Det finns vissa metoder som hjälper i vissa specifika spel, men ingen lösning som fungerar generellt. Dessutom är det inte garanterat att en lösning fungerar i alla spel, och den vanligaste lösningen (VSync) är i princip en forcering av smoothing som dessutom har sina egna nackdelar med inputlag etcetera. Problemet är med största sannolikhet hårdvarurelaterat i och med att det fortfarande inte är löst av AMD, och många (med mig) tror att det är relaterat till deras prioritering av scaling framför smoothing.
De lösningar som finns (om vi bortser från hårdsynkning) är också till stor del bara en delvis avhjälpning av problemet, det eliminerar inte hela stuttering-effekten, men kan dra ner det till mer 'acceptabla' nivåer.
Frågan är väl snarare vad man är ute efter? Vill man ha höga benchmark scores är 7970 CF ett väldigt attraktivt köp, men ingen som sett båda lösningarna kan med hedern i behåll påstå att det flyter lika bra som 680 SLI.
Anledningen är relativt enkel.
NVidia valde redan för ett par år sedan att offra en del skalning (alltså den procentuella vinsten av en andra GPU) vid SLI för att ge en mer stabil framerate - tekniken kallas generellt för frame rate smoothing. Detta syns inte minst på att SLI-skalningen helt plötsligt sjönk, generellt för samtliga Geforcekort och i princip oavsett spel, strax innan Geforce 500-serien lanserades. Vissa specifika spel inkluderar numera en funktion för detta, men NVidia har både algoritmer för detta direkt i sina drivrutiner samt har valt att att optimera hårdvaran för det.
Resultatet ser vi idag - stuttering med SLI är inte märkbart högre än stuttering med singelkort.
Däremot finns det en direkt nackdel med FRS - korten visar en lägre prestanda i benchmarks.
Microstutter uppstår ofta när GPU 1 producerar en högre framerate än GPU 2, och FRS fungerar dels genom att synkronisera grafikkortens individuella frame rates - GPU 1 kan alltså inte leverera en mer än marginellt högre eller lägre framerate än GPU 2 - och dels genom att inte tillåta frameraten att öka alldeles för snabbt.
Effektivt stryper alltså denna teknik det kort som producerar högre framerate än det andra, vilket leder till att benchmarks (vilka normalt enbart mäter faktisk framerate) kommer att visa en ibland drastiskt lägre prestanda. På diagram ser alltså SLI-lösningar ut att vara långsammare än CF-lösningar - de ger en lägre skalning.
Att AMD valt motsatt väg - så nära perfekt (100%) skalning som möjligt på bekostnad av stuttering och andra visuella problem - är problematiskt men förståeligt. För dem som bara tittar på benchmarks och diagram ser Radeonkorten betydligt bättre ut, och det är sällan benchmarksajterna ens tittar på microstuttering.
I realiteten däremot upplever man alltså att SLI, trots sin lägre FPS, flyter betydligt bättre.
(jag talar alltså enbart om 2-waylösningar i detta, jag är medveten om att 3/4-way fungerar annorlunda)