BF3: Tekniska problem och lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

[...] Speltid innan krasch kan variera mellan 2 minuter ända upp till en halvtimme.
Har tidigare kunnat lira smärtfritt i ~330 timmar tills den första uppdateringen för After Math kom för någon vecka sedan.

Har gjort en hel del research och det verkar som många har upplevt eller upplever detta! Även en del (vissa fånigare än andra) förslag på eventuella lösningar har nämnts på både Battlelog och EA:s Help Center/"Answer HQ", men inga har hjälpt mig än så länge.
Många säger att det beror på det inbyggda ljudkortet, men detta har jag kopplat från och avinstallerat sedan någon månad tillbaka då jag installerade ett Xonar D1.
[...]

Jag har nu varit i kontakt med EA's "spelrådgivare" utan några större framgångar. De bad mig köra en DXdiag och sedan bifoga resultatet (två gånger dessutom, eftersom jag inte hade mitt ljudkort installerat under den första diagnosen p.g.a. att jag gjort felsökning på egen hand i väntan på svar) och sedan dess har de inte hört av sig.

Orsaken till krascherna verkar dock vara grafikdrivrutinerna som lägger av när GPUn når 80 grader. Jag finner dock detta rätt underligt med tanke på att jag tidigare kunnat lira BF3 i timtal och att GPUn då låg närmare 90 grader utan några problem.

Men för ett par dagar sedan testade jag spela med BF3 i fönsterläge så jag samtidigt kunde övervaka temperaturerna. På detta sätt kunde jag spela hur länge som helst utan några krascher.
Men efter mindre än en minut efter att jag aktiverat fullskärm så kraschade datorn. Jag misstänkte redan i detta skede att det var temperaturerna eftersom jag precis innan kraschen tabbat ur och observerat att GPUn låg på 79 grader.
Därefter har jag hållt ett öga på temperaturerna med hjälp av MSI Afterburners "On-screen display" och manuellt skruvat upp grafikkortets fläktar till cirka 60% innan jag börjat spela. På detta sätt kan jag nu spela utan att uppleva någon krasch.

Så den enda lösningen jag hittat hittills är alltså att helt enkelt, på ett eller annat vis, hålla GPUn under 80 grader celsius.

Skulle uppskatta om någon med liknande problem kunde testa detta!

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

Hej alla vill bara säga en sak, haft konstanta problem med krasher. Spelar i upplösning 5760*1080 med 3 skärmar sitter på den riggen som ni ser i signaturen, har gjort evga ultimate settup guide, dvs inget e på ultra utan blandat tills jag fick ok FPS på mellan 45-65...

kör på 310.70

Hur som, efter ha provat varenda jävla fix jag hittat på typ hela google så funkade tillslut en:

Höja volten på korten med 5mv!

Lycklig som ett litet barn att jag numera faktiskt bara kan lira utan problem och fortsätta jakten med att komma in på top 10 i 870 listan... O ja jag vet innan ni säger det shotgun noob jag vet...

Visa signatur

INTEL 6950X@ 4,2Ghz, GTX 1070Ti gigabyte SLI, 64GB DDR4, 1TB SSD, 1200w , 3x24" 5760x1080

Permalänk

Hej!

Beskrivning: Försöker logga in på battlelogen men resultatet blir Choose your Origin ID. försökt med typ 100st känns de som och de e antingen upptaget eller ogiltigt.

GTX 660 SLI. (inga bekymmer med det innan) Senaste automatiska uppdatteringen.

Mjukvara: W7

Lösning: Starta om burken och testa igen. (Kan gå att bara stara om webbläsaren också.)

Permalänk

Problem: Hej, jag får fps drops med jämna mellanrum spelar ingen roll om jag kör på high eller ultra.
Kör med AMDs 8kärniga 3,6ghz
XFX hd7770 CF
Kingston 8GB@1866mhz
och ASUSM5A97R2.0
Win7
Lösning: ? Tack för svar

Permalänk
Medlem

Hej har ett fint problem !

För mig så fryser allt när BF3 byter karta, precis när kartan skall igång så blir det BSOD.
Funkar toppen under hela första rundan till det blir kartbyte, sen blir det bye bye.

Helt ny installerat, inget onödigt skräp !

