Varning: Uplay kan ha blivit hackad, byt lösenord omedelbart

Permalänk
Inaktiv

Varning: Uplay kan ha blivit hackad, byt lösenord omedelbart

Natten mot 30'e december fick jag ett mail skickat från Ubisoft där det påstås att någon bytt både användarnamn och lösenord på mitt Uplay/Ubisoft-konto. Informationen visade sig stämma då varken Uplay eller Ubisofts sida accepterar min inloggning. Min epost fungerar heller inte för att få kontouppgifter då den inte längre finns i deras databas. Bekräftelsen för byte av epost skickas fantastiskt nog till den nya eposten så det är bara att se på och invänta supporten när/om det händer.

Sedan dess har fler användare råkat ut för samma sak och det ser ut som att det kan handla om läckta kunduppgifter eller att Ubisoft har hackats. Jag föreslår att byta lösenord på era konton och hålla uppsikt på vad som händer de närmaste dagarna.

Tråden jag startade i Ubisofts forum angående detta: http://forums.ubi.com/showthread.php/743348-Stolen-Uplay-acco...

Permalänk

Usch va laskigt.

Nar jag blev hackad pa Steam sa skickade jag bild pa nycklar pa mitt Team Fortress 2 och skickade in, da resetta de mitt losen.

Permalänk
Medlem

Jäklar, tack för varningen!

Jag som var så nöjd med mitt lösenord, reggade mig i förrgår ju. Aja, bara att byta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Detta är varför man inte startar sin egen tjänst för spel innan man är 100% säker på att skiten är säker och fungerar!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Jaha, har spelat ut FC3 ändå!

Fast blir nog ett lösenordsbyte nu på direkten.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Detta är varför man inte startar sin egen tjänst för spel innan man är 100% säker på att skiten är säker och fungerar!

Dvs ingen ska någonsin starta några tjänster?

Nu vet ju inte jag vad som hänt men om det är ubisoft som blivit hackade eller t.ex. ett gäng användare som använder samma email/lösen lite överallt och att de kommit på vift från någon annan tjänst eller liknande är ju högst oklart än så länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte bara uppdatera med att jag fick tillbaks mitt konto under onsdagen men att problemet med kontokapningar finns kvar. Ett sätt som verkar fungera att skydda kontot med är att koppla Uplay-kontot till Facebook-kontot. Kapas konto ska det gå att själv logga in via Facebook och återställa kontot.

Inga spelsidor har ännu rapporterat om detta vad jag sett vilket känns lite underligt. Jag har själv nyhetstipsat Eurogamer, RPS, Kotaku och även FZ.se men ingen av dessa har ännu skrivit om vad som händer eller än mindre svarat på mitt mail. Annars brukar de vara rätt snabba på sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag tänkte bara uppdatera med att jag fick tillbaks mitt konto under onsdagen men att problemet med kontokapningar finns kvar. Ett sätt som verkar fungera att skydda kontot med är att koppla Uplay-kontot till Facebook-kontot. Kapas konto ska det gå att själv logga in via Facebook och återställa kontot.

Inga spelsidor har ännu rapporterat om detta vad jag sett vilket känns lite underligt. Jag har själv nyhetstipsat Eurogamer, RPS, Kotaku och även FZ.se men ingen av dessa har ännu skrivit om vad som händer eller än mindre svarat på mitt mail. Annars brukar de vara rätt snabba på sådant.

Om det inte finns mer att gå på än det som skrevs här så förstår jag om de inte vill slå på stora trumman. De kan fråga Ubisoft (det kanske de gjort, vem vet), se om de kan bekräfta eller dementera det hela.

Utan något säkrare att gå på än att några användare fått sina konton kapade tycker jag nog att det bästa de kan göra som adresserar den här typen av grejer, om man inte ska lägga sig på skvallernivå, vore att skriva någon artikel med allmänna säkerhetstips.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Antagligen säkerhetsproblem på era datorer. Har inga problem med Uplay på min Nintenod Wii U.

Permalänk
Inaktiv

Jag har... Far Cry 3 och Assassins Creed 2 & 3 där...jag låter hackern slita skiten med hälsan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Om det inte finns mer att gå på än det som skrevs här så förstår jag om de inte vill slå på stora trumman. De kan fråga Ubisoft (det kanske de gjort, vem vet), se om de kan bekräfta eller dementera det hela.

Utan något säkrare att gå på än att några användare fått sina konton kapade tycker jag nog att det bästa de kan göra som adresserar den här typen av grejer, om man inte ska lägga sig på skvallernivå, vore att skriva någon artikel med allmänna säkerhetstips.

Nja, de brukar inte behöva mycket att gå på annars men mycket möjligt att de väntar på fler rapporter, att de själva drabbas eller att Ubisoft kommenterar kapningarna (vilket de ännu inte har gjort). Förhoppningsvis så håller de koll på utvecklingen iallafall.

Återstår dock att se vad som händer till veckan. Förmodligen många som inte har koll på deras konton och det mailutskick kan lätt ses som ett phishing-mail, eller så har man glömt bort att man har ett konto och bara raderar utskicket. Under 2011 var ju hackning av sidor/tjänster rätt vanligt och Ubisofts system har en hel del säkerhetsbrister. Det är omöjligt att utesluta fel i Ubisofts system men samtidigt mycket möjligt att det kan vara användarfel (även om iallafall mitt konto och dator var säkrade).

Permalänk
Inaktiv

Bumpar tråden då det är dags igen: http://www.joystiq.com/2013/07/02/ubisoft-hacked/

Jag fick själv ett mail för en halvtimme sedan så det kan vara värt att hålla koll på era konton. Mitt mail var på svenska men länkar och sådant verkar vara legit.

Permalänk
Medlem

samma här... kikade i mailen nyss efter att jag kommit hem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har uPlay ingen säkerhet? Det har väl blivit hackat två gånger nu och dessutom var det enkelt att hacka sig till Far Cry 3: Blood Dragon genom att gå in på någon mapp på datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bumpar tråden då det är dags igen: http://www.joystiq.com/2013/07/02/ubisoft-hacked/

Jag fick själv ett mail för en halvtimme sedan så det kan vara värt att hålla koll på era konton. Mitt mail var på svenska men länkar och sådant verkar vara legit.

https://support.ubi.com/en-GB/FAQ.aspx?platformid=60&brandid=... för den som vill läsa vad Ubisoft själva har att säga om saken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bumpar tråden då det är dags igen: http://www.joystiq.com/2013/07/02/ubisoft-hacked/

Jag fick själv ett mail för en halvtimme sedan så det kan vara värt att hålla koll på era konton. Mitt mail var på svenska men länkar och sådant verkar vara legit.

Fick osså ett mail på svenska.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

Sämst, lägg mer pengar på att skydda oss kunder, mindre på DRM.

Bra att deras lösenordssida ligger nere, omöjligt att ändra eller att ens komma på vilket lösen man hade.

Permalänk
Permalänk

Japp skulle logga in och köra lite ANNO efter en tid utan uplay. Loggar in och tycker det ser konstigt ut att min lista är tom och jag har inga uplay-points. Tänker att det är bara uplay som suger allmänt och startar anno (via steam) så när jag ska ange nyckeln för 2-3 gången under installationen (fakking uplay) säger den att någon använder den redan. Sedan kollar jag mitt konto på uplay som säger att jag har ett annat födelsedatum och bor i belgien.. Så börjar jag fundera på varför i hela värden jag skulle lägga till 2010 efter mitt nick. Så kollar jag och mycket riktigt finns mitt nick som användare (utan 2010), så någon har bara tagit mitt konto och gjort ett nytt med min mail och liknande nick. Only with uplay.. Har mailat support, i belgien. Så det lär ta ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chrisragnar:

Japp skulle logga in och köra lite ANNO efter en tid utan uplay. Loggar in och tycker det ser konstigt ut att min lista är tom och jag har inga uplay-points. Tänker att det är bara uplay som suger allmänt och startar anno (via steam) så när jag ska ange nyckeln för 2-3 gången under installationen (fakking uplay) säger den att någon använder den redan. Sedan kollar jag mitt konto på uplay som säger att jag har ett annat födelsedatum och bor i belgien.. Så börjar jag fundera på varför i hela värden jag skulle lägga till 2010 efter mitt nick. Så kollar jag och mycket riktigt finns mitt nick som användare (utan 2010), så någon har bara tagit mitt konto och gjort ett nytt med min mail och liknande nick. Only with uplay.. Har mailat support, i belgien. Så det lär ta ett tag.

Trist att se att det fortfarande verkar hända. Du fick inget mail om ändring av konto inställningar?

Det blir att byta lösenord på mitt konto när jag kommer hem för säkerhets skull. Det var extremt drygt när det hände mig för ett år sedan så hellre det säkra före det osäkra.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Trist att se att det fortfarande verkar hända. Du fick inget mail om ändring av konto inställningar?

Det blir att byta lösenord på mitt konto när jag kommer hem för säkerhets skull. Det var extremt drygt när det hände mig för ett år sedan så hellre det säkra före det osäkra.

Nix kollade min mail och jag har inte ens fått mail om att konton blivit hackade. Bad deras support att jag vill veta exakt när bytet skedde. Förhoppningsvis kan de åt åtminstone svara på det. Men som sagt eftersom jag fått ett belgiskt konto nu så lär det väl ta ett tag att bli flyttad till ett engelsktalande land och sedan få göra en ny ticket i guess.

Men eftersom jag köpt spelen på steam borde jag kunna styrka att jag äger kontot med nycklarna iaf.