HP Vectra 486/66XM nätverk

Permalänk
Medlem

HP Vectra 486/66XM nätverk

Hejsan!

Har fått tag i en gammal dator av ovanstående modell som fungerar fullkomligt felfritt, underbar pryl enligt mig!

Nu har jag dock fått för mig att koppla upp den mot nätverket, hur i helvete gör jag om jag ska koppla upp win95 mot en modern router? Den har rj45 port, men om jag kopplar in en lankabel så kan jag ändå inte pinga routern. Kan pinga mig själv, så nätverkskortet fungerar iaf....

Kabeln är cat 5, är paren lagda olika på desas så att det kanske är det som dödar?

Permalänk
Medlem

Rak kabel, inte korsad.

Har du installerat stöd för TCP/IP?

Har du DHCP aktiverat ?

Indikerar nätverkskortet anslutning ?

EDIT: W95 på nätet kan nog vara ganska osäkert..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Windows 95?

Ta hjälp ut av sajten:

http://www.mdgx.com

Kolla igenom lite och se för dig om du hittar någon patch.

Är det också inte för klent, att en gammal 486 surfar på det moderna nätet, eller?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ge sig ut på nätet är att glömma men det hade vart trevligt att åtminstone kunna nå den via nätverket så att jag kan lägga in saker på den över nätverket

Permalänk
Medlem

Vill minnas att du utöver att installera (!) TCP/IP också måste aktivera fil- och skrivardelning för att den ska vilja prata med ett nätverk.

Lycka till och ha så kul med alla omstarter medans du ställer in allting xD

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Internet/nätverk med Windows 95 kan vara lite knåpigt ibland. DHCP har jag aldrig riktigt fått att fungera, istället har jag satt IP, Nätmask, Gateway och DNS statiskt och då verkar allt fungera.
Som sagt, se till att du använder en rak mellan datorn och routern.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har datorn?
Minns att jag provade att ramdiska bort olika mängder ram på en dator med Windows 95. Kan ha varit på 486:an, men jag har för mig att det var när jag hade Pentium 1.
(Det var för att testa minnesmängdens inverkan, utan att fysiskt behöva byta minne i datorn. Lite jobbigt att skaffa alla möjliga kombinationer av ram moduler)

Hursomhelst, att lämna 8MB som används som ram eller 16MB gjorde stor skillnad. Oproportionerligt stor skillnad. Kunde gå mer än dubbelt så snabbt på 16MB mot 8MB (lite beroende på vad man gör).
Ännu mer minne är ett plus, men gör inte lika stor skillnad.

Annars så var det ett tag jag surfade nätet på en 486:a med Windows 3.11
Fast det var före Youtube

En 486:a med minst 8MB ram går att göra mycket i Dos och Win 3.x, är ganska snabb för de systemen.
Windows 95 går att köra på 486:a med 8MB ram, men en Pentium och helst mer än 16MB ram är att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vill minnas att du utöver att installera (!) TCP/IP också måste aktivera fil- och skrivardelning för att den ska vilja prata med ett nätverk.

Var ett tag sen jag körde Win 95. Men tror inte att fil och skrivardelning ska krävas för att använda ping.
Däremot måste man ha det installerat för att kunna dela ut kataloger/mappar. Kan vara så att man även behövde ha det installerat för att komma åt filer på andra datorer. Minns inte riktigt.

Skrivet av fagballs:

Kan pinga mig själv, så nätverkskortet fungerar iaf....

TCP/IP är installerat om du kan pinga dig själv. Men nätverkskortet skulle fortfarande kunna vara defekt. Säger inte att det är det. Men att man egentligen inte bevisat funktionaliteten förrän man lyckas prata med något utanför datorn. En del i datorn kan vara defekt utan att vara helt död.
Exempelvis ett grafikkort som går att starta datorn med, men som börjar ge massa artefakter när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var ett tag sen jag körde Win 95. Men tror inte att fil och skrivardelning ska krävas för att använda ping.
Däremot måste man ha det installerat för att kunna dela ut kataloger/mappar. Kan vara så att man även behövde ha det installerat för att komma åt filer på andra datorer. Minns inte riktigt.

TCP/IP är installerat om du kan pinga dig själv. Men nätverkskortet skulle fortfarande kunna vara defekt. Säger inte att det är det. Men att man egentligen inte bevisat funktionaliteten förrän man lyckas prata med något utanför datorn. En del i datorn kan vara defekt utan att vara helt död.
Exempelvis ett grafikkort som går att starta datorn med, men som börjar ge massa artefakter när man spelar.

Nepp, man behöver inte ha klient för fildelning och sådant installerat för att komma ut på nätet. Däremot ska man ju inte sticka under stol med att TCP/IP för win95 var rätt flaky. Jag hade eliminerat den potentiella felkällan genom att försöka få datorerna att prata NetBEUI eller IPX till en början, för att sedan fortsätta med TCP/IP när man verifierat att det funkar.

Det beror väl lite på vad man menar med att pinga sig själv. Pingar man localhost, så vågar jag påstå att man kringgår nätverkshårdvaran även i win95, local loopbackinterfacet brukar vara ren mjukvara.

---

TS: hur är det med drivrutiner? Kör du med något som Windows installerat per automatik, eller är det något från den som tillverkat nätverksinterfacet? Om det förstnämnda, försök leta rätt på drivers från tillverkaren och se om de funkar bättre.

Som redan föreslaget, kolla även så det är en "rak" kabel. Görs lättast genom att helt enkelt ta en kik på ledarnas isolering inne i modularkontakterna, varje ledare har sin egen färg. Båda ändar ska ha sina ledare i samma ordning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga bra webbläsare till Windows 95, men annars är det kul. Du kan alltid använda IRC-klienter och annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det går att få igång Win95 på internet med dhcp och allt sånt men det är inte direkt enkelt. Exakt hur jag lyckades på min minns jag inte men det var betydligt enklare på Win 3.11.

Har för övrigt faktiskt skrivit ett inlägg på sweclockers på en Compaq 486SX -66mhz med 16mb ram och Win 3.11 med ADSL anslutning
Finns internet explorer 5 till 3.11. Tror IE 6 finns till windows 95 och den orkar väl med en del fortfarande. Var inte så många år sen jag övergav 6an

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Det går att få igång Win95 på internet med dhcp och allt sånt men det är inte direkt enkelt. Exakt hur jag lyckades på min minns jag inte men det var betydligt enklare på Win 3.11.

Har för övrigt faktiskt skrivit ett inlägg på sweclockers på en Compaq 486SX -66mhz med 16mb ram och Win 3.11 med ADSL anslutning
Finns internet explorer 5 till 3.11. Tror IE 6 finns till windows 95 och den orkar väl med en del fortfarande. Var inte så många år sen jag övergav 6an

Det finns Mozilla och opera, fast dessa är rätt så gamla versioner.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

jag har för mig att man behöver köra ipconfig på windows 95 för att den ska lira, samt att TCP/IP inte är installerat normalt om det inte är second edition av 95

har du ikonen "nätverk" på skrivbordet? vill minnas att om nätverkskortet är installerat och helt okey med drivers mm så dyker denna ikon upp och ej går att ta bort

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Testa dra ner nån gammal version av netscape som webbläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag crypt-postar denna tråd, men skulle en adapter korsad->rak fungera för att kunna koppla upp sig till sin vanliga router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Sorry för att jag crypt-postar denna tråd, men skulle en adapter korsad->rak fungera för att kunna koppla upp sig till sin vanliga router?

Är väl enklare att bara använda en rak nätverkskabel?
Men ja, det går ju att lösa ändå.
Jag har haft tvärtom, att jag hade en vanlig rak nätverkskabel och sen en "nätverks-sockerbit" (RJ45 uttag i båda ändar) och en kort korsad kabel, så att jag kunde ha en exempelvis 3m eller 5m rak kabel och även ha möjlighet att köra korsad utan att behöva ha med en lika lång korsad kabel.
Minns inte utantill i vilken ordning de olika färgerna på kablarna skulle komma. Men tror korsad + korsad = rak.
Annars om du inte bor mitt ute i ödemarken så kanske du har någon Kjell & Co, Clas Ohlson, Elgiganten, Mediamarkt eller dyl. butik i stan som bl.a. säljer nätverskabel ?
Borde inte bli så dyrt om du bara ska ha en.

Permalänk
Medlem

Kör programmet winipcfg i körfältet, där kan du se om du fått ipnummer av dhcp värden. Men du måste ha installerat TCP/IP stacken först och lägg alla cab filer från win95 installations cdn i c:\windows\cab så slipper du stoppa i installationsskivan varje gång du lägger till eller tar bort något. Fixa en skysst nätverkskabel först.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Använder tydligen redan raka kablar till alla datorer här hemma, så det är inte felet. Har ingen Win95 installations CD, går Win 95 att tanka ner lagligt nånstans?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skulle vilja ha det på cd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Använder tydligen redan raka kablar till alla datorer här hemma, så det är inte felet. Har ingen Win95 installations CD, går Win 95 att tanka ner lagligt nånstans?

Nej det går inte att göra lagligt, om du redan äger en licens men utan cd så vet jag inte hur olaglig en piratnedladdning av installationsskivan egentligen är. Men det är en annan femma, jag är inte jurist

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.