Samsung visar upp världens första böjda OLED-TV

Permalänk

Kom det inte en skärm för något år sedan som var böjd? fast den var väll med bakprojektion om jag inte minns helt fel, rätta mig gärna.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Jag tror faktiskt på VR Goggles mer än utveckling av eyefinity, men det är väl lite äpplen och päron.

Även om jag har haft "vr-glasögon" och kommer skaffa mig Oculus Rift så måste jag säga att det är lite opraktiskt. Har lyckats att spilla cola över skrivborde ett par gånger för jag inte såg mina händer (eller colaburken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Kom det inte en skärm för något år sedan som var böjd? fast den var väll med bakprojektion om jag inte minns helt fel, rätta mig gärna.

http://www.youtube.com/watch?v=PJlJ7OleBCU kanske?

eller
http://www.youtube.com/watch?v=wmadaLeHhJc

Permalänk
Medlem

Första böjda OLED-skärmen i världen, dock.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nja...

Nu verkar själva tekniken gå ifrån funktionen!
Ett rakt streck på denna skärm som går diagonalt kommer inte upplevas som rak.
Den kommer upplevas som ett svagt böjt S.

Åter verkar tekniken inte förstå hur människan och ögat fungerar.
Ta tex 3D-film som är så hypat just nu.
Det är väldigt många som mår dåligt av det och får huvudvärk.
Och det är inte så konstigt.

Människan kan se i 3D ca 2.5-3 meter från sina ögon.
Efter denna strecka ser inte människan i 3D längre utan i ren 2D.
Det är tex därför optiker måste ha tavlan som du läser på en över denna strecka så du inte ser i 3D.

Nästan ALLT du ser på i film är inspelat över 3 meter från kameran. Du ser en bil som åker på en väg, kameran är längre i från är 3 meter.
Du ser en film där det är ett rymdskepp där kameran är flera 100-tals meter ifrån.
Och hur ser du dessa saker på en 3D-film? Rymdskeppet ser ut som den sticker ut ur bioduken...!!!

Och här är det totala felet i 3D-film. Om du ska uppleva detta skepp som är kanske 200 meter långt från ett avstånd på 100 meter, ja då ska du inte se den i 3D för det är så fel det kan bli.
Hjärnan börjar då få lite fnatt. Ögonen tar in en bild i 3D (det är alltså skillnad i vänster och höger ögon). Detta medför att skeppet måste vara inom 3 meter.
Men din hjärna som är väldigt avancerad förstår att det är en STORT rymdskepp du ser på, den kan inte vara så nära.
Och tillslut kommer huvudverken.

Allt som är över 3 meter från ögonen räknar hjärnan ut avståndet på erfarenhet om hur stora objekten är på vissa avstånd, hur perspektiv fungerar, om ett objekt ligger framför eller bakom ett annat objekt etc.

3D-film ska visa enbart saker som är inom ca 3 meters avstånd från kameran. Ansiktet etc. Annars är det inte realetiskt upplevelse.

Samma gäller denna välvda TV. Du kommer sitta för nära den för att ha nytta av den välvda skärmen. Det du kommer se är att raka streck, objekt etc kommer bli böjda om du sitter minsta lilla ifrån mitten.
Dom påstår att den är bättre för dom som sitter mer åt sidan av TV:n, det är exakt tvärt om. För då blir perspektivet felaktigt på en platt bild och det syns snabbt.

Jag har själv suttit i en mindre BIO för ca 30 besökare. Den hade av någon outgrundlig välvd bioduk. Det var det sjukaste jag har sett i.o.m. att jag satt i ena kanten och inte i mitten. Alla tak var böjda, bilar i närbild var böjda i taket etc.
Anledningen till att man hade böjda dukar i USA var på drivein-BIO där själva duken var så extremt stor att om duken inte hade varit böjd hade det inte blivit fokus i kanterna.

Nu kommer det så klart komma 100 kommentarer om att jag kan ju inte veta bättre än dom som tillverkar dessa saker...
Ja just det, alla som tillverkar en produkt gör det enbart i vetenskapen syfte och inte för att sälja saker p.g.a. hypen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

känns som en gammal crt som man inte fått in justeringen på när man ser skärmen/tvn på bild, får hoppas att det ser bättre ut när man väl sitter och använder skärmen

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem

ääääntligen!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Och där kom det! Bara de böjbara mobilerna kvar då!

