Lian Li PC-D8000 inköpt - Hjälp med att välja komponenter

Permalänk

Lian Li PC-D8000 inköpt - Hjälp med att välja komponenter

Hej på er.

Jag har köpt en Lian Li PC-D8000 och står nu inför att inhandla komponenter till den.
Vad tror ni om följande komponenter? Passar de ihop?

Det jag behöver är en tyst server som själv helst vaknar upp från viloläge när den anropas från en annan dator och automatiskt går ned i viloläge igen.
Dessutom ska det finnas möjlighet till att använda stora diskar (3TB) i den utan problem.
Viss CPU kraft kan motiveras men inget märkvärdigt grafikkort eftersom det är en server och ingen speldator.

1. Controllerkort
LSI 9280-24i4e (Kan styra 24 diskar och har massor av bra finesser)
Har tydligen använts i följande bygge: http://www.youtube.com/watch?v=93W9RdEgR-4
Information om kortet finns på http://www.lsi.com/products/storagecomponents/Pages/MegaRAIDS...
Ser det som en fördel att inte ha 24 kontakter utan 6 kontakter där man kopplar in 4 SATA enheter på varje kontakt.
Det bör förenkla dragningen av kablar tycker jag att inte behöva dra 24 stycken olika kablar utan bara 6 stycken kablar.

2. Hårddisk
Upp till max 20st WD RED 3TB
20 stycken är naturligtvis lite mer på sikt... men det vore dumt att tänka in begränsningar redan från början för ett så stort chassi.
Har läst att man inte bör stoppa in mer än 5 sådana i en NAS men det bör väl fungera med fler i ett stort chassi?
Är egentligen inte intresserad av RAID utan tar backup disk för disk.

3. Operativsystem och lite kring det
En SSD där operativsystem (Windows 8 professional) installeras och eventuellt används i samband med "Intel Rapid Start Technology").
Blivit lite imponerad av föjande video - https://www.youtube.com/watch?v=uC6079pWZ4c
Windows 8 innehåller dessutom "Storage Spaces" som jag tycker är intressant och tror på om man använder det rätt.

4. Moderkort
Här är mitt svåraste val men jag har tittat mycket på två stycken

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4288#o...
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4287#o...

5. CPU internminne
Båda moderkorten jag tittat på är Socket 11 men har inte bestämt mig gör CPU eller minne.
Ser som sagt gärna en viss CPU kraft och sätter gärna in ett antal Gigabyte RAM.

6. PSU, kabeldragning m.m.
PC-D8000 stödjer 2 tycken Power Supply Units och det finns tydligen sådana som man kan koppla ihop så att powerknappen slår av eller på båda samtidigt.
Har tittat en del på Fractal Design Newton samt på detta från Tyskland: http://www.youtube.com/watch?v=eZTTrn5fKj4

Hur vet man hur många WATT som behövs?
Kan man behöva fler PSU bara för att få tillräckligt med kontakter om man kopplar in många diskar även om det räcker med WATT i en PSU?
Jag har förstått att det är bra med modulära agreggat, finns det annat att tänka på som kan förenkla kabeldragning?
Precis som det inte är roligt att dra 20 SATA kablar till diskarna trots att chassit är stort så är det inte heller roligt att dra 20 strömkablar till diskarna.
Sedan tillkommer ju kablar till fläktar och annat.

7. Fläktar, vattenkylning
Hur vet man hur många fläktar som behövs samt var de bör placeras?
Vad avgör om vattenkylning behövs? Undviker det helst.

8. Är det någon typ av komponent som jag missat i frågorna ovan?

Stort tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedSocker:

1. Controllerkort
LSI 9280-24i4e (Kan styra 24 diskar och har massor av bra finesser)
Har tydligen använts i följande bygge: http://www.youtube.com/watch?v=93W9RdEgR-4
Information om kortet finns på http://www.lsi.com/products/storagecomponents/Pages/MegaRAIDS...
Ser det som en fördel att inte ha 24 kontakter utan 6 kontakter där man kopplar in 4 SATA enheter på varje kontakt.
Det bör förenkla dragningen av kablar tycker jag att inte behöva dra 24 stycken olika kablar utan bara 6 stycken kablar.

