Optiska lagringsmedia 50 procent dyrare 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Nu är det sällan billigare att köpa spel på steam..

Nä knappast, köper man på reor som numera kommer allt för ofta kommer man undan billigt. Ta t.ex left 4 dead 2, 5 euro dvs 43 kr på steam, 149kr som billigast i affärer. Andra exempel är the witcher 2, 64kr på steam rean 349kr som billigast i affärer. 103 kr för ALLA grand theft auto spel, skulle gå på minst 350kr i affärer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Nä knappast, köper man på reor som numera kommer allt för ofta kommer man undan billigt. Ta t.ex left 4 dead 2, 5 euro dvs 43 kr på steam, 149kr som billigast i affärer. Andra exempel är the witcher 2, 64kr på steam rean 349kr som billigast i affärer. 103 kr för ALLA grand theft auto spel, skulle gå på minst 350kr i affärer.

Om man räknar bort reorna på steam så tar Steam hutlösa priser... Köpte Black Ops 2 för några dagar sedan (7% rea) men lik förbannat hamnade priset på över vad tex. El Giganten och diverse andra företag tar med över 100 kr. Steam är en bra tjänst och deras reor är riktigt bra men nya spel är inte ekonomiskt försvarsbart att köpa på Steam. Speciellt när de borde kosta mindre, inte mer eftersom det är en digital produkt.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst anledning att använda skivor till personlig arkivering.
Några av anledningarna
GB priset
Tidsåtgången (aktiv tid) att: förbereda bränningen, att skanna skivan för data bas, märka och förvara skivan
* många timmar man kunnat extra knäcka eller gjort något roligt ist
Säkerheten: även om kvalitets skivor håller längre vet man inte hur länge de håller, en dag kanske det är oläsbara
Kravet på att va noggrann o lägga tillbaka skivan i arkivet, lät att det ligger repiga skivor överallt.
Slutade lagra data på skivor helt för en 8 år sedan

HDD lagringens fördel
Stor bliga och dynamiska lagrings enheter
man kan även använda diskar som disketter för offline barkupp bara ha en e-sata docka
Säkerhet, har man data i 3 separata kopior på olika diskar är man riktigt säker

Bästa är att man har en kombination av lagring på disk i en dator
och denna data sedan uppbackad på en raid 6 nas/server
helst inte på samma adress så man är skyddad mot brand inbrott mm
Dyrt men går man i hop några vänner så
Ytligare kan man öka säkerheten om man senare har en raid 6 nas/server på en 3e aderses

Själv kör jag dator + RAID 6 i NAS med WD nya röda diskar
Då jag och min kompis filmar och fotar mycket
från 5000 kostar en nas med Raid 6 och minst 6 HDD platser WD röda 2tb kostar under 1000kr och 3tb under 1300kr
Raid 6 kräver minst 4 Diskar men 6 är nog minsta jag skulle satsat på då man förlorar 2 diskas kapacitet till säkerhets funktionen

Ända som skivor kan va bra till är väl om man ska ge bort data till någon med dåligt nät eller om man ska installera något köpt

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag syftade på BD-ROM-läsaren, den optiska enheten. Det är bara en del av komponenterna, och de sitter i så mycket mer än stationära Blu-rayspelare. Att du kan producera Blu-rayskivor med fler lager är ointressant när det gäller ett nytt optiskt format. Det måste finnas någon som orkar pressa fram ett helt nytt format, och i princip någon som återtar produktion av optiska enheter. Det är inte bara en firmware-uppdatering och pressa 3-8 lager skivor då det vore en undermålig lösning, eller tvinga en lösning på samma laser. Det finns andra optiska lösningar att ta exempel ifrån om vi vill det. Lika så magnetiska band. Det är de japanska bolagen som sitter på tekniken och möjligheten att få ut något nytt. Tror inte filmbolagen bryr sig än däremot.

Till riktiga entusiaster hade de alltid kunna bygga en modell som liknar biografernas att man skickar runt en hårddisk och man har en nyckel som ger en rätt att kolla på filerna. Vilket för en liten skala vore billigare än att bygga nya distributionsmedier och format. Det är svårt att få med sig konsumenterna när första projektorerna och TV-apparaterna som faktiskt tar emot 4k signal kom i år iaf Visst hade det varit trevligt med en stationär spelare som klarar 4k skivor, BD, dvd och internettjänster med H265 däremot.

Ja självklart så krävs ju ny hårdvara både hos dom som producerar och konsumenter.
Men det kommer nog ska du få se men först ska det väl gå den obligatoriska rundan med formatkrig först.
Finns ju redan flera stycken som inte är kompatibla med varandra precis som HDDVD/Bluray.
Sen var det väl nåt företag som höll på med att få in 1TB med helt ny teknik med men kommer inte ihåg vem.
En annan sak är ju att dom lär vilja ha samma format på skivorna med så att dom ska kunna läsa Bluray/DVD/CD med. Tror inte många vill köpa en 4K spelare om dom inte kan köra åtminstone sina nyare Bluray på den.
Iaf så kommer inte optisk media dö ut på ett bra tag och även om många har 100mbit linor är det gränsfall att ens dom räcker till för 4K. Den måste isf vara helt fri från övrig trafik. Andra alternativet är att högre komprimering och då tycker jag att mindre komprimerad 1080p är bättre isf.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja självklart så krävs ju ny hårdvara både hos dom som producerar och konsumenter.
Men det kommer nog ska du få se men först ska det väl gå den obligatoriska rundan med formatkrig först.
Finns ju redan flera stycken som inte är kompatibla med varandra precis som HDDVD/Bluray.
Sen var det väl nåt företag som höll på med att få in 1TB med helt ny teknik med men kommer inte ihåg vem.
En annan sak är ju att dom lär vilja ha samma format på skivorna med så att dom ska kunna läsa Bluray/DVD/CD med. Tror inte många vill köpa en 4K spelare om dom inte kan köra åtminstone sina nyare Bluray på den.
Iaf så kommer inte optisk media dö ut på ett bra tag och även om många har 100mbit linor är det gränsfall att ens dom räcker till för 4K. Den måste isf vara helt fri från övrig trafik. Andra alternativet är att högre komprimering och då tycker jag att mindre komprimerad 1080p är bättre isf.

HVD? Antagligen och det är massor Japanska företag där med. Kom inga produkt där för att BD kom igång istället, så vet inte hur intresserade de är numera. Det finns inte så mycket av produktion av komponenter/läsare där längre hos många av koncernerna.

4k blir nog något smalt hur som helst, tänk BD så får du både blu-ray, dvd och digital copy med, ska du ha ytterligare skivor för 4k börjar det bli lite löjligt att köra allt i en produkt. Över internet går det alltid med lägre upplösningar eller via nedladdning om de väl vill/licensierar materialet. Inget jag räknar med när det gäller 4k (och kvalité iaf). Mer allmänt bättre video, i vanlig HD-upplösning som sagt. Nu är ju branschen så besatt av visningsfönster, tvrättigheter, videorättigheter, olika streaming/download rättigheter att det inte fungerar däremot. HVD är samma storlek eller kan åtminstone vara, så multiformat är inga problem. Värre med att distribuera och sälja det hela. Många bolag är dåliga på att hänga med också och vet inte hur motiverat ett nytt optiskt format i datorer skulle vara.

Permalänk
Avstängd

AAAArgh! Vi är på ett datorforum! För mycket begärt att man ska veta vad "digitalt" betyder?

Skrivet av Ak-47:

Digitalt <3

Skrivet av Startrance:

...men är det verkligen nödvändigt nu när digital lagring har kommit så pass långt?

Skrivet av Mocka:

Visst, digitalt i all ära men ni kommer säkert sakna de fina collector's edition kartongerna en smula

Skrivet av Wh1spY:

Spel, musik och film vill jag äga i FYSISK form, ni som inte kan se nackdelarna med digitalt behöver inte fråga mig varför.

Skrivet av Sir Skybalotte:

Betyder detta att spel som man inte köper digitalt kommer bli dyrare?

Skrivet av Qwal:

Undrar om digital media räknas när när man skriver data på glas hmm i 3d miljö på alla håll å kanter.

Skrivet av nitroid:

Digitala spel suger oxå för att om man skulle tappa bort sin Steam/Origin/Uplay/osv password så förlorar man alla sina spel.

Skrivet av bandite:

4K-material kommer att kräva en helvetes massa brandbredd att distribuera digitalt

Skrivet av Atlas Tasume:

Håller med. Finns ett par krav jag har för att digital ska kunna ersätta fysisk form

Skrivet av Spangstar:

Semi off-topic: Kan inte låta bli att påpeka att även om CD-skivor är optisk media så är de ändå digitala

Äntligen!

Skrivet av m96:

F.ö. som jag ser äntligen påpekats.. är optiska medier digitala i allra högsta grad.

Tack!

Två personer som påpekar vad alla borde veta. Betyder det att folk slutar kalla vissa digitala medier för icke-digitala och andra digitala medier för digitala (eller icke-fysiska, som om det handlade om något övernaturligt)? Nej, det fortsätter:

Skrivet av Newklear:

Så länge man inte går över till helt digitalt så gör det inget om de byter medium, känns det som...

Skrivet av tetrisGOAT:

Det är dessutom mycket trevligare att ha dem i bokhyllan än enbart digitalt.

Argh! Även böcker är digitala! Bokstäver är digital informationslagring

Skrivet av Hankburger:

Speciellt när de borde kosta mindre, inte mer eftersom det är en digital produkt.

Aaaargh!

"Digitalt" eller "digitalt format" är givetvis helt oberoende av vilket medium informationen ligger på utan avser att informationen uppträder i diskreta informationsenheter. CD-skivor är exakt lika digitala som en hårddisk eller ett informationspaket som förs över kabel. Ja, kanske _mer_ digitala, eftersom det grundläggande mediet i huvudsak bara medger digital lagring. Däremot finns det inget som hindrar att en analog signal spelas in på en HDD eller förs över en TP-kabel.

Givetvis finns det heller inget sådant som "fysisk" versus "inte fysisk" lagring.

"Men man förstår väl vad som menas"? Javisst! Men det är för att sammanhanget avgör. "Digital" är fortfarande fel ord. Ni hade lika gärna kunnat skriva "pianolagring" eller "guttaperka" och sammanhanget hade ändå gjort klart att ni menar ett dedikerat medium för en produkt eller ett universellt medium som kan hålla samma produkt. För det är skillnaden, inte vad som är "digitalt" eller inte.

I övrigt håller jag med många skribenter. Optiska medier har egentligen aldrig hållit vad de lovat och tekniken känns överspelad nu. På 70-talet och en bra bit in på 80-talet antogs optisk lagring (laserminnen) bli framtidens minne att användas både för primär och sekundär lagring. Så blev det aldrig och optiska skivor har levt en tynande tillvaro som distributionsmedium och tertiärminne.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."