Permalänk

skaffa old shool högtalare av trä som matchar stereon!!

Permalänk
Skrivet av adam skur:

skaffa old shool högtalare av trä som matchar stereon!!

Yes, det är på gång. De på bilden är bara tillfälliga, har tyvärr inte plats för större just nu där jag bor... Men jag har köpt ett par härliga Carlsson-högtalare, SONAB OA14, som står i garaget och väntar på att renoveras för att sedan kopplas in.

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Yes, det är på gång. De på bilden är bara tillfälliga, har tyvärr inte plats för större just nu där jag bor... Men jag har köpt ett par härliga Carlsson-högtalare, SONAB OA14, som står i garaget och väntar på att renoveras för att sedan kopplas in.
http://www.thumper.se/hifi/oa14/oa14.jpg

Har inte läst allt men såg din slutkläm om att fixa så du kan styra via en annan dator, varför inte fixa så du kan köra via en smartphone app istället?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Har inte läst allt men såg din slutkläm om att fixa så du kan styra via en annan dator, varför inte fixa så du kan köra via en smartphone app istället?

Mjo, det är lite halvt inplanerat i den funktionaliteten. Styrningen från andra datorer ska köras via HTTP, så jag kan ju lätt slänga ihop ett interface till Android som skickar HTTP requests med motsvarande info.

Permalänk
Medlem

Härligt DIY-projekt! 5 p.

Men stereon är nog från 70-talet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Härligt DIY-projekt! 5 p.

Men stereon är nog från 70-talet!

Tackar.
ja, jag har fått info tidigare här i tråden om att den är från 1969-70, så jag va lite off där med min gissning

Permalänk
Medlem

Fantastisk bra jobbat! Riktigt grymt. Väldigt underhållande läsning.

Permalänk
Medlem

helt galet fin!!

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

fy f-n vad coolt! snyggt jobbat, 5 stjärnor!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bland det vackraste jag sett! Hade det varit en vinylspelare inbyggd hade jag börjat gråta och bett om att få köpa den! x)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fy fan vad Najs!! Lätt 5/5

Du kan ju installera Spotify och Teamviewer i den och styra den från din dator Android lur iphone eller ipad så slipper du fjärrkontrollen och göra dina spel listor eller föra över filer på ett enkelt sätt
Nu har jag inte läst hela forums biten kanske någon har rekommenderat detta redan.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Fy fan vad Najs!! Lätt 5/5

Du kan ju installera Spotify och Teamviewer i den och styra den från din dator Android lur iphone eller ipad så slipper du fjärrkontrollen och göra dina spel listor eller föra över filer på ett enkelt sätt
Nu har jag inte läst hela forums biten kanske någon har rekommenderat detta redan.

Tackar!
Jag har funderat lite på det, men hittils har jag inte velat det. Använder inte spotify själv och det skulle förta grejen lite med all programmering som jag gjort Men att kontrollera den via Android är något som ligger i planen, men kommer programmera allt själv, har bara för lite tid att jobba med det just nu. Men sedan jag blev klar med galleriet har jag gjort så LCDn kan köra en grafisk spectrum analyzer och kört in Jack så den kan pipe'a musiken hur man ville till olika outputs.
Projektet först i att-göra-listan just nu är dock en lookup tjänst al'a Shazam för att kunna identifiera vilken låt som spelas just nu.

Permalänk
Medlem

måste tagit tid, roligt samtidigt jobbigt xd

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Kan vara det ballaste jag sett på länge! Sjukt ballt

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd

Fränt som fan !! hade samma ide! men hade inte på långa vägar tänkt göra så avancerat som du! snyggt jobbat

Permalänk
Medlem

Imponerad! Mycket väl genomfört projekt. Tackar för en läsningen.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

Otroligt fint projekt. Du får köpa några gamla högtalarlådor och bygga in moderna element och förstärkare nu

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Skrivet av ztereoid:

Otroligt fint projekt. Du får köpa några gamla högtalarlådor och bygga in moderna element och förstärkare nu

Tack så mycket!
Det är redan ordnat, jag har ett par Sonab OA-14 som står och väntar på att jag ska flytta och då få plats med golvhögtalare. De ska renoveras upp och sen kopplas in i stereon.
http://www.thumper.se/hifi/oa14.htm (just dessa är inte mina, bara en bild jag hittade)

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt! Synd att man inte har mer koll på elektronik! Har en gammal tv jag skulle vilja göra modern. Dock vågar jag påstå att stereon på sin höjd är från sent 60tal men antagligen från 70.

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk
Medlem

Shit va najs!! Det kittlas och värmer riktigt mycket i nörden inom mig! 15/10 poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jadu, jag undrar vad nästa projekt kan bli...har inte vågat tänka på andra riktigt, men jag har en till stereo i källaren som jag köpte samtidigt (vi valde mellan de två), den är mer 60-70 tal sådär... snackat väldigt löst om att göra en HTPC av den i framtiden =P

Om du inte har det nu efter typ 3-4 år så får du skaffa en verkstad, lär dig att fräsa ut retro-frontpaneler.
Det är lite synd att behöva pajja retro-power.
Förövrigt får du full pott från mig, helt sjukt vilket arbete du och AMD_Rulez har lagt ner.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

så jäkla snyggt, verkligen. bra jobbat , blir lite arg för att jag inte kan bygga ihop sånt själv, antar att du har lite el- kunskap innan du började ?

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skrivet av accel1:

så jäkla snyggt, verkligen. bra jobbat , blir lite arg för att jag inte kan bygga ihop sånt själv, antar att du har lite el- kunskap innan du började ?

Tack så mycket! Sanning är att jag hade högst begränsade kunskaper kring el och elektronik. Jag lekte väl med Lilla Elektrikern när jag va liten åså, och jag hade byggt ihop ett par datorer innan så datorkomponenterna va inga större probem. Men här var det AMD_Rulez som tog sig tid och lärde mig allt kring elektroniken, vi snackar rätt många timmar och även fysiska möten för att lära mig allt, så han va grymt schysst. Jag läste även på en hel del under bygget, det var ju ändå över två år, läste några böcker, typ Electronic for Dummies och sådana. Även många timmar surfandes på internet.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant att läsa om dina bravader här! Riktigt duktigt gjort och bra mycket snyggare än man själv kunde fixat

Men måste ändå fråga, du har ju byggt en mindre dator där så varför inte en RaspberryPI?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikand91:

Riktigt intressant att läsa om dina bravader här! Riktigt duktigt gjort och bra mycket snyggare än man själv kunde fixat

Men måste ändå fråga, du har ju byggt en mindre dator där så varför inte en RaspberryPI?

Mvh

Du gravgräver. RPi hade inte lanserats när detta projekt var aktuellt.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av vikand91:

Riktigt intressant att läsa om dina bravader här! Riktigt duktigt gjort och bra mycket snyggare än man själv kunde fixat
Men måste ändå fråga, du har ju byggt en mindre dator där så varför inte en RaspberryPI?
Mvh

Skrivet av Manneh:

Du gravgräver. RPi hade inte lanserats när detta projekt var aktuellt.

Tack för berömet!
Hehe precis, RasberryPi fanns inte på den tiden. Däremot såg jag en tid efter att jag börjat med kretskortet att Arduino fanns, så hade jag vetat det hade jag förmodligen inte behövt göra ett eget kretskort alls, men nu i efterhand kan jag ju inte direkt säga att jag ångrar mig, det va ju jäkligt kul. =P