2. Hårddisk
Upp till max 20st WD RED 3TB
20 stycken är naturligtvis lite mer på sikt... men det vore dumt att tänka in begränsningar redan från början för ett så stort chassi.
Har läst att man inte bör stoppa in mer än 5 sådana i en NAS men det bör väl fungera med fler i ett stort chassi?
Är egentligen inte intresserad av RAID utan tar backup disk för disk.

Jag måste missa något, du har hittat ett fint och dyrt (11000-14000 kr från en känd nätbutik i Sverige) kontrollerkort men planerar att varken använda alla portar eller raid-funktionaliteten på kortet? Eftersom din låda är stor som mindre sommarstuga varför inte använda tre stycken billiga åtta portars IBM M1015 kort? Köp disk för dom där 10000 kr du sparar. Eller kanske rent av spara pengarna tills du verkligen behöver utöka din diskpool?

Permalänk

Tack så mycket Fnorken för tipset om IBM M1015.
Att spara pengar till diskar är alltid intressant.

Det saker jag fastande för när det gäller LSI 9280-24i4e är:

1. Den stöder "staggered spinup" vilket jag tror är bra när man har många diskar.
2. Det går att konfigurera varje disk individuellt hur länge den ska vänta innan den går ned i strömsparläge när den inte använts på ett tag.
3. Det går att använda diskarna i JBOD.
4. Det går att använda stora diskar.
5. Det går att koppla in flera SATA diskar till samma kontakt
6. Eftersom det är en server är just kortet viktigt att det fungerar bra så det är värt en del pengar
7. Tänkte att det kanske är ett kort som går att växa i om man i framtiden blir intresserad av RAID eller något annat.
8. Känns enklast att ha alla diskar på samma kort om man ger kommandon till kortet

Men det här är kanske inga bra argument (har väldigt lite erfarenhet av controller kort) mot att använda ett billigare kort som det du föreslår?
Dessutom så med ett moderkort som stöder ett antal SATA diskar så kommer man långt med bara två stycken IBM M1015.

Jag ska allvarligt överväga ditt förslag.
Finns det något att tänka på när det gäller val av moderkort och annat om jag vill kunna stoppa in 2 eller 3 IBM M1015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedSocker:

7. Tänkte att det kanske är ett kort som går att växa i om man i framtiden blir intresserad av RAID eller något annat.
8. Känns enklast att ha alla diskar på samma kort om man ger kommandon till kortet

7. Klart att det går att utveckla din server mer med ett avancerat kort. Frågan är om du vill betala pengarna för att i framtiden ha möjlighet att köra raid på ett vad som då kommer vara ett gammalt sunk-kort? Men det är är dina pengar och ditt beslut att ta.

8. Du har ett operativsystem med drivrutiner som sköter all kommunikation med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedSocker:

Jag har köpt en Lian Li PC-D8000 och står nu inför att inhandla komponenter till den.
[Lång komponentlista]

Du kan väl posta en bild när du har byggt färdigt?

Permalänk
Medlem

Om du ändå enbart ska lagra på den så hade jag köpt något lite mindre och smidigare eftersom du ändå kommer att begränas av Gigabit Ethernet (antar jag?). Typ Synology DiskStation DS2413+. Den går att bygga ut med en expanderlåda med ytterligare 12 diskplatser, DX1211.

3. Jag var också ganska exalterad över Storage Spaces men efter att ha läst på lite så är jag lite tveksam då folk haft problem med risig prestanda (med det menar jag långt under att maxa ett Gigabit interface...). Dessutom balanserar väl inte Storage Spaces innehållet på diskarna när man bygger ut vilket gör att man kommer att sluta med att de gamla diskarna är nästan fulla och de nya man satt i är nästan tomma. Googla lite på det, det bör ha dykt upp mera info nu. Hade nog satsat på Server 2012 eller FreeNAS eller dylikt för ett så stort bygge. Vad ska du med IRST till? Det funkar väl bara mot en disk och det enda som snurrar snabbare isf är väl OSet (eller har jag missat något här?) och det brukar man inte ha så stor nytta av på en filserver. FreeNAS och ZFS är nog det jag skulle rekommendera för ett sånt här bygge men jag har mycket lite erfarenhet av det själv - det finns det däremot andra här som har.

