Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Tack för en bra guide!

Jag hade först tänkt bygga mig en enkel NAS men sen kom jag in på det här med virtualisering och det känns som jag kunde göra en del kul grejer om jag virtualiserar istället för att bara ha en tråkig NAS.
Men det gör samtidigt valet av hårdvara lite svårare för mig det första jag funderar över är vilken av dessa CPU:n som är bättre lämpad för virtualisering; i5-3470T lite högre klockfrekvens 2 kärnor och har hyperthreading eller i5-3570T lägre klockfrekvens 4 kärnor men ingen hyperthreading. Om ni tycker jag skall satsa på en helt annan processor så säg till, orsaken att jag funderar på en av dessa är att de borde ha en lägre strömförbrukning än övriga i5:or. Jag hade först tänkt satsa på en i3:a men kom nyligen fram till att de inte stöder VT-d och det känns som jag vill ha det om jag skall virtualisera.

Det borde inte skilja många W mellan en vanlig och en T processor iaf så länge som de gör samma jobb. Anledningen till att man väljer en T eller S processor är att man är begränsad av kylningsprestandan tex. pga. litet chassi.
Det var iaf så jag tänkte när jag valde en i5 3550.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det borde inte skilja många W mellan en vanlig och en T processor iaf så länge som de gör samma jobb. Anledningen till att man väljer en T eller S processor är att man är begränsad av kylningsprestandan tex. pga. litet chassi.
Det var iaf så jag tänkte när jag valde en i5 3550.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett det, den ursprungliga frågan är trots allt intressant:
Vilken CPU är bäst lämpad för virtualisering:

  • En med lite högre klockfrekvens, två kärnor samt HT

  • En med lite lägre klockfrekvens, fyra kärnor men ingen HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Oavsett det, den ursprungliga frågan är trots allt intressant:
Vilken CPU är bäst lämpad för virtualisering:

  • En med lite högre klockfrekvens, två kärnor samt HT

  • En med lite lägre klockfrekvens, fyra kärnor men ingen HT

Det beror väl kanske på vad och hur många VM's man planerar att köra, men rent spontant skulle jag säga att fler fysiska kärnor är att föredra.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Oavsett det, den ursprungliga frågan är trots allt intressant:
Vilken CPU är bäst lämpad för virtualisering:

  • En med lite högre klockfrekvens, två kärnor samt HT

  • [/*]

  • En med lite lägre klockfrekvens, fyra kärnor men ingen HT

  • [/*]

Ah, missade kärnfrågan
Jag tycker att fler kärnor är viktigare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej. Tack för svaren. Efter era svar och en artikel på tomshardware.com angående strömförbrukning så tror jag det få bli en "vanlig" i5:a istället.

Men jag har en ny fråga nu, hoppas det är ok att ställa mina frågor i guiden?
Vad tror ni om att använda en Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive för lagring av VM:s? En SSD är förståss ännu snabbare men jag tycker de är för dyra ännu för detta ändamål. Men tror ni en Hybrid disk snabbar upp något i detta fall eller är en vanlig HDD lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Okej. Tack för svaren. Efter era svar och en artikel på tomshardware.com angående strömförbrukning så tror jag det få bli en "vanlig" i5:a istället.

Men jag har en ny fråga nu, hoppas det är ok att ställa mina frågor i guiden?
Vad tror ni om att använda en Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive för lagring av VM:s? En SSD är förståss ännu snabbare men jag tycker de är för dyra ännu för detta ändamål. Men tror ni en Hybrid disk snabbar upp något i detta fall eller är en vanlig HDD lika bra?

En hybrid disk är en bra kompromiss sett till pris/prestanda. Däremot vet jag inte till hur driftssäkra de är under en längre tid 24/7?
Jag vet att jag gnäller mycket om hårdvara som ska klara 24/7 men jag har haft för många ras i mina dar för att kunna ignorera problemen med fel sorts hårdvara i "serverdrift".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket har sökt efter detta skit länge:) kan hjälpa folk med dom som vill boota med usb gå in och skaffa unetbootin Och sätt in usb installera ISO på din usb. En sak som är viktigt är boot.cfg den behöver du lägga till en rad i.
Enda viktiga raden är ks=usb.

Så här ser min boot.cfg ut:
bootstate=0
title=Loading ESXi installer
kernel=/tboot.b00
kernelopt=runweasel
modules=/b.b00 ks=usb --- /USEROPTS.gz --- /K.B00 --- /CHARDEVS.B00 --- /A.B00 --- /USER.B00 --- /s.v00 --- /ata_pata.v00 --- /ata_pata.v01 --- /ata_pata.v02 --- /ata_pata.v03 --- /ata_pata.v04 --- /ata_pata.v05 --- /ata_pata.v06 --- /ata_pata.v07 --- /block_cc.v00 --- /ehci_ehc.v00 --- /weaselin.t00 --- /esx_dvfi.v00 --- /xlibs.v00 --- /ima_qla4.v00 --- /ipmi_ipm.v00 --- /ipmi_ipm.v01 --- /ipmi_ipm.v02 --- /misc_cni.v00 --- /misc_dri.v00 --- /net_be2n.v00 --- /net_bnx2.v00 --- /net_bnx2.v01 --- /net_cnic.v00 --- /net_e100.v00 --- /net_e100.v01 --- /net_enic.v00 --- /net_forc.v00 --- /net_igb.v00 --- /net_ixgb.v00 --- /net_nx_n.v00 --- /net_r816.v00 --- /net_r816.v01 --- /net_s2io.v00 --- /net_sky2.v00 --- /net_tg3.v00 --- /net_vmxn.v00 --- /ohci_usb.v00 --- /sata_ahc.v00 --- /sata_ata.v00 --- /sata_sat.v00 --- /sata_sat.v01 --- /sata_sat.v02 --- /sata_sat.v03 --- /sata_sat.v04 --- /scsi_aac.v00 --- /scsi_adp.v00 --- /scsi_aic.v00 --- /scsi_bnx.v00 --- /scsi_fni.v00 --- /scsi_hps.v00 --- /scsi_ips.v00 --- /scsi_lpf.v00 --- /scsi_meg.v00 --- /scsi_meg.v01 --- /scsi_meg.v02 --- /scsi_mpt.v00 --- /scsi_mpt.v01 --- /scsi_mpt.v02 --- /scsi_qla.v00 --- /scsi_qla.v01 --- /scsi_rst.v00 --- /uhci_usb.v00 --- /tools.t00 --- /xorg.v00 --- /imgdb.tgz --- /imgpayld.tgz
build=
updated=0

Frågar tar jag gärna i pm:)

Permalänk

För de som vill utnyttja Directpath i sina servrar med vmware och har intel bör kolla om deras moderkort har stöd för det hela i bios! för det är inte helt säkert!

Jag har ett gigabyte ga-p55-ud3 moderkort med en 650 i5, och den stödde det inte via bios.

Allting annat säger att den ska ha stöd för det hela! till och med intel själv! och för att hitta ett moderkort som har stöd för det hela så lär man ut och leta begagnat, för det finns inte många kort som har stöd för det.

Vt-d heter stödet, och det är en stor fråga om Intel själv vet vilka chipset stödjer vad osv.

Blir galen.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

I min installation blir det svart efter detta steget http://img525.imageshack.us/img525/6224/img2303v.jpg

Vad kan det bero på?

Jag använder Viritual Box när jag bootar ISO filen. Bör jag göra på annat sätt?

Jag har tänkt att använda denna server i en virituell miljö som jag kan starta upp bäst jag vill på datorn och inte nödvändigtvis ha igång dygnet runt.

Har någon stött på liknande problem?

Om kompatibilitetsproblem kan vara orsaken är min hårdvara i5 3770k, Intel i5 (Ivy Bridge). moderkort MSI z77 GD-65

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut hur många VM:s man som max kan ha på en CPU och vad ska man gå efter? Chache, kärnor eller totala GHz??

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Hur räknar man ut hur många VM:s man som max kan ha på en CPU och vad ska man gå efter? Chache, kärnor eller totala GHz??

Svårt att säga, eftersom man kan kan köra med "överbokning" både på CPU, RAM och disk. Skulle du maxa samtliga VM's på allt vid samma tillfälle, då blir det problem, men det är osannolikt. Allt hänger på vad det är för OS på VM'en, vad den har för roll osv osv.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabbsomattan:

I min installation blir det svart efter detta steget http://img525.imageshack.us/img525/6224/img2303v.jpg

Vad kan det bero på?

Jag använder Viritual Box när jag bootar ISO filen. Bör jag göra på annat sätt?

Jag har tänkt att använda denna server i en virituell miljö som jag kan starta upp bäst jag vill på datorn och inte nödvändigtvis ha igång dygnet runt.

Har någon stött på liknande problem?

Om kompatibilitetsproblem kan vara orsaken är min hårdvara i5 3770k, Intel i5 (Ivy Bridge). moderkort MSI z77 GD-65

Tacksam för hjälp.

Du vill alltså installera en ESXi i en Virtualbox? Det blir lite tårta på tårta...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Inte säker på att VirtualBox stödjer nesting.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Undrar om någon kan förklara vad man praktiskt, som ensam hemanvändare, har för en server? Vad har man den till? (Förutom hobby som jag antar en del har)

Har en htpc (win 7 installerat med remote desktop) som används till bittorrent och mediaspelare, samt sparar lite grejs som backup för min stationära samt bärbara dator. Vad hade jag fått ut av att installera vm på den?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Du vill alltså installera en ESXi i en Virtualbox? Det blir lite tårta på tårta...

Skrivet av TommyToad:

Inte säker på att VirtualBox stödjer nesting.

Man kan köra en hypervisor virtuellt (tex ESXi i en ESXi) men det kräver som TommyToad skriver att både mjukvara och hårdvara klarar "nesting"

Skrivet av Bad Habit:

Undrar om någon kan förklara vad man praktiskt, som ensam hemanvändare, har för en server? Vad har man den till? (Förutom hobby som jag antar en del har)

Har en htpc (win 7 installerat med remote desktop) som används till bittorrent och mediaspelare, samt sparar lite grejs som backup för min stationära samt bärbara dator. Vad hade jag fått ut av att installera vm på den?

Varför hemmaserver?
Hobby, intresse och nytta. Utveckla dig själv och dina kunskaper om hur tex hur ett serveroperativ fungerar. Databaser, övervakning, epost, webserver, routing, proxying, styrning av el i hemmet, NAS och massa massa massa andra saker.

Vad du hade fått ut av att köra virtuellt?
Förmodligen ingenting förutom att du hade ökat din tekniska kunskapsnivå för hypervisors och virtuella miljöer.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Skrivet av Trexpsy:

Man kan köra en hypervisor virtuellt (tex ESXi i en ESXi) men det kräver som TommyToad skriver att både mjukvara och hårdvara klarar "nesting"

Varför hemmaserver?
Hobby, intresse och nytta. Utveckla dig själv och dina kunskaper om hur tex hur ett serveroperativ fungerar. Databaser, övervakning, epost, webserver, routing, proxying, styrning av el i hemmet, NAS och massa massa massa andra saker.

Vad du hade fått ut av att köra virtuellt?
Förmodligen ingenting förutom att du hade ökat din tekniska kunskapsnivå för hypervisors och virtuella miljöer.

Alright, får se om nyttan överväger "krånglet" eftersom jag inte har några kunskaper i servermiljö

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

En "enkel" server du kan pröva med är Plex och sätta upp media via den.
Sedan skapar du konton och användare i MyPlex och så kan du streama din media vart du vill i världen - så länge bandbredden tillåter, samt att du får en snygg presentation av det.

En annan sak som är "enkel" att sätta upp är en webserver, ifall du inte vill använda Dropbox eller liknande. Abyss Webserver är betydligt enklare än Apache.

Permalänk
Medlem

Vi har ingen del som hanterar backuper av VMs i den här guiden, det kanske är lite utanför.

Jag har satt upp ghettoVCB flera gånger och skulle kunna skriva en guide för hur man confar det backupscriptet, grymt smidigt sätt att ta backups av sina VMs´. Scriptet är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroBER:

Vi har ingen del som hanterar backuper av VMs i den här guiden, det kanske är lite utanför.

Jag har satt upp ghettoVCB flera gånger och skulle kunna skriva en guide för hur man confar det backupscriptet, grymt smidigt sätt att ta backups av sina VMs´. Scriptet är gratis

Det tycker jag låter som en bra idé! Skriv en "mini-guide" här så kan jag foga in den i huvudguiden.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide

Jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Jag har idag en filserver med windows och diverse ntfs diskar. Nu är jag lite sugen att köra ESXI med 2 eller 3 vms.
Om jag skulle köra en windows vm kan jag montera mina ntfs diskar som de är och behålla allt material på de eller måste jag formatera om dom och ändra filsystem för att de ska vara kompatibla i ESXI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Väldigt bra guide

Jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Jag har idag en filserver med windows och diverse ntfs diskar. Nu är jag lite sugen att köra ESXI med 2 eller 3 vms.
Om jag skulle köra en windows vm kan jag montera mina ntfs diskar som de är och behålla allt material på de eller måste jag formatera om dom och ändra filsystem för att de ska vara kompatibla i ESXI ?

Det ska gå att lösa! Titta här, http://www.tumfatig.net/20120226/raw-device-mapping-of-local-... meddela gärna hur det går.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Trevlig guide
Vad skulle ni säga är minimi spc. för USB-minne att köra på?

EDIT:
Skulle något i stil med detta räcka?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Trevlig guide
Vad skulle ni säga är minimi spc. för USB-minne att köra på?

EDIT:
Skulle något i stil med detta räcka?

4Gb bör fungera. Har läst någonstans att man rekommenderar 8Gb men jag föreslår att du googlar lite på det.

Hittade instruktioner för att göra en ESXi sticka: http://vmwire.com/2012/03/18/creating-a-better-vsphere-5-esxi...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Cool guide med mkt inspration!

Tjo!

Börjar med att ge dig credit för guiden, det var intressant läsning och skapade en hel del idéer:)

Har gått och spånat på ett lite projekt och tror efter ett par kvällars reseach i forumet så tror jag att jag fattat det hela rätt så tänkte fråga vad ni tror, är jag på rätt spår eller har jag fattat ngt väldigt fel?

Att göra: hemmaserver för till att börja med 2 ändamål: en nätverkslagring och en plex-mediaserver för direkt uppspelning till tvn.
Som jag förstod det borde följande vara möjligt: ESXi från en USB sticka, och ha 2 VM en med FreeNas (Fråga:OS på USB om det är möjligt?). FreeNas ska ha hand om 2st WD red 3tb diskar i Raidz 5. Fråga:Detta är första steget och jag undrar om det är möjligt att utöka denna kapaciteten utan att det blir olika diskar på nätverket och utan att behöva formatera om alla diskarna?

Sedan ska de köras en VM med Plex media server och desktop client på för att kunna spela upp media på tvn, enda kravet är att den spelar 1080p utan problem.

Frågorna på detta är om jag kan köra allt detta i samma burk, och eftersom jag bara har erfarenhet av att bygga spelburkar så blir valet av HW kanske inte optimalt?

MB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=991013: stöd för raid 5, stöd för grafik i CPU, Saknar ECC (är de katastrof?), Intel nätverkskrets.
CPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=805978 Frågor: Behövs VT-x/VT-d isf vilket och vfr? räcker grafikkretsen?
Minnen: Tänkte mig 16 GB har kört Corsair tidigare och ser ingen anledning att byta, om det inte skulle vara för ett annat MB med stöd för ECC om ni skulle rekommendera det istället?

Fråga:Så baseras på det jag har skrivit är de rätt för de jag vill få ut av maskinen eller är de ngt jag har missat?

Fråga:Gör det något att det bara finns en närverksport på MB behöver varje VM vars en eller kan de dela?

Fråga:Behövs VT-x eller VT-D för att den VM med Plex ska kunna nyttja grafikdelen samtidigt som FreeNas VM tar hand om HDD?

ber om ursäkt om inlägget kanske borde varit en tråd istället men tyckte att den passade hyggligt här iaf

MVH
Daniel

Permalänk
Medlem

Tackar för de vänliga orden.

Snabba svar på dina frågor:

1. ESXi kan köras på USB (förutsatt att mobo kan boota på det). Alla VM's lagras sen på disk.

2. Du kan bygga ut ZFS volymer. Men du kan inte köra 2 diskar i en RAIDZ (RAID5), behövs minst tre diskar. Du hittar mer info här: http://www.zfsbuild.com/2010/05/26/zfs-raid-levels/

3. Du bör ha Virtualiseringsstöd i CPUn, prestandan kommer att bli lidande annars.

4 & 6. Du kan inte ha Plex på en VM om du vill köra den till TV'n. ESXi har inte den funktionen. Där är det bättre med en liten HTPC, som sedan spelar upp det som du har på din server/NAS.

5. Alla VM's kan dela på 1 NIC, det är ok så länge inte du pressar in för många VM's.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Man kan absolut köra Plex på en VM, under förutsättning att man får igång passthrough på ett grafikkort. Har hört att AMD/ATI är att föredra när det gäller detta.

Det finns folk som kör spelmaskiner i ESXI.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Tack för båda svaren

Skrivet av bandite:

Tackar för de vänliga orden.

Snabba svar på dina frågor:

/.../

4 & 6. Du kan inte ha Plex på en VM om du vill köra den till TV'n. ESXi har inte den funktionen. Där är det bättre med en liten HTPC, som sedan spelar upp det som du har på din server/NAS.

/.../

Tycker du har haft rätt tidigare i tråden så undra om du är säker på inte går att gå igång plex i en VM, skulle dt funka med tex XBMC istället?

Skrivet av TommyToad:

Man kan absolut köra Plex på en VM, under förutsättning att man får igång passthrough på ett grafikkort. Har hört att AMD/ATI är att föredra när det gäller detta.

Det finns folk som kör spelmaskiner i ESXI.

Låter ju som att du har sett de fungera, har du ngr sköna länkar där ngn har fått det att fungera eller försökt? Om dt går så borde det även fungera med en integrerad grafikkrets i CPUn?

Tack igen för svaren:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av face_less:

Låter ju som att du har sett de fungera, har du ngr sköna länkar där ngn har fått det att fungera eller försökt? Om dt går så borde det även fungera med en integrerad grafikkrets i CPUn?

GIYF...

Permalänk
Medlem

Fräckt, jag har inte sett det göras med grafikkort. Jag har en lite för stelbent "enterprise" inställning till ESXi inser jag.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=FPPSS3TSsGQ t.ex. Sett en del andra också. Men som jag har förstått det så är det AMD som gäller, vet inte hur lätt det är att få igång directpath/passthrough på ett inbyggt GPU. Kommer tyvärr förmodligen inte fungera.

Visa signatur

Argaste