Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hello boys!

Yes, jag spelar på min rigg från och till och kan säga att spel som tex. Half-Life 2 flyter med över 60fps+ i 1920x1200. Painkiller samma sak.
När jag kör Starcraft 2 så får HD4000 börja bekänna färg, men visst flyter det. Dock inte detaljer i överflöd.
Diablo 3 flyter på fint med normala inställningar, full screen i samma upplösning.

Är riktigt överaskad, och grymt nöjd, över hur väl HD4000 faktiskt presterar!
Jag vet inte riktigt hur mycket Flatout -spelet du pratar om kräver, men jag vet att Flatout 2 lirade hur fint som helst på min Macbook Air med HD3000.

Skulle man dock väga in lite extra kräm rent grafikmässigt - kanske du skall ta en titt på AMD's motsvarighet till dessa byggen :: Trinity.

Skrivs mycket om det i tråden också från och till.

Jag tycker inte Trinity är bäst i detta fallet. För om nu Trinity skulle visa sig inte räcka heller, då har han fått en slöare cpu, som drar mer ström, alstrar mer värme och ändå åker på att köpa ett löst kort. Så jag rekommenderar istället en svalare intel ditto...med ett dedikerat kort i värsta fall. Den lösningen blir dyrast men bäst långsiktigt då de ger bäst prestanda med lägsta värmeutveckling och lägst strömförbrukning. Fast de är så klar bara min åsikt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Tja!!

Jag har kört lite SmoothVideo Project (SVP) http://www.svp-team.com/wiki/Main_Page på min htpc men jag behöver lite mer kraft. ett dedikerat grafikkort skulle inte sitta helt fel för att få det att köra så fint som möjligt När jag spelar upp mina 1080p filmer.

Jag har dessa prylar i min htpc

Intel® Core i7-3770K Processor
Streacom FC8B EVO Svart
MSI Z77IA-E53, Socket-1155

Jag undrar då om jag kan sätta in ett grafikkort? och isåfall vilket?
Det externa nätagget kommer det att behövas bytas ut ? isåfall till vilket?

Passar nån av dessa? (av de som når över det blå sträcket.

Eller detta kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757651
http://www.svp-team.com/w/images/2/2a/Gpu_speed_fhd.png

Tycker de ser ut som de borde passa. De är ju ett low profile kort vilket är de viktiga sedan är de ju väldigt smalt med en liten kylanordning på sig. Om inte de passar så fan vet vad som passar. Det står på sidan att de kortet du valt kräver 400 watts nätagg. Frågan är om de bara är en rekommendation och om de verkligen kräver de. Det här med ström är lite dumt att chansa med egentligen. Jag vet att de nätagg jag har rekommenderat i guiden är på 150 watt och min rigg drar cirka 40 watt. De ger oss 110watt över till grafikkortet i detta fall. Jag har inga siffror på hur mycket ström just detta kort drar dock.

Vet inte heller vad som skulle kunna passa. Tyvärr.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Problemet hittat, fel på pico-PSUn.
Ska fixa ny kraft i veckan.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tycker de ser ut som de borde passa. De är ju ett low profile kort vilket är de viktiga sedan är de ju väldigt smalt med en liten kylanordning på sig. Om inte de passar så fan vet vad som passar. Det står på sidan att de kortet du valt kräver 400 watts nätagg. Frågan är om de bara är en rekommendation och om de verkligen kräver de. Det här med ström är lite dumt att chansa med egentligen. Jag vet att de nätagg jag har rekommenderat i guiden är på 150 watt och min rigg drar cirka 40 watt. De ger oss 110watt över till grafikkortet i detta fall. Jag har inga siffror på hur mycket ström just detta kort drar dock.

Vet inte heller vad som skulle kunna passa. Tyvärr.

Jag beställde ett, det får bära eller falla. Skulle vara skoj att få igång 60 fps i full hd filmerna.

Jag har läst lite, och det finns dom som stoppat i detta kort Sapphire Radeon HD 7750 low profile i sina streacom fc8 lådor. och det har funkat.

Läste också ett test där kortet inte hördes alls. får hoppas det är sant. För tystheten är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Jag beställde ett, det får bära eller falla. Skulle vara skoj att få igång 60 fps i full hd filmerna.

Jag har läst lite, och det finns dom som stoppat i detta kort Sapphire Radeon HD 7750 low profile i sina streacom fc8 lådor. och det har funkat.

Läste också ett test där kortet inte hördes alls. får hoppas det är sant. För tystheten är viktigt

Berätta gärna här i tråden hur de går för dig när du fått hem det. Ska bli intressant att få följa dig igenom dina tester.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

@andreas_dock

Kan du kolla vilken modell på nätverskortet som används på ditt moderkort? Jag funderar på att bygga en server också och hittade detta kort GA-B75N. Jag antar att de använder samma nätverkskort för det ser ju ut som om dom gjort tre likadana modeller och bara lagt olika chipset (H77, Z77 och B75).

Sedan undrar jag om man kan stänga av WiFi och ändå använda sig av Bluetooth?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnzered:

@andreas_dock

Kan du kolla vilken modell på nätverskortet som används på ditt moderkort? Jag funderar på att bygga en server också och hittade detta kort GA-B75N. Jag antar att de använder samma nätverkskort för det ser ju ut som om dom gjort tre likadana modeller och bara lagt olika chipset (H77, Z77 och B75).

Sedan undrar jag om man kan stänga av WiFi och ändå använda sig av Bluetooth?

Tjena, det är dessa chipset;

Vad gäller att stänga av WiFi och köra BT ändå - är jag osäker. Den indikerar inte på något när jag provar, men jag har inga BT-enheter att testa med.
Apple-produkter och BT är inte kompisar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Söndagsbygge

G´mornin!

Såhär fick det bli tillslut.. nästan...

Följande hade jag tidigare:

Trådlöst T-bord/Mus
SSD Cusial 64gb
USB lagringsdiskar 4 TB
Windows 8

Inköpen:
Silverstone Lascala lc17b - 400 kr (inklusive DVD läsare & 2 extra fläktar) Tack till jeseph här på forumet!
OCZ 750W Phantom whisper (det på bilden var stendött och fick bytas ut) 599 kr
AMD FX-Series FX-8120 3,1GHz Socket AM3+ Box - 1249 kr
Asus M5A78L-M/USB3 - 599 kr
Scythe Kozuti CPU kylare - 289 kr
Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 PC14900/1866MHz CL9 4GB x 2 - 99 kr (webhallen öppningserbjudande)
Totalt 3235 kr

Såhär i efterhand kan det ju tyckas udda att jag skulle köpa en htpc för att kunna streama netflix och lira ett gammalt 90-tals spel.
och vips så bidde HTPCn ett riktigt monster.. men men .. det är la mig i ett nötskal.

När det trillar in lite mer stålars på kontot skall följande införskaffas och bytas ut.

Modulärt passivt nätagg
Nya fläktar till chassiet (tystare)
Blu-ray optisk läsare

Maskinen är duktigt rapp må jag säga, det ända problemet jag har änsålänge , är att jag inte lyckats få ut
digitalt ljud ur HDMI utgången på MB. Men det ska nog lösa sig efter lite efterforskningar hoppas jag.

/gidde

Permalänk
Medlem

Nytt test med utbytt kraftmodul och samma sak hände, dvs den gav upp direkt...
När jag var och bytte hintade säljaren om att den 90W varianten inte var så bra, vilket man kunnat läsa på nätet, och rekommenderade att gå upp till Streacoms 150W.

Det trista är att jag redan har en bra AC -> 19V DC-adapter så kanske blir det att beställa härifrån istället http://linitx.com/product/11998

Tröttsamt är det iallafall....

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

G´mornin!

Såhär fick det bli tillslut.. nästan...

https://lh6.googleusercontent.com/-RuYHZVD9L_8/ULIaSV4v1OI/AA...

Följande hade jag tidigare:

Trådlöst T-bord/Mus
SSD Cusial 64gb
USB lagringsdiskar 4 TB
Windows 8

Inköpen:
Silverstone Lascala lc17b - 400 kr (inklusive DVD läsare & 2 extra fläktar) Tack till jeseph här på forumet!
OCZ 750W Phantom whisper (det på bilden var stendött och fick bytas ut) 599 kr
AMD FX-Series FX-8120 3,1GHz Socket AM3+ Box - 1249 kr
Asus M5A78L-M/USB3 - 599 kr
Scythe Kozuti CPU kylare - 289 kr
Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 PC14900/1866MHz CL9 4GB x 2 - 99 kr (webhallen öppningserbjudande)
Totalt 3235 kr

Såhär i efterhand kan det ju tyckas udda att jag skulle köpa en htpc för att kunna streama netflix och lira ett gammalt 90-tals spel.
och vips så bidde HTPCn ett riktigt monster.. men men .. det är la mig i ett nötskal.

När det trillar in lite mer stålars på kontot skall följande införskaffas och bytas ut.

Modulärt passivt nätagg
Nya fläktar till chassiet (tystare)
Blu-ray optisk läsare

Maskinen är duktigt rapp må jag säga, det ända problemet jag har änsålänge , är att jag inte lyckats få ut
digitalt ljud ur HDMI utgången på MB. Men det ska nog lösa sig efter lite efterforskningar hoppas jag.

/gidde

Ser fett ut! Angående HDMI-ljudet. Du har nog flera ljudutgångar på din dator. Förmodligen så har de analoga aktiverats. Dubbelklicka på "högtalaren" nere vid klockan i aktivitetsfältet och kolla om du inte ser flera att välja mellan. Alternativt, installera XBMC och gå in i systeminställningarna i de och se vad som finns i ljudinställningarna.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dea_1:

Nytt test med utbytt kraftmodul och samma sak hände, dvs den gav upp direkt...
När jag var och bytte hintade säljaren om att den 90W varianten inte var så bra, vilket man kunnat läsa på nätet, och rekommenderade att gå upp till Streacoms 150W.

Det trista är att jag redan har en bra AC -> 19V DC-adapter så kanske blir det att beställa härifrån istället http://linitx.com/product/11998

Tröttsamt är det iallafall....

/Dea

Inte för att vara negativ på något sätt, men det känns lite som att du satt dig i klistret själv, genom att inte köpa Streacom's 150w direkt, utan gå på mindre och billigare PicoPSU'er.
Jag var inne på samma bana först, och hittade en likvärdig PSU, på 160w för halva priset (470kr) men jag avvägde att kvalitet och support var nog inte så bra. Därav valde jag approchen "pay-n-forget"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Ser fett ut! Angående HDMI-ljudet. Du har nog flera ljudutgångar på din dator. Förmodligen så har de analoga aktiverats. Dubbelklicka på "högtalaren" nere vid klockan i aktivitetsfältet och kolla om du inte ser flera att välja mellan. Alternativt, installera XBMC och gå in i systeminställningarna i de och se vad som finns i ljudinställningarna.

Precis, är det en Realtek -krets är det helt klart så.
Det brukar funka per automatik, men mitt ljud var helt av ett tag då den trodde att jag skulle använda 3.5mm analog front eller toslink...

Det fixade biffen, med ljuduppspelningen!
Sätt igång spotify eller en film, och ändra sedan uppspelningsenhet - så märker du vart ljudet spelas

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av purusam:

Jag beställde ett, det får bära eller falla. Skulle vara skoj att få igång 60 fps i full hd filmerna.

Jag har läst lite, och det finns dom som stoppat i detta kort Sapphire Radeon HD 7750 low profile i sina streacom fc8 lådor. och det har funkat.

Läste också ett test där kortet inte hördes alls. får hoppas det är sant. För tystheten är viktigt

Skrivet av radx:

Berätta gärna här i tråden hur de går för dig när du fått hem det. Ska bli intressant att få följa dig igenom dina tester.

Jag håller med!, detta hade varit riktigt skoj att se utvecklingen utav.
Inte bara för 60fps biten (även om det verkar ascoolt!, skall prova!) - men även för att man kan gejma med lite högre settings...

Hur bra är HD7750 .vs. HD4000 ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag håller med!, detta hade varit riktigt skoj att se utvecklingen utav.
Inte bara för 60fps biten (även om det verkar ascoolt!, skall prova!) - men även för att man kan gejma med lite högre settings...

Hur bra är HD7750 .vs. HD4000 ?

HD4000 är jämförbart med Radeon HD 5550 eller HD 6450.

Men Svp stöder inte längre hd4000, inte de senaste versionerna iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Precis, är det en Realtek -krets är det helt klart så.
Det brukar funka per automatik, men mitt ljud var helt av ett tag då den trodde att jag skulle använda 3.5mm analog front eller toslink...
http://forumbilder.se/images/7a27201293457d68b.jpg

http://forumbilder.se/images/782720129362200df.jpg

Det fixade biffen, med ljuduppspelningen!
Sätt igång spotify eller en film, och ändra sedan uppspelningsenhet - så märker du vart ljudet spelas

Njae.. det är inte det som är problemet, jag får ljud via HDMIn, men bara 2 kanals.. har testat både realtek och via / ati drivare.
men kan fortfarande inte släppa igenom 5.1/7.1

Just nu funderar jag på om det är HDCP mellan menllan HTPCn och min Onkyo tx-nr809 som spökar, det står
"maximalt antal kanaler 2" och "HDCP: Stödjs ej".