Tror bara den är böjd, inte böjbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Jo, visst är det så. Tänk dock på att effekten blir motsatt på andra sidan av skärmen, så jämfört med en rak panel ser betraktaren som sitter mer åt vänster/höger bättre på vänster/höger sida av skärmer, men betydligt sämre åt höger/vänster (andra sidan). Vet inte om jag gjorde mig förstod.

Hm, vet inte riktigt om jag förstod dig där. Det jag skrev är kort: att om man sitter från sidan, så blir TV-sidan närmast betraktaren sämre medan den bortre sidan blir bättre. En TV som inte är konkav så blir ju ingen sida bortvinklad från dig, även om en sida hamnar längre ifrån dig. Tror jag föredrar det som det är även om det vore coolt att testa detta!

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort lite inlägg som inte höll sig till diskussionen.

Mvh
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå nödvändighet i en svagt böjd bioduk när man använder en projektor. Väldigt många biografer har svagt välvda dukar. Men på en TV. Njae. Det blev så mycket trevligare att titta på tv när de introducerade platta bildrör följt av platta Plasma och LCD TVs. Börja inte böja TVn åt andra hållet nu bara för att ni kan Samsung

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Snusfri

Snajdigt.
En konkav TV i 60" eller högre med formatet 21:9 och 4k upplösning vore inte alls dumt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

massor text

Du har inte helt rätt, även om jag inte kan säga att du har helt fel. Bara för att man inte ser att något "kommer ut ur duken" betyder det inte att det är ren 2D. Nej, vi uppfattar inte saker långt bort som 3D-objekt, men ögonen kan fortfarande berätta för oss att det är längre bort än andra saker, tack vare att man har två ögon. På väldigt långa avstånd försvinner den effekten med, men den funkar absolut bortom 3 meter.

Det finns däremot ett annat problem med 3D, och det är att man i vissa filmer som är "gjorda för 3D" gillar att ha saker som hoppar fram bara för att flasha med tekniken lite. I dessa fall, samt i andra fall där något är väldigt nära, funkar inte 3D jättebra, då 3D simulerar att ögonen är ifrån varandra, men inte att man rör ögonen särskilt mycket för att fokusera på något som är nära. Sure, det kan bli en liten effekt för att det överrumplar en, men jag tycker att det är riktigt störande om något befinner sig "nära" en länge i en scen.

En annan sak med det du skrev om TV:n i nyheten stämmer inte riktigt. Ja, det ser rätt konstigt ut om man inte sitter rakt framför den, men sitter man precis rakt framför den på rätt avstånd ser raka saker inte alls böjda ut. Tänk om du sitter framför en enorm platt filmduk, så centralt det går. Ju större bilden blir desto mer "förvrängd" blir bilden (saker som är nära kameran i kanterna är ju mindre för att de är längre bort från dig än saker i mitten). De flesta är däremot ganska vana vid det här, då det inte är så ofta man får sitta precis i mitten framför TV/på bio, etc. En böjd duk ser till att (om man sitter rakt framför på rätt avstånd) alla punkter på godtycklig horistonalaxel är precis lika långt från dig. Du kan tänka dig att du har en platt bild på din omgivning för varje horisontal riktning du tittar på.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nja...

Nu verkar själva tekniken gå ifrån funktionen!
Ett rakt streck på denna skärm som går diagonalt kommer inte upplevas som rak.
Den kommer upplevas som ett svagt böjt S.

Åter verkar tekniken inte förstå hur människan och ögat fungerar.
Ta tex 3D-film som är så hypat just nu.
Det är väldigt många som mår dåligt av det och får huvudvärk.
Och det är inte så konstigt.

Människan kan se i 3D ca 2.5-3 meter från sina ögon.
Efter denna strecka ser inte människan i 3D längre utan i ren 2D.
Det är tex därför optiker måste ha tavlan som du läser på en över denna strecka så du inte ser i 3D.

