Intel Haswell i 14 varianter för stationära datorer läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem

För den som nu är intresserad av vad de olika pinnarna har för funktion så kan man enkelt ladda ner Intels dokumentation. På s.94 börjar det.

Orsaken till att man nu minskar antalet är bla att gpu och cpu inte längre kommer behöva olika pinnar för sin strömförsörjning.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

För den som nu är intresserad av vad de olika pinnarna har för funktion så kan man enkelt ladda ner Intels dokumentation. På s.94 börjar det.

Orsaken till att man nu minskar antalet är bla att gpu och cpu inte längre kommer behöva olika pinnar för sin strömförsörjning.

Måste säga att jag blev lite förvånad över hur många VCC- och jordpinnar det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

samma lilla svårkylda krets och mer värme

Nej, kretsen är inte svårkyld. Och dessutom större än Ivy Bridge, som inte heller är svårkyld. Limmad IHS är dock sämre än lödd. Men det har inget med chippet att göra.

Permalänk
Medlem

Varför saknas virtualisering på dom snabbaste chippen ?

Permalänk
Avstängd

Haswell blir tydligen sista processorn med socket.
Efter det kommer Intels processorer använda BGA och då blir dom fastlödda på moderkortet.

Så då måste man köpa moderkort och processorer i ett, och får inte själv mixa och välja processor och moderkort efter eget tycke.
Så det mindre valfrihet och mindre utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, kretsen är inte svårkyld. Och dessutom större än Ivy Bridge, som inte heller är svårkyld. Limmad IHS är dock sämre än lödd. Men det har inget med chippet att göra.

Har för mig att det va massa snack om att den va svårkyld pga den lilla ytan och därmed svårare att överklocka högt

Permalänk
Medlem

Så vad blev kontentan av det hela? Vänta tills Haswell eller uppgradera nu?
Sitter på en gammal E8500 men det mesta funkar ok fortfarande..

Samt hur lång blir väntan i så fall, när finns det vettiga komponenter i butik i Sverige?

Permalänk

3960X håller väl ett tag till

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har gått alla sorters rykten.. Allt från en ny revision av Tegra till att Trinity ska finnas i Xbox 720.. Att de inte kör med HD7850 är en flertal orsaker. Värme är ju alltid ett problem, sedan har vi ju utvecklingskostnaderna.. Om de börjar slänga in lite mer kraftigare GPU:er så skulle ingen konsol ligga på de priser de gör idag.. de skulle dubblas..

Måste inte vara ett 7850, men något kort med liknande prestanda vore ju något.
När konsollerna är nya brukar de kosta 6k, kanske mer, lite mycket iofs.
Men ett PS3/Xbox idag kostar kanske 1500-2000kr. Nya konsollerna kanske kostar 4-5k.
Och komponenterna blir inte dyra för dem när dom ska ha såna kvantiteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har för mig att det va massa snack om att den va svårkyld pga den lilla ytan och därmed svårare att överklocka högt

Den är definitivt inte sämre sett till värmeutveckling per mm² än många andra processorer. Visst är den en del mindre än SB, men utvecklar lite mndre värme också. Man kan ju inte säga att det inte spelar in kanske, men främsta anledningen verkar vara sämre ledningsförmåga på grund av hur de satt fast IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Haswell blir tydligen sista processorn med socket.
Efter det kommer Intels processorer använda BGA och då blir dom fastlödda på moderkortet.

Så då måste man köpa moderkort och processorer i ett, och får inte själv mixa och välja processor och moderkort efter eget tycke.
Så det mindre valfrihet och mindre utbud.

Intel dementerade detta ryktet för ett bra tag sedan så inget att oroa sig över.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Haswell blir tydligen sista processorn med socket.
Efter det kommer Intels processorer använda BGA och då blir dom fastlödda på moderkortet.

Så då måste man köpa moderkort och processorer i ett, och får inte själv mixa och välja processor och moderkort efter eget tycke.
Så det mindre valfrihet och mindre utbud.

http://www.maximumpc.com/article/news/intel_says_company_comm...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av rektor:

Haswell blir tydligen sista processorn med socket.
Efter det kommer Intels processorer använda BGA och då blir dom fastlödda på moderkortet.

Så då måste man köpa moderkort och processorer i ett, och får inte själv mixa och välja processor och moderkort efter eget tycke.
Så det mindre valfrihet och mindre utbud.

Gäller enbart mainstreamplattformen. För oss entusiaster kommer E-plattformen fortsätta ha "lösa" Cpu:er. Däremot så verkar det som att denna inte kommer att uppgraderas med Haswell/Broadwell utan först med SkyLake (Skylake-E).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Gäller enbart mainstreamplattformen. För oss entusiaster kommer E-plattformen fortsätta ha "lösa" Cpu:er. Däremot så verkar det som att denna inte kommer att uppgraderas med Haswell/Broadwell utan först med SkyLake (Skylake-E).

Jag brukar alltid köpa mainstreamplattformar för dom brukar ge best prestanda per krona.

Entusiastplattformarna brukar vara något bättre men sjukt mycket dyrare.
Något bättre lockar inte när utvecklingen går så snabbt och modern snabbt blir gammalt.

Inte intresserad utav Skulltrail, dual-socket, ECC minnen, X79, etc.

Jag vill inte lägga 20000 kr på en dator som är gammal om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

intels h77 mini-itx borde ha stöd för VT-d mitt Intel DH77EB har iaf stöd för VT-d, när jag gjorde research för min dator så såg jag ett MSI budgetmoderkort med B75 kretsen som hade VT-d så det kan juh inte bara gälla Q chipset.

Intressant. Det fick mig att utforska detta lite mer, och enligt http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03092... så är det ju en hel del chipset som har stöd. Frågan som är svårare att svara på är om moderkorten som använder sig av dessa chipset har stöd eller inte, då dokumentationen minst sagt är bristfällig för vanliga konsumentprodukter ur ett detaljerat virtualiseringsperspektiv. Föga förvånande.

Jag slängde i alla fall iväg ett mail till ASUS och frågade dem om mitt ena moderkort har VT-d-stöd. Skulle så vara fallet blir jag glad.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."