Permalänk

Bilder från datortekniks lektioner

Här kommer jag lägga upp bilder på olika datorer som vi bygger/felsöker på våra datortekniks lektioner.

Det kan vara allt från stenålders datorer med 1mb i ram till dagens prestanda på datorerna

Kommer också ladda upp bilder på datorkomponenter som är nya eller gamla, men bara delar som kommer från skolan eller delar som vi sätter ihop i skolan

Bilder från datortekniks lektioner

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk

vill mins att bios versionerna för så gammla datorer med socket 7 endast kan hantera diskar upp till 10gb eller nått sånt. så troligen därför det inte fungerar.

ni kan prova och partitionera upp den till massa 10gb partitioner i en dator som kan hantera den och se om systemet går att lura.

vill minns att jag gjorde så med en gammal 20gb disk på min gammla socket 7 dator för att få den att fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill mins att bios versionerna för så gammla datorer med socket 7 endast kan hantera diskar upp till 10gb eller nått sånt. så troligen därför det inte fungerar.

ni kan prova och partitionera upp den till massa 10gb partitioner i en dator som kan hantera den och se om systemet går att lura.

vill minns att jag gjorde så med en gammal 20gb disk på min gammla socket 7 dator för att få den att fungera.

Okej tackar får testa på måndag och hoppas det hjälper

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för någon typ av lektioner? Ämnet är alltså datorteknik?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ser rätt kul ut Vi hade också Datorteknik första året i gymnasiet och vi fick då inte överklocka gammla CPU:er med pringelsrör och flytandekväve

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så var Socket 7 för intel. Samt att AMDn ni har på bilden är för en Socket A

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av MROO:

Om jag inte missminner mig så var Socket 7 för intel. Samt att AMDn ni har på bilden är för en Socket A

Har också för mig detta...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Hoppas klassen fått ut nåt nyttigt av lektionerna. För min del var det lite av ett misslyckande i mitt tycke när vi hade "datateknik" som de ville kalla det. Läraren var lite bakom flötet i ämnet, trevlig snubbe o allt men han kunde inte så mycket själv och uppmanade även till att rata ESD-säkerhet. Jag tror inte de flesta fick ut mycket av lärandet tyvärr, som tur är fanns jag där...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Hoppas klassen fått ut nåt nyttigt av lektionerna. För min del var det lite av ett misslyckande i mitt tycke när vi hade "datateknik" som de ville kalla det. Läraren var lite bakom flötet i ämnet, trevlig snubbe o allt men han kunde inte så mycket själv och uppmanade även till att rata ESD-säkerhet. Jag tror inte de flesta fick ut mycket av lärandet tyvärr, som tur är fanns jag där...

Jodå vi får ut av lektionerna vi blir dock klara med det vi ska sen leker vi med datorer som är döda xD

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.