Nästan ALLT du ser på i film är inspelat över 3 meter från kameran. Du ser en bil som åker på en väg, kameran är längre i från är 3 meter.
Du ser en film där det är ett rymdskepp där kameran är flera 100-tals meter ifrån.
Och hur ser du dessa saker på en 3D-film? Rymdskeppet ser ut som den sticker ut ur bioduken...!!!

Och här är det totala felet i 3D-film. Om du ska uppleva detta skepp som är kanske 200 meter långt från ett avstånd på 100 meter, ja då ska du inte se den i 3D för det är så fel det kan bli.
Hjärnan börjar då få lite fnatt. Ögonen tar in en bild i 3D (det är alltså skillnad i vänster och höger ögon). Detta medför att skeppet måste vara inom 3 meter.
Men din hjärna som är väldigt avancerad förstår att det är en STORT rymdskepp du ser på, den kan inte vara så nära.
Och tillslut kommer huvudverken.

Allt som är över 3 meter från ögonen räknar hjärnan ut avståndet på erfarenhet om hur stora objekten är på vissa avstånd, hur perspektiv fungerar, om ett objekt ligger framför eller bakom ett annat objekt etc.

3D-film ska visa enbart saker som är inom ca 3 meters avstånd från kameran. Ansiktet etc. Annars är det inte realetiskt upplevelse.

Samma gäller denna välvda TV. Du kommer sitta för nära den för att ha nytta av den välvda skärmen. Det du kommer se är att raka streck, objekt etc kommer bli böjda om du sitter minsta lilla ifrån mitten.
Dom påstår att den är bättre för dom som sitter mer åt sidan av TV:n, det är exakt tvärt om. För då blir perspektivet felaktigt på en platt bild och det syns snabbt.

Jag har själv suttit i en mindre BIO för ca 30 besökare. Den hade av någon outgrundlig välvd bioduk. Det var det sjukaste jag har sett i.o.m. att jag satt i ena kanten och inte i mitten. Alla tak var böjda, bilar i närbild var böjda i taket etc.
Anledningen till att man hade böjda dukar i USA var på drivein-BIO där själva duken var så extremt stor att om duken inte hade varit böjd hade det inte blivit fokus i kanterna.

Nu kommer det så klart komma 100 kommentarer om att jag kan ju inte veta bättre än dom som tillverkar dessa saker...
Ja just det, alla som tillverkar en produkt gör det enbart i vetenskapen syfte och inte för att sälja saker p.g.a. hypen.

Jag förstår inte riktigt hur det där funkar men.

Du sitter i en bil på motorvägen och kör.
Om du tittar rakt fram, så kommer du se att saker rör sig på sidorna samtidigt som du ser något närma sig framför dig, och här har storleken ingen betydelse för det är inte 2D-syn eller storleksbedömnng som gör att de rör sig i "3D".

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Jag förstår inte riktigt hur det där funkar men.

Du sitter i en bil på motorvägen och kör.
Om du tittar rakt fram, så kommer du se att saker rör sig på sidorna samtidigt som du ser något närma sig framför dig, och här har storleken ingen betydelse för det är inte 2D-syn eller storleksbedömnng som gör att de rör sig i "3D".

När folk diskuterar 3D menar man oftast stereoskopisk 3D, något som enbart funkar på ganska korta avstånd eftersom våra ögon sitter så tätt och hjärnan faktiskt bara får en väldigt marginell förskjutning att jobba med (dock är det längre än 3 meter som Knashatt påstår, även om effekten såklart är svagare desto längre bort man kommer). 3Dn du upplever när du åker bil eller på annat sätt rör sig beror på att objekten i din omgivning förflyttar sig olika mycket i ditt synfält i realtion till hur mycket du rör dig. Är något en meter framför dig när du rör dig i sidled kommer den att flytta sig väldigt mycket i ditt synfält, och om något står väldigt långt borta är det på i princip samma ställe. (Om du har en katt eller hund kan man se att de rör huvudet i sidled när de försöker se något på långt håll. Min katt gör det hela tiden.)

