Nvidia presenterar Shield – bärbar spelkonsol med Tegra 4

Permalänk
Medlem

Din't see that one comming, did you...

Bara jag som får lite vibbar till MSIs surfplatta för 'gamers'.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Den verkar cool men just nu är jag inte intresserad av den och ser heller inte fram emot den.

Skrivet av atriix:

Din't see that one comming, did you...

Bara jag som får lite vibbar till MSIs surfplatta för 'gamers'.

MSI? Du menar inte Razer??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Shield kan även användas för att spela spel för PC/Windows via ett fjärrgränssnitt. En PC av det kraftfullare slaget (Geforce GTX 650 eller bättre) med mjukvaran Geforce Experience sköter beräkningarna och strömmar bilden till spelkonsolen, som tar hand om inmatningarna.

Äntligen slipper man pausa datorspelandet när man behöver skita!

har en wiiu och kan säga att det är förbannt skönt! inge mer hålla i när man kommer till den spännande delen

Permalänk
Medlem

Lite Panasonic Jungle vibbar, rolig nyhet, blir ett köp som vanligt bara för att hacka med hårdvaran
Saknar dock QWERTY tangentbord som Panasonic Jungle skulle haft.

Panasonic Jungle.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det luktar Xbox?

Hmm... är det bara jag som tycker denna saken luktar Xbox? Det uppenbara X mönstret i mitten, formen på hela konsollen, ABXY knapparna har samma färger som Xbox handkontrollen... intressanta likheter iallafall...

Är detta något jag vill ha; nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm... är det bara jag som tycker denna saken luktar Xbox? Det uppenbara X mönstret i mitten, formen på hela konsollen, ABXY knapparna har samma färger som Xbox handkontrollen... intressanta likheter iallafall...

Är detta något jag vill ha; nej.

PC-spel har främst stöd för xbox-kontroller eftersom vi snackar microsoft. Ska du lira exempelvis steamspel med kontrollerstöd så är det för det mesta xbox-kontrollen som gäller.

Se mer på det så här: xbox360-kontrollen är gamepaden med bäst kompabilitet i pc-spel idag. Inte gör steelseries och razer datormöss med omvända höger/vänsterklick för att verka orginella, det är ju standardlayout. Gamepads har i pc-världen kommit till en standard, och det är inte så konstigt att det var microsoft som satte den.

Att shield har samma layout är inte konstigt alls då du ska komma överens med datorspel också, och då gäller främst xbox-kontrollerns layout inte sant?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

PC-spel har främst stöd för xbox-kontroller eftersom vi snackar microsoft. Ska du lira exempelvis steamspel med kontrollerstöd så är det för det mesta xbox-kontrollen som gäller.

Se mer på det så här: xbox360-kontrollen är gamepaden med bäst kompabilitet i pc-spel idag. Inte gör steelseries och razer datormöss med omvända höger/vänsterklick för att verka orginella, det är ju standardlayout. Gamepads har i pc-världen kommit till en standard, och det är inte så konstigt att det var microsoft som satte den.

Att shield har samma layout är inte konstigt alls då du ska komma överens med datorspel också, och då gäller främst xbox-kontrollerns layout inte sant?

Of course, allt du säger är sant. Men varför X-formen på mittenknapparna och SAMMA FÄRGER på ABXY knapparna? Mitten knapparna är ju lika ergonomiskt placerade som ett rejält kokt stryck dessutom så har svårt för att se att de inte placerat knapparna bättre. Det hela påminner väldigt mycket om en omtalad och hatad trådlös kontroll till det första Xbox-et.

Jag håller fast vid min spekulation hur sann eller falsk den kan vara, likheterna är slående.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Of course, allt du säger är sant. Men varför X-formen på mittenknapparna och SAMMA FÄRGER på ABXY knapparna? Mitten knapparna är ju lika ergonomiskt placerade som ett rejält kokt stryck dessutom så har svårt för att se att de inte placerat knapparna bättre. Det hela påminner väldigt mycket om en omtalad och hatad trådlös kontroll till det första Xbox-et.

Jag håller fast vid min spekulation hur sann eller falsk den kan vara, likheterna är slående.

Prototyp <---------------

Dold text
Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av davaa:

Precis som att meningen med en bärbar dator försvinner för den är för stor för fickan?

Kul idé, men det riktar sig nog till en liten skara.

Fast poängen med den här typen av konsoller är ju att de ska vara enkla att ta med så man kan spela på bussen. Blir de så stora och klumpiga att de inte är lätta att slänga ner i fickan eller en väska så har man tappat hela poängen (jag tittar på dig Project Fiona). Då kan man ju lika gärna köpa sig en laptop om man vill ha något stort och klumpigt eller spela på telefonen som redan kan göra androidspel.