4. Jag hade ju varje dag i veckan kikat på ett kort som är avsett från början att snurra 24/7 om bygget ska bli så stort och dyrt ändå. T ex något av Super Micros modeller med stöd för IPMI mm. T ex detta X9SRL-F eller X9SRL

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Du kan väl posta en bild när du har byggt färdigt?

Absolut, det ska jag göra!

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Om du ändå enbart ska lagra på den så hade jag köpt något lite mindre och smidigare eftersom du ändå kommer att begränas av Gigabit Ethernet (antar jag?). Typ Synology DiskStation DS2413+. Den går att bygga ut med en expanderlåda med ytterligare 12 diskplatser, DX1211.

3. Jag var också ganska exalterad över Storage Spaces men efter att ha läst på lite så är jag lite tveksam då folk haft problem med risig prestanda (med det menar jag långt under att maxa ett Gigabit interface...). Dessutom balanserar väl inte Storage Spaces innehållet på diskarna när man bygger ut vilket gör att man kommer att sluta med att de gamla diskarna är nästan fulla och de nya man satt i är nästan tomma. Googla lite på det, det bör ha dykt upp mera info nu. Hade nog satsat på Server 2012 eller FreeNAS eller dylikt för ett så stort bygge. Vad ska du med IRST till? Det funkar väl bara mot en disk och det enda som snurrar snabbare isf är väl OSet (eller har jag missat något här?) och det brukar man inte ha så stor nytta av på en filserver. FreeNAS och ZFS är nog det jag skulle rekommendera för ett sånt här bygge men jag har mycket lite erfarenhet av det själv - det finns det däremot andra här som har.

4. Jag hade ju varje dag i veckan kikat på ett kort som är avsett från början att snurra 24/7 om bygget ska bli så stort och dyrt ändå. T ex något av Super Micros modeller med stöd för IPMI mm. T ex detta X9SRL-F eller X9SRL

Tack för dina kommentarer Micke.

Jag funderade faktiskt ganska länge på just den Synology NAS som du föreslår.
Men av några anledningar så kändes det bättre att bygga en egen server istället.

Har också läst om problemen med Storage Spaces och kommer att noga följa det som skrivs innan jag använder det.
Men Windows 8 blir det nog oavsett storage spaces eller inte för jag trivs bäst med Windows som OS och NTFS som filsystem.

Har inte kollat på FreeNAS eller ZFS men däremot läst en hel del bra om unRAID.
Men jag ser fördelar för mig att kunna köra Windows på den här servern så det blir Windows 8 som det naturliga valet.

Valet av serverbaserat moderkort eller mer traditionellt PC kort är intressant och jag har aldrig använt ett mer serverbaserat kort som det du föreslår.
Är det ett bra kort även om jag vill kunna köra Windows8 och ha möjlighet till att installera och köra ett Windows program på den?

När det gäller IRST så ville jag mest att datorn snabbt ska vakna från strömsparläge.
Jag vill inte att datorn är igång 24/7 utan bara när jag faktiskt accessar filer från den och helst då utan att behöva gå iväg och slå igång den och sedan ett par timmar senare behöva gå iväg och stänga av den.

Permalänk
Medlem

Hmm, nja, om du envisas med Windows 8 kanske moderkortet jag föreslog inte är det allra bästa. Har iaf inte officiell support för W8:

http://www.supermicro.com/support/resources/OS/C602_listing1.cfm

...och inte Server 2012 heller ser jag nu...

I vilket fall skulle jag nog skippa IRST och helt enkelt lägga OSet på en SSD om man vill att det ska starta snabbt (keep it simple). Windows i sig tar ju inte mycket plats så det behövs inte någon stor SSD.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Hmm, nja, om du envisas med Windows 8 kanske moderkortet jag föreslog inte är det allra bästa. Har iaf inte officiell support för W8:

http://www.supermicro.com/support/resources/OS/C602_listing1.cfm

...och inte Server 2012 heller ser jag nu...

I vilket fall skulle jag nog skippa IRST och helt enkelt lägga OSet på en SSD om man vill att det ska starta snabbt (keep it simple). Windows i sig tar ju inte mycket plats så det behövs inte någon stor SSD.

Du har nog rätt i att man inte ska krånga till saker och IRST är en ny teknik och lägger man OS på SSD så vet jag från andra att det gör en drastisk skillnad mot att boota från en mekansik disk. Tack också så mycket för informationen om moderkortet.

Permalänk

Tack allihopa för alla kommentarer och inlägg hittills.

Tror ni att komponeterna som jag listade i ursprungsfrågeställningen kommer att "lira" ihop?
Tänker främst på LSI 9280-24i4e samt något av de två moderkort jag tog upp under punkt 4 samt ett antal WD RED på 3TB.

Frågorna 6 (PSU. kabeldragning m.m.) och 7 (fläktar och vattenkylning) är jag väldigt osäker på och all möjlig vägledning kring dem skulle uppskattas oerhört.

Permalänk
Medlem

Kanske en http://www.inet.se/produkt/6900513/bay-converter-3x5-25-4x3-5... till ena sidan med 5.25" platser? Självklart en snyggare, Lian Li har säkert gjort en sådan själva. Kanske är nåt.

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Kanske en http://www.inet.se/produkt/6900513/bay-converter-3x5-25-4x3-5... till ena sidan med 5.25" platser? Självklart en snyggare, Lian Li har säkert gjort en sådan själva. Kanske är nåt.

Ja på sikt är det onödigt att låta så mänga 5.25 tums platser stå oanvända.
Lian Li har egna sådana lådor men jag vet inte om det är en nödvändighet att de kommer från just Lian Li. De du länkade till fungerar säkert lika bra de.

Faktum är att i videon jag länkade till i början (http://www.youtube.com/watch?v=93W9RdEgR-4) så nämns det att (ca 2:25 - 2:35 in i videon) det går att stoppa i 5.25 till 3.5 tum boxar längst bak i chassit istället för vattenkylningen. Tror att han menar plastserna där det sitter fläktar på ena sidan av baksidan på chassit.

Räknar man (högst teoretiskt...) borde det därför gå att stoppa in tre sådana enheter på baksidan av chassit och en på framsidan av chassit.
Då har chassit plats för 20 + 16 hårddiskplatser och har dessutom två 5.25 platser kvar. Dessutom i videon skruvas det in en SSD disk på ett (för mig) lite oväntat ställe som inte tar någon av dessa platser i anspråk. Så många platser lär ingen behöva men det är kul att räkna på teoretisk maxantal diskar som går att stoppa in i ett chassi.

Permalänk

Ett par tankar:

1) En SSD kommer inte tillföra dig någonting (förutom att öka risken för ras) om du bara ska köra ett OS. Speciellt inte om du enbart ska köra den som filserver, vilket det låter som. Det är mycket mera rimligt att köra en t.ex Raid 10-spindel om du behöver sådan IOPS-prestanda.

2) Vattenkylning har ingenting alls att göra i en server.

3) Det är väldigt dumt att lägga så mycket pengar på ett kontrolllerkort och köra alla diskar från det. Köp hellre ett par M1015 och ett i reserv då. Vad gör du den dagen kontrollerkortet rasar? Då står du där utan tillgång till några av dina diskar. Speciellt illa blir det om du kör någon form av hårdvaruraid.

4) Det vore bara dumheter att köra med "Storage spaces" eller windows 8 överhuvudtaget för en server i denna kaliber. Satsa på ett OS som är gjort för fillagring och helst har funnits ute på marknaden mer än ett halvår.

5) Den där killen och videon kan vara bland det larvigaste jag sett, strunta helt i vad han tycker. Har du någonsin sett något normalt företag ställa in ett sådant där aber i sin serverhall?

Ta mig inte fel nu men det känns som att det här inte är speciellt genomtänkt alls. Vad ska du köra på servern om man får fråga? Är windows verkligen ett krav eller är det i brist på kunskap?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Ett par tankar:

1) En SSD kommer inte tillföra dig någonting (förutom att öka risken för ras) om du bara ska köra ett OS. Speciellt inte om du enbart ska köra den som filserver, vilket det låter som. Det är mycket mera rimligt att köra en t.ex Raid 10-spindel om du behöver sådan IOPS-prestanda.

2) Vattenkylning har ingenting alls att göra i en server.

3) Det är väldigt dumt att lägga så mycket pengar på ett kontrolllerkort och köra alla diskar från det. Köp hellre ett par M1015 och ett i reserv då. Vad gör du den dagen kontrollerkortet rasar? Då står du där utan tillgång till några av dina diskar. Speciellt illa blir det om du kör någon form av hårdvaruraid.

4) Det vore bara dumheter att köra med "Storage spaces" eller windows 8 överhuvudtaget för en server i denna kaliber. Satsa på ett OS som är gjort för fillagring och helst har funnits ute på marknaden mer än ett halvår.

5) Den där killen och videon kan vara bland det larvigaste jag sett, strunta helt i vad han tycker. Har du någonsin sett något normalt företag ställa in ett sådant där aber i sin serverhall?

Ta mig inte fel nu men det känns som att det här inte är speciellt genomtänkt alls. Vad ska du köra på servern om man får fråga? Är windows verkligen ett krav eller är det i brist på kunskap?

Tack för dina kommentarer.

1.
Har inga krav på hög IOPS i sig.
Men Intel Rapid Start Technology är ofta uppsatt så att hela internminnet dumpas på en SSD när datorn går ned i hibernate läge.
Tittar du i mitt först inlägg i tråden så ser du att jag vill att det normala är att datorn inte är igång men att den vaknar till liv när jag accessar en fil via mitt hemmanätverk och då vill jag helst att det går ganska snabbt att få upp den från hibernate läge.

2.
Håller med och vill undvika det (se första inlägget i tråden).

3.
Går kortet sönder köper jag ett eller ett par nya kort.
Kommer dessutom att köra JBOD och kan enkelt lyfta in någon disk i en annan av mina datorer om jag inte vill vänta ett par dagar tills nytt kort levererats.

4.
Tänkte inte använda alla "finesser" i storage spaces förutom möjligtvis en men då på ett intelligent sätt.
NTFS är faktiskt ett beprövat filsystem och jag kör det på alla mina andra datorer så där har jag inga betänkligheter.

Jag tror att folk haft problem med storage spaces för att de gör dumheter som att spegla en 3TB disk mot en 16Gb USB sticka.
En sak jag faktiskt vågar använda storage spaces till är att stoppa in 2-3 gamla små diskar och låta dem för Windows se ut som en enda disk.
Detta för att inte slösa på enhetsbokstäver. Men storage spaces är inget nödvändigt och med ett RAID kort behöver inte windows begränsning av antal enhetsbokstäver vara ett problem eftersom det redan med kortet går att få flera diskar att se ut som en disk.
Kopplar man in två eller fler likan stora diskar redan från början och skapar ett storage space och sedan inte ändrar på det så tror jag inte man får problem.

5.
På ett sätt håller jag med men just nu är det faktiskt den enda videon på hela YouTube som faktiskt visar en Lian Li PC-D8000 med något inuti den.
Men jag tänker inte på något sätt bygga på det sätt som han gör och som framgår av inlägget som startade tråden så vill jag exempelvis inte ha vattenkylning vilket han skryter om i videon. Faktum är att jag hittade tom LSI 9280-24i4e och läste manulerna till det innan jag såg i kommentarerna till videon att han använt samma kort.

Servern är en intern server för hemmabruk och därmed finns inga krav på hög tillgänglighet exempelvis via RAID och inte heller på hög IOPS.
Från början kommer den att vara nästan tom men tanken är att skapa en server där jag för oöverskådlig framtid bara kan köpa nya diskar och slänga in vid behov. Valet av Windows beror inte på okunskap (har kört ett antal OS) utan på andra faktorer som exempelvis att alla mina andra datorer kör någon version av Windows och har NTFS formaterade diskar. Jag ser det också som en fördel att det faktiskt går att installera ett Windows program på den om jag skulle känna för det någon gång i framtiden.

Permalänk

Hej på er.

Tänkte bara nämna vad slutresultatet av det hela blev samt än en gång tacka för alla kommentarer och inlägg.
Jag byggde aldrig Lian Li datorn utan gjorde som Micke O föreslog:

"Om du ändå enbart ska lagra på den så hade jag köpt något lite mindre och smidigare eftersom du ändå kommer att begränas av Gigabit Ethernet (antar jag?). Typ Synology DiskStation DS2413+. Den går att bygga ut med en expanderlåda med ytterligare 12 diskplatser, DX1211."

Vill också nämna att jag är MYCKET nöjd med Synology DS2413+
Det som fällde avgörandet var just det att jag enbart är ute efter lagring och minst 80% av utrymmet i Lian Li chassit är inte hårddiskplatser utan platser för mängder av kort, vattenkylning och annat.

Mina farhågor kring EXT4 vs NTFS har visat sig vara obefogade och dessutom är DS2413+ nästan helt tyst.
Den har också stöd för det jag ville att gå ner i viloläge och vakna upp när jag accessar den.

Kort sagt så är DS2413+ exakt det jag behövde och är som sagt oerhört nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedSocker:

Hej på er.

Tänkte bara nämna vad slutresultatet av det hela blev samt än en gång tacka för alla kommentarer och inlägg.
Jag byggde aldrig Lian Li datorn utan gjorde som Micke O föreslog:

"Om du ändå enbart ska lagra på den så hade jag köpt något lite mindre och smidigare eftersom du ändå kommer att begränas av Gigabit Ethernet (antar jag?). Typ Synology DiskStation DS2413+. Den går att bygga ut med en expanderlåda med ytterligare 12 diskplatser, DX1211."

Vill också nämna att jag är MYCKET nöjd med Synology DS2413+
Det som fällde avgörandet var just det att jag enbart är ute efter lagring och minst 80% av utrymmet i Lian Li chassit är inte hårddiskplatser utan platser för mängder av kort, vattenkylning och annat.

Mina farhågor kring EXT4 vs NTFS har visat sig vara obefogade och dessutom är DS2413+ nästan helt tyst.
Den har också stöd för det jag ville att gå ner i viloläge och vakna upp när jag accessar den.

Kort sagt så är DS2413+ exakt det jag behövde och är som sagt oerhört nöjd med den.

Hehe, själv köpte jag en 1512+ och den funkar kanon, tyvärr väsnas nätagget i den lite mer än vad jag skulle önska. Jag vet att det går att ta sig in ända till PSU-fläkten men jag är rädd att garantin ryker om jag byter den.

Har också mycket bra erfarenhet av en 2411 som funkat klockrent i 1,5år - inget strul what so ever. Önskar man kunde säga detsamma om de Linksys/Netgear NAS:ar den ersätter...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaffeMedSocker:

Tack så mycket Fnorken för tipset om IBM M1015.
Att spara pengar till diskar är alltid intressant.

