över allt nåndag. Kan kanske vara bra för tråden. Gå igenom lite av hur jag styr allt. Kärringen har dock min bättre kamera just nu i usa.. Men hon är tillbaka om två veckor

Du har för fan en Samsung S3 med FullHD videoinspelning.
De snuttar och videos jag tog med min (innan jag sålde... hehe) blev hur bra som helst...

Who are you trying to fool, fool? - Go record some shit for your nerdy friends

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gidde:

Howdy boys!

Nu har jag suttit och tänkt fram och tillbaka en längre tid på vilken typ av HTPC jag vill bygga.
Och för att få någorlunda WAF så har detta chassie accepterats för adoption.

http://www.silverstonetek.com/images/goods_dimension/gd06-dim...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843009

MEN... Då jag fått många fina tipps i denna eminenta tråd så är jag på banan med vilka komponenter jag ska installera i skönheten.
Dock, så har jag lite fundering kring grafikkort.. jag kommer köra XMBC till 90% på maskinen, men så händer det ju ibland
att boyzen samlas för att kränga några bägare och vill lira lite Flatout Ultimate carnage. (Stunt mode ftw!)

Ljudvolymen vid load spelar egentligen igen roll, då när man sitter med polarna så lär man inte höra den ändå.
så är det något som har tips på en GPU som är tyst och skötsam vid normalt filmtittande, men som ändå klarar av lite spelande?
budget ? .. max 1500 riksdaler för GPUn

/gidde

Skrivet av radx:

Tjena Gidde! Ännu en göteborgare! Vi borde döpa om tråden snart

Kanske räcker ett HD4000 för de spelet? Andreas bör kunna skicka lite ljus över detta. Han spelar ju dessutom på sin rigg. I annat fall så man nog testa sig fram. Vad har du för grafikkort idag som du använder när du lirar Flatout Ultimate Carnage? Kanske kan vi utgå ifrån de kortets prestanda och se hur väl de mäter sig i syntetiska tester mot ett HD4000. HD4000 är, om du inte vet, de integrerade grafikchip som är de snabbaste Intel har att erbjuda på sina processorer. Om du inte vill ha Intel processor så kan kanske en AMD Trinity processor fixa att driva runt spelet om de inte är för tungrott. Fast AMD processorerna är inte lika kraftiga på CPU-beräkningar och förbrukar betydligt mer ström(värme) än intels ditto men är i gengäld något billigare och du kanske slipper ett dedicerat grafikkort då. Bara en tanke.

Hello boys!

Yes, jag spelar på min rigg från och till och kan säga att spel som tex. Half-Life 2 flyter med över 60fps+ i 1920x1200. Painkiller samma sak.
När jag kör Starcraft 2 så får HD4000 börja bekänna färg, men visst flyter det. Dock inte detaljer i överflöd.
Diablo 3 flyter på fint med normala inställningar, full screen i samma upplösning.

Är riktigt överaskad, och grymt nöjd, över hur väl HD4000 faktiskt presterar!
Jag vet inte riktigt hur mycket Flatout -spelet du pratar om kräver, men jag vet att Flatout 2 lirade hur fint som helst på min Macbook Air med HD3000.

Skulle man dock väga in lite extra kräm rent grafikmässigt - kanske du skall ta en titt på AMD's motsvarighet till dessa byggen :: Trinity.

Skrivs mycket om det i tråden också från och till.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tja!!

Jag har kört lite SmoothVideo Project (SVP) http://www.svp-team.com/wiki/Main_Page på min htpc men jag behöver lite mer kraft. ett dedikerat grafikkort skulle inte sitta helt fel för att få det att köra så fint som möjligt När jag spelar upp mina 1080p filmer.

Jag har dessa prylar i min htpc

Intel® Core i7-3770K Processor
Streacom FC8B EVO Svart
MSI Z77IA-E53, Socket-1155

Jag undrar då om jag kan sätta in ett grafikkort? och isåfall vilket?
Det externa nätagget kommer det att behövas bytas ut ? isåfall till vilket?

Passar nån av dessa? (av de som når över det blå sträcket.

Eller detta kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757651

Permalänk
Skrivet av riddaren29:

Hej,

Vilken årsmodell av Mac mini kör du?
Är du nöjd med den som HTPC?

Funderar på att köpa en Mac Mini 2012

Jag kör en 2011 som jag köpt begagnad och sedan uppgraderat med SSD och 8GB RAM. Är hyfsat nöjd, har kört Mac minis som HTPC:s i många år. Riktigt snyggt och kompakt format, OSX är trevligt och den är som sagt ljudlös vid allt användande förutom Viaplay-streaming då fläkten susar igång. Nu ryktades det ju i tråden om eventuell accelererad Viaplay-uppspelning och då skulle den vara i det närmaste perfekt.

Jag är dock totalt allergisk mot oljud och har lagt ner ungefär samma summor på Mac minin som en hyfsad maskin med Streacoms FC8 skulle kosta - lite sugen på att byta för att få HTPC:n konstant knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du har för fan en Samsung S3 med FullHD videoinspelning.
De snuttar och videos jag tog med min (innan jag sålde... hehe) blev hur bra som helst...

Who are you trying to fool, fool? - Go record some shit for your nerdy friends

Hehe, ja, jag kanske får göra de. Iofs kommer kärringen hem på torsdag.. Fast frågan är bara vad jag ska ta upp i min lilla video i så fall. Jag ska iofs bygga två stycken system åt mina vänner. Vi har beställt alla prylar. Skulle kunna göra en liten installationsvideo. De kunde va kul. Fast då måste jag ha prylarna först. Vill inte ta isär min egna riktigt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum