Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Till alla er som inte hör skillnad på 24bit 192hz lossless mp3 eller vad det nu kan vara,, Var jävligt glada för det!
När man väl lärt sig lyssna, så kan man inte bara stänga av det och köra mp3 på MB audio, utan man måste kosta på sig en massa dyra grejor och köra lossless mm.

I detta fall så är verkligen "Ignorance is bliss!" sant.

Haha. Att behöva köra Lossless på dyra grejjer är bara toppen av isberget. Sen måste man skrota 80% av sin musiksmak, när man inser att det mesta är mastrat av inkompetenta apor med förkärlek för bilstereos.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att råda lite klarhet i förvirringen så kommer här dagens Wikipedia;

Allt ljud som spelas upp från en dator till vilka typer av ljudbringande enheter (vanligtvis det vi kallar förstärkare -> högtalare) kräven en DAC. Man kan ju alltid testa att stoppa TOSLINKEN i örat och höra efter lite men jag har inte hört något hittils. Mina öron är fortfarande analoga och reagerar på lufttryck.

Är det sant? Jag stoppar Toslink i näsan. Skämt åsido, mitt svar var kaske luddigt. Det jag syftade på var tidigare inlägg i tråden där man föreslog en extern NuDAC elller vad den heter istället fär att använda det integrerade kortet och sedan köra Toslink till receiver och plötsligt uppnå ljud-nirvana.
Men det är skönt att du känner dig manad att förklara för oss vad DAC och ett öra är för något

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: stavfel

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av n_sandstrom:

Och exakt vad skrev jag som gjorde dig förivrad, och motiverade den wiki'n?

Skrivet av Gunmoses:

Diskussionen gällde väl mer om det är värt att ha en bra DAC på ljudkortet eller inte. Jag tror dom flesta är på det klara med att det inte räcker med att stoppa TOSLINKen i örat.

Tycker att hela diskussionen visade tydliga tecken på förvirring.

Jag är övertygad om att de allra flesta inte har det blekaste om vad en DAC är, det visar ovan diskussioner tydliga tecken på. Sen hänvisar jag inte nödvändigtvis till er utan villa bara utveckla på tidigare resonemang.

God fortsättning

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har en känsla att en hel del av er rage:ar i denna tråd inte ens har ett Creative eller har haft ett. Jag har haft otal Creative och aldrig något strul mer än vad som är normalt. Precis som grafikkkort och övriga hårdvara får man problem ibland endast. Tom kan man få installera om Windows någon gång även om det har blivit allt mindre med nyare Windows version.
En glad och nöjd Creative andvändare.

Har haft och andvänt Creative sedan 1995 och det inkl. blandade ISA och PCI från antagligen 1992 och framåt.

1995 vad det Pentium 75Mhz och kom med ett Sound Blaster AWE32 installerat.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dr. MASS:

Har en känsla att en hel del av er rage:ar i denna tråd inte ens har ett Creative eller har haft ett. Jag har haft otal Creative och aldrig något strul mer än vad som är normalt. Precis som grafikkkort och övriga hårdvara får man problem ibland endast. Tom kan man få installera om Windows någon gång även om det har blivit allt mindre med nyare Windows version.
En glad och nöjd Creative andvändare.

Jag har haft Sound Blaster-kort sedan Sound Blaster 16 och det var ett ISA-kort så ta ditt snack någon annanstans. Creatives drivrutiner fungerade ok tills Windows Vista släpptes. Sen dess har det varit ett rent helvete om man inte hade deras senaste modeller.

Creative kommer dö ut snart. Sanna mina ord. Man kan inte misshandla sin kundkrets i hur många år som helst utan att det straffar sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har haft Sound Blaster-kort sedan Sound Blaster 16 och det var ett ISA-kort så ta ditt snack någon annanstans. Creatives drivrutiner fungerade ok tills Windows Vista släpptes. Sen dess har det varit ett rent helvete om man inte hade deras senaste modeller.

Creative kommer dö ut snart. Sanna mina ord. Man kan inte misshandla sin kundkrets i hur många år som helst utan att det straffar sig.

De säljer ju andra saker än bara ljudkort också och så de får in pengar ändå även om ljudkorts marknaden går dåligt.

Så jag tror inte de kommer dö ut och sen eftersom att deras största marknad ligger i Asien så finns det nog ingen risk för det heller. Men det kanske kan hända att de drar ned på sin ljudkorts marknad för övriga delar av världen om det nu går så dåligt för dem.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Tycker att hela diskussionen visade tydliga tecken på förvirring.

Jag är övertygad om att de allra flesta inte har det blekaste om vad en DAC är, det visar ovan diskussioner tydliga tecken på. Sen hänvisar jag inte nödvändigtvis till er utan villa bara utveckla på tidigare resonemang.

God fortsättning

Så eftersom vi hade en lång diskussion om DAC'ar, vart man i signalkedjan man ville ha dom placerade osv, drog du slutsatsen om att vi inte visste vad det var? Intressant.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av n_sandstrom:

Så eftersom vi hade en lång diskussion om DAC'ar, vart man i signalkedjan man ville ha dom placerade osv, drog du slutsatsen om att vi inte visste vad det var? Intressant.

Ja baserat på er diskussion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja baserat på er diskussion.

Baserat på det du säger verkar det va du som inte har koll på det här och inte dom vars diskussion du citerade. Om man har en digital bitstream överföring till en reciever så behövs alltså ingen DAC i datorn för det kodade ljudet på blurayskivan skickas vidare digitalt till recievern som sedan dekodar ljudströmmen och konverterar till analogt i DACen. Därför behövs ingen DAC på ljudkortet i det läget och det gör att deras diskussion är helt korrekt.

Permalänk
Avstängd

det där stämmer inte med flerkanaligt ljud från spel. dd live och dts direct är väll DAC?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

det där stämmer inte med flerkanaligt ljud från spel. dd live och dts direct är väll DAC?

Har man 5.1 datorhögtalare (utan HDMI) så kan man väl lika gärna koppla in analogt (och då använder man ju DAC på ljudkortet). Det finns ju ingen poäng med att koda om allt ljud till Dolby Digital eller DTS först för att trycka ut det på SPDIF istället.

Permalänk
Avstängd

Visserligen externt ljudkort (Asutec) kontra det inbyggda men tyckte att särskilt basen var mer naturligare med DD-Live. Anledningen att jag tog bort kortet var att vissa spel, inte alla, hade fördröjning på ljudet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gunmoses:

Baserat på det du säger verkar det va du som inte har koll på det här och inte dom vars diskussion du citerade. Om man har en digital bitstream överföring till en reciever så behövs alltså ingen DAC i datorn för det kodade ljudet på blurayskivan skickas vidare digitalt till recievern som sedan dekodar ljudströmmen och konverterar till analogt i DACen. Därför behövs ingen DAC på ljudkortet i det läget och det gör att deras diskussion är helt korrekt.

Ursäkta.

Tillåt mig omformulera mig. Allt digitalt ljud kräver <digital to analog converter>, enkelt beskrivet; allt ljud från dator till ljudbringande enhet (högtalare) kräven en DAC. Digital information tolkas och omvandlas till analoga oscillerande ljudvågor.

Jag uppfattade det som att herrarna ovan beskrev DAC som någon slags "bra" enhet som gör ljudet bättre. Det är enbart delvis rätt beroende på kvalité på själva omvandlaren och kvalitén på förstärkaren samt högtalare.

Jag hade uppenbarligen fel eftersom det efterföljde en obeskrivlig irritation efter mitt inlägg. Så ni kan bortse från det och gå vidare i den förvirrade diskussionen.

Sen är det du min herre som cyklar på hal is. Påstår man att det inte behövs en DAC på ett ljudkort så är det ett ultimat bevis på hur förvirrad man är i detta ämnet. Ett ljudkort utan en DAC är som en bil utan en växellåda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ursäkta.

Tillåt mig omformulera mig. Allt digitalt ljud kräver <digital to analog converter>, enkelt beskrivet; allt ljud från dator till ljudbringande enhet (högtalare) kräven en DAC. Digital information tolkas och omvandlas till analoga oscillerande ljudvågor.

Jag uppfattade det som att herrarna ovan beskrev DAC som någon slags "bra" enhet som gör ljudet bättre. Det är enbart delvis rätt beroende på kvalité på själva omvandlaren och kvalitén på förstärkaren samt högtalare.

Jag hade uppenbarligen fel eftersom det efterföljde en obeskrivlig irritation efter mitt inlägg. Så ni kan bortse från det och gå vidare i den förvirrade diskussionen.

Sen är det du min herre som cyklar på hal is. Påstår man att det inte behövs en DAC på ett ljudkort så är det ett ultimat bevis på hur förvirrad man är i detta ämnet. Ett ljudkort utan en DAC är som en bil utan en växellåda.

Tillåt mig citera från Wikipedia:

Citat:

DTS-HD Master Audio may be transported to AV receivers in 5.1, 6.1 or 7.1 channels, at lossless quality, in one of three ways depending on player and/or receiver support[5]:

Over 6, 7 or 8 RCA connectors as analog audio, using the player's internal decoder and digital-to-analog converter (DAC).
Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6-, 7- or 8-channel linear PCM, using the player's decoder and the AV receiver's DAC.
Over HDMI 1.3 (or higher) connections as the original DTS-HD Master Audio bitstream, with decoding and DAC both done by the AV receiver.

DTS-HD Master Audio är ett ljudformat som används på många Bluray filmer idag. Från datorn har du tre alternativ till recievern som du ser. Det första alternativet är alltså analogt till recievern och där jobbar DACen på ljudkortet i datorn. I dom andra två alternativen så används istället recieverns DAC för att konvertera till analogt vilket till exempel sker när du kopplat datorn till recievern via HDMI eller SPDIF (SPDIF stöder dock inte DTS-HD MA) som du pratade om förut när du upplyste om att man inte ska stoppa TOSLINKen i örat.

Edit: För den som inte förstår sambandet med artikeln så är det alltså så att bitream innebär att ettorna och nollorna som representerar ljudet på Blurayskivan skickas oförändrade vidare till recievern i det läget har ett ljudkort för 1500kr lika stor betydelse för ljudkvalitén som ett nätverkskort för 1500kr har när du laddar ner en låt från itunes, det vill säga ingen alls. Därför diskuteras det hur värt det är att betala så mycket pengar för ett ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Ursäkta.

Tillåt mig omformulera mig. Allt digitalt ljud kräver <digital to analog converter>, enkelt beskrivet; allt ljud från dator till ljudbringande enhet (högtalare) kräven en DAC. Digital information tolkas och omvandlas till analoga oscillerande ljudvågor.

Jag uppfattade det som att herrarna ovan beskrev DAC som någon slags "bra" enhet som gör ljudet bättre. Det är enbart delvis rätt beroende på kvalité på själva omvandlaren och kvalitén på förstärkaren samt högtalare.

Jag hade uppenbarligen fel eftersom det efterföljde en obeskrivlig irritation efter mitt inlägg. Så ni kan bortse från det och gå vidare i den förvirrade diskussionen.

Sen är det du min herre som cyklar på hal is. Påstår man att det inte behövs en DAC på ett ljudkort så är det ett ultimat bevis på hur förvirrad man är i detta ämnet. Ett ljudkort utan en DAC är som en bil utan en växellåda.

Njae, vi diskuterade snarare behovet av Extern DAC eller ej. Ett uttryck som iofs kan vara lite förvirrande, men i sammanhang gällande datorljud brukar det helt enkelt syfta på att DAC-en sitter i en annan låda än datorn, för att slippa alla dess interna signalstörningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Njae, vi diskuterade snarare behovet av Extern DAC eller ej. Ett uttryck som iofs kan vara lite förvirrande, men i sammanhang gällande datorljud brukar det helt enkelt syfta på att DAC-en sitter i en annan låda än datorn, för att slippa alla dess interna signalstörningar.

Håller helt med dig. Diskussionen var om extern eller intern DAC. Själv föredrar jag en extern DAC. Slipper helt hålla på med drivrutiner till ett ljudkort.
Förstår att man föredrar att ha ett bra ljudkort när man spelar spel men lyssnar man bara på musik eller tittar på film så föredrar jag en extern DAC. Jag är själv en liten "bakåtsträvare" som inte har ett 5.1 surround system utan fortfarande gillar att lyssna på min musik eller titta på en film I stereo.

/Ra Linix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gunmoses:

Tillåt mig citera från Wikipedia:

DTS-HD Master Audio är ett ljudformat som används på många Bluray filmer idag. Från datorn har du tre alternativ till recievern som du ser. Det första alternativet är alltså analogt till recievern och där jobbar DACen på ljudkortet i datorn. I dom andra två alternativen så används istället recieverns DAC för att konvertera till analogt vilket till exempel sker när du kopplat datorn till recievern via HDMI eller SPDIF (SPDIF stöder dock inte DTS-HD MA) som du pratade om förut när du upplyste om att man inte ska stoppa TOSLINKen i örat.

Edit: För den som inte förstår sambandet med artikeln så är det alltså så att bitream innebär att ettorna och nollorna som representerar ljudet på Blurayskivan skickas oförändrade vidare till recievern i det läget har ett ljudkort för 1500kr lika stor betydelse för ljudkvalitén som ett nätverkskort för 1500kr har när du laddar ner en låt från itunes, det vill säga ingen alls. Därför diskuteras det hur värt det är att betala så mycket pengar för ett ljudkort.

Suck. Vi lägger ner den här diskussionen, man undrar ju om du medvetet inte läser vad jag skriver.

Skrivet av n_sandstrom:

Njae, vi diskuterade snarare behovet av Extern DAC eller ej. Ett uttryck som iofs kan vara lite förvirrande, men i sammanhang gällande datorljud brukar det helt enkelt syfta på att DAC-en sitter i en annan låda än datorn, för att slippa alla dess interna signalstörningar.

Jo jag har insett nu att ni förmodligen hade koll på läget trots allt, så ni får gärna fortsätta diskussionen utan min inblanding.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Edit: För den som inte förstår sambandet med artikeln så är det alltså så att bitream innebär att ettorna och nollorna som representerar ljudet på Blurayskivan skickas oförändrade vidare till recievern i det läget har ett ljudkort för 1500kr lika stor betydelse för ljudkvalitén som ett nätverkskort för 1500kr har när du laddar ner en låt från itunes, det vill säga ingen alls. Därför diskuteras det hur värt det är att betala så mycket pengar för ett ljudkort.

Hmm det är ju här förvirringar börjar oavsett om du kör bluray DTS HD-Master eller inte så skilljer faktist kvaliten från Förstärkare till förstärkare / DAC:ar
Sen om det är värt o spendera pengar på ett externt ljudkort eller inte är helt upp till var och en. Integrerade ljudkort mot externa ljudkort är det faktist skillnader ifrån. Vill man ha bra ljud och vill spendera pengar på den fronten så kan man ju alltid köra en soundblaster med EAX men via ett hörlursförstärkare/dac/reciever dra en optisk kabel för att föra över EAX funktionerna men förstärkaren tar hand om singalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Hmm det är ju här förvirringar börjar oavsett om du kör bluray DTS HD-Master eller inte så skilljer faktist kvaliten från Förstärkare till förstärkare / DAC:ar
Sen om det är värt o spendera pengar på ett externt ljudkort eller inte är helt upp till var och en. Integrerade ljudkort mot externa ljudkort är det faktist skillnader ifrån. Vill man ha bra ljud och vill spendera pengar på den fronten så kan man ju alltid köra en soundblaster med EAX men via ett hörlursförstärkare/dac/reciever dra en optisk kabel för att föra över EAX funktionerna men förstärkaren tar hand om singalen.

Ja det skiljer mellan olika recievers men kör du bitstream till recvievern så har ljudkortet ingen påverkan på ljudet oavsett om du använder ett internt eller externt ljudkort när du bitstreamar. EAX fungerar inte heller när man kör bitstream vad man nu skulle vilja ha det till när man kollar på film. Med bitstream kan man endast köra DTS och Dolby Digital via en optisk kabel. Man kan köra PCM över en optisk kabel men då får man bara stereo. HDMI ger ju mer möjligheter så jag tycker fler ljudkort borde ha det istället för SPDIF.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

HDMI ger ju mer möjligheter så jag tycker fler ljudkort borde ha det istället för SPDIF.

Problemet för dom är väl att folk då inser att det är HDMI som gäller. Och då kommer dom på att dom redan har massor av HDMI-portar på sina grafikkort, och så blir det inga fler ljudkort sålda

Jag gick också och väntade på vettiga Pci-ljudkort med HDMI en gång i tiden, men Nvidia hann före med att lösa det åt mig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Problemet för dom är väl att folk då inser att det är HDMI som gäller. Och då kommer dom på att dom redan har massor av HDMI-portar på sina grafikkort, och så blir det inga fler ljudkort sålda

Jag gick också och väntade på vettiga Pci-ljudkort med HDMI en gång i tiden, men Nvidia hann före med att lösa det åt mig.

Jo så kan det ju va. Tyvärr så har mitt Radeon HD 5770 till exempel endast stöd för 2-kanals LPCM så hade man kunnat köpa ett billigt ljudkort med HDMI för att stöda dels bitstream av Bluray-ljudformaten och även 8-kanals LPCM så hade det ju vart intressant. Asus har ju ett ljudkort med en HDMI-in och en HDMI-ut fast det kortet kostar väl närmare 1500kr och det tycker jag är väl häftigt. Det skulle ju helt klart kunna finnas en marknad för fler ljudkort med HDMI på eller också får man investera i ett nyare grafikkort helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att både Asus och Creative är bra märken, men jag tycker även att båda företagen borde förbättra en del saker i sina framtida produkter och inte släppa av så fort de gjort sig populära.

- X-Fi Titanium serien, speciellt HD och Pro är skitbra. Creative Recon3D uruselt.
- Xonar Essence serien toppklass. Xonar Pheobus ett skämt.

Både Titanium HD och Xonar Essence ST är superba kort. Men dessvärre är de inte helt perfekta. De som vill kunna koppla sitt 7.1 eller 5.1 system till kortet kan inte använda sig av HD utan får vända sig till ST för det (om man vill ha kvalitativt analogt 7.1 ljud). Och ST, som alla andra Xonar kort (DG, DX, DX2, Essence osv), lider av ett fel som aldrig blivit fixat av Asus, nämligen "Xonar EEPROM Failure"--ett fel som kan förekomma ganska ofta för vissa. Detta är extremt jobbigt och för att fixa det måste man göra en bootable USB med MSDOS för att resetta EEPROM på kortet.

Jag är däremot ganska intresserad av Z serien för DSP eftersom jag använder extern DAC men föredrar X-Fi CMSS-3D DSP till spel och film över DH/Pro Logic II på Xonar korten. Den stora frågan är hur SBX Pro Studio är uppbyggt. Det är knappast Dolby Headphone eller THX Tru Studio, och svårt att säga om det är en remake på den populära CMSS-3D. Tummarna på hardware OpenAL. Men floppar denna serie kan jag alltid luta mig säkert mot X-Fi serien igen.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jag tycker att både Xonar och Creative är bra märken.

Du menar nog Asus och Creative. Jag håller med dig ang det mesta, men man får väldigt mycket för pengarna när man köper ett ljudkort från Asus, det kan man inte säga något om. I de allra flesta fall är hårdvaran på topp!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Du menar nog Asus och Creative. Jag håller med dig ang det mesta, men man får väldigt mycket för pengarna när man köper ett ljudkort från Asus, det kan man inte säga något om. I de allra flesta fall är hårdvaran på topp!

Ja exakt. Felskrivning helt enkelt.
Tycker man får väldigt mycket för pengarna beroende på just vilken modell man köper. Kan inte säga mycket om DX/DG modellerna i jämförelse med dom billigare Creative alternativen, men både Essence och Titanium HD är på ungefär samma nivå skulle jag säga. Titanium HD har lite varmare/mjukare signatur i ljudet, medans Essence ST/X är lite mer analytiskt. Soundstage skulle jag säga är ett snäpp bättre på Titanium, men det kan alltid jämnas ut med op-amps om man kör Essence ST/X, speciellt med LME49720NA som är underbara op-amps. Båda korten är väldigt prisvärda i jämförelse med andra alternativa ext. DACs. Sen kör Essence också med inbyggd förstärkare, vilket Titanium inte gör så vitt jag vet. Båda korten kan dock utan problem driva lurar så som HD650.

För spel skulle jag dock fortfarande föredra Creative inom X-Fi serien, och Xonar Essence för musik. Film varierar mellan korten, men kör man utan extern DAC så skulle jag säga Essence.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Avstängd

Tar upp frågan om DD Live och DTS Direct igen

Ett måste om man vill ha ut mer än två kanaler spelljud digitalt till förstärkaren. Tycker även film ger bättre ljud men kan vara inbillning. Varför går det inte köra vanlig spdif och få mer än 2 kanaler i spel? Har, som jag tidigare skrev, tagit bort mitt externa ljudkort då både DD Live och DTS Direct gav en fördröjning i ljudet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tar upp frågan om DD Live och DTS Direct igen

Ett måste om man vill ha ut mer än två kanaler spelljud digitalt till förstärkaren. Tycker även film ger bättre ljud men kan vara inbillning. Varför går det inte köra vanlig spdif och få mer än 2 kanaler i spel? Har, som jag tidigare skrev, tagit bort mitt externa ljudkort då både DD Live och DTS Direct gav en fördröjning i ljudet.

Har du HDMI kan du ju välja det istället. Har du en äldre reciever kanske du har analog multi-in som du kan koppla in istället för digitalt. SPDIF stöder inte fler än 2 kanaler PCM kanske det finns nån underliggande begränsning i standarden som gör att det inte går att överföra så mycket data som krävs för det till exempel.

Permalänk
Avstängd

Kör med analog multi-in nu. Och nej, ingen HDMI på den förstärkare som är kopplad till datorn.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kör med analog multi-in nu. Och nej, ingen HDMI på den förstärkare som är kopplad till datorn.

Jag kör också med analog mult-in med 6 kanaler (5.1) till min lite äldre reciever funkar hur bra som helst tycker jag för då kan man ju skicka ut vilket ljud som helst till den från datorn.

Permalänk
Avstängd

Så kan man också se på saken. Fast då spelar väll ljudkortet en stor roll om hur resultatet blir?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Tar upp frågan om DD Live och DTS Direct igen

Ett måste om man vill ha ut mer än två kanaler spelljud digitalt till förstärkaren. Tycker även film ger bättre ljud men kan vara inbillning. Varför går det inte köra vanlig spdif och få mer än 2 kanaler i spel? Har, som jag tidigare skrev, tagit bort mitt externa ljudkort då både DD Live och DTS Direct gav en fördröjning i ljudet.

Begränsningar i bandbredden då det digitala interfacet skapades. Det var helt enkelt inte tänkt för flerkanaligt ljud i början.
DD och DTS är båda metoder för att komprimera ljudet dataströmmen, för att få plats på den befintliga bandbredden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*