Någon som har tips på lösning på detta ?

/gidde

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Njae.. det är inte det som är problemet, jag får ljud via HDMIn, men bara 2 kanals.. har testat både realtek och via / ati drivare.
men kan fortfarande inte släppa igenom 5.1/7.1

Just nu funderar jag på om det är HDCP mellan menllan HTPCn och min Onkyo tx-nr809 som spökar, det står
"maximalt antal kanaler 2" och "HDCP: Stödjs ej".

Någon som har tips på lösning på detta ?

/gidde

Vad har du för hdmi kabel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Vad har du för hdmi kabel ?

Monster xl highspeed hdmi, samma jag hadde mellan boxee box och stärkaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Monster xl highspeed hdmi, samma jag hadde mellan boxee box och stärkaren

Skickades från m.sweclockers.com

Har du stängt av hdmi arc i inställningarna i recivern ? Eventuellt stängt av hdmi out i recivern också ?

Vilket program använder du för att spela upp film ? har du kollat över inställningarna i mediauppspelaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte för att vara negativ på något sätt, men det känns lite som att du satt dig i klistret själv, genom att inte köpa Streacom's 150w direkt, utan gå på mindre och billigare PicoPSU'er.
Jag var inne på samma bana först, och hittade en likvärdig PSU, på 160w för halva priset (470kr) men jag avvägde att kvalitet och support var nog inte så bra. Därav valde jag approchen "pay-n-forget"

En Streacom PSU är beställd men det känns konstigt att inte ett så stort företag som FSP klarar av att göra en fungerande 90W pico-PSU.... fick en till från affären att testa med men den klarade inte heller att dra igång maskinen så dom är uppenbart felspecade

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dea_1:

Nytt test med utbytt kraftmodul och samma sak hände, dvs den gav upp direkt...
När jag var och bytte hintade säljaren om att den 90W varianten inte var så bra, vilket man kunnat läsa på nätet, och rekommenderade att gå upp till Streacoms 150W.

Det trista är att jag redan har en bra AC -> 19V DC-adapter så kanske blir det att beställa härifrån istället http://linitx.com/product/11998

Tröttsamt är det iallafall....

/Dea

Även om tex ett bygge med moderkort, ssd och i3 3225 endast dra ca 70 watt totalt vid full belastning kommer ett 90 watts picopsu inte klara av detta. Verkningsgraden är ju såklart inte 100% utan i BÄSTA fall typ 80% dvs 72 watt verklig effekt. Dessutom sjunker verkningsgraden kraftigt på de flesta nätaggregat när man börjar närma sig max-output, alltså lär ett Pico-psu ligga en bra bit under 72 watt i uteffekt. Kan vara bra att veta för andra som går i tankar på 90w, välj 120w eller 150w istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Även om tex ett bygge med moderkort, ssd och i3 3225 endast dra ca 70 watt totalt vid full belastning kommer ett 90 watts picopsu inte klara av detta. Verkningsgraden är ju såklart inte 100% utan i BÄSTA fall typ 80% dvs 72 watt verklig effekt. Dessutom sjunker verkningsgraden kraftigt på de flesta nätaggregat när man börjar närma sig max-output, alltså lär ett Pico-psu ligga en bra bit under 72 watt i uteffekt. Kan vara bra att veta för andra som går i tankar på 90w, välj 120w eller 150w istället

Känns ju för jävla skönt att höra då jag precis idag ska hämta ut ett bygge med en A4a och ett FSP 90w efter att ha fått rekommendationen att det skulle räcka i en annan tråd...

Permalänk
Skrivet av Nelzon:

Känns ju för jävla skönt att höra då jag precis idag ska hämta ut ett bygge med en A4a och ett FSP 90w efter att ha fått rekommendationen att det skulle räcka i en annan tråd...

Tur att du inte hann hämta ut grejorna då, om man ska se det från den ljusa sidan.

Den snålaste varianten av A4:an drar 76 watt vid full belastning av grafikdelen och cpu-delen, så det är no-go på den...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fusion-intel...

Folk verkar till och med ha problem med G620 och 90w, och den drar ju bara 53 watt full load. Antagligen för att peak effekten vid start är för hög.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=6286...

EDIT: Verkar som att vissa får tex G620 att fungera med PicoPSU 90w, men inte med FSP:s PicoPSU (olika tillverkare). Tyder ju på att FSP:s varianter har lägre verkningsgrad, men "orginal" PicoPSU med g620 ligger gissningsvis på gränsen till överbelastning så kommer ju ändå inte fungera med 90W orginal PicoPSU och A4 eller ngn vanlig i3.

Permalänk
Medlem

Har startat en P8H77-I, i3-2120t, Intel 330 60GB med detta utan problem

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av Kantal:

Har startat en P8H77-I, i3-2120t, Intel 330 60GB med detta utan problem

Du körde orginal picupsu:t då alltså... Men den kan väl knappast ha klarat max belastning på grafikdelen och processordelen samtidigt eller?

EDIT: Trodde du hade en vanlig i3, men såg nu att du körde med den strömsnåla versionen. Men oavsett, klarade den full belastning?

Permalänk
Medlem

I all min förvirring gick jag och hämtade ut paktet ändå och tänkte att jag skulle testa och se med det lilla PSUt... Sprang dock rakt in i ett annat problem... Mitt MSI kort, mitt chassi och mitt PSU vill inte riktigt samarbeta vid hopplockning... Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Även om tex ett bygge med moderkort, ssd och i3 3225 endast dra ca 70 watt totalt vid full belastning kommer ett 90 watts picopsu inte klara av detta. Verkningsgraden är ju såklart inte 100% utan i BÄSTA fall typ 80% dvs 72 watt verklig effekt. Dessutom sjunker verkningsgraden kraftigt på de flesta nätaggregat när man börjar närma sig max-output, alltså lär ett Pico-psu ligga en bra bit under 72 watt i uteffekt. Kan vara bra att veta för andra som går i tankar på 90w, välj 120w eller 150w istället

Det klarade inte ens att dra igång bara MB, CPU och DDR3orna...

Med tanke på att spänningsdiffen mellan in/ut är såpass låg bör verkningsgraden ligga över 90% om det inte är seriöst felkonstruerat.
Verkningsgraden brukar ligga som högst runt specad maxeffekt, snarare är den sämre vid låga effektuttag.

Jag tror att FSP har specat en peak-effekt istället för en kontinuerlig effekt alternativt har någon av spänningarna klent max strömuttag.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dea_1:

Det klarade inte ens att dra igång bara MB, CPU och DDR3orna...

Med tanke på att spänningsdiffen mellan in/ut är såpass låg bör verkningsgraden ligga över 90% om det inte är seriöst felkonstruerat.
Verkningsgraden brukar ligga som högst runt specad maxeffekt, snarare är den sämre vid låga effektuttag.

Jag tror att FSP har specat en peak-effekt istället för en kontinuerlig effekt alternativt har någon av spänningarna klent max strömuttag.

/Dea

Spänningsdiffen är ju hög? 230v-12v... Njae, verkningsgraden är generellt som bäst vid 50-75 % belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Spänningsdiffen är ju hög? 230v-12v... Njae, verkningsgraden är generellt som bäst vid 50-75 % belastning.

Om man tar med AC->DC adaptern så stämmer det men verkningsgraden på pico-PSUn bör vara >90% om den inte är riktigt usel.

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelzon:

I all min förvirring gick jag och hämtade ut paktet ändå och tänkte att jag skulle testa och se med det lilla PSUt... Sprang dock rakt in i ett annat problem... Mitt MSI kort, mitt chassi och mitt PSU vill inte riktigt samarbeta vid hopplockning... Några förslag?

Det har tagits upp tidigare i tråden att vissa moderkort har 24-pinskontakten på ett sådant ställe att detta problem uppstår i just FC8 EVO som har 4 pipes istället för gamla FC8 som bara har 2 pipes.

Dina alternativ är att försöka böja pipsen som är ivägen. Rekommenderas ej.
Köpa en 24pin till 24pin förlängningskabel. Rekommenderas!

Du behöver en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906228/forlangning-atx-24-pins
Efter du fått dit denna kan du lägga picoPSU:n åt sidan. Och bunta fast den med exempelvis buntband.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Okey, då har jag lekt lite Med min Htpc.

Satte in graffekortet och borrade 4 hål så att fläkten kommer åt lite frisk luft.

Nedan har ni en länk till youtube där ni får se temperaturer och andra saker.

http://www.youtube.com/watch?v=67Ffyu-Vs-I&feature=youtu.be OBSsevera att klippet är filmad i 30fps så ni kommer inte att kunna se vad svp gör med filmen när det spelas upp i 60fps

Hur höga temperaturer vågar jag utsätta grafikkortet för ?