Permalänk
99:e percentilen

Far Cry 3: Åsikter

Som ett enormt fan av Far Cry känner jag att jag vill skapa en tråd där vi kan dela våra åsikter om Far Cry 3.

Mitt allra första intryck när jag startade spelet var ett styng i hjärtat. Menyn är 100 % konsol och man har inte lagt en minut på att anpassa den för PC. Man märker det genom att man måste markera varje egenskap innan man kan ändra den. Detta gäller även när man går mellan nivåer i menyn: Det är inte det objekt man klickar på som öppnas, utan det som är markerat. Texter och knappar "boingar" när man pekar på dem, precis som de brukar göra på konsol. Skillnaden är brutal jämfört med FC1. Riktigt synd att de inte har optimerat menyn för PC.

Ett mer detaljerat "bevis": Om man exempelvis är inne på "Controls" och klickar på "Audio" i huvudmenyn så stängs "Controls" precis som förväntat. Men man kan då inte klicka på "Audio". Man måste först markera något annat alternativ, t ex det som är över eller under "Audio", innan man kan klicka på "Audio" igen. Klickar man direkt på Audio öppnas "Controls", som fortfarande är markerat. Menyn är sammanfattningsvis katastrofalt dålig och enligt mig ett vattentätt bevis för att de inte har testat inställningsmenyn på PC en enda gång.

Det är dessutom tydligt att menyn är gjord för konsol, och för det syftet är den bra, men de kunde gott ha gjort en fungerande meny på PC också. Men för att se det positivt: Jag vet nu till 100 % vad en konsolport är.

Nu är det dags att gå in i själva spelet och se om det är roligt!

Åsikter om själva spelet:

Nu har jag spelat ett par timmar, och först tyckte jag väl inte det var jätteroligt. Massvis med symboler som var svåra att förstå sambandet mellan, och det poppar hela tiden upp tutorials och andra rutor. Men när jag hade tagit ut en grupp fiender och höll på att loota deras kroppar (oemotståndligt) hände det som fick allt att lossna: Döm om min förvåning när, helt plötsligt, en komodovaran kommer springande mot mig. Detta tyckte jag var jättekul.

Jag tror att FC3 kan ge sjukt många speltimmar, då det lätt händer att man avviker från ett assignment för att springa runt och jaga getter, vildsvin, varaner, hjortar och andra djur för att loota deras skin (som man använder för att crafta användbara items). Spelet är alltså mycket mer än att bara skjuta, och miljön är helt perfekt för oss som gillade Far Cry.

Grafik?

Spelet är väldigt vackert och helt sjukt krävande på max. Jag kör på ett 7970 och en 2600K, och jag kan inte ha någon MSAA och jag har ställt ner många andra inställningar för att få spelbar framerate. Slå på 8xMSAA och allt annat på max så ska ni få se på ett mycket vackert bildspel! Tror att det är riktigt dåligt optimerat för PC, för man måste sänka inställningarna grovt för att kunna spela.

Konsolport?

Ja. Och de har inte ens försökt dölja det. Jag har redan nämnt huvudmenyn, som är helt usel och känns extremt oresponsiv. Alla ingame-menyer, inklusive items som visas i dem, är såvitt jag kan se i 720p (snyft) och väldigt konsoliga. Gameplayet är inte farligt konsoligt, men kontrollerna däremot är värdelösa. På BF3 kan man släppa W men hålla inne Shift och på så sätt fortsätta springa. I FC3 är det tvärtom. Sjukt svårt att lära sig. Man håller inte inne Ctrl (default C) för att ducka, utan man togglar crouch. Hela spelet känns helt enkelt anpassat för gamepad och inte mus/tgb överhuvudtaget.

Minimapen är konsol rakt igenom, men den fungerar rätt okej ändå. Övriga GUI:t är konsol. Det kommer upp massa rutor och skit hela tiden, och dessa är i regel stora och flashiga. Men det funkar. Det går att leva med, helt klart.

Buggar?

Inte farligt bortsett från menyn, som är en enda stor bugg. Men minimapen verkar vara dåligt kodad. När jag gick in i Crafting-menyn och återgick till spelet var minimapen äggformad, liten, pixlig och närmare mitten av skärmen. När jag sedan gick in i och ut ur Crafting-menyn igen var den plötsligt horisontellt äggformad och pixlig och liten.

DRM?

Jag vet inte om DRM är rätt benämning, men när man går in i menyer kan man få vänta flera sekunder på att den ska "kontakta Far Cry 3-servrar". I singleplayer! Löjligt! Ska testa att spela utan anslutning imorgon och se vad som händer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det har ju inte släppts än? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Det har ju inte släppts än? :S

Beror på vilken butik man använder.
Släpps om två timmar ändå.

Permalänk
Medlem

100% konsol vet jag inte om jag skulle säga med tanke på att det finns en del under grafiksettings och möjlighet att stänga av mouse smoothing (något som det brukar slarvas med). Men visst, delvis.
Själv har jag inte fått hem mitt än (GMG + Capsule, yay...not!).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Med tanke på den del av gameplay jag har sett på YouTube så ser det grymt fint ut! (visuellt)
Jag har ej sett något om main storyn, men den sägs vara bra, och alla mini-quests och side-quests ser riktigt bra ut också!
Dock känns det som att menyn är helt och hållet tagen direkt från konsollerna (exempel i TS första inlägg), ser förjävligt ut. D:

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag som själv är sedan länge förlovad med fc1 och fc2 har höga förväntningar på fc3. Kommer starta det inom någon minut för första gången, så fort beta drivern till nvidia e nere Kommer nog dela med mig av mina åsikter under helgen när jag spelat det några timmar.

EDIT 1: Kan börja med att mina första ca 2 timmar var väldigt njutbara, hade extremt kul, även om bara en gpu var aktiverad. Fick mecka med nVidia Inspector profiler för att få sli att fungera, nå går det maxxat(2xmsaa) i 1080p med ca 60 fpx, och V-sync också givetvis! Det verkar som att storyn är lyckad och AIn är inte fullt like weird som i fc2. Har dock lite grafikproblem, eller snarare bara fel från Ubisofts sida, då alla verkar lida av diverse småsaker såsom att detaljer långt bort blurrar till vid en viss distans ifrån dem, något som kanske har med usel textur-swich att göra. Men mitt enda riktiga hat jag kan föra mot detta spel är hur interfacet är så konsollerat att man nästan blir förbannad. :/

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Mytos:

100% konsol vet jag inte om jag skulle säga med tanke på att det finns en del under grafiksettings och möjlighet att stänga av mouse smoothing (något som det brukar slarvas med). Men visst, delvis.
Själv har jag inte fått hem mitt än (GMG + Capsule, yay...not!).

Laddar det ner under 100 kb/s för dig också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Laddar det ner under 100 kb/s för dig också?

Ja, om man inte startar om då kan det gå i normal speed, dock avbryts och startar den i princip hela tiden.
För tillfället vill den inte alls. Bra tjänst!
Skiter i detta och går och lägger mig. Får hoppas de gjort något slags uttalande om saken imorgon och jobbar på en lösning. Detta håller ju inte riktigt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag spelade det på XBOX 360 igår natt... och det var riktigt roligt faktiskt.

Nu har jag spelat det på PC:n ett par timmar... och jag måste nog säga att det fungerade bättre på XBOX:en trots allt. Det här är ett konsolspel... men visst, fullt spelbart på PC:n är det också. Inte speciellt krävande heller.

i dx9 då?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt gillat Far Cry serien vi får se om det blir ett köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Det har ju inte släppts än? :S

Du förstår det finns en fördel med att förboka. Fick spelet idag
Samma med GRFS, förbokade, fick 3 dagar innan "release"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag spelade det på XBOX 360 igår natt... och det var riktigt roligt faktiskt.

Nu har jag spelat det på PC:n ett par timmar... och jag måste nog säga att det fungerade bättre på XBOX:en trots allt. Det här är ett konsolspel... men visst, fullt spelbart på PC:n är det också. Inte speciellt krävande heller.

Har du testat med samma inställningar på båda maskinerna?!

Så du inte kör ultra på PC'n och tror att xboxet med kör på ultra

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Kolla in WTF IS.... Far Cry 3 på youtube!
Han gör en rejäl genomgång av spelet.
Jag tycker det verkar rätt grymt!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du förstår det finns en fördel med att förboka. Fick spelet idag
Samma med GRFS, förbokade, fick 3 dagar innan "release"

Brukar väll vara så att det ändå inte går att starta innan det officiella klockslaget??

Permalänk
99:e percentilen

Nu har jag uppdaterat första inlägget med mitt omdöme om spelet.

Skrivet av GaMeR2K5:

Inte speciellt krävande heller.

Körde du på DX9, Low i 800x600?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Ja, om man inte startar om då kan det gå i normal speed, dock avbryts och startar den i princip hela tiden.
För tillfället vill den inte alls. Bra tjänst!
Skiter i detta och går och lägger mig. Får hoppas de gjort något slags uttalande om saken imorgon och jobbar på en lösning. Detta håller ju inte riktigt.

Va exakt samma sak med AssCreed för GMG dock ligger jag på 2,3 MB/s atm så ska vara klar om en timme men ska ändå inte börja spela förens imorgon

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Jag har precis testat spela lite MP, har inte spelat något tidigare farcry eller ens kollat på videor
mina första tankar var ungefär crysis fast med människor i en djungel (själva känslan när man springer (som för övrigt inte finns))

Menyn var ju som någon annan skrev 110% konsolportad

Gillar "killcamen" på något sett endå, har inte nyaste beta drivrutinerna från nvidia heller, men jag låg på typ 40fps på högsta med mitt 580 :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Boozfob:

Gillar "killcamen" på något sett endå, har inte nyaste beta drivrutinerna från nvidia heller, men jag låg på typ 40fps på högsta med mitt 580 :/

Hur!? Kommer inte ens upp i 30 fps på högsta med 7970.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hur!? Kommer inte ens upp i 30 fps på högsta med 7970.

Tror jag fuckade inställningarna lite.. (Typ hälften sparades etc )

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Tankar också från GMG, går i 1-1.4MB/s just nu, men om man låter nerladdningen vara ett tag så smyger den ner till 19KB/s, så man måste pausa och resumea nerladdningen för att det ska fixa sig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Hmm, blir nog ett köp till PS3:an istället då..

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

så ni inte missar

http://www.sweclockers.com/nyhet/16207-nvidia-slapper-geforce...

Synd dock att det var console-port så tråkigt att de inte ens gör menyerna anpassade för PC fan va lata de är alltså! lackar...

därför jag inte förbeställer spel längre man kan inte lita på spelföretagen längre, speciellt inte ubisoft...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Brukar väll vara så att det ändå inte går att starta innan det officiella klockslaget??

Klart man kan!

Permalänk
Medlem

Konsollport som vanligt, hevlete vad ledsen man blir...

Permalänk
Medlem

spelet verkar inte vara så grafiskt optimerat, eller så är amd drivarna efter ska ta och uppdatera till senaste betat nu (har 12.8)

spelet flyter mycket bättre med 12.11 beta drivrutiner, verkar som ett ganska bra spel imo. första gången på lääääänge som någon som stirrar på mig (i ett spel) "creeps me out" precis i början alla som testar vet nog vad jag menar. verkar väldigt naturligt ändå.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oneone:

Synd dock att det var console-port så tråkigt att de inte ens gör menyerna anpassade för PC fan va lata de är alltså! lackar...

därför jag inte förbeställer spel längre man kan inte lita på spelföretagen längre, speciellt inte ubisoft...

Skrivet av Matheeeew:

Konsollport som vanligt, hevlete vad ledsen man blir...

En grov konsolport. Menyerna är i 720p (skandal) och helt omöjliga att hantera med en mus (skandal) och kontrollerna in-game är som sagt kassa.

Detta var första gången jag förbokade ett spel och en sak är säker: Jag kommer inte köpa Far Cry 4 om de inte gör det till ett äkta PC-spel.

Skrivet av Nivius:

spelet verkar inte vara så grafiskt optimerat, eller så är amd drivarna efter ska ta och uppdatera till senaste betat nu (har 12.8)

spelet flyter mycket bättre med 12.11 beta drivrutiner, verkar som ett ganska bra spel imo. första gången på lääääänge som någon som stirrar på mig (i ett spel) "creeps me out" precis i början alla som testar vet nog vad jag menar. verkar väldigt naturligt ändå.

Jag har 12.11 Beta och MSAA är bara att glömma. (Jag kör gärna på Medium, bara jag får ha MSAA.) Hur gör du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med en liknande rigg till min som testat spelet? (660Ti, 3570k) Vilka FPS får ni på vilka inställningar?

Hört många som klagar på spelet. Sitter och funderar på om man ska avboka/returnera det :/

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

En grov konsolport. Menyerna är i 720p (skandal) och helt omöjliga att hantera med en mus (skandal) och kontrollerna in-game är som sagt kassa.

Detta var första gången jag förbokade ett spel och en sak är säker: Jag kommer inte köpa Far Cry 4 om de inte gör det till ett äkta PC-spel.

Jag har 12.11 Beta och MSAA är bara att glömma. (Jag kör gärna på Medium, bara jag får ha MSAA.) Hur gör du?

jag känner inget av detta, musen flyter på "ovanligt" fint i menyer, uplösningen på menyn spelar ingen roll, jag dömer inte spelet för det <.<
kontrollerna ingame funkar fint imo. känns som vanliga cod/bf kontroller.

kör just nu ~high (men custom och sängt shadow till medium, shadows är overated med tanke på kraften det drar.)
det flyter på riktigt bra, ligger nog på 60fps oftast (inte testat med mätare än, inte hunnit!) men det känns definitivt så.

så jag vet inte vad jag gör

ska testa att köra spelet med radeonPRO igång nu, med adeptive vsync! ("dynamic fps controll") det kom nyligen och funkar *sjukt* bra i andra spel.

*PS PS PS*
det kom precis en patch verkar det som. får se vad som händer
(1.00->1.01)
-- kunde inte installera den :I oh well...
-- men spelet kör stabil på 60fps för mig. 1x7970, se sig
-- sett att min fps var nere på 54 ett litet tag, men det känns inte om man kör med adaptive radeonPRO ftw

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Som ett enormt fan av Far Cry känner jag att jag vill skapa en tråd där vi kan dela våra åsikter om Far Cry 3.
Man håller inte inne Ctrl (default C) för att ducka, utan man togglar crouch. Hela spelet känns helt enkelt anpassat för gamepad och inte mus/tgb överhuvudtaget.

Resten av punkterna förstår jag. Men denna? Vad är problemet med toggle egentligen? Jag föredrar det framför "hold" eftersom man får fingrar lediga.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

när kan man spela? har redan preloadat det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP