[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Om man ska köpa en 128 gigs SSD under tusenlappen vilken är bäst i dagsläget?

Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
SSD, 2.5", Storlek: 128 GB, Buffertminne: 256 MB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 520 MB/sek, Skrivhastighet: 320 MB/sek

SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
SSD, 2.5", Storlek: 120 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 500 MB/sek, Skrivhastighet: 450 MB/sek

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB
SSD, 2.5", Storlek: 128 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 550 MB/sek, Skrivhastighet: 520 MB/sek

OCZ SSD Agility 3 120GB
SSD, 2.5", 3,5"-adapter ingår ej., Storlek: 120 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 525 MB/sek, Skrivhastighet: 500 MB/sek

Samsungen? Eller något annat alternativ?

På alla utom Samsungen har du inte listat "Skrivhastighet" utan "Skrivhastighet om du skriver en stor fil med enbart nollor".

Men Samsung är nog bäst av de du listat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt ut min x25 g2 mot en 2x128gb OCZ raid 0 stripe utan att tänka på att jag nu blir utan trim, hur länge kommer det att ta innan jag tappar prestanda, hur mycket kommer jag att tappa och hur mycket kommer det att märkas?

Tacksam för svar.

Permalänk

Där finns inbyggd städfunktion i alla SSD. TRIM snabbar upp skrivningar något därför att disken tidigt får reda på av Windows vilka block som kan städas bort. Jag har kört RAID0 med tre SSD länge och har inga prestandaförsämringar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att tolka saker och att dra egna slutsatser, utan några exakta siffror så har jag väldigt svårt att tolka informationen jag får.

Men dom som säger att prestandan försämras, ljuger då?

Varför ljuger dom?

Permalänk

Naturligtvis ljuger de inte, men de belyser inte hela sanningen.
"You don't need TRIM. SSDs do their own garbage collection when activity is near idle or completely idle."
http://lifehacker.com/5932009/the-complete-guide-to-solid+sta...

http://forums.anandtech.com eller Google översatt.

TRIM fanns inte i början utan alla SSD gjorde sina egna varianter av interna städningar. Om de inte hann med så sjönk prestandan vid massiva skrivningar till disken. TRIM togs fram för att tidigt låta SSD få veta vilka block som numera var markerade som borttagna. SSD kunde i god tid städa och förbereda fria block inför kommande skrivningar. Alla SSD får sämre prestanda under tiden som stora mängder data skrivs men de återhämtar sig efter några lugna perioder.

Windows 7 & 8 har stöd för TRIM men äldre Windows XP har det inte. Innebär detta att endast senare Windows skall kunna använda SSD ? Nej.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Eftersom du har en w7 licens kan du få en 8:a billigt. Här, http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL.... Eller varför inte köra vidare med 7:an? Är det 64-bitars du vill åt så fungerar din 32-bitars licens till den med.

Har du 4gb ram tycker jag det är onödigt att stoppa i mer i den datorn. Är du van vid kvalitén på en dyrare dator blir du nog besviken på något billigare plastigare. Känner du att du har pengarna och tycker du är värd en ny dator så varför inte. Men klarar du dina arbetsuppgifter utan problem kan du lika gärna vänta.

Nu är det svårt att spekulera i hur det ser ut om 1->2 år med SSD:er i laptops. Men du kan ju ta med den du köper nu när det blir aktuellt att uppgradera. Det börjar bli vanligt att de stoppar små pci-e SSD:er i dem, de används som cache. Vill man går det installera Windows där, men det blir lite trångt.

Har nu införskaffat en Ebay HDD Caddie för 90:-(!) där jag planerar att lägga en 2,5 tums 128 Gb SSD disk och sätta i dvd-vaggan.
Att ebayprylen passar bra har jag redan kollat.
Nu till min fråga:

Om jag är nöjd med mitt nuvarande operativ och bara vill börja boota från den nya SSD:n. Är det kloningsprogram
som medfölljer SSD disken(ShirtPocket SuperDuper!, EZ Gig III) så bra att det inte bör vara något problem att bara göra
en bootbar kopia av min gamla HDD?
Har sett att vissa på nätet fått felsignaler "Bootmgr is missing" när de klonat diskar.
Har inte återställningsskivor kvar så en nyinstallation på SSD disken kanske blir svår.
Det känns inte som om det är så mycket värt att köpa W8 när man har W7 64 bitars.
Om kloningen lyckas bra och det går bra att starta från SSD disken, brukar det generellt vara så att
man skall ändra nåt i BIOS eller uppgradera BIOS när man bytt disk?
Vad ändrar man i så fall?
Jag har en HP som finns eller åtminstone fanns att köpa med SSD disk från fabrik, men jag har ju ingen aning om
BIOS ser annorlunda ut på dessa produkter.

Permalänk
Medlem

Jag har klonat med intels kloningsprogramvara signerad acronis. Om programvaran kommer på köpet till ssd'n hade jag litat på att programvaran löser det riktigt. Kan inte svara för hur din programvara kommer fungera, men acronis installerade jag i Windows och starade kloningen därifrån.

Jag fick välja från och till vilken disk och sedan startade den om och började klona. När den var klar hade jag valt att den skulle stänga av datorn. Då monterade jag ssd'n i datorn och tog ut hårddisken. I ditt fall är det då bara att ändra i bios så att den bootar från ssd-disken i första hand eftersom du vill behålla båda diskarna i datorn. När du vet att allt fungerar kan du ju rensa (formatera om) hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har klonat med intels kloningsprogramvara signerad acronis. Om programvaran kommer på köpet till ssd'n hade jag litat på att programvaran löser det riktigt. Kan inte svara för hur din programvara kommer fungera, men acronis installerade jag i Windows och starade kloningen därifrån.

Jag fick välja från och till vilken disk och sedan startade den om och började klona. När den var klar hade jag valt att den skulle stänga av datorn. Då monterade jag ssd'n i datorn och tog ut hårddisken. I ditt fall är det då bara att ändra i bios så att den bootar från ssd-disken i första hand eftersom du vill behålla båda diskarna i datorn. När du vet att allt fungerar kan du ju rensa (formatera om) hårddisken.

När man klonar systemdisken, hur blir det med enhetsbeteckning?
Jag vill ju använda den mekaniska disken som lagringsdisk och SSD som systemdisk. Men jag kan väl inte ändra SSD till C: när det är en systemdisk?Eller det kanske löser sig. Min SSD sitter ju i DVD vaggan som väl va D: förut
Systemdisken måste väl heta C: för att programmen ska installeras rätt? Eller ändras beteckningen om man sätter SSD till bootdisk automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

När man klonar systemdisken, hur blir det med enhetsbeteckning?
Jag vill ju använda den mekaniska disken som lagringsdisk och SSD som systemdisk. Men jag kan väl inte ändra SSD till C: när det är en systemdisk?Eller det kanske löser sig. Min SSD sitter ju i DVD vaggan som väl va D: förut
Systemdisken måste väl heta C: för att programmen ska installeras rätt? Eller ändras beteckningen om man sätter SSD till bootdisk automatiskt?

Enhetsbeteckningen är specifikt för den aktiva Windows installationen så. När du bootar ditt klonade Windows från ssd-disken blir den c:, när du kör från hårddisken med den installationen blir hårddisken c:. Den andra disken får en annan ledig bokstav. Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Hej! Kan någon rekomendera en billig ssd på 64
Gb?

Permalänk
Skrivet av Eddeboy:

Hej! Kan någon rekomendera en billig ssd på 64
Gb?

Just nu får du en 80 GB OCZ Vertex 2 på webhallen för 495kr. Känns oslagbart.http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133076-ocz_intern_ssd_80gb_vertex_2_series_sata_ii_2.5

Om du vill ha SATA3 istället för SATA2 får du betala 599kr för 64GB Samsung 830: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146974-samsung_intern_ssd_64gb_830_sata6g_basic_kit

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tja. Ska uppgradera från min gamla, pålitliga Intel 320 120GB till en ny med mer utrymme.
Bestämde mig för att välja mellan dessa 2:
1. SAMSUNG 830 SERIES 256GB (1640 kr)
2. SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB (2100 kr)

Priset spelar inte någon större roll. Framför allt ska det vara stabilt. Men klart, att prestandan är inte fy skam heller.
Vilken ska jag ta? Är 840 Pro tillräcklig beprövat och stabil?

Red. Ännu ett alternativ har dykt upp: INTEL 520 SERIES 240GB (kampanjpris: 1900 kr)

ytterliggare val
Permalänk

Tjenare.

Funderar på att uppgradera till en SSD men då jag sitter på ett X58 moderkort så undrar jag ifall det inte är bäst att vänta tills jag kanske uppgraderar till ett moderkort som stödjer SATA 3.0? Just nu har jag bara SATA 2.0. Är det en avsevärd skillnad? Jag tänkte satsa på Intels 330 serie.
Moderkort ser ni i sign.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Tjenare.

Funderar på att uppgradera till en SSD men då jag sitter på ett X58 moderkort så undrar jag ifall det inte är bäst att vänta tills jag kanske uppgraderar till ett moderkort som stödjer SATA 3.0? Just nu har jag bara SATA 2.0. Är det en avsevärd skillnad? Jag tänkte satsa på Intels 330 serie.
Moderkort ser ni i sign.

Bara att införskaffa SSD snarast, skillnaden i laddningstider mellan SATA2 och SATA3 är minimal, däremot vid filöverföringar (som man inte gör överdrivet många av till eller från en SSD) så märker man av skillnad på de olika SATA standarderna men även där så är SATA2 fullt tillräcklig, och då SATA är bakåtkompatibelt så fungerar en SATA3 SSD på dina SATA2 portar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Bara att införskaffa SSD snarast, skillnaden i laddningstider mellan SATA2 och SATA3 är minimal, däremot vid filöverföringar (som man inte gör överdrivet många av till eller från en SSD) så märker man av skillnad på de olika SATA standarderna men även där så är SATA2 fullt tillräcklig, och då SATA är bakåtkompatibelt så fungerar en SATA3 SSD på dina SATA2 portar.

Okej, tack så mkt för svaret. Då blir de nog en 180 GB till jul.

Förresten, är de någon jättestor skillnad mellan 330 och 520 serien? 200 kr i prisskillnad mellan dom.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

behöver en ny hårddisk till datorn och tycker det är dags att förskaffa sig en ssd men vet inte riktigt vilken man ska välja,
Ska inte ha under 120gb iaf.
Har kikat på 3 st men jag har ingen aning vilken man ska ta, eller finns det någon bättre?
Ska inte vara mindra än 120gb och kosta mer än 1500kr

Intel 120gb 749Kr http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-reseller-2-5

Intel 180gb 1049Kr http://www.inet.se/produkt/4304407/ssd-180gb-intel-330-reseller-2-5

Samsung 840 128gb 1249Kr http://www.inet.se/produkt/4304474/samsung-ssd-pro-basic-840-series-128gb

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Skrivet av Umpata:

behöver en ny hårddisk till datorn och tycker det är dags att förskaffa sig en ssd men vet inte riktigt vilken man ska välja,
Ska inte ha under 120gb iaf.
Har kikat på 3 st men jag har ingen aning vilken man ska ta, eller finns det någon bättre?
Ska inte vara mindra än 120gb och kosta mer än 1500kr

Intel 120gb 749Kr http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-reseller-2-5

Intel 180gb 1049Kr http://www.inet.se/produkt/4304407/ssd-180gb-intel-330-reseller-2-5

Samsung 840 128gb 1249Kr http://www.inet.se/produkt/4304474/samsung-ssd-pro-basic-840-series-128gb

Det är ju lite upp till tycke och smak. Alla de där tre är bra. Samsung har nog lite högre prestanda, men så är den ju dyrare också. 180GB för 1049kr är ju ett riktigt bra pris.

Jag vet inte vilka program/spel du har tänkt ha på disken, men personligen så växte jag ur min 128GB-disk efter 2 år, jag tröttnade på att behöva avinstallera favoritspel för att få plats med nya spel, så jag uppgraderade till 256GB. Om du har tänkt få plats med mer än ca 5 spel på disken ska du nog välja 180GB. Om du inte kör särskilt stora spel eller program klarar du dig nog med 128 GB

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Då min SSD går trögt så letar ju efter en ny, till ett billigare pris.

Går sjukt segt vid installation av program eller directx. Hela datorn haltar på ett ben då.
Min Write är kaputt.

Installerar ej spel på SSD då jag inte bryr mig om nån sekunds snabbare laddningstider.

Då denna tråd är värdelös så köpte jag mig ett stycke 830 ist.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det är ju lite upp till tycke och smak. Alla de där tre är bra. Samsung har nog lite högre prestanda, men så är den ju dyrare också. 180GB för 1049kr är ju ett riktigt bra pris.

Jag vet inte vilka program/spel du har tänkt ha på disken, men personligen så växte jag ur min 128GB-disk efter 2 år, jag tröttnade på att behöva avinstallera favoritspel för att få plats med nya spel, så jag uppgraderade till 256GB. Om du har tänkt få plats med mer än ca 5 spel på disken ska du nog välja 180GB. Om du inte kör särskilt stora spel eller program klarar du dig nog med 128 GB

spelar nästan inga spel längre, har datorn till för att se på film och surfa på.
Jag har kvar en gammal IDE disk som jag inte längre litar på så vill ha en ny disk, och ssd´erna har ju blivigt så billiga.

Blir nog Intel 180 eller Samsungen då.

Eller ska men ta den här? http://www.inet.se/produkt/4304353/ssd-120gb-intel-520-oem tänker på prestandan i så fall för har några tb på mina lagringsdiskar.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem

SSD hittas som SCSI-disk?

Jag har precis installerat Windows 7 på min nya SSD-disk, kopplad till SATA3_0 på Z77. I BIOS har jag valt AHCI, valde även vid installationen av Windows 7 att ladda in drivrutinerna från Intel RST 11.6.0.1030.

Nu står dock disken som en SCSI-disk så jag är orolig över att TRIM inte fungerar:

Någon som stött på detta tidigare? Ska det vara så här?

Bör även nämnas att på den förra datorn hade jag ställt RAID-läge i BIOS och använde mig av Intel RAID. Hade dock tänkt att jag skulle sätta diskarna i AHCI och köra Windows "RAID" för att vara säker på att TRIM fungerar men när jag laddade in RST-drivarna så hittade den automatiskt min förra RAID array även om BIOS står i AHCI mode (vilket även syns under IDE ATA/ATAPI controllers - SATA AHCI Controller)

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd

Snabb fråga alla flickor.

Samsung 830, köpt nu, har den Firmwaren förinstallerad? Den som kom ut 2012.01.19?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Min raid0 med 2 st mekansika diskar går snabbare än min ssd.

I raid-bios identifieras ssd:n som sata 6gb och mina två mekansika som sata 3gb

Har ett gigabytemoderkort med
North Bridge: AMD 990FX
South Bridge: AMD SB950

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#sp

Är där något fel eller ska det vara på det här viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobson:

http://s14.postimage.org/iyd0vdofz/08_december_2012_14_58.png

http://s14.postimage.org/wqrfr0f7j/08_december_2012_14_55.png

Min raid0 med 2 st mekansika diskar går snabbare än min ssd.

I raid-bios identifieras ssd:n som sata 6gb och mina två mekansika som sata 3gb

http://s12.postimage.org/b55lg14ff/image.jpg

Har ett gigabytemoderkort med
North Bridge: AMD 990FX
South Bridge: AMD SB950

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#sp

Är där något fel eller ska det vara på det här viset?

Acess tiden är det viktigaste som du ser är den betydligt bättre på din ssd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tänkte köpa en SSD för 800-1000kr. Har kollat runt och fastnat lite för den här. Någon som har erfarenhet från den specefikt, eller Intel SSDs i allmänhet?
Intel 330 Series 180GB - 989kr

En annan jag kollar på är Samsung SSD Basic 840-Series 120GB - 799kr. Den är lite billigare och verkar ha lite bättre prestanda på läsning, medans Inteln har ganska mycket bättre prestanda på skrivning. 180gb vs 120gb är ju trots allt en betydande skillnad också.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har ett smått irriterande problem, gællande kloning.

Har en Intel 330. Har anvænt den 2 månader, den fungerar bra, har bara haft spel på den. Nu ær det dags att slænga øver os har jag tænkt. Har laddat ner Intels kloningsprogram, øppnat i windows, børjat klona. Dock blir det fel på 99% och endast cirka 70% av min C partion ær klonad. Ja, jag vill bara klona C partionen, en av 3 partioner på min vanliga hdd. Har æven provat med vanliga acronic, men den vill inte alls. Alltså nær man ska vælja mål hårddisk går det inte att væljassd.

Jag har win 7 64, ssd 180 gb, hdd på 500 och C partionen på 90 gb. Nåt tips? Øppen før allt, ær vældigt osugen på nyinstallation av anledning att jag haft vældiga problem med min dator men precis fått ordning på dom...

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Tänkte köpa en SSD för 800-1000kr. Har kollat runt och fastnat lite för den här( Intell 330 180 gb) Någon som har erfarenhet från den specefikt, eller Intel SSDs i allmänhet?
?

Har denna, men som sagt bara anvænt før spel æn så længe, cirkus 2-3 månader. Stabil ær allt jag kan sæga æn så længe. Återkommer om jag får øver klon på win partionen !

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk

ssd 256 gb

Tjenare,

Hade tänkt att köpa en 256 gb SSD i 1500-2000 kronors prisklassen, någon som har nått bra att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk

Hej!
Har monetarat en SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB nu och installerat win 7 på den. Formaterade min gamla hdd men får upp att jag måste välja vilket windows 7 jag vill starta, trots att jag har formaterat den gamla och win 7 är inte kvar på den. Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Skrivet av dietmetoder:

Tjenare,

Hade tänkt att köpa en 256 gb SSD i 1500-2000 kronors prisklassen, någon som har nått bra att rekommendera?

Rekommenderad läsning: SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

De som får bäst betyg: Corsair Neutron, OCZ Vector, Plextor M5 Pro, Samsung 840 Pro.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa den ovetande: Har Kingston 120GB SSDNow V300 (länk 1, 2) märkbart lägre tbw eller p/e cycles än genomsnittet (även lägre än Samsungs 840 basic tlc)? Om jag räknar rätt blir det 500 p/e cycles, vilket verkar rätt lågt..