Permalänk
Skrivet av Makan747:

Detta börjar bli jobbigt .. jag är ansulten i 5 minuter med BRA nätverks anslutning, sen helt plötsligt lägger det av (ENDAST FÖR MIG) .. .
Kan det vara ett virus? :/

eller så har du bara ett skit kort att köra trådlöst med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

eller så har du bara ett skit kort att köra trådlöst med.

Hmm, hur mycket kostar ett nytt?

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Hmm, hur mycket kostar ett nytt?

Trådlöst är alltid trådlöst. Försök ta en annan dator med trådlöst till ditt rum, får den lika dåliga resultat?
ex. på nytt kort http://www.inet.se/produkt/5402018/asus-pce-n53-dualband-n600

Bäst blir det alltid med kabel. En Cat6 kabel stöder 1Gbps upp till 100m så kabellängden behöver du inte oroa dig för. Försök övertyga din morsa om att du behöver kabeln.

Powerline adapters funkar endast mellan vissa vägguttag i huset, beroende på hur elen är kopplad. De kan ses som en kompromis mellan riktig kabel och trådlöst. Se videon som någon linkade tidigare.

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Hmm, hur mycket kostar ett nytt?

http://www.inet.se/kategori/35/natverk kolla själv. finns många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Trådlöst är alltid trådlöst. Försök ta en annan dator med trådlöst till ditt rum, får den lika dåliga resultat?
ex. på nytt kort http://www.inet.se/produkt/5402018/asus-pce-n53-dualband-n600

Bäst blir det alltid med kabel. En Cat6 kabel stöder 1Gbps upp till 100m så kabellängden behöver du inte oroa dig för. Försök övertyga din morsa om att du behöver kabeln.

Powerline adapters funkar endast mellan vissa vägguttag i huset, beroende på hur elen är kopplad. De kan ses som en kompromis mellan riktig kabel och trådlöst. Se videon som någon linkade tidigare.

Jag tog en bärbar upp till mitt rum, fungerar så mycket bättre ..

Sen så tog jag routern upp till morsans rum, och då fick jag ut sämre än vad jag fick när vi hade den där nere ..
Därför funderade jag på att ta routern upp till morsans rum, sedan dra en sladd därifrån? .. det enda jag oroar mig för då är att det inte heller kommer fungera så mycket bättre med kabel ..

Permalänk
Medlem

Makan det kan vara din trådlösa som spökar som sitter i datorn eller om du har trådlöst USB sak. Eller så kan det vara nån sak i routern. Vi hade en Dlink förrut innan vi köpte en Asus RT-N56U men på dlinken så ställde farsan in lite fel på den så internet slogs ifrån nästa hela tiden o var allmänt segt tills pappa la om allt igen så funkade de fint. Kör denna ihop med våran Asus router och vi har även också trådlöst så du kan alltid köpa denna Dlink DWA-140 har haft nu denna över ett år och den är för upp till 300mbit om jag minns rätt.

Så allt funkar fint fint med vårat trådlösa men ibland har våran ISP rätt så mycket problem/driftstörningar till och från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero201:

Makan det kan vara din trådlösa som spökar som sitter i datorn eller om du har trådlöst USB sak. Eller så kan det vara nån sak i routern. Vi hade en Dlink förrut innan vi köpte en Asus RT-N56U men på dlinken så ställde farsan in lite fel på den så internet slogs ifrån nästa hela tiden o var allmänt segt tills pappa la om allt igen så funkade de fint. Kör denna ihop med våran Asus router och vi har även också trådlöst så du kan alltid köpa denna Dlink DWA-140 har haft nu denna över ett år och den är för upp till 300mbit om jag minns rätt.

Så allt funkar fint fint med vårat trådlösa men ibland har våran ISP rätt så mycket problem/driftstörningar till och från.

Tänkte också så att det kanske kunde vara den där USB saken som kanske är lite gammal och sliten ..

Äre värt att köpa ny o se ifall de blir nå skillnad?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du seriös med att få bra wifiprestanda så undviker du helst alla former av donglar pga storleken och helst även usb 2, bussen i sig är en begränsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du seriös med att få bra wifiprestanda så undviker du helst alla former av donglar pga storleken och helst även usb 2, bussen i sig är en begränsning.

Huh? förstår dig inte riktigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Makan747:

Huh? förstår dig inte riktigt?

Inga donglar överhuvudtaget och helst inte heller usb 2 anslutna nätverksprylar, eftersom det är max 480Mbit på usb2, dessa 480Mbit delas av enheterna på den kontrollern så har man tex en hdd så kan det sega ner medans en mus inte tar särskilt mycket kapacitet.
Alltså om du måste köra usb 2 så se då till att använda ett extern kort med riktiga antenner och anslut det till en egen kontroller som inte delas med nått krävande.
Men ännu hellre ett usb 3 eller pci e kort med lösa antenner.
Men allra bäst är en riktig brygga med bra (lösa) antenner, bryggan ansluter du sen med en vanlig nätverkskabel till datorn (bäst men dyrast)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v350#rparams=l=s1041527... Många accesspunkter går även att köra som brygga och så finns det en massa prylar som går att programmera om mellan olika funktioner, tex alla hemmaroutrar som klarar dd-wrt och tomato.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga donglar överhuvudtaget och helst inte heller usb 2 anslutna nätverksprylar, eftersom det är max 480Mbit på usb2, dessa 480Mbit delas av enheterna på den kontrollern så har man tex en hdd så kan det sega ner medans en mus inte tar särskilt mycket kapacitet.
Alltså om du måste köra usb 2 så se då till att använda ett extern kort med riktiga antenner och anslut det till en egen kontroller som inte delas med nått krävande.
Men ännu hellre ett usb 3 eller pci e kort med lösa antenner.
Men allra bäst är en riktig brygga med bra (lösa) antenner, bryggan ansluter du sen med en vanlig nätverkskabel till datorn (bäst men dyrast)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v350#rparams=l=s1041527... Många accesspunkter går även att köra som brygga och så finns det en massa prylar som går att programmera om mellan olika funktioner, tex alla hemmaroutrar som klarar dd-wrt och tomato.

Hmm, okej.. Men alltså en sak till, jag tog upp routern till morsans rum, rummet är bredvid mitt rum, när jag körde trådläst då med så fick jag MYCKET sämre än vad jag fick när jag hade den där nere?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Makan747:

Hmm, okej.. Men alltså en sak till, jag tog upp routern till morsans rum, rummet är bredvid mitt rum, när jag körde trådläst då med så fick jag MYCKET sämre än vad jag fick när jag hade den där nere?

ja det är inte säkert att det är bättre där, det beror på byggnaden och hur radioförhållandena blir, man måste mäta upp sånt på plats för att veta exakt vad som händer, men kortare avstånd är inte alltid bättre om tex störningarna ökar eller väggmaterialet som man ska passera ändras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte routerns fel att du får ut kass bandbredd på det interna nätet. jag sitter på samma router och får ut 100MBs över gigabiten och 13mbs ifrån nätet med comhem 100/10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hoppas att du inte lägger mobiltelefonen bredvid WIFI-kortet eller routern. Kan störa ut signalen totalt, speciellt om du har lite dålig täckning. Har du provat känna på USB-dongeln när anslutningen blir dålig? Många USB-Wifi-donglar överhettas väldigt lätt och blir mycket instabila.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet! köpte ny nätverksadapter och nu funkar mitt internet utmärkt!