AMD presenterar Richland, Kabini och Temash

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Richland, Kabini och Temash

Bakom kodnamnen Richland, Kabini och Temash döljs tre nya processorfamiljer från AMD, som senare under året ska inta bärbara datorer och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Hoppas AMD har mer konkurrenskraft mot Intels ultrabooks här så att dom kan ta upp racet på desctop sidan igen, önskedrömmande antagligen men det hade varit najs

Permalänk
Medlem

Det här är nog bästa vägen för AMD framåt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Låt vänligen bli att skriva meningslösa inlägg för att försöka vara först eller av andra dubiösa anledningar.

*Tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag har missat något tidigare men eftersom de inte nämner 8000-serien så tippar jag på att de första "8000" korten bara är omdöpta 7000 kort. Rätta mig om jag har fel för jag har ingen aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: då blir man snart ägare av en AMD prolle igen, dags att byta ut HTPC'n

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Alla snapshots på presentatörerna gör så att de ser så jäävla derpiga ut, hahahaha
Ursäkta kommentaren men det ser förjävla roligt ut.

On topic: Jag undrar om det går att spela LoL på en sådan här ultrathinbook med den integrerade grafiken ..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Låter bra detta. Håller de sig till att det faktiskt är en sådan prestandaökning och inte mindre (mer hade ju inte varit fel)
Kanske företagen kommer sälja Ultrabooks med AMD snart? Det behövs verkligen

Permalänk
Medlem

AMD — nu med 20-40 % mer duckface i sina presentationer.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

AMD — nu med 20-40 % mer duckface i sina presentationer.

Tycker varje gång AMD nämner något så är det just 20-40%

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut.
Hoppas på nyheter om Steamroller snart också...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Photo bomb lvl AMD

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem

Derpherp! B-)

Längtar till 13 tum med Kabini och 1080p IPS med 10 timmars batteritid

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk

Ser bra ut AMD! Hoppas på det bästa för dessa prollarna. Kabini ser riktigt intressant ut. Bara jag som lagt märke till de nya logotyperna? De ser riktigt fräna ut!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

On topic: Jag undrar om det går att spela LoL på en sådan här ultrathinbook med den integrerade grafiken ..

Blir förvånad om det inte går, jag spelar ibland på HD4000 i 720p upplösning, sjunker i kraftiga teamfights ner till 15-25, men f.ö så klarar det sig bra.
Då är AMD:s alternativ ändå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser bra ut AMD! Hoppas på det bästa för dessa prollarna. Kabini ser riktigt intressant ut. Bara jag som lagt märke till de nya logotyperna? De ser riktigt fräna ut!

Jag tänkte på dem också. Riktigt nice!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag tänkte på dem också. Riktigt nice!

Härligt! Ja visst är dom!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Kollade igenom presentationen på video, rätt intressant faktiskt.
Länk finns här:
http://www.amd.com/us/aboutamd/newsroom/Pages/amdlive.aspx

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Blir förvånad om det inte går, jag spelar ibland på HD4000 i 720p upplösning, sjunker i kraftiga teamfights ner till 15-25, men f.ö så klarar det sig bra.
Då är AMD:s alternativ ändå bättre.

Jag fruktar dock för FPS drops om IPC'n är för låg.. LoL kanske kräver lite på processorn. Vet ej. Har haft problem med LoL på vissa konfigurationer utan till synes anledning <_<

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag fruktar dock för FPS drops om IPC'n är för låg.. LoL kanske kräver lite på processorn. Vet ej. Har haft problem med LoL på vissa konfigurationer utan till synes anledning <_<

Grafiken i temash räcker iaf för Dirt showdown i 1080p. vet dock inte vilka inställninga dem körde men Hondo klarade av Modern Warfare 2 och Intels motsvarighet klarade inte ens av att köra samma sekvens som Hondo plattan i MW2...

ontopic: Så verkar the days of vision be gone and in with the new "Elite Experience", AMD verkar vara något på spåret med "Kabini" "Kaveri" och "Temash" nu gäller det bara att dem får ett fungerande Ecosystem som tilltalar konsumenten och OEM-tillverkare.

Den stora nyheten dock är ju att Lisa Su eller vad hon nu heter nämnde att Kaveri kommer ut nästa halva av 2013 dvs vi kommer förhoppningsvis se Steamroller in action vid oktober månad and that made me a happy camper in the AMD Team

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Gesturefunktionen gjorde mig inte särskilt imponerad, kändes lite år 2000 över det. Är väl mycket bättre med en lösning som Leap Motion.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Kaveri blir nog en riktigt nice laptop-CPU med 13-17 W TDP eller så i vissa versioner. Ska bli kul att se.

Permalänk
Medlem

Vad var det jag sa, visst kommer Kaveri / Steamroller och visst är Richland bara en revision av Trinity.

Helt rätt att satsa på mer högpresterande Temash och Kabini – alltså Jaguar ersättare till Brazos – för att ha en egen mer syntetiserbar och målriktad kärna för tablets, konsumentelektronik osv. Det är bättre än att köra på äldre varianter och man stoppar in de nya SIMD-instruktionerna och annat som behövs. Så länge det säljer är det bra. Gäller bara att de kan leverera på desktop/notebook och server också. De måste få till "designs wins" där OEMer använder deras chip i bra paket (produkter), som inte bara är en 50 dollar billigare version av en Intelmaskin. De får se till att få ut Kaveri bra till OEM och kunder så att det har momentum och bra produkter, och hyfsad tillgänglighet från dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Gesturefunktionen gjorde mig inte särskilt imponerad, kändes lite år 2000 över det. Är väl mycket bättre med en lösning som Leap Motion.

Jag håller med, det där var ju skrattretande dåligt i jämförelse med Leap Motion. Om Leap är att ta på sig sockarna är AMD gestures att trä en tråd genom en synål under vatten.