Windows 8 64-bit, ( jaja, det skall funka på win8)
Asus 680Gtx DCUII-TOP med senasta drivern

Är det nån som har haft detta strul det senaste, eller sett nån lösning på problemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgvall:

När jag siktar i BF3 så "släpper" siktet på alla vapen utan scoope efter ett par sekunder även fast jag fortsätter att hålla inne högerklick. Detta gör att jag får skjuta från höften allt som oftast... Jag har en Microsoft IntelliMouse 3.0 och Apples tangentbord. Jag har installerat de senaste drivrutinerna till musen men problemet kvarstår ändå. Vad kan detta bero på?

Bumpar denna.. Otroligt jobbigt..

Permalänk
Medlem

Kan inte spela =_= iconen dyker upp i aktivitetsfältet men går inte att klicka på och server status stannar på intilaizing -.-

Permalänk
Medlem

Ok WTF kom in i en match nu å direkt blir hela skärmen ljusblå, sen hör jag hur en fläkt varvar upp skitfort i en sekund sen låser sig alllt å jag för ett meddelande om att grafikkortertets drivrutin har slutat fungera och har återställts, aldrig nånsin fått detta i något spel nån gång =_=

Permalänk
Medlem

Hej !

jag är också en av dom drabbade som har problem med BF3 köpte helt nya komponenter och datorn är 2 veckor gammal

har följande system.

Systemtyp 64-bitars operativsystem (Windows 7 Home Edition)
Processor Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Minne (RAM) 8,00 GB
Grafik NVIDIA GeForce GTX 660 Ti
Spelgrafik 4095 MB tillgängligt grafikminne

Det varierar väldigt mycket men ibland kan jag spela 5 minuter och ibland 30 minuter innan spelet själv tabbar ut sig.

det står att jag fortfarande spelar och jag kan oftast höra " ingame " ljudet men när jag försöker gå tillbaka in i spelet så händer inget, jag får oftast starta om BF3 genom att stänga av det från aktivitetshanteraren sedan fortsätter problemet ganska ofta efter att det har tabbat ut sig en gång. det märkliga är att det verkar ha gått från inga problem till mer och mer ut tabbningar per dag.

Har testat följande:

Installerat om Origin & BF3 (innan låg det på en vanlig hårdisk men nu har jag installerat det på min SSD disk)

Avinstallerat dom gamla drivrutinerna och installerat dom senaste från Nvidia (Ren installation)

tyvärr fortsätter problemet ändå... någon som kan hjälpa mig möjligtvis finns tips på 1000 saker som kan vara problemet därför jag undrar om någon vet lösningen till just mtit ? tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hallå i stugan. Jo det är såhär att jag efter en längre tids uppehåll tänkte logga in på Origin igen men hade visst fått en släng av demens och glömt av mitt lösenord. Well well återställer det som man alltid brukar göra och helt plötsligt när jag väl är inne igen så har jag inga games kvar...Så nu är ju frågan vad hände ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Fuck off bf3 =_= det ända spel jag någonsin ägt som låser sig och startar om min dator, 3 matcher funka fin fint sen BANG fryst ljud å en omstart -.- för att inte tala om att hälften av gångerna kan jag inte ens starta spelhelvettet

Permalänk
Skrivet av Borgvall:

Bumpar denna.. Otroligt jobbigt..

Det är inte så enkelt att det har ändrats av någon anledning mellan hålla inne och klicka för att sikta in?

Skrivet av karjix:

Hallå i stugan. Jo det är såhär att jag efter en längre tids uppehåll tänkte logga in på Origin igen men hade visst fått en släng av demens och glömt av mitt lösenord. Well well återställer det som man alltid brukar göra och helt plötsligt när jag väl är inne igen så har jag inga games kvar...Så nu är ju frågan vad hände ?

Låter krångligt! Kolla kanske om du kan på något sätt, antingen igenom origin eller kompisar, se om det har varit någon aktivitet på kontot när du inte kunnat komma in.

Skrivet av Chaozzz:

Hej !

jag är också en av dom drabbade som har problem med BF3 köpte helt nya komponenter och datorn är 2 veckor gammal

har följande system.

Systemtyp 64-bitars operativsystem (Windows 7 Home Edition)
Processor Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Minne (RAM) 8,00 GB
Grafik NVIDIA GeForce GTX 660 Ti
Spelgrafik 4095 MB tillgängligt grafikminne

Det varierar väldigt mycket men ibland kan jag spela 5 minuter och ibland 30 minuter innan spelet själv tabbar ut sig.

det står att jag fortfarande spelar och jag kan oftast höra " ingame " ljudet men när jag försöker gå tillbaka in i spelet så händer inget, jag får oftast starta om BF3 genom att stänga av det från aktivitetshanteraren sedan fortsätter problemet ganska ofta efter att det har tabbat ut sig en gång. det märkliga är att det verkar ha gått från inga problem till mer och mer ut tabbningar per dag.