Men det stora problemet med alla dessa androidkonsoller som vräker ut på marknanden lär vara kompatibilitet. Finns det ingen standard i hur de ska fungera kommer det bli en mardröm att spela med dem eftersom ingen utvecklare i världen kommer orka specialbygga för alla möjliga konstiga konfigurationer. Nu har vi redan Ouya (eller vad den nu heter) med egen butik, Sony med egen standard och en hög spel som bara fungerar med Tegra men där saknas gemensam standard för input. Så i takt med att fler och fler konsoler och kontroller dyker upp så kommer marknaden bara bli mer och mer differentierad vilket är dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Prototyp <---------------

Dold text

Ja sådana har jag byggt många av i mitt liv. Prototypen är skapad att pröva konceptet. Om konceptet är en Xbox kontroll skulle inte då prototypen efterlikna den etablerade standarden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Men inte fan skulle då jag ta med mig en ps3 kontroll för att lira på tåget? Sen ska jag hyra in nån asiat som ska sitta och hålla i luren åt mig eller?

onT: Schysst sak, skulle nog kunna tänka mig en sån!

Ett gummiband har jag runt min lur och telefonen när jag sitter på bussen eller bara sitter i soffan och spelar.
10kr och en jävla massa band istället för 1500kr skräp som ändå aldrig kommer användas mycket.

edit: kommer vänta ett år då får personer som köpt den produkten eller något liknande gärna kommentera hur många timmar dom suttit och spelat på din android baserade bärbara spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad är det?
En konsoll som är android baserad som allt annat skit som kommer?

Förstår inte meningen, är ju bara att använda en PS3 kontroll på sin Android telefon..

@topic
Coolt men inget som folk kommer köpa.

Hur kan du vara så säker på att folk inte kommer köpa denna?
Bannemig det coolaste inom spel som hänt i år tycker jag.
Streama från PCn, kommer ju i så fall kunna sitta och spela AC3 på den!
Dock så beror det helt på priset och om jag nu inte missat något i artikeln så
har vi inte fått reda på hur långt den når.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hur kan du vara så säker på att folk inte kommer köpa denna?
Bannemig det coolaste inom spel som hänt i år tycker jag.
Streama från PCn, kommer ju i så fall kunna sitta och spela AC3 på den!
Dock så beror det helt på priset och om jag nu inte missat något i artikeln så
har vi inte fått reda på hur långt den når.

Klart det är det coolaste inom spel iår, på 7 dagar in på 2013 har det inte hunnit ske så värst mycket

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag blev intresserad iaf (: Ser bra mkt bättre ut än t ex 3DS

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

... varför?

VARFÖR INTE?
ps3 o xbox kommer nog inte att uppdateras i första taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Klart det är det coolaste inom spel iår, på 7 dagar in på 2013 har det inte hunnit ske så värst mycket

När jag menar med år så menar jag riktiga år inte enligt kalendern
Så allt från idag ändå tillbaks till den 7nde januari 2012

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant. Jag skulle köpa en om det var rätt prisnivå på den. (Med tanke på hårdvaran etc, ~1500-2000 kr)

Permalänk
Avstängd

Ser ut ungefär som om någon japan satt och sket ut denna.
Får se om AMD hakar på.... hoppas inte det.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast poängen med den här typen av konsoller är ju att de ska vara enkla att ta med så man kan spela på bussen. Blir de så stora och klumpiga att de inte är lätta att slänga ner i fickan eller en väska så har man tappat hela poängen (jag tittar på dig Project Fiona). Då kan man ju lika gärna köpa sig en laptop om man vill ha något stort och klumpigt eller spela på telefonen som redan kan göra androidspel.

Men det stora problemet med alla dessa androidkonsoller som vräker ut på marknanden lär vara kompatibilitet. Finns det ingen standard i hur de ska fungera kommer det bli en mardröm att spela med dem eftersom ingen utvecklare i världen kommer orka specialbygga för alla möjliga konstiga konfigurationer. Nu har vi redan Ouya (eller vad den nu heter) med egen butik, Sony med egen standard och en hög spel som bara fungerar med Tegra men där saknas gemensam standard för input. Så i takt med att fler och fler konsoler och kontroller dyker upp så kommer marknaden bara bli mer och mer differentierad vilket är dåligt.

Ptjaaa.. Jag vet inte jag, det första GameBoy som fanns var inte direkt litet nog att få plats var som, visserligen var det ett rejält tag sedan nu, men poängen förblir densamme. Shield lär väga betydligt mindre än en bärbar dator och kan därför vara intressant, eller i alla fall ett steg i rätt riktning. En rejäl gaminglaptop väger en jäkla massa. Shield verkar även ha en del roliga features som vissa vill ha. Det är i alla fall inget för mig, men frågan är vad priset blir...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Går det inte att vrida skärmen lite bakåt? Annars lär det ju vara väldigt obekvämt såvida man inte spelar på en större skärm.

Permalänk
Medlem

Fan vad konsoler det kommer! ett tag verkade det dö ut då när Sega kasta in handuken! snart kommer väl valve med sin konsol med! börjar bli mycket men kanske blir en hit nu när tex kina och inden vill spela lite! själv så blir det inte nån mer konsol pc är det som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Ser ut ungefär som om någon japan satt och sket ut denna.
Får se om AMD hakar på.... hoppas inte det.

Den där klumpen ser snarare ut att komma från en amerikansk röv.

Typisk CoOOol GamerHaxx00r Dezign. Hoppas att de lyckas klämma in ett uv rör i den också, då är köpet givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

MSI? Du menar inte Razer??

Självklart minnet svek...

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Of course, allt du säger är sant. Men varför X-formen på mittenknapparna och SAMMA FÄRGER på ABXY knapparna? Mitten knapparna är ju lika ergonomiskt placerade som ett rejält kokt stryck dessutom så har svårt för att se att de inte placerat knapparna bättre. Det hela påminner väldigt mycket om en omtalad och hatad trådlös kontroll till det första Xbox-et.

Jag håller fast vid min spekulation hur sann eller falsk den kan vara, likheterna är slående.

Men vad är fel i att färgen på knapparna är samma om bokstäverna är det? Skulle du vilja ha blandade knappfärger trots standardiserade xbox-layouten i pc-spel?

vilken knapp i spelet skulle då tryckas, rätt enligt färg eller rätt enligt bokstav?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av davaa:

Ptjaaa.. Jag vet inte jag, det första GameBoy som fanns var inte direkt litet nog att få plats var som, visserligen var det ett rejält tag sedan nu, men poängen förblir densamme. Shield lär väga betydligt mindre än en bärbar dator och kan därför vara intressant, eller i alla fall ett steg i rätt riktning. En rejäl gaminglaptop väger en jäkla massa. Shield verkar även ha en del roliga features som vissa vill ha. Det är i alla fall inget för mig, men frågan är vad priset blir...

Fast då är ju frågan om det är värt pengarna att köpa en till pryl som kör Android istället för en telefon? Sony har ju specialdesignade telefoner för just spel. Annars finns det adaptrar som man monterar in telefonen i så det blir en handkontroll. Det är ju det man konkurrerar mot också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade den kunnat användas som telefon hade det varit ett givet köp, givetvis förutsatt att den hade en rimlig storlek också, min Xperia Play är förvisso helt underbar, men den börjar faktiskt kännas lite utdaterad. Ytterligare en spelmaskin som man bara har med sig när man vet att det kommer finnas tid att spela behöver jag inte, har såväl DS som PSP, men ids inte släpa runt på dem annat än när jag drar till sjöss.

För den som bara söker något handhållet att köra emulatorer kommer den nog dock bli något av en önskedröm. Det finns en hel del hyfsat kompetenta och tämligen väl optimerade emulatorer för Android. Min Play grejar att dra en PSX-emulator utan problem, med den här lilla leksaken kanske till och med vettig N64-emulation är rimligt att tro på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av BrainOfSweden:

Om priset blir acceptabelt (lär i alla fall vara mycket billigare än Razers Project Fiona) kan det här mycket väl bli min nästa spelkonsol. Bra möjligheter att strömma mina Steam-spel, där flertalet är anpassade för att spela med handkontroll, och möjlighet att koppla in den i TVn hemma, för att bara rycka ur sladden och fortsätta spela när jag är på språng. Som första enhet med Tegra 4 lär den ju också vara mycket framtids-säker. Väntar med spänning på mer info.

Hur f*n kan den vara framtidssäker när Nvidia skiter ut en ny version av Tegra varje år... Som dessutom är totalt överlägsen den förra generationen?
Ordet framtidssäker borde faktiskt bannlysas från att användas i datorsammanhang!

Permalänk

Ful var det iallfall...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Men vad är fel i att färgen på knapparna är samma om bokstäverna är det? Skulle du vilja ha blandade knappfärger trots standardiserade xbox-layouten i pc-spel?

vilken knapp i spelet skulle då tryckas, rätt enligt färg eller rätt enligt bokstav?

Ska man göra saken rätt så fick man tänka om. Men visst har du rätt i det du säger. Dock är det ingen standard för pc. Det är saker som fastnat ifrån porten av spelet ifrån konsol till pc. Då har alltid xbox versionen varit enklast och porta pga den bygger på DirectX och samtidigt kan vi med säkerhet anta att mikromjuk har haft ett finger med i det valet särskilt alla games for Windows live titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur