Permalänk

Thinkpad X40 mSATA mod

Jag har alltid varit förtjust i IBM/Lenovo Thinkpads, och jag har bland annat en X40 (2371-79G) i mina ägor. Det är ingen laptop som kan skryta med nån direkt prestanda, men den är verkligen trevlig att jobba med och den förtjänar att hänga med länge till.

Processorn är en Pentium M Low Voltage 1,20 Ghz med 12W TDP.
Minnet är redan uppgraderat från 512 MB till 1,5 GB DDR.
Wifi-kortet är uppgraderat till ett Intel WM3B2200BG-kort så det är vettig prestanda på nätet.
Det som verkligen är flaskhalsen i datorn är hårddisken som är en 1,8" IDE disk.

Disken ska nu bytas ut mot en SSD, och för att detta ska gå så krävs det en SSD i mSATA format för att den ska få plats i facket för den gamla disken, samt en adapter som gör om IDE interfacet till mSATA. Sådana adaptrar finns att köpa på Ebay för en billig peng. Den jag beställde var från användaren "sintech-adapter" och kostade knappt 20 USD. Den skickades som gåva och jag behövde inte betala tull. Jag hade den inom ett par veckor.

Disken jag har valt att uppgradera till är en Intel 310 mSATA SSD.

Galleri/Guide :
Thinkpad X40 mSATA mod

ThinkPad X40 - Hardware Maintenance Manual (September 2005):
http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/39t5972.pdf

X40 on thinkwiki.org:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:X40

mSATA adapter on eBay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320974079845

Permalänk
Medlem

så du kör en ssd på IDE? kan inte bli några extrema hastigheter då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

så du kör en ssd på IDE? kan inte bli några extrema hastigheter då?

Ser du ju om du kollar igenom galleriet. 80mb/s får han ut mot att disken ska klara 200mb/s. Klart bättre än original disken iaf.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Precis, jag får ju ut långt ifrån maxprestanda ur intels SSD, men det är ju en klar förbättre från originaldisken. Denna begränsning var jag väl medveten om innan jag började. En stor del av prestandavinsten ligger också i den långt mycket bättre accesstiden och den förbättrade IO-prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Ser du ju om du kollar igenom galleriet. 80mb/s får han ut mot att disken ska klara 200mb/s. Klart bättre än original disken iaf.

MegaByte/s, inte millibit/s, går sisådär 8000000000 mb på 1 MB.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Tummen upp!

Har själv en IBM T40 som har hängt med i många år. Pentium M på 1.4Ghz och 1GB ram kommer man långt med ändå!
Tyvärr trilla den i golvet häromdagen och skärmen dog

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Tummen upp!

Har själv en IBM T40 som har hängt med i många år. Pentium M på 1.4Ghz och 1GB ram kommer man långt med ändå!
Tyvärr trilla den i golvet häromdagen och skärmen dog

Tackar för det Trevligt att det är fler som gillar dem! Attans en sån otur mer skärmen där!

Permalänk
Medlem

Thinkpads är fina maskiner Jag är inne på min sjunde nu, en x200 som jag också petat i en SSD i. Fint att X40n fick nytt liv nu, måste vara ett stort prestandalyft mot den stackars 1,8" ide-disken

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Nice!
Har själv en gammal ThinkPad T40 liggandes här hemma som jag tog från jobbet. Dom gjorde nån rensning av gamla utbytta datorer så tog hem en. Köpte en ny disk till den så fungerade den utan några som helst problem. Lite seg men fan vilken underbar dator ändå! Riktigt skön att arbeta på.
Kör ubuntu

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hehe kul grej dock är hårdisken mer värd en hela datorn

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Inaktiv

Cool grej faktiskt. Dock reflekterade jag över två saker: Det är nog inte så lämpligt att partitionera en SSD disk med så liten kapacitet, jag tror den kommer förbrukas rätt snabbt, speciellt i kompination med windows XP som inte är "SSD-aware". Men det kanske bara var tänkt som ett kul experiment?

Permalänk
Avstängd

hehe kul grej dock är hårdisken mer värd en hela datorn

edit: har för mig att jag har en sådan liggandes trasig dock men skrivbordet är i rätt fint skick, hårdisk saknas dock, funderation att sälja den som reservdelsdator för nån futtig 100ing

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

hehe kul grej dock är hårdisken mer värd en hela datorn

Måste våga satsa för att vinna

Skrivet av anon200213:

Cool grej faktiskt. Dock reflekterade jag över två saker: Det är nog inte så lämpligt att partitionera en SSD disk med så liten kapacitet, jag tror den kommer förbrukas rätt snabbt, speciellt i kompination med windows XP som inte är "SSD-aware". Men det kanske bara var tänkt som ett kul experiment?

Ja det kan hända! Jag är ingen expert på SSD alls, men är det så att XP inte kör TRIM och så? Vad är det som gör att min SSD kommer att förbrukas? Du får mer än gärna utveckla lite så jag kan tänka på vad jag ska göra. Jag blev också nyfiken över den "andra" saken som du reflekterade över med kanske glömde skriva

Skrivet av Denkunnigee:

edit: har för mig att jag har en sådan liggandes trasig dock men skrivbordet är i rätt fint skick, hårdisk saknas dock, funderation att sälja den som reservdelsdator för nån futtig 100ing

Vad är det för nåt du har liggande? Kanske inte är så svårt att fixa till...

Permalänk
Medlem

Tänk på att Windows XP käkar upp SSD-diskar. Good to know!

Permalänk
Skrivet av Danne:

Tänk på att Windows XP käkar upp SSD-diskar. Good to know!

Någon som vill förklara för en icke insatt?

Permalänk
Medlem

Det stödjer inte TRIM tex.
Vet inte om dom kommit med någon patch på senare tid men tidigare när folk började skaffa SSDs så dog dom ganska så snabbt just pga XP inte har stöd för SSD dvs "förstår" inte att det är en SSD-disk som tex Windows 7.

Permalänk

Trevlig liten mod, dock måste jag påpeka angående ESD-säkerheten som såg bristfällig ut enligt bilderna. När det handlar om blottade kretskort som dessa så måste man vara försiktig ifall man vill undvika latenta problem skapade av ESD. Dvs att behåll kretskorten i ESD-påsar ända tills montering, rör endast vid kretskortens kanter, undvik att lägga kretskorten på mattor och andra ytor, och håll dig skyddad med ESD-armband kopplat till metalldel på datorns chassi. Det finns även risk att ESD-skada uppkommit av kardborrebandet eftersom det är gjort i polyester, vilket är ett material som väldigt lätt blir laddat med statisk elektricitet. Hoppas dock på det bästa.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Släng in en modern linux-dist på den!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Kingspec har ju IDE SSD-diskar annars.. sen e väl prestandan inte super men det slår mekanisk iaf

Skrivet av Pertanbus:

MegaByte/s, inte millibit/s, går sisådär 8000000000 mb på 1 MB.

Sluta upp med de där löjlerierna tack..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Kingspec har ju IDE SSD-diskar annars.. sen e väl prestandan inte super men det slår mekanisk iaf

Sluta upp med de där löjlerierna tack..

http://hyperboleandahalf.blogspot.se/2010/04/alot-is-better-t...

Lite samma känsla får jag här på forumet när man läser sånt, brukar oftast inte kommentera men ibland knackar jag iväg en kommentar! Ursäkta för det!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Trevlig liten mod, dock måste jag påpeka angående ESD-säkerheten som såg bristfällig ut enligt bilderna. När det handlar om blottade kretskort som dessa så måste man vara försiktig ifall man vill undvika latenta problem skapade av ESD. Dvs att behåll kretskorten i ESD-påsar ända tills montering, rör endast vid kretskortens kanter, undvik att lägga kretskorten på mattor och andra ytor, och håll dig skyddad med ESD-armband kopplat till metalldel på datorns chassi. Det finns även risk att ESD-skada uppkommit av kardborrebandet eftersom det är gjort i polyester, vilket är ett material som väldigt lätt blir laddat med statisk elektricitet. Hoppas dock på det bästa.

...plus att man ska ta ut batteriet ur laptopen innan man börjar skruva i den

Jag har hört alla såna varningar i hundra år (nåja, 20) men slarvat mycket - fast aldrig haft sönder nåt. Känns ungefär som de där varningarna att man måste stänga av mobilen på flyget. Funkar ändå, liksom.

Permalänk
Medlem

Där den gamla disken sitter monterad, ska du sätta den nya. det är en monteringsvinkel. Problemet löst med den fladdriga luckan Dessutom bör du få en säkrare montering av adaptern med. Kanske inte passar 100%, men det borde vara bättre än att ha den enbart sitta i ide-anslutningen.

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

MegaByte/s, inte millibit/s, går sisådär 8000000000 mb på 1 MB.

Definiera en millibit för mig. En bit är en etta och en nolla. Hur det går att dela upp i mindre storleksenheter är jag lite intresserad av.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Definiera en millibit för mig. En bit är en etta och en nolla. Hur det går att dela upp i mindre storleksenheter är jag lite intresserad av.

Det har jag aldrig sagt att jag kan, men "mb" betyder millibit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av rmd:

Där den gamla disken sitter monterad, ska du sätta den nya. det är en monteringsvinkel. Problemet löst med den fladdriga luckan Dessutom bör du få en säkrare montering av adaptern med. Kanske inte passar 100%, men det borde vara bättre än att ha den enbart sitta i ide-anslutningen.

Jag utgår från att du syftar på att jag skulle ha monterat den nya disken/PCB i vaggan, där den gamla disken var monterad. Jag hade med glädje gjort det om det var möjligt, men kruxet är att mSATA PCB:et inte har samma formfaktor som den gamla 1,8"-disken. Storleken är helt fel och det saknas skruvhål för att fästa den i vaggan. Kanske har jag förstått dig fel...

Det jag har funderat på är att fästa den nya disken i vaggan mha stark dubbelhäftande tejp. Faktum är att den gamla disken också sitter med dubbelhäftande tejp i vaggan, plus skruvar förstås. Men att få dit vaggan skulle antagligen stabilisera den glappande luckan.

Jag är mer än öppen för förslag på detta problem!

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Definiera en millibit för mig. En bit är en etta och en nolla. Hur det går att dela upp i mindre storleksenheter är jag lite intresserad av.

Pertanbus inlägg om "milli"-bit må ha varit en smula onödigt kan man tycka. En bit är väl det minsta en dator kan hantera, det är ju omöjligt att dela på en bit...eller? Men det fick iaf mig att till slut googla på det. Tänka sig, jag hade helt glömt detta, inom infomations-entropi används millibit flitigt för att beskriva informationsinnehåll per bokstav tex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Information_entropy#Entropy_as_information_content

"The amount of entropy is not always an integer number of bits."

Nu är kanske inte detta så relevant för att denna tråden, jag tror de flesta förstår att folk menar megabyte om det råkas förkortas till mb.

Men tack till Peranbus för denna återblick i denna, för mig, bortglömda vetenskap! Man lär sig nåt, var dag!