Har testat följande:

Installerat om Origin & BF3 (innan låg det på en vanlig hårdisk men nu har jag installerat det på min SSD disk)

Avinstallerat dom gamla drivrutinerna och installerat dom senaste från Nvidia (Ren installation)

tyvärr fortsätter problemet ändå... någon som kan hjälpa mig möjligtvis finns tips på 1000 saker som kan vara problemet därför jag undrar om någon vet lösningen till just mtit ? tack på förhand

Kanske är otroligt med det systemet du har men kanske är det så att du blir nertabbad för att windows vill byta färgschema fast inte får upp själva rutan. Har hänt mig en gång och då hände samma sak som du beskriver. Prova att sätta till windows basic eller vad det heter och se om det fortsätter.

Permalänk

Har googlat runt ett tag men inte hittat några lösningar på mina problem.

1. Om jag försöker ställa in en lägre upplösning än native (1920x1080) får jag en svart ram runt bilden. På min stationära dator gick det att åtgärda genom ändra skalningsinställningarna i nVidias kontrollpanel, men det finns inga sådana inställningar i kontrollpanelen på min laptop.

2. Spelet kraschar lite då och då. Läste lite här i tråden att det kunde lösas genom att flasha grafik-BIOS, ändra spänning o.s.v. Jag har däremot ingen aning om hur man gör sånt på min laptop, om det ens är möjligt? Kan det bero på överhettning av grafikkortet? Såg att någons grafikdrivare kraschade när det blev 80°C. Kan i så fall det räcka med en sån där laptopkylare med fläktar?

Jag sitter på en ASUS N53SN med en i7-2670QM och ett GTX 550M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

just nu är det bara ett helvette med bf3, andra spel funkar fint, gw2 laggar ur å fryser ibland, bf3 kan jag inte spela mer än 5min innan programmet antingen slutar fungera eller så fryser skiten helt å man måste starta om manuellt -.-

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: När jag spelar bf3 men min Logitech extreme 3d pro får jag följande problem: Först var jag tvungen att kasta om axlarna (när jag drog bakåt dök planet) och det funkade bra, fram tills idag. Helt plötsligt byter den bara tillbaks. (detta händer när jag trycker på windows knappen för skype mm.)

Speciell hårdvara: Sitter du på SLI/Xfire? Finns i signaturen.

Mjukvara: Logitech profiler (versionen som kom på skivan, senaste.)

Har någon haft samma problem så skulle jag bli mycket glad om du skrev lösningen här!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Arg, besviken, Desperat

Beskrivning av problem: Försöker joina en MPserver och får då ALLTID felmeddelande: Game Disconnected: Could not join server.
(På en sidenote ska det tilläggas att jag inte heller kan få igång Mass Effect 3 MP heller. Detta hände samtidigt som Battlefield slutade funka)

Speciell hårdvara: i7 3770K, GTX 680 DCu II Top Clock

Mjukvara: Win 7 Ultimate 64bit. Alla drivrutiner uppdaterade

Försökt utan framgång: Nära på allt som går att göra skulle jag nästan våga påstå. Formaterat om, Installerat om alla drivrutiner, installerat om Origin, Battlefield. Vänder mig hit då jag verkligen känner att jag behöver hjälp av någon som kan sånt här då jag egentligen är värdelös på dessa saker.

Lösning: Ingen alls..

Permalänk
Medlem

Garen.
Kolla upp din router, upnp? Eller koppla nätverkssladden direkt till datorn utan router

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Grabben har fått BF3 och vi såg fram emot att lira. Vi gick in på en server utan problem och körde en runda. Sen skulle vi testa en annan server och då började det. Är jag inne före honom kan han inte joina eller jag åker ut, och vise versa!

Har googla runt lite och testade det som föreslås i länken nedan. Samma problem.
http://www.battlefield4online.com/play-battlefield-3-two-more...

Vi sitter på en 60/10 vdsl2 lina med telias router Thomson TG789vn, och ja Upnp är avstängt!

Vi blir oerhört glada om någon vänlig kan ha hjälp på vårt problem, tack på förhand!

Edit: stänger jag av min brandvägg så funkar det men det känns ju inte som något bra alt, hur göra?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Skrivet av Duca:

Beskrivning av problem: Grabben har fått BF3 och vi såg fram emot att lira. Vi gick in på en server utan problem och körde en runda. Sen skulle vi testa en annan server och då började det. Är jag inne före honom kan han inte joina eller jag åker ut, och vise versa!

Har googla runt lite och testade det som föreslås i länken nedan. Samma problem.
http://www.battlefield4online.com/play-battlefield-3-two-more...

Vi sitter på en 60/10 vdsl2 lina med telias router Thomson TG789vn, och ja Upnp är avstängt!

Vi blir oerhört glada om någon vänlig kan ha hjälp på vårt problem, tack på förhand!

Edit: stänger jag av min brandvägg så funkar det men det känns ju inte som något bra alt, hur göra?

Testade du att göra som guiden föreslår på båda datorerna? Jag hade samma problem förut, men genom att lägga till den där stringen så funkade det som det skulle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja men det har strulat fram och tillbaka för oss, men just nu funkar det!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Spelet hackar lite och det spelar ingen roll vad jag har för grafik, och sedan får jag en blackscreen efter 5-30min. Då måste jag stänga av datorn.

Jag har en gtx 560ti OC, kör två skärmar, skärm 1 ligger på 1280 x 1024 och skärm 2 ligger på 1680 x 1050. Jag spelar på skärm 2.
Mjukvara: Senaste drivrutinerna till grafikkortet och så har jag Windows 8, skulle vara väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Problem : Varje gång jag dör får jag black-screen och måste använda mig utav aktivitetshanteraren för att stänga spelet.

Hårdvara: AMD Phenom II x4 965 @ 3,4 GHz 1,345 V - Asus GTX 570 DCII - Bf3 är installerat på en Samsung SSD - Corsair Vengeance 8 Gb

Mjukvara: Windows 7; Home Premium - Battlelog körs i Firefox

Försök utan framgång: Ominstallerat; Windows, Origin, BF3. Provat att installera på såväl mekanisk som ssd hårddisk. Installerat senaste drivrutinerna till grafikkortet ett tiotal gånger. Gjort en sfc /scannow i cmd.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: http://www.youtube.com/watch?v=uxj8Z6BPV8M

Speciell hårdvara: XFX 5770 orginal klockning oklockad CPU

Mjukvara: Senaste drivrutinerna Windows 7 64-bit

Försökt utan framgång: Uppdaterat drivrutiner, stängt av brandvägg, stängt av andra program, Testat olika upplösningar 800x600 - 1080p

Min kompis som har detta problem vet dock inte hur jag ska kunna hjälpa honom då vänder man sig självklart till Sweclockers

MVH
Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Garen.
Kolla upp din router, upnp? Eller koppla nätverkssladden direkt till datorn utan router

Gjort allt detta utan reslutat.. Skulle tro att det berodde på Gatewayen från Telia som vi har här hemma, då det faktiskt började fungera efter att vi bytte till en ny.. Fungerar bara till och från ska tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duca:

Ja men det har strulat fram och tillbaka för oss, men just nu funkar det!

Om det fortfarande krånglar skulle du kunna hoppa in i Kontrollpanelen, vidare till Nätverk och Internet, därifrån till Nätverks och Delningscenter. Ändra Inställningar för Nätverkskort, högerklicka på den anslutning ni använder, välj egenskaper, hoppa in på Delningsfliken och kryssa ur; Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom internetanslutningen på datorn.
Funkat för kompisar till mig som inte kunnat spela spelet alls!
Hoppas det löst sig/löser sig!

Permalänk

Kan inte installera patch

hej alla glada!

min kompis dator har problem med att installera en patch på bf3.
det verkar som att varje gång han försöker installera patchen stängs den av. resultatet blir att patchrutan försvinner ett par sekunder efter att man klickat på install....
någon som känner igen mitt problem?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte köra spelet i fullskärm, vare sig genom fullscreen i options eller alt+enter - det blir bara ett stort fönster.

Edit:

Jag använder Chrome, om det gör skillnad.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Hejsan alla battlefieldare
Köpte en ny SSD för 2 veckor sen kanske, och funderade på att installera BF3 på den.
när jag väl provade dock så gick det inte. Det stod något "Spelet kan inte installeras på en ny disk, måste vara samma disk som första gången".. Något sådant iallafall..

Går det på något sett att fixa?.. Vill ha min main SSd till endast windows och program och nya till spel :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Funkar origin för någon annan? kommer in men inte i online läge :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beji:

Funkar origin för någon annan? kommer in men inte i online läge :/

Nope kommer ej in