Intel visar upp hybriddatorn North Cape

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp hybriddatorn North Cape

Konceptet Ultrabook överförs till hybriddatorer när Intel presenterar North Cape, en referensdesign för bärbara datorer med löstagbart tangentbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men. Nu känner jag mig dum som har gått och väntat på den perfekta Ultrabooken (Samsuns 900-serie ligger väldigt nära) utan att köpa. Om det här är den framtida standarden är sannolikheten att jag någonsin köper en ca 0%.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Sweet, äntligen något vettigt. Ganska mycket smartare än surface med ARM processor och fake windows... =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Känns som lite kopia av asus eee pad för mig iaf. Dom var väl först med transformern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Använder både Transformer och Laptop med 15 tums tryckskärm och tangentbord. Använder tangentbordet på TF endast som stöd vid ex frukosten. Mest har jag TF i sängen och då endast skärmen. Att kunna ta bort tangentbodet från W8 Laptopen med tryckskärm har jag inte haft behov av ännu.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Så en standard var det nya här..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

trodde det var minecraft på skärmen på förstasidebilden...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kommer all gå över till detta med att man kan ta av skärmen blir nog Apple glada.
För då kommer ju säkert mängder med folk som inte gillar det eller vill ha det till och byta till Macbooks.
Visst är det en bra grej men det kommer krävas extra kostnader för andra saker i produktionen.
Själv är jag inte så värst intresserad av bärbara just nu men man vet ju aldrig, i framtiden kanske man
vill ha det igen och då blir det tråkigt med enbart detta som alternativ på Windows fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sweet, äntligen något vettigt. Ganska mycket smartare än surface med ARM processor och fake windows... =D

Men det känns som om en surfplatta som kommer kosta vad?
Att dom kräver att alla ska ha detta då som gör Windows-datorer blir ju katastrof för Windowsdelen
för det är inte alla som vill ha en surfplatta med en tangentbordsdocka.
Detta borde ju med bli dyrare än Ultrabooks utan pekskärm+wireless display.
Då kanske Apple nästan tar över helt på den marknaden.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sweet, äntligen något vettigt. Ganska mycket smartare än surface med ARM processor och fake windows... =D

Finns redan Surface med riktigt Windows.

Jag undrar om de har en bestämmelse över vad skärmdelen kommer väga. Vad jag har testat så blir allt över 700g jobbigt att hålla. Det blir ännu värre när den dessutom är större än 10 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Men. Nu känner jag mig dum som har gått och väntat på den perfekta Ultrabooken (Samsuns 900-serie ligger väldigt nära) utan att köpa. Om det här är den framtida standarden är sannolikheten att jag någonsin köper en ca 0%.

Vad vill du ha då? Eller vad fattas på Samsung 900-serie?

Personligen tycker jag det verkar intressant med hybriddatorer. Dock har jag inte bestämt om jag vill ha en renodlad ultrabook eller en slags hybrid. Kommer inte bli köp än på några år tror jag, så hinner säkert hända en del.

Skrivet av Waowt:

Men det känns som om en surfplatta som kommer kosta vad?
Att dom kräver att alla ska ha detta då som gör Windows-datorer blir ju katastrof för Windowsdelen
för det är inte alla som vill ha en surfplatta med en tangentbordsdocka.
Detta borde ju med bli dyrare än Ultrabooks utan pekskärm+wireless display.
Då kanske Apple nästan tar över helt på den marknaden.

Vart har du läst att man kräver att användare skall ha detta? Du tror inte att det kommer finnas olika modeller från olika tillverkare i framtiden?

Kan du glömma. Apple håller på att toppa, håller redan på att ske på mobiltelefonmarknaden. Åtminstone relativt till android.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kan du glömma. Apple håller på att toppa, håller redan på att ske på mobiltelefonmarknaden. Åtminstone relativt till android.

Jag önskar att Microsoft insåg det. Det är ju inte vidare smart av dem att apa efter ett koncept som kunderna börjar tröttna på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av stormense:

Använder både Transformer och Laptop med 15 tums tryckskärm och tangentbord. Använder tangentbordet på TF endast som stöd vid ex frukosten. Mest har jag TF i sängen och då endast skärmen. Att kunna ta bort tangentbodet från W8 Laptopen med tryckskärm har jag inte haft behov av ännu.

Min pappa hade en HP hybrid med Windows XP, så nej, ASUS var inte först

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag önskar att Microsoft insåg det. Det är ju inte vidare smart av dem att apa efter ett koncept som kunderna börjar tröttna på.

I detta fall är det ok. Dock lite skummt att kräva att allt ska ha touch. Om det inte är en transformer (ASUS borde göra som apple och stämma skiten ur alla men då de inte är amerikanskt bolag lär det inte gå lika bra).

Det värsta är att urvalet börjar försvinna. Verkar som om alla satsar på exakt samma sak. Kolla bara på telefoner, ska man ha något som inte är billig plast kopia blir det bara gigantiska mått (förutom iphone). Är det framtiden för datorer med? Tre olika modeller där det enda som skiljer är färgen?

PS: Att MS tycker om det hela har med metros 30% skatt att göra och inget annat skulle jag tro. Oändliga mängder pengar utan att man behöver göra något måste vara lockande.

Permalänk
Medlem

Det som triggade mig var att Microsoft ville ha en standard för tangentbordet och skärmen.. Mao skulle du kunna köpa "plattan" från en tillverkare och tangentbordet från en annan. Det låter som en himla go ide tycker jag.. Undrar om dom då kan komma med nått mekansiskt tangentbord till plattan?! Ett med LED och MX-red..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om intel, men det är bra att de sätter en standard på kontakten.

Sen, det här med utformningen, det finns fler processortillverkare som
inte ställer samma krav.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

I detta fall är det ok. Dock lite skummt att kräva att allt ska ha touch. Om det inte är en transformer (ASUS borde göra som apple och stämma skiten ur alla men då de inte är amerikanskt bolag lär det inte gå lika bra).

Det värsta är att urvalet börjar försvinna. Verkar som om alla satsar på exakt samma sak. Kolla bara på telefoner, ska man ha något som inte är billig plast kopia blir det bara gigantiska mått (förutom iphone). Är det framtiden för datorer med? Tre olika modeller där det enda som skiljer är färgen?

PS: Att MS tycker om det hela har med metros 30% skatt att göra och inget annat skulle jag tro. Oändliga mängder pengar utan att man behöver göra något måste vara lockande.

Lockande kanske, lyckat? Nej. Det finns en anledning till att Apple inte lyckats något vidare på PC-marknaden, liksom det finns en anledning att Microsoft inte kommer lyckas med sin apple-efterapning. Om man vill tjäna pengar i längden ska man göra det man kan, inte det man vill kunna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lockande kanske, lyckat? Nej. Det finns en anledning till att Apple inte lyckats något vidare på PC-marknaden, liksom det finns en anledning att Microsoft inte kommer lyckas med sin apple-efterapning. Om man vill tjäna pengar i längden ska man göra det man kan, inte det man vill kunna.

Som du vet hoppas jag verkligen att du har rätt. Hela win8 och riktningen den visar får mig att må illa och fråga sig hur korkad mänskligheten egentligen är.
Problemet är att även om folk hatar win8 kommer skiten att säljas då det följer med alla datorer som säljs och det är färre och färre som bygger sina egna och får då chans att installera något annat.

Det troligaste är att det är dags att börja bunkra upp glidmedel för det lär behövas i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som du vet hoppas jag verkligen att du har rätt. Hela win8 och riktningen den visar får mig att må illa och fråga sig hur korkad mänskligheten egentligen är.
Problemet är att även om folk hatar win8 kommer skiten att säljas då det följer med alla datorer som säljs och det är färre och färre som bygger sina egna och får då chans att installera något annat.

Håller med dig. Men som tur är kan de som har volymlicensavtal med MS hålla emot.

Citat:

Det troligaste är att det är dags att börja bunkra upp glidmedel för det lär behövas i framtiden.

What? X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som du vet hoppas jag verkligen att du har rätt. Hela win8 och riktningen den visar får mig att må illa och fråga sig hur korkad mänskligheten egentligen är.
Problemet är att även om folk hatar win8 kommer skiten att säljas då det följer med alla datorer som säljs och det är färre och färre som bygger sina egna och får då chans att installera något annat.

Det troligaste är att det är dags att börja bunkra upp glidmedel för det lär behövas i framtiden.

Nu finns det ju de som gillar Windows 8, men ser man till de som inte gör det är deras strategi något av det mest korkade jag har sett.

"Vi gör något vi inte kan, som ingen vill ha, och säljer det till ett lägre pris, som ingen är beredd att betala."

Så ser det ut i praktiken för många. För vissa är ju dock Windows 8 en naturlig och bra utveckling. Dock så tror jag att det är lättare att svälja om man gillar Wuindows Phone 8. Själv kör jag Android på telefonen, Windows 7 på PC'n, och så vidare... "var sak har sin plats" helt enkelt. Och för mig känns modern UI lika värdelöst på PC som Windows 7 skulle känts på min Smartphone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vadå, surfplatta med borttagbart tangentbord har ju funnits i evigheter ?
Vad är det nya här ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vadå, surfplatta med borttagbart tangentbord har ju funnits i evigheter ?
Vad är det nya här ?

Inget, som vanligt.

Det får bara större genomslagskraft när elefanterna börjar trumpeta om det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vadå, surfplatta med borttagbart tangentbord har ju funnits i evigheter ?
Vad är det nya här ?

Standarder.

Perfekt att intel tar tag i hybriddatorn. Det är ju det vi vill ha? Bästa av två världar. Särskilt när man kommer kunna köpa till tredjeparts tangentbord, t.ex. om man skall skriva mycket etc.

Sedan när man bara vill "konsumera" behöver man inte tangentbordet (tack vare t.ex. metro)

Som jag fattar det är det inga konstigheter - "hybrid-ultrabooken" behöver ju också en standard.

Perfekt!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Gillar ideen med en standardiserad kontakt.

Frågan är bara vem som vill ha en tung 13" surfplatta som troligen har fläkt och blir varm och som kör Windows 8. Känns som att den kommer att vara obekväm att använda. Troligen är batteritiden i surfplatteläge tveksam också.

Har aldrig saknat tangentbord till min surfplatta. På samma sätt som att jag inte har saknat touchskärm på min bärbara. Antingen kör jag 100% touch eller tangentbord och mus/pekplatta.

Permalänk
Medlem

Jo, absolut. Håller med om vad du säger. Dock kanske det har uppstått situationer då du känt att "äsch, nu skulle jag ju tagit med mig laptopen istället!" Man får väl förutsätta att intel tar med kylningen i beräkningarna och till viss del inkluderar detta i"standarden".

Hybriddatorerna är ju inte bara nya prylar - utan de börjar väl visa på att det går att använda både hård- och mjukvara på andra sätt än vad vi är vana vid.

Man borde ju även kunna vända på det och låta skärmen vara just en skärm, men en avtagbar sådan med touchfunktion. Om man ändå snackar trådlös överföring av bild menar jag. Då borde man väl kunna föra över själva pekförfarandet trådlöst också Om vi då alltså snackar att pekskärmen är en laptopskärm som inte finns och att man från denna ej existerande makapär överför upplevelsen till den avtagbara touchskärmen. Success?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Kanon med standardiserad kontakt. Men när ska nätkontakter och strömadaptrar standardiseras?! Det är sånt vansinnigt slöseri att skicka med nya adaptrar med alla prylar som säljs. Varför inte ha en standardiserad adapter till allt? En adapter som passar alla Ultrabooks vore en bra start. Adaptern skulle inte följa med datorerna, utan köpas separat. På så vis skulle man spara både miljö och pengar!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Citat från Swecs artikel --> "Intel talar inte om när de första datormodellerna som utformats enligt den nya referensdesignen kan finnas ute på marknaden marknaden."

marknaden "marknaden" borde det vara och jag undrar då: Är det en speciell marknad för entusiaster eller andra odödliga?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Min farsa hade en bärbar dator vars tangentbord var löstagbart för över ett år sedan... så den designen är inget nytt. Annars... ganska nice...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vad är nödvändigheten i en standardiserad kontakt för hybriddatorer? Om man ska kunna använda samma tangentbord till flera olika hybrider så måste ju allt utom tjocklek standardiseras också. Jag skulle iaf inte vilja ha ett tangentbord som har ett större eller mindre fotavtryck än plattan den används till. Nä, när det kommer till hybrider så bör varje design ha sitt eget tangentbord och då är en standardiserad kontakt inte direkt nått man måste fokusera på

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |