Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

allt från 720p, 1080p och Blue ray skivor. Får bara SD material att flyta.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

allt från 720p, 1080p och Blue ray skivor. Får bara SD material att flyta.

Precis kört på beta2, fungerar med 720p och Bluray med DTS-MA audio.
Har du testat att ändra några inställningar för avkodning etc? Vad kör du på för hårdvara? Själv kör jag på en AMD E350 med win7 i botten (och nästan identisk med OpenELEC i sovrummet)

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Precis kört på beta2, fungerar med 720p och Bluray med DTS-MA audio.
Har du testat att ändra några inställningar för avkodning etc? Vad kör du på för hårdvara? Själv kör jag på en AMD E350 med win7 i botten (och nästan identisk med OpenELEC i sovrummet)

Kör Amd Phenom II 1055T överklockad till 3,4, ett överklockat gigabyte GT 430 och 16gb ram. Win7 i botten och HDMI sladd till tvn. hårdvaruaccelerering är ibockat i XBMC. Inga problem alls i Eden bara Frodo som ställer till det.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Kör Amd Phenom II 1055T överklockad till 3,4, ett överklockat gigabyte GT 430 och 16gb ram. Win7 i botten och HDMI sladd till tvn. hårdvaruaccelerering är ibockat i XBMC. Inga problem alls i Eden bara Frodo som ställer till det.

Har en liknande burk liggande i väntan på bättre öde, ska se om jag får liv i den (om jag inte har tagit disken till något annat). Grafikkortet är iaf detsamma. Kan testa om jag får tid ikväll.

Har du testat att rensa bort allt som har med XBMC att göra, så det inte ligger kvar något som ställer till det, någon inställning i någon XML-fil?

Permalänk

Det löste sig jag installerade nightly builden från 4/12 (XBMCSetup-20121204-cbb08fb-master) och då funkade det. Ändrade ljudutgångsenhet för den va fel och så ändrade jag till dxva från auto i video inställningarna. Sen flöt det på som det ska.
Tack för all hjälp. Det är härligt med alla dedikerade människor på forumet som verkligen tar sig tid att hjälpa oss n00bs

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Om man har installerat Frodo xbmcubuntu. Någon som vet hur man gör då för att uppdatera? Måste man installera om eller går det enklare?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Man har inte XBMC på riktigt tills man hämntat DSPlayer versionen och integrerat det med SVP

just saying..

bra guide annars

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Man har inte XBMC på riktigt tills man hämntat DSPlayer versionen och integrerat det med SVP

just saying..

bra guide annars

Tyvärr är länkarna till bilderna korrupta, har varit i kontakt med fuskbugg.se, men inte fått något svar än.

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara...

varför har du inte nämnt någon om ReClock eller liknande?

Att bara slå på Vsync med en fps låst till samma värde som källmaterialet ger ju inget mjukt bildflöde direkt om man inte har en Hz på skärmen som är jämnt delbar med fpsen...

Och eftersom många, ink jag själv, sitter med skärmar som inte tillåter manuell justering av uppdateringsfrekvensen (Hz) så är väl ett "rätt" flöde av bildrutorna en ganska viktig del i pc-media-världen.

Om du ändå gjort en så pass fin guide så tycker jag du borde ha med något om detta

själv kör man ju som sagt med SVP så man alltid får EXAKT samma antal bildrutor skickade till skärmen som skärmen själv är inställd på att visa men jag förstår att många är emot bildinterpolering så det kanske är bättre med ReClock/liknande istället då..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

En liten fråga bara...

varför har du inte nämnt någon om ReClock eller liknande?

Att bara slå på Vsync med en fps låst till samma värde som källmaterialet ger ju inget mjukt bildflöde direkt om man inte har en Hz på skärmen som är jämnt delbar med fpsen...

Och eftersom många, ink jag själv, sitter med skärmar som inte tillåter manuell justering av uppdateringsfrekvensen (Hz) så är väl ett "rätt" flöde av bildrutorna en ganska viktig del i pc-media-världen.

Om du ändå gjort en så pass fin guide så tycker jag du borde ha med något om detta

själv kör man ju som sagt med SVP så man alltid får EXAKT samma antal bildrutor skickade till skärmen som skärmen själv är inställd på att visa men jag förstår att många är emot bildinterpolering så det kanske är bättre med ReClock/liknande istället då..

"Sync Playback to display" inställningen slår igång XBMCs inbygda "ReClock" funktionalitet.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Settings/Videos

I mitt fall tillför den inte speciellt mycket då min TV fixar alla vanliga format (23.976, 25, etc etc). Jag har den dock påslagen med "drop/dupe audio" aktiverat vilket funkar kalas när man bitstreamar ljudet till receivern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har precis fått igång min nya htpc och xbmc.

Är guiden fortfarande "aktuell" ?

Fråga/ fundering nr.1:
Jag har fastnat på stycket om hårdvaruacc.
Jag hittar inte var jag ställer in vertical sync i AMD. Jag kör med AMD A6 integrerad grafik och har installerat drivrutinerna.

Fråga nr.2:
I guiden rekommenderas night som skin. Men det finns inte något sådant skin.
Vilket skal rekommenderar ni?

Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Skrivet av Davil_79:

Hur gör du nu då istället för att köra via xbmc?

Skickades från m.sweclockers.com

Kor ingen hittils, men ska borja testa windows media center via windows 8 och anvanda windows classic player da den ar bast enligt tester.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Av nån anledning har aktivitetsfältet börjat blixtra fram lite då och då när jag kollar på film i XBMC, nån annan som varit med om det? Ödelägger filmillusionen ganska så effektivt måste jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuggovic:

Av nån anledning har aktivitetsfältet börjat blixtra fram lite då och då när jag kollar på film i XBMC, nån annan som varit med om det? Ödelägger filmillusionen ganska så effektivt måste jag säga...

Gissningsvis så har du igång någon notifieringstjänst tex mail, msn messenger, windows update eller liknande.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Fråga:

Jag har en film i 1080p men en TV som klarar 720p. Kan man ändå se filmen? Dvs. skalar xbmc ner den från full HD till HD?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davil_79:

Jag har en film i 1080p men en TV som klarar 720p. Kan man ändå se filmen? Dvs. skalar xbmc ner den från full HD till HD?

Allt som visas på en bildskärm har skalats till upplösningen den använder så ja, självklart.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Installerat om datorn och passat på att uppgradera till Frodo, men trots att jag kopierar över hela userdatakatalogen från gamla installationen och sökvägarna är oförändrade så är mitt bibliotek tomt.

Varför ignorerar Frodo min databas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuggovic:

Av nån anledning har aktivitetsfältet börjat blixtra fram lite då och då när jag kollar på film i XBMC, nån annan som varit med om det? Ödelägger filmillusionen ganska så effektivt måste jag säga...

Samma sak har hänt mig. Det inträffar 1-2 ggr per film. Vilket är väldigt irriterande. Det började efter att jag la in Microsoft Security Essentials samt comodo firewall. Körde med en annan lösning innan, och då hade jag aldrig några problem. Nu när jag avinstallerat dessa två program så fungerar det som det ska. Du får prova att göra samma sak. Dvs ta bort nåt program som ligger och poppar upp notifieringar i bakgrunden.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13021683']Samma sak har hänt mig. Det inträffar 1-2 ggr per film. Vilket är väldigt irriterande. Det började efter att jag la in Microsoft Security Essentials samt comodo firewall. Körde med en annan lösning innan, och då hade jag aldrig några problem. Nu när jag avinstallerat dessa två program så fungerar det som det ska. Du får prova att göra samma sak. Dvs ta bort nåt program som ligger och poppar upp notifieringar i bakgrunden.

Annars funkar det nog att växla till "Ture fullscreen" för att bli av med sånt som poppar upp

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Har precis installerat mitt första XMBC på min nya HTPC och håller på och lär mig för fullt men har stött på ett problem som jag inte kan hitta nått svar på än.

När jag kollar på serie som just nu är Homeland så funkar allt bra och texter osv funkar super men helt plötsligt så blir filmen inte i fullscreen utan det blir en liten ram runt filmen på kanske 1cm. Och sen märker man om man kollar på watermarket från tv-kanalen att bilder fladdrar runt precis som att den försöker att hitta rätt man ser ut märket far runt nere i hörnet.
Har kollat och ändrat men får inte till det vad kan det vara jag har missat? Är den 720p i mkv som funkar super i vlc.

Så där ser det ut.
Sen en fråga om jag har en textfil som man suger hem, måste den ligga i den mappen man ställer in eller ska den ligga i samma katalog som filmen? har inte lyckats få till texter som man tankar hem utan bara dom man hämtar via xmbc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har precis installerat mitt första XMBC på min nya HTPC och håller på och lär mig för fullt men har stött på ett problem som jag inte kan hitta nått svar på än.

När jag kollar på serie som just nu är Homeland så funkar allt bra och texter osv funkar super men helt plötsligt så blir filmen inte i fullscreen utan det blir en liten ram runt filmen på kanske 1cm. Och sen märker man om man kollar på watermarket från tv-kanalen att bilder fladdrar runt precis som att den försöker att hitta rätt man ser ut märket far runt nere i hörnet.
Har kollat och ändrat men får inte till det vad kan det vara jag har missat? Är den 720p i mkv som funkar super i vlc.

http://i48.tinypic.com/jrz76s.jpg

Så där ser det ut.
Sen en fråga om jag har en textfil som man suger hem, måste den ligga i den mappen man ställer in eller ska den ligga i samma katalog som filmen? har inte lyckats få till texter som man tankar hem utan bara dom man hämtar via xmbc.

Angående textfilen så måste den heta exakt likadant som filmen samt ligga i samma mapp.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Angående textfilen så måste den heta exakt likadant som filmen samt ligga i samma mapp.

Jo det gör den och sen trycker jag på subtitle knappen nere till höger och då hämtar den massa förslag sen längst ner så är det en bra ring med ett ! i där det står att det finns local subtitle men vet liksom inte hur man väljer den. Är det någon knapp jag missat för att sätta på och stänga av subtitle som när man högerklickar i VLC och väljer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo det gör den och sen trycker jag på subtitle knappen nere till höger och då hämtar den massa förslag sen längst ner så är det en bra ring med ett ! i där det står att det finns local subtitle men vet liksom inte hur man väljer den. Är det någon knapp jag missat för att sätta på och stänga av subtitle som när man högerklickar i VLC och väljer där?

Du skall inte behöva klicka på den utan den skall använda automatiskt rätt fil.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Du skall inte behöva klicka på den utan den skall använda automatiskt rätt fil.

Okey ska testa det, men hur löser man att XMBC håller på och ändrar ratio på filmen med dom svarta kanterna då? Vill inte kolla med vlc för att få bra bild...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Okey ska testa det, men hur löser man att XMBC håller på och ändrar ratio på filmen med dom svarta kanterna då? Vill inte kolla med vlc för att få bra bild...

Har du grafikkort från AMD? I så fall måste du in i Catalyst och justera aspect ratio för varje upplösning o Hz som du kan tänkas använda vid filmuppspelning, lite meck men du behöver bara göra det en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har du grafikkort från AMD? I så fall måste du in i Catalyst och justera aspect ratio för varje upplösning o Hz som du kan tänkas använda vid filmuppspelning, lite meck men du behöver bara göra det en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag kör med en A8 5600k från amd med inbyggt grafikkort. Men det skumma är att det bara är filmen som får svart-ram och drar jag fram menyn där man får fram sub-title saken osv så går det hela vägen ut till kanten på skärmen så det är bara själva filmen som blir mindre och den rör sig runt runt precis som att den försöker hitta rätt läge osv..:
Kan det fortfarande vara catalyst som spökar så det inte är nått i XMBC som är felet? Kör med DVXA rendering på.

Permalänk
Medlem

HJÄLP!

Jag använder XBMC genom en Xtreamer men nu har "Movies" försvunnit och jag hittar inte någon inställning där jag kan få tillbaka menyn och fortsätta se filmer

Hjälp mig är ni snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking79:

Jag använder XBMC genom en Xtreamer men nu har "Movies" försvunnit och jag hittar inte någon inställning där jag kan få tillbaka menyn och fortsätta se filmer

Hjälp mig är ni snälla!

Om movies saknas så är det nog nåt fel i biblioteket...

Prova att bygga om det, först automatiskt sen manuellt om det inte funkar

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Om movies saknas så är det nog nåt fel i biblioteket...

Prova att bygga om det, först automatiskt sen manuellt om det inte funkar

Bygga om? Jag är inte inne i den här branschen...

Permalänk
Medlem

Inte fysiskt bygga om...
Bygga om = Skanna om biblioteket

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8