Det finns faktiskt tre olika saker som göra att vi ser 3D; Själva bilden (hur skuggor och ljus ligger, storlek utifrån referenser sedan tidigare, med mera), att vi har två ögon och förskjutning när vi rör på oss. Det är bara den första som används vid vanlig film och de två första vid 3D-film. För äkta 3D behövs alltså även något som täcker det tredje, vilket kan uppnås med headtracking.
(Finns dock andra tillkortakommanden med dagens teknik som gör att det inte känns helt rätt även om du har alla tre i en skärm, närmligen fokus, att ögonen konvergerar på olika ställen samtidigt som fokus ligger på samma plan. Att man inte kan välja var i bilden man ska ha fokus stoppar också verklighetskänslan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tror bara den är böjd, inte böjbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ett steg i liknande riktning

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Men det är ett steg i liknande riktning

http://www.swedroid.se/samsungs-flexibla-amoled-skarmar-kan-s...

Kanske på väg redan dock skall det bli spännande att se om dom kan göra hela mobilen böjbar.

Permalänk
Medlem

Rätt bra betraktningsvinkel:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

De påstådda fördelarna är bara trams, huvudsaken är väl bara att visa att de kan. Kul pryl, ska erkännas. Men skulle aldrig köpa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vid 6 meter existerar inte någon möjlighet för någon människa att se i 3D.
Det är bla därför alla tavlor etc för att kolla dina ögon hos en optiker är på detta avstånd.

Normalt ser man i 3D max runt 3 meter, sedan är det så klart olika på individnivå.

Jag har sedan barnsben pratat med ögonläkare, optiker etc som detta då jag skelade som barn.
Jag har opererat detta vid två tillfällen, senast vid 8 års ålder.
Haft massor av efterkontroller där man annat förklarat att jag inte kommer kunna se i 3D p.g.a. att jag har extremt närsynt i västra ögat.

Där var första gångerna jag fick all information om detta.

Andra gången var när jag skulle ta körkort och ska göra syntest.
Då jag är helt normal i högra ögat men extremt närsynt i vänstra så behöver jag inte ha glasögon.
Åter förklarade då optikern att jag inte har någon som helst syn på bägge ögonen p.g.a. att när jag sitter i bilen så använder du ändå inte 3D-förmågan då det mesta du ser, observerar mm i trafiken ändå är på över ca 3 meter avstånd.

Det var andra gången jag fick information om detta.

Min syster har studerat på högskola och är numera legitimerad optiker.
Jag har dels läst en del av hennes böcker mm. Där står all denna information.
Jag har t.o.m. varit försökskanin på högskolan där syrran gick utbildningen för att jag har så kallat selektivt seende, detta är inte så vanligt och därför ville dom se hur min syn fungerar.

Där fick jag som vuxen massa information om hur människans ögon och hjärna fungerar.

Så på denna punkten är jag 110% fast på min information. Jag tror att ögonforskare, ögonutbildning på högskolenivå, ögonläkare, optiker etc är MÅNGA gånger mer kunniga om detta än dom som tillverkar TV-apparater, fixar 3D-film etc.

Angående det med den välvda duken.
Bilden är inspelade från optik ner på en platt 2D-film/sensor.
Om du sedan ska spela upp den riktigt så ska man i grund och botten spela upp den på en platt duk.
Fast det är inte helt rätt heller... Det är rätt många faktorer vi pratar om.

Jag SKREV att det blir rätt om man sitter rakt fram... Så varför ni tar upp detta som om jag inte skrivit det är ju lite lustigt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Samsung, visa lite goodwill och ge mig den där.. SNÄLLA.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vid 6 meter existerar inte någon möjlighet för någon människa att se i 3D.
wall of text

Knasigt, jag har varit på en hel del biografer och imax och cosmonovas och sett filmer jag upplevt i 3D, på garanterat >6 meters avstånd.

Permalänk
Avstängd

Men den så blir alla nyheter vinklade..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Knasigt, jag har varit på en hel del biografer och imax och cosmonovas och sett filmer jag upplevt i 3D, på garanterat >6 meters avstånd.

Nu är ju det inte på något sätt samma sak att se en film på 3D som i verkligheten.
Dom överdriver avståndet mellan höger och vänster bild så extremt att det är löjligt.
Det jag pratar om är verkligheten, inte en skapad illusion av 3D på en platt duk.

Det du gör är att jämföra äpplen med päron...

Och det är ju där problemet är med 3D-film och varför så många både blir yra, får huvudvärk eller t.o.m. spykänsla.
Hjärnan vet om att det är totalt fel att se det du ser på duken i 3D men ändå tar ögonen in information som talar om att det är STORT avstånd mellan vänster och höger öga. Så stort avstånd att objektet du ser ska vara max 4-5 cm från dina ögon!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många grader skärmen böjer sig, och därför inte hur långt från skärmen man behöver sitta för att varje punkt på en godtycklig horisontell axel har lika långt till dig (nu har man två ögon och inte ett, så man får approximera en punkt hursomhelst). Sitter man däremot där kommer skärmen att se precis rektangulär ut. Man tänker det inte så ofta, men en stor platt duk ser egentligen ut som man kan tänka sig att en konvex skärm skulle se ut på bild om man sitter rakt framför den (om man "tar tag" i den övre och nedre kanten på skärmen framför ögonen i luften med fingrarna och följer den längst kanten märker man att man får ändra på avstånden ju närmre mitten man är. Effekten är inte så jädra stor på en vanlig skrivbordsskärm, det och att man är van vid det gör att man inte tänker på det. Hjärnan "korrigerar" linjerna så att du ändå uppfattar dem som raka.

Skrivet av Knashatt:

Angående det med den välvda duken.
Bilden är inspelade från optik ner på en platt 2D-film/sensor.
Om du sedan ska spela upp den riktigt så ska man i grund och botten spela upp den på en platt duk.
Fast det är inte helt rätt heller... Det är rätt många faktorer vi pratar om.

Jag SKREV att det blir rätt om man sitter rakt fram... Så varför ni tar upp detta som om jag inte skrivit det är ju lite lustigt.

Missade raden där du skrev det när jag läste din post först, men sen så höll jag åtminstone med dig på den punkten i min post (eller i alla fall skrev samma sak). Hur som helst så behöver du inte känna dig träffad av det jag skrev om det i så fall, då riktar jag det till de som inte vet.

Om faktumet att bilderna i filmen projiceras på en 2D-film efter linserna i sig skulle korrigera böjningarna, vilket du får det att låta som att du menar (misstolkar jag dig här ber jag om ursäkt), har jag ingen aning om (även om det låter skumt). Jag är däremot rätt säker på att de flesta datoranimationer ritar upp raka linjer (så att man kan hålla en linjal längs med skärmen och följa dem). I de fallen kommer allt bli rakt om man har en böjd skärm och sitter i mitten på en teoretisk cirkel med samma böjning som skärmen. Sure, om det är 10 meter bort kanske det inte är en höjdarskärm för skrivbord såvida den inte är enorm, men som sagt så har jag inte siffrorna på skärmen i nyheten.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nu är ju det inte på något sätt samma sak att se en film på 3D som i verkligheten.
Dom överdriver avståndet mellan höger och vänster bild så extremt att det är löjligt.
Det jag pratar om är verkligheten, inte en skapad illusion av 3D på en platt duk.

Det du gör är att jämföra äpplen med päron...

Och det är ju där problemet är med 3D-film och varför så många både blir yra, får huvudvärk eller t.o.m. spykänsla.
Hjärnan vet om att det är totalt fel att se det du ser på duken i 3D men ändå tar ögonen in information som talar om att det är STORT avstånd mellan vänster och höger öga. Så stort avstånd att objektet du ser ska vara max 4-5 cm från dina ögon!

Då missuppfattade jag dig. Jag antog att du klagade på 3D-tekniken och menade på att ingen människa kunde se 3D på ett längre avstånd än 6 meter. Eftersom vi diskuterar i en tråd där ämnet är 3D-teknik. Att folk blir illamående är av samma anledning som folk blir åksjuka, felkommunikation mellan örats balansorgan och hjärnans förmåga att att behandla information från ögat.