Det saker jag fastande för när det gäller LSI 9280-24i4e är:

1. Den stöder "staggered spinup" vilket jag tror är bra när man har många diskar.
2. Det går att konfigurera varje disk individuellt hur länge den ska vänta innan den går ned i strömsparläge när den inte använts på ett tag.
3. Det går att använda diskarna i JBOD.
4. Det går att använda stora diskar.
5. Det går att koppla in flera SATA diskar till samma kontakt
6. Eftersom det är en server är just kortet viktigt att det fungerar bra så det är värt en del pengar
7. Tänkte att det kanske är ett kort som går att växa i om man i framtiden blir intresserad av RAID eller något annat.
8. Känns enklast att ha alla diskar på samma kort om man ger kommandon till kortet

Men det här är kanske inga bra argument (har väldigt lite erfarenhet av controller kort) mot att använda ett billigare kort som det du föreslår?
Dessutom så med ett moderkort som stöder ett antal SATA diskar så kommer man långt med bara två stycken IBM M1015.

Jag ska allvarligt överväga ditt förslag.
Finns det något att tänka på när det gäller val av moderkort och annat om jag vill kunna stoppa in 2 eller 3 IBM M1015?

IBM M1015 kan göra alla punkter 1-8. IBM M1015 kostar $100 på Ebay, jag köpte mitt för $80. Det är egentligen ett LSI 9220-8i kort (som också är dyrt), som IBM säljer under annat namn. Om du inte ska använda Raid, så är det bättre med 3st IBM M1015. Det är ju ett JBOD kort (dvs HBA).
http://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-9220...

Storage spaces ska du hålla dig borta ifrån. När man skriver data, så får man typ 20MB/sek, även på stora konfigurationer. Men man kan läsa typ 300MB/sek eller uppåt. Googla lite på Storage spaces så ska du se hur mycket problem folk har, speciellt med prestandan.

Om du bygger en stor server för att lagra data, så rekommenderar många att du tar steget upp, och skaffar ett OS och ett filsystem som är gjort för att lagra mycket data, som klarar av kraschande diskar utan att förstöra alla data, som är enkelt att administrera, som är säkrare än hårdvaruraid - dvs, kör ZFS. ZFS är det säkraste filsystemet idag, visar forskning. Många stora servrar kör ZFS, dvs de som lagrar flera Petabyte och har 100tals diskar, och de kostar miljoner kr, och väger flera 100kg, om inte flera ton. T.ex. Sequioa, en av de största superdatorerna kör Lustre + ZFS, och lagrar 55 PB, och får 1TB/sek i läs/skriv prestanda. ZFS är för seriösa, tunga lagringsservrar, och dina data sitter säkert. ZFS råkar nu vara gratis, och kan köras med Solaris, Linux eller FreeBSD t.ex. Läs på wikipeida, och googla lite om ZFS. Om du ska köra ZFS, så ska du köra utan raid kort. ZFS vill ha diskarna helt rena, bara plugga in, dvs JBOD. ZFS är mjukvaruraid. Unraid är inte alls lika säkert som ZFS, och dessutom meckigt, du måste administrera mycket mera, kopiera filer fram och tillbaka till staging area, uppdatera checksummor, etc. ZFS är helt automatiskt, precis som ett vanligt hårdvaruraid.

Flera som bygger stora lagringsservrar, brukar göra så här. De använder ESXi som är gratis för PC upp till 32GB RAM, och kan då virtualisera Solaris/FreeBSD/Linux och skapar ett stort ZFS raid utav alla diskar. Till det virtualiserade Solariset, så skickar de sina IBM M1015 via pass through. Så Solaris ser alla diskar direkt. Sen skapar de massa virtuella maskiner, t.ex. Windows. Detta Windows lagras ovanpå ZFS raidet, och är därför säkert. Så de har alltid igång Solaris för att lagra och komma åt ZFS raidet. Sen har de flera virtuella maskiner som alla lagras ovanpå ZFS raidet. Här finns en fet megatråd om just detta:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272

Permalänk
Medlem

För det första så har du tänkt dig ha mer än 7-9 diskar från början?

Om inte så skippa kontrollerkort helt och hållet och köp ett moderkort med 8-10 sata portar istället. Går att få tag i under 2000....
Skippa I7 processorn och köp något med en I5 istället.
Du har absolut ingen nytta av Hyperthreadingen i